Rtings långtidstest av OLED avslöjar problem med ultrabreda skärmar

Permalänk
Melding Plague

Rtings långtidstest av OLED avslöjar problem med ultrabreda skärmar

Rtings har ett pågående långtidstest av tv-apparater och skärmar med OLED-paneler. Efter tio månader framkommer flera intressanta resultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu kommer snart Laxpudding och säger att det inte alls är inbränningar utan bara pixlar som inte visar rätt färg.

Permalänk
Medlem

700h är ju inte särskilt lång tid direkt men hur väl representerar det hur dom används till vardags av dom flesta människor? Jag kanske missförstod hur testet utfördes men dom allra flesta sätter väl ändå skärmen i viloläge när datorn inte används?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

700h är ju inte särskilt lång tid direkt men hur väl representerar det hur dom används till vardags av dom flesta människor? Jag kanske missförstod hur testet utfördes men dom allra flesta sätter väl ändå skärmen i viloläge när datorn inte används?

De flesta kör inte heller skärmen på 100% brightness hela tiden. Kör min på 10/50 vilket är typ 100 nits.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trudelutt:

Nu kommer snart Laxpudding och säger att det inte alls är inbränningar utan bara pixlar som inte visar rätt färg.

Det var väl en rätt onödig kommentar? RTINGS tar också upp skillnaden mellan olika sorters tillfällig retention (såsom retention pga värme, och retention relaterat till TFT-lagret) och permanent burn-in, framför allt i deras förra uppdateringsvideo, men även i denna.

Videon handlar ju till stort om just detta: vissa sorters "inbränning" går bort nästan helt genom att köra skärmarnas olika "pixel refresher" och liknande, och därmed är det inte någon permanent inbränning, så varför inte använda ett annat, mer korrekt namn?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

De flesta kör inte heller skärmen på 100% brightness hela tiden. Kör min på 10/50 vilket är typ 100 nits.

Jag tror faktiskt att de flesta kör sina skärmar på 100 hela tiden, med tanke på hur folk blir helt jäkla bananas så fort något inte är i "dark mode".

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jag tror faktiskt att de flesta kör sina skärmar på 100 hela tiden, med tanke på hur folk blir helt jäkla bananas så fort något inte är i "dark mode".

Jag tror faktiskt att du har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

700h är ju inte särskilt lång tid direkt men hur väl representerar det hur dom används till vardags av dom flesta människor? Jag kanske missförstod hur testet utfördes men dom allra flesta sätter väl ändå skärmen i viloläge när datorn inte används?

Jag har en aw3423dw i 1 år nu där jag jobbat med minst 8 timmar om dagen alla vardagar med statiska fönster och sen spelat/surfat etc i flera timmar i veckan. Har ingen burn in alls

Deras testar kan inte jämnföras med vanlig användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jag tror faktiskt att de flesta kör sina skärmar på 100 hela tiden, med tanke på hur folk blir helt jäkla bananas så fort något inte är i "dark mode".

Kör min Acer XB273U på 25% brightness konstant.
Visserligen inte en OLED, men sjukt uttröttande att ha för hög eller för låg brightness på skärmen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jag tror faktiskt att de flesta kör sina skärmar på 100 hela tiden, med tanke på hur folk blir helt jäkla bananas så fort något inte är i "dark mode".

Det är nog i själva verket få som medvetet vrider upp ljusstyrkan till 100. Däremot så är det nog väldigt många som bara kör sina skärmar på fabriksinställning, där ljusstyrkan varierar stort men ofta är alldeles för hög för miljön skärmarna används i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är nog i själva verket få som medvetet vrider upp ljusstyrkan till 100. Däremot så är det nog väldigt många som bara kör sina skärmar på fabriksinställning, där ljusstyrkan varierar stort men ofta är alldeles för hög för miljön skärmarna används i.

Så är det nog, många skärmar är uppställda rätt högt. Min monitor åkte ner från 70 till 25 i brightness när jag ställde in den.

Permalänk
Medlem

Känns som att alla tillverkare av OLED borde ändra sina algoritmer. Det blir väl inte bättre att de lyser så mycket mer vid mindre antal använda pixlar? Då bränner man ju ut de pixlarna mycket snabbare

Permalänk
Moderator
Testpilot

Problemet uppstod för att de körde 16:9 på en 21:9 skärm vilket innebar att skärmen också gick på högre ljusstyrka än normalt då det var stora svarta områden på vardera sida.

