AMD ryzen 5 5600 med ASrock B550M-HDV?

Permalänk

AMD ryzen 5 5600 med ASrock B550M-HDV?

Hej!

Har efter mycket om och men fått råd i en annan tråd att beställa hem nytt mbd och processor, så det blev så. Nu blev jag dock lite orolig, moderkortet kommer imorgon så än är det inte för sent att byta.

Det som oroar mig är att processorn (Ryzen 5 5600) kräver bios uppdatering 2.1 enligt ASrock sida: https://www.asrock.com/mb/AMD/B550M-HDV/index.asp#CPU .

Jag kommer inte anta att den kommer med det, men går det att lösa eller kommer den inte boota? Har ingen AMD processor liggandes direkt att uppdatera den med.
Står däremot att den har "instant flash", osäker vad de innebär men de står att de går att göra med Veermer CPU vilket min då är.

köpte moderkortet på amazon där de står att de är kompatibelt med tredje gen and am4, men de ger väll inte direkt mig något. Här är iaf länken till det: https://www.amazon.se/ASRock-B550M-HDV-stöder-processorer-mod...

Någon kunnig som kan hjälpa en vilsen rackare?

Permalänk
Medlem

Det kräver du har en cpu installerad vad jag kan se, för man går via bios
Sen hade många problem (me included) på b550m steel legend att orginal bios p1.00 samt p.1.10 klarade inte av att updatera rätt region för 5600x back in 2020 om man inte hade typ 3 specifika modeller av ryzen 3000.
Men det är väl bara att se vad för bios den har.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Det kräver du har en cpu installerad vad jag kan se, för man går via bios
Sen hade många problem (me included) på b550m steel legend att orginal bios p1.00 samt p.1.10 klarade inte av att updatera rätt region för 5600x back in 2020 om man inte hade typ 3 specifika modeller av ryzen 3000.
Men det är väl bara att se vad för bios den har.

Hmm okej… de verkar dock som att man instant flashar med usb? Behövs de verkligen en cpu då? O borde de isf inte gå med min eftersom den är Vermeer, eller behöver de va en Vermeer som kan köra på de bios den kommer med?

Permalänk

Moderkortet kom med 2.4 bios så allt gick väl!

Permalänk
Skrivet av CarlArthur:

Moderkortet kom med 2.4 bios så allt gick väl!

Är inte speciellt förvånad. Skulle du få ett med så pass gammalt bios så ska du ha riktigt ofly och få en hyllvärmare.

Och för att svara på din fråga om biosflash utan cpu.

Ja den behövs om inte moderkprtet är utrustat med en egen cpu just för biosflashning.

En del kör en liten arm cpu på kortet för den funktionen att kunna flasha bios utan en cpu i sockeln men inte alla tillverkare som gör det då det medför merkostnad vid tillverkningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan också potentiellt gå att flasha BIOS med en CPU som inte har stöd, men det är förstås en chansning. Dels är det ju rätt möjligt att den inte startar överhuvudtaget, och om den gör det känns det ju lite riskabelt att flasha BIOS så.

Senast jag testade en CPU utan stöd var en 5800X3D med BIOS från 2020; den fungerade fint förutom att den stannade kvar på base clock konstant. Skulle tro att en flashning hade gått fint där, men jag skulle enbart se att den levde överhuvudtaget, så det skippade jag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS