Min erfarenhet att byta Windows till Linux

Permalänk
Medlem

Jag tänkte prova att byta morsans dator från Windows till Linux. Jag agerar redan techsupport till hela familjen, och jag tänkte att allt morsan gör fungerar redan out-of-the-box på t.ex Ubuntu. Någon rekommenderade också Mint.

Sen kom jag på att hon har Handelsbanken, så där tog det stopp.

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Felet som jag tycker att många gör när de ska pröva Linux är att det går ”all in” direkt i stället för att mjukstarta och sen blir dem besvikna när allting inte fungerar som de förväntar sig.

I stället för att byta från Windows till Linux så tycker jag det är bättre att köra både och. Nästa gång som du uppgraderar din Windows speldator så behåll din gamla dator och kör Linux på den. Du behöver kanske komplettera med något billigt tangentbord eller en snik skärm.

Börja med enkla grundläggande saker. Surfa på nätet, kolla mailen, spela en mp3 låt, öppna ett word dokument, skriv ut en pdf med skrivaren. Och hela tiden så har du en fungerande Windows dator bredvid dig som du kan googla med när du kör fast. Råkar du göra något allvarligt fel, so what? Du har ju kvar alla viktiga saker i Windows datorn.

Sen när allt fungerar så kan du försöka dig på lite mera avancerade saker som att spela nåt spel. Och hela tiden så använder du Windows datorn som din primära spel maskin.

Bra tips, tycker jag, om man har plats för flera maskiner.

Oavsett om man har en separat dator eller dual-bootar eller kör en VM:
Som jag själv fungerar är det viktigaste att jag använder det jag försöker lära mig. Välj en uppgift, eller en kategori uppgifter, som du vill utföra i det andra systemet. Ta dig sedan obehaget att alltid använda det andra systemet för dessa uppgifter tills det känns naturligt. Vid någon tidpunkt kommer du ha flyttat över en så stor del av din vardag att du nu måste ta dig obehaget att starta det förra systemet för en begränsad mängd uppgifter. I det läget bör du ganska säkert ha tillräcklig erfarenhet för att kunna fatta ett informerat beslut om vilket system du föredrar utan att beslutet influeras bara av vana.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Jag tänkte prova att byta morsans dator från Windows till Linux. Jag agerar redan techsupport till hela familjen, och jag tänkte att allt morsan gör fungerar redan out-of-the-box på t.ex Ubuntu. Någon rekommenderade också Mint.

Sen kom jag på att hon har Handelsbanken, så där tog det stopp.

Jag körde över svärmor på Mint för massa år sen och det eliminerade i princip alla supportsamtal från henne. Sen bytte vi till iPads för dem båda, och det löste även bankfrågan.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en vettig mobil som kan köra desktop-Linux inkopplad till skärm. Jag väntar även på en iphoto&aperture-ersättare till Linux. . Men på sikt känns Linux givet, eftersom Windows blir värre och värre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Efter lite allmänt surfande har jag förstått att Crux Linux är grunden för självkompilerade distar. Som jag uppfattat Crux är det en utmaning att få till ett fungerande system! Kanske något för den som vill utmana sig själv. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Sen kom jag på att hon har Handelsbanken, så där tog det stopp.

Handelsbanken har ju varianten dosa+kort, så man behöver ju bara en webbläsare, inte ens mobilt bank-id, för nästan alla ärenden?

De ärendena där man faktiskt tvingas ansluta med sladd är tråkiga dock.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Handelsbanken har ju varianten dosa+kort, så man behöver ju bara en webbläsare, inte ens mobilt bank-id, för nästan alla ärenden?

De ärendena där man faktiskt tvingas ansluta med sladd är tråkiga dock.

Jag har Handelsbanken med dosa+kort, har aldrig behövt koppla in den med sladd någonsin tror jag. Vad är anledningen till sladd ens? OM det nu skulle behövas så får man väl sätta sig vid någon annan enhet

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem

det är väldigt få tillfällen där man behöver dosa+sladd men de finns. Har för