Lugna er med 🚨

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Känns som att alla tillverkare av OLED borde ändra sina algoritmer. Det blir väl inte bättre att de lyser så mycket mer vid mindre antal använda pixlar? Då bränner man ju ut de pixlarna mycket snabbare

Det är högst medveten design för att kunna producera bra HDR-inmehåll. Anledning till att den beter sig likadant vid SDR kan jag bara gissa mig till är för att bumpa upp specifikationer, kolla den klarar 250 nits.

Det är en sådan nits-hets. Folk vill bränna sönder ögonen med sina skärmar verkar det som. 120-180 nits, behagligt och rimligt. HDR är ju en annan sak men då sker det ju slumpmässigt över skärmen och inte statiskt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jag tror faktiskt att de flesta kör sina skärmar på 100 hela tiden, med tanke på hur folk blir helt jäkla bananas så fort något inte är i "dark mode".

Jag kör med 30 ljus, 50 kontrast, där standard var avsevärt högre.
Men, med en 48" skärm blir det ändå så vitt att det känns som att stirra in i en bygglampa när sidor är vita, så då måste man dra ner storleken på webläsaren jättemycket för att det inte ska bli bländande, och zooma upp texten.

Jag har alltid hatat vit bakgrund, ända sedan det blev vanligt nånstans på 90-talet, och oavsett vilken skärm jag haft, crt, lcd osv.
Har alltid, då det varit möjligt, kört olika stylesheet plugins till firefox så man kan dra ner bakgrunden till svart även på bländvita siter. Förr kunde man sätta egen bakgrunds och textfärg i netscape, givetvis svart botten med ljusgrå text. Så på sätt&vis har jag kört "darkmode" sedan 1977.

Alltid, alltid, alltid svart bakgrund. SÅ mycket mildare för ögonen och SÅ mycket mer lättläst, det ser också mycket mer professionellt ut. Film och bilder framträder mycket mer med svart bakgrund, färgerna upplevs klarare, enbart fördelar.

Det är verkligen inte kul med vit bakgrund på en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är högst medveten design för att kunna producera bra HDR-inmehåll. Anledning till att den beter sig likadant vid SDR kan jag bara gissa mig till är för att bumpa upp specifikationer, kolla den klarar 250 nits.

Det är en sådan nits-hets. Folk vill bränna sönder ögonen med sina skärmar verkar det som. 120-180 nits, behagligt och rimligt. HDR är ju en annan sak men då sker det ju slumpmässigt över skärmen och inte statiskt.

Jo absolut, jag fattar att det är för att ’vinna’ tester och mätvärden

Jag hade dock hellre sett det som ett alternativ att köra platt kurva

Permalänk
Medlem

Jag har min Alienware och den har inga inbränningar. Men sen kör jag inte något statiskt mer än jag behöver. Går jag iväg från datorn har jag 5 min skärmsläckare igång. Vill jag ha något igång på andraskärmen så stänger jag av. Den kör automatiskt sin maintenance när den är avstängd.
Med det sagt, har man den igång 20h per dag och mestadels samma grej med hög ljusstyrka, tex HDR så kan jag tänka mig att den bränner fort. Den blir ganska varm nämligen vid HDR.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kör min IPS i spann dagligen Contrast: 30-45 Brightness 0-10.
Under sommaren med gardinerna öppna kan jag dra brightness till 50-70.

Kommer köpa mig en Oled tillslut då jag oftast kör 0 brightness och ips glow är inte roligt i Hunt: Showdown på mörka banor, det som ska svart blir grådasigt också jagar du nån med grå dräkt, svårt o se om jag inte är 10cm från skärmen.

Om nån genuint är rädd för burn-in, mörka rummet o kör på 20-0 brightness. Sålänge man inte får dagsljuset rakt i ögonen eller mot skärmen så kan man köra lägre brightness.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Problemet uppstod för att de körde 16:9 på en 21:9 skärm vilket innebar att skärmen också gick på högre ljusstyrka än normalt då det var stora svarta områden på vardera sida.

Lugna er med 🚨

Menar du att 16:9 tekniskt skiljer sig från att till exempel ha ett fönster med svart bakgrund på halva skärmen och ett med vit bakgrund på andra halvan och därmed få hälften av den totala ljusstyrkan, men fördelat på ett ojämnt sätt? Jag skulle inte förutsätta att skärmens mjukvara är så smart att den fattar det. Resonemanget går att dra vidare till mindre områden, säg en startmeny, som alltså skulle få "för mycket" ljus även om hela skrivbordet har svart bakgrund?

