Åsikter om datorbygge nivå EXTREM (4090 build)

Permalänk

Åsikter om datorbygge nivå EXTREM (4090 build)

Jag tänkte investera/köpa en dator som ska kunna spela de flesta spelen på markanden på hög nivå i alla fall några år framöver. Efter flertalet ändringar och justeringar har jag nu landat på detta.

Länk till bygget:
https://www.inet.se/datorbygge/b1447533/2

Är det något jag verkligen borde ändra på och i så fall varför?
Är de någon del jag borde downgradea eller upgradea lite när jag ändå lägger så mycket pengar?

Mvh
Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Jag tänkte investera/köpa en dator som ska kunna spela de flesta spelen på markanden på hög nivå i alla fall några år framöver. Efter flertalet ändringar och justeringar har jag nu landat på detta.

<Uppladdad bildlänk>

Länk till bygget:
https://www.inet.se/datorbygge/b1447533/2

Är det något jag verkligen borde ändra på och i så fall varför?
Är de någon del jag borde downgradea eller upgradea lite när jag ändå lägger så mycket pengar?

Mvh
Joakim

Är det bara spel som datorn ska användas till så kör en 7800x3d istället, lägre pris, bättre prestanda OCH du kommer kunna peta i en 8800x3d eller kanske till och med en 9800x3d i framtiden om man så önskar högre prestanda.
Sen värt att tänka på att 13900K och 14900k är mer eller mindre omöjliga att kyla vid 100% belastning om man i framtiden vill göra något mer krävande än spel med datorn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Du klarar dig med 32gb RAM. Där kan du spara in lite. Sen skulle jag själv ha tagit större SSD! Kolla på minst 2TB-modeller. Skiljer inte jättemycket i pris.
Om du inte vill ha Intel så kan du gå på AMD och köpa B650-E/X670 och en 7800X3D vilken är bäst för gaming just nu. Det är dessutom billigare och drar mindre ström. Sen kan du enkelt uppgradera CPU om några år då AM5-plattformen kommer stödjas i åtminstone en generation till.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Verkligen onödigt dyr. Jag hade kikat på detta bygge.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ZjofAYTpljYUCPtBtMlAhxmTyL0/skytrax89

Du kan även spara över 2 000 kr genom att köpa GPU:n här och installera den själv.

https://www.webhallen.com/se/product/366108-Palit-GeForce-RTX...

Permalänk
Medlem

Om TS valt ett NZXT H6 Flow i ett 50k bygge är nog inte ett Montech av intresse, gissar jag...

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Är det bara spel som datorn ska användas till så kör en 7800x3d istället, lägre pris, bättre prestanda OCH du kommer kunna peta i en 8800x3d eller kanske till och med en 9800x3d i framtiden om man så önskar högre prestanda.
Sen värt att tänka på att 13900K och 14900k är mer eller mindre omöjliga att kyla vid 100% belastning om man i framtiden vill göra något mer krävande än spel med datorn.

Alltid varit en INTEL fanboy och är nästan lite orolig att byta till AMD då mina kunskaper tryter där.
Vet att 13900 och 14900 basicly är exakt samma CPU och att 14900 kommer med en factoryclock bara.

Känns lite läskigt att byta till AMD främst för jag inte kan någonting om dem.

//J

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

Du klarar dig med 32gb RAM. Där kan du spara in lite. Sen skulle jag själv ha tagit större SSD! Kolla på minst 2TB-modeller. Skiljer inte jättemycket i pris.
Om du inte vill ha Intel så kan du gå på AMD och köpa B650-E/X670 och en 7800X3D vilken är bäst för gaming just nu. Det är dessutom billigare och drar mindre ström. Sen kan du enkelt uppgradera CPU om några år då AM5-plattformen kommer stödjas i åtminstone en generation till.

Vet att jag klarar mig på 32GB ram, men jag brukar har väldigt mycket uppe samtidigt och har på nuvarande dator 32GB och brukar faktiskt "ibland" komma upp i att jag använder för mycket ram. (3D redigering, 100 flikar av saker, spel och lite andra program samtidigt).
Sticker lärr iväg så tycker den "extra kostnaden" är värt de för att kunna ha mera saker utan att behöva tänka helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Om TS valt ett NZXT H6 Flow i ett 50k bygge är nog inte ett Montech av intresse, gissar jag...

Nja vill gärna ha de Chassit och känns som att en bättre kylare är att föredra.

