Permalänk

Passiv Kylfläkt till Radeon 9000 Pro

tja!
Jag har ett Radeon 9000 pro, det funkar felfritt men låter som ett sågverk. Jag kom på den smarta idén att byta ut sågverket mot en passiv kylfläkt, men jag har ingen aning om hur 'stark' den ska vara och vilka som passar till mitt kort. Någon som vet?

Permalänk

hehe har ett exakt sånt kort har en p4 fläns på den hehe de du jag kan klocka coren till 360mhz å minnet till 280mhz = 560mhz

Permalänk
Medlem

varför inte byta till en fläkt som fortfarande HAR ett kulager?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
varför inte byta till en fläkt som fortfarande HAR ett kulager?

Vad menar du med det inlägget?
Också heter det kylfläns. Och du kan ju köpa vilken kylfläns som helst och sedan limma på den men Arctic Silver Thermal Adhesive. Men om det blir för varmt kan jag inte svara på:) Men en kylare till processorn bör fungera.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Nä, fläkt, det är den som låter, tingesten som snurrar..
För såvida han inte har ett radeon 9000 pro med integrerat sågvärk, är det ända som låter på hans grafkort fläkten, mest troligt för att den lagring den en gång roterat med, börjat bli sliten, och att fläkten därför tillåts vibrera... och den bör gå o byta, i alla fall de 9000 pro jag sett, har haft en "standard" fläkt skruvad i kylflänsen...

och, "har ett kullager", bör kanske läsas som har ett lager, eftersom om han vill ha den tyst, väljer han ett glidlager, vilket tyvärr slits ut fortare, så för hålbarhet, kullager, gärna dubbla, men det är det nog en för liten fläkt för...

Fast, det e klart, en sjyst heatpipe, till utsidan av chassit, och en kylfläns där som drar nytta av PSU'ns utblås, kan oxå funka...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad är en passiv kylfläkt? Vad jag vet kan inte en fläkt vara passiv

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Vad är en passiv kylfläkt? Vad jag vet kan inte en fläkt vara passiv

Passiv kylfläns!!! Alltså ingen fläkt alls. Zalmans ZM80A-HEATPIPE (eller vad den nu heter) ska väl passa på i stort sett alla kort som har "hål".

Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?

Permalänk
Medlem

Min kusin kör en Zalman heatpipekylare på sin 9000 PRO och den fungerar utmärkt.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

Okej en passiv kylfläkt låter väll lite dumt. Jag tror den skulle föredra att kallas passiv kylare. Tack för hjälpen, jag tar och köper en Zalman ZM80HP heatpipe-cooler. Eller vänta lite nu... du sa väl Zalman ZM80A-HP. Jag kollade just på datorbutiken men dom kanske bara glömt a:et eller nåt. Är det samma kylare eller är det en annan?

Permalänk

aha! Jag kollade runt lite och hittade ZM80A på Dustin.se. Det var tydligen en tidigare version den andra, men den nya var billigare där så jag tar la den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ricketick
aha! Jag kollade runt lite och hittade ZM80A på Dustin.se. Det var tydligen en tidigare version den andra, men den nya var billigare där så jag tar la den.

A versionen är byggd för att även passa på Radeon 9700 korten, ska väl inte annars vara någon skillnad. Kolla på http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=647&session=b1fb703...

Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
varför inte byta till en fläkt som fortfarande HAR ett kulager?
-------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomppa87
Vad menar du med det inlägget?
Också heter det kylfläns. Och du kan ju köpa vilken kylfläns som helst och sedan limma på den men Arctic Silver Thermal Adhesive. Men om det blir för varmt kan jag inte svara på:) Men en kylare till processorn bör fungera.

du kan ju återkomma med bilder på en kullagrad kylfläns...:)

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ne0nLight

du kan ju återkomma med bilder på en kullagrad kylfläns...:)

Du kanske ska börja med att läsa det första inlägget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ricketick
tja!
Jag har ett Radeon 9000 pro, det funkar felfritt men låter som ett sågverk. Jag kom på den smarta idén att byta ut sågverket mot en passiv kylfläkt, men jag har ingen aning om hur 'stark' den ska vara och vilka som passar till mitt kort. Någon som vet?

Som du kanske ser, hävdar han att fläkten låter, jag rekomenderade att han skulle bytta fläkten, för att behålla garanti och liknande...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
varför inte byta till en fläkt som fortfarande HAR ett kulager?

Du ser?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomppa87
Vad menar du med det inlägget?
Också heter det kylfläns. Och du kan ju köpa vilken kylfläns som helst och sedan limma på den men Arctic Silver Thermal Adhesive. Men om det blir för varmt kan jag inte svara på:) Men en kylare till processorn bör fungera.

Någon annan såg inte, Och sen dess trodde jag vi hade kommit över det?
Ovanpå allt annat har ju killen bestämt sig för en heatpipe config...
Dumt av mig att tro att man ska läsa hela tråden, varför inte bara hoppa in mitt i, och komma på nått att säga?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Tomppa87
Vad menar du med det inlägget?
Också heter det kylfläns. Och du kan ju köpa vilken kylfläns som helst och sedan limma på den men Arctic Silver Thermal Adhesive. Men om det blir för varmt kan jag inte svara på Men en kylare till processorn bör fungera.
du tror inte d va han ja fundera lite på va han mena då...=)

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

Mm.. inte säker, du började ju med mitt namn... så jag tyckte det vart bäst o svara :- ) Men jag hoppas killen blir glad med sin Heatpipe...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

yes...d kan bli så...va själv lite förirrad när ja läste va ja
skrivigt...så d e inte lätt när d e svårt...

Visa signatur

K M K !