Ett arbetsår är knappt 2000 timmar. RTINGS testade OLED-skärmar för PC har alltså fått synliga inbränningar efter 700 timmar (när de gått på max ljusstyrka?) med 16:9. RTINGS rekommenderar (12:25 i videon) att köra sådana skärmar endast för spel, och hålla generell användning till absolut minimum. Garanti-situationen med "burn in" är enligt RTINGS oklar (regionberoende etc). Det är förstås upp till var och en att avgöra hur ens eget användningsmönster fungerar med en sådan skärm och den egna ekonomin.

Det är lite trist att RTINGS inte gör samma test med några LCD-PC-skärmar under samma förutsättningar, så att man kan komma närmre en slutsats om det är testet som är problematiskt eller om OLED-tekniken för PC-skärmar bara är allmänt omogen och kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Menar du att 16:9 tekniskt skiljer sig från att till exempel ha ett fönster med svart bakgrund på halva skärmen och ett med vit bakgrund på andra halvan och därmed få hälften av den totala ljusstyrkan, men fördelat på ett ojämnt sätt? Jag skulle inte förutsätta att skärmens mjukvara är så smart att den fattar det. Resonemanget går att dra vidare till mindre områden, säg en startmeny, som alltså skulle få "för mycket" ljus även om hela skrivbordet har svart bakgrund?

Ett arbetsår är knappt 2000 timmar. RTINGS testade OLED-skärmar för PC har alltså fått synliga inbränningar efter 700 timmar (när de gått på max ljusstyrka?) med 16:9. RTINGS rekommenderar (12:25 i videon) att köra sådana skärmar endast för spel, och hålla generell användning till absolut minimum. Garanti-situationen med "burn in" är enligt RTINGS oklar (regionberoende etc). Det är förstås upp till var och en att avgöra hur ens eget användningsmönster fungerar med en sådan skärm och den egna ekonomin.

Det är lite trist att RTINGS inte gör samma test med några LCD-PC-skärmar under samma förutsättningar, så att man kan komma närmre en slutsats om det är testet som är problematiskt eller om OLED-tekniken för PC-skärmar bara är allmänt omogen och kass.

Det handlar om att de använde en begränsad del av skärmen, om du regelbundet gör det på annat sätt än signaltypen så löper du samma risk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var väl en rätt onödig kommentar? RTINGS tar också upp skillnaden mellan olika sorters tillfällig retention (såsom retention pga värme, och retention relaterat till TFT-lagret) och permanent burn-in, framför allt i deras förra uppdateringsvideo, men även i denna.

Videon handlar ju till stort om just detta: vissa sorters "inbränning" går bort nästan helt genom att köra skärmarnas olika "pixel refresher" och liknande, och därmed är det inte någon permanent inbränning, så varför inte använda ett annat, mer korrekt namn?

Du förutsätter att den som postar första inlägget har läst nyheten, vilket de aldrig har gjort.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Är det någon som har använt Samsung Odyssey OLED G9 G93SC en längre tid både för jobb och nöje? Funderar på att köpa en nu under Black Week men man är ju skeptisk om den håller mer än några år innan permanenta inbränningar har infunnit sig. Hade en LG Oled C TV där jag fick inbränningar men där kom LG ut och bytte skärmen. Vad jag har läst så innefattar Samsungs garanti inte inbränningar.

Permalänk
Medlem

Är väl det som är lite synd, hade gärna kör en ultrawide OLED och som RTINGS tester tyder på så verkar det inte fungera att sitta och jobba på den på dagtid och spela i 16:9 på kvällstid i längden.

Permalänk

LG OLED TVs har ju sina inbyggda "tvättprogram" som körs efter man stängt av TVn efter sammanlagt x timmars körtid (8 tror jag?), dessa "program" kommer ju inte kunna köra om man har en skärm igång 24/7.
Vet inte om dom funktionerna finns på en OLED datorskärm, men kör man en OLED 24/7 på mycket ljusstyrka så förtjänar man nästan inbränning

Min äldsta OLED är från 2017 (LG OLED) och har ännu inte sett någon antydan till inbränning, tidigt i sitt liv kunde den vara igång 8-10 timmar med olika spel och filmer, numera är den "bara" igång 2-3 timmar om dagen.