Däremot kanske tolkar din text lite tokig... men "ett NZXT H6 i ett 50k bygge" är de ett dåligt val? Borde jag ha ett ännu bättre chassi eller vad man ska säga?`
Vill gärna inte snåla in på någon del som gör att datorn till slut går för varm eller blir bottleneckad någonstans där jag kunde lagt några 100 lappar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Jag tänkte investera/köpa en dator som ska kunna spela de flesta spelen på markanden på hög nivå i alla fall några år framöver. Efter flertalet ändringar och justeringar har jag nu landat på detta.

<Uppladdad bildlänk>

Länk till bygget:
https://www.inet.se/datorbygge/b1447533/2

Är det något jag verkligen borde ändra på och i så fall varför?
Är de någon del jag borde downgradea eller upgradea lite när jag ändå lägger så mycket pengar?

Mvh
Joakim

https://www.sweclockers.com/test/35999-test-amd-ryzen-7-7800x...

https://www.inet.se/datorbygge/b1447597/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Alltid varit en INTEL fanboy och är nästan lite orolig att byta till AMD då mina kunskaper tryter där.
Vet att 13900 och 14900 basicly är exakt samma CPU och att 14900 kommer med en factoryclock bara.

Känns lite läskigt att byta till AMD främst för jag inte kan någonting om dem.

//J

Det är ingen större skillnad, det klarar du. Varit länge sedan Intel släppt så dåliga produkter som 14700k och 14900k.

Vill du absolut ha intel är det bättre att vänta till nästa år då de förhoppningsvis släppt lite bättre produkter, hopplöst att köra en död plattform med dåliga processorer när AMD är så bra i dagsläget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Nja vill gärna ha de Chassit och känns som att en bättre kylare är att föredra.

Däremot kanske tolkar din text lite tokig... men "ett NZXT H6 i ett 50k bygge" är de ett dåligt val? Borde jag ha ett ännu bättre chassi eller vad man ska säga?`
Vill gärna inte snåla in på någon del som gör att datorn till slut går för varm eller blir bottleneckad någonstans där jag kunde lagt några 100 lappar till.

Vad jag menar är att har man en skaplig budget brukar man inte slänga in ett enkelt budget-chassi.

Har man byggt datorer med 500kr chassi och premiummodeller vet man skillnaden.

Ryzen 7 7800X3D har en TDP på 120w och går utmärkt att kyla med en bra luftkylare.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Vad jag menar är att har man en skaplig budget brukar man inte slänga in ett enkelt budget-chassi.

Har man byggt datorer med 500kr chassi och premiummodeller vet man skillnaden.

Ryzen 7 7800X3D har en TDP på 120w och går utmärkt att kyla med en bra luftkylare.

Okej men alltså är NZXT h6 ett enkelt budget chassi? Eller menade du främst exempelt från Alastor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Nja vill gärna ha de Chassit och känns som att en bättre kylare är att föredra.

Däremot kanske tolkar din text lite tokig... men "ett NZXT H6 i ett 50k bygge" är de ett dåligt val? Borde jag ha ett ännu bättre chassi eller vad man ska säga?`
Vill gärna inte snåla in på någon del som gör att datorn till slut går för varm eller blir bottleneckad någonstans där jag kunde lagt några 100 lappar till.

Tvärt om, tror hen menar att i ett bygge för de pengarna så är det inte chassit som en först bör ändra.
Ställer mig även jag bakom AMD 7800X3D.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Var/är i samma sits som dig. Beställde dock min dator häromdagen

Säger som alla andra Kör på 7800X3D, så har du en relativ "framtidssäker" dator där du byter processor när nästa generation släpps. AM5-plattformen ska hålla till 2025. Intel? Not so much longer

32GB RAM istället, om du nu inte behöver mer. Chassie kan du välja hur du vill. Nzxt H7 Flow ser snyggt, var mitt andrahandsval om NV7:an skulle tagit slut

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Var/är i samma sits som dig. Beställde dock min dator häromdagen

Säger som alla andra Kör på 7800X3D, så har du en relativ "framtidssäker" dator där du byter processor när nästa generation släpps. AM5-plattformen ska hålla till 2025. Intel? Not so much longer

32GB RAM istället, om du nu inte behöver mer. Chassie kan du välja hur du vill. Nzxt H7 Flow ser snyggt, var mitt andrahandsval om NV7:an skulle tagit slut

Hmm har du en länk till det du beställde?
Är 7800X3D den bästa AMD processorn nu? Eller finns de bättre? Vill eventuellt kunna göra 1 eller 2 dedikerade game servers samtidigt som jag kan spela osv och jobba.
Ram kommer jag ha högre än 32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Hmm har du en länk till det du beställde?
Är 7800X3D den bästa AMD processorn nu? Eller finns de bättre? Vill eventuellt kunna göra 1 eller 2 dedikerade game servers samtidigt som jag kan spela osv och jobba.
Ram kommer jag ha högre än 32.