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har min Alienware och den har inga inbränningar. Men sen kör jag inte något statiskt mer än jag behöver. Går jag iväg från datorn har jag 5 min skärmsläckare igång. Vill jag ha något igång på andraskärmen så stänger jag av. Den kör automatiskt sin maintenance när den är avstängd.
Med det sagt, har man den igång 20h per dag och mestadels samma grej med hög ljusstyrka, tex HDR så kan jag tänka mig att den bränner fort. Den blir ganska varm nämligen vid HDR.

20 timmar per dag? Vad använder du den till?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

20 timmar per dag? Vad använder du den till?

20 timmar per dag är vad RTINGS kör i sina test.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Rtings är bäst ! O är enligt mej den bästa källan att gå efter om man letar ny tv!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt bra resultat ändå. De eldar alltså på CNN i 20 timmar per dygn, med hög ljusstyrka och 16:9 förhållande på en 21:9 skärm.

Här ser jag främst en lärdom att dra, och det kommer väl inte som en överraskning för någon, vilket är att OLED (framförallt QD-OLED) inte är bra för väldigt statisk användning. Slitaget är även ackumulativt, så det behöver inte handla om att visa samma sak många timmar i sträck, utan bara många timmar totalt. Vid mer omväxlande och dynamisk användning bör det drastiskt minska risken.

Hardware Unboxed hade en video om "1 år med Alienware QD-OLED". Där hade de fått ett svagt streck mitt i skärmen. Gick inte att se vid vanlig användning, utan det syntes svagt mot en mellangrå bakgrund. Detta var troligtvis till följd av att ha två fönster på varsin halva av skärmen. Windows har en ljus ram på ett par pixlar runt alla fönster, så här har alltså HU ackumulerat många timmar med ett ljust streck genom mitten av skärmen. Ett problem som hade varit lätt att undvika, och möjligt att det skulle försvinna med tiden genom lite annan användning av skärmen.

Något att tänka på är att även LCD;er uppvisar problem. Finns tester på Rtings som visar det. Minns inte efter hur många timmar det börjar synas, men LCD;er är inte förskonade. Grejen är att det inte ger lika tydliga avtryck och folk letar inte efter problem. Finns nog många som sitter med LCD;er där bilden ser lite smutsig och ojämn ut, framförallt i gråa toner, men med tanke på hur LCD;er ser ut i övrigt är det ingen som tänker på det.

Permalänk
Medlem

Konstigt att "experter" inte kunde förutse att det blir ojämnt slitage om man inte använder delar av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

LG OLED TVs har ju sina inbyggda "tvättprogram" som körs efter man stängt av TVn efter sammanlagt x timmars körtid (8 tror jag?), dessa "program" kommer ju inte kunna köra om man har en skärm igång 24/7.
Vet inte om dom funktionerna finns på en OLED datorskärm, men kör man en OLED 24/7 på mycket ljusstyrka så förtjänar man nästan inbränning

Min äldsta OLED är från 2017 (LG OLED) och har ännu inte sett någon antydan till inbränning, tidigt i sitt liv kunde den vara igång 8-10 timmar med olika spel och filmer, numera är den "bara" igång 2-3 timmar om dagen.

De kör dock inte testobjekten 24/7 utan ger dem ett antal timmar per dag för att säkerställa att de har tid att köra sina olika "compensation cycles". Rent generellt är det en korrekt iakttagelse dock. Håller med om att det är orealistiskt att förvänta sig något annat om man faktiskt kör en OLED-baserad skärm/TV 24/7 med hög ljusstyrka.

https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-test

Det är också därför de med hjälp av monitorering av strömförbrukningen kunnat konstatera att vissa TV-apparater inte kör sina olika kompensationscykler som de ska. Samsung har exempelvis fått släppa flera firmware-uppdateringar för att fixa buggar relaterade till beteenden som RTINGS tester upptäckt, även basala saker som att cyklerna i praktiken aldrig kördes även om man följde tillverkarens specifikationer på förväntat användande exakt. Kan tycka att det är lite pinsamt ärligt talat.

På datorskärmarna behöver ju dessa automatiska kompensationscykler dock anpassas lite efter folks generella användningsmönster för skärmar, så de kan inte nödvändigtvis köras lika ofta, eller behöver kanske köras först när skärmen varit släckt (dvs. i standby) någon eller några timmar först. Kan tänka mig att det kommer ta några år innan tillverkarna finputsat schemaläggningen av dessa cykler på ett optimalt sätt för skärmarna, precis som det gjort för TV-apparater.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q