Jag stod i valet och kvalet mellan 7800X3D och 7950X3D. Valde 7800X3D då den är mer fokus på gaming och går svalt. Kort sagt kan man säga att 7950X3D kan strula då kärnorna parkeras när du spelar och du inte kan nyttja alla 16 kärnor. Den är nästan dubbel så dyr

https://www.inet.se/datorbygge/b1447850/nv7

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Är så otroligt velig men blir nog en Intel oavsett alla rekommendationer.
Så här ser bygget nu nu!

Vart insipirerad av din NV7a i alla fall och tog också det.

https://www.inet.se/datorbygge/b1447895/kanske-dax-att-kopa-n...

Permalänk
Medlem

Ser toppen ut. Körde också intel då jag inte är sugen på att byta efter 30 år plus polaren säger att hans 78003d är superseg i uppstarten pga annan minnescheck. Valde själv 14600K då jag ändå kör högre än 1440p (3840x1600) då allt nära 4K spelar cpu minimalt roll. Plus fick tystare luftkylning då. Kör samma PSU som du valt, tyst o fint.

Skulle precis påpeka dina tidigare långsammare minnen men ser att du bytt 6400 i 32 känns som en intel sweetspot. Finns snabbare 7200 men kanske inte samma pris i 64GB.

Moderkortet kan bytas till ett MSI z790 tomahawk om du vill spara nästan 1000 kr men 4200 är bra pris för -F.

OS/speldisk hade jag hellre tagit uppföljaren Kingston Fury renegade, typ samma pris. Lite mer pengar Samsung 990 pro.

Glöm inte windows om du vill att de ska funktionstesta allt och uppdatera drivisar osv.

Kraken känns omsprungen som AIO. Inte kollat priser men bättre är Phanteks eller Lian Li Galahad II om de ska hållas vitt. Vet ej om fins vita men EK-Nucleus AIO och Cooler Master MasterLiquid 360 Atmos är också topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Ser toppen ut. Körde också intel då jag inte är sugen på att byta efter 30 år plus polaren säger att hans 78003d är superseg i uppstarten pga annan minnescheck. Valde själv 14600K då jag ändå kör högre än 1440p (3840x1600) då allt nära 4K spelar cpu minimalt roll. Plus fick tystare luftkylning då. Kör samma PSU som du valt, tyst o fint.

Skulle precis påpeka dina tidigare långsammare minnen men ser att du bytt 6400 i 32 känns som en intel sweetspot. Finns snabbare 7200 men kanske inte samma pris i 64GB.

Moderkortet kan bytas till ett MSI z790 tomahawk om du vill spara nästan 1000 kr men 4200 är bra pris för -F.

OS/speldisk hade jag hellre tagit uppföljaren Kingston Fury renegade, typ samma pris. Lite mer pengar Samsung 990 pro.

Glöm inte windows om du vill att de ska funktionstesta allt och uppdatera drivisar osv.

Kraken känns omsprungen som AIO. Inte kollat priser men bättre är Phanteks eller Lian Li Galahad II om de ska hållas vitt. Vet ej om fins vita men EK-Nucleus AIO och Cooler Master MasterLiquid 360 Atmos är också topp.

Memcheck kan du ju stänga av.

Läste att EK hade problem med Nucleus, för det har varit väldigt tyst om den. Finns knappt några reviews förutom OC3D. LCD-varianten försvann också, därför valde jag Lian Li. Men den presterar säker bra, men jag ville inte chansa

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Alltid varit en INTEL fanboy och är nästan lite orolig att byta till AMD då mina kunskaper tryter där.
Vet att 13900 och 14900 basicly är exakt samma CPU och att 14900 kommer med en factoryclock bara.

Känns lite läskigt att byta till AMD främst för jag inte kan någonting om dem.

//J

Alltid känt samma, men denna gång gick jag till amd från 10900K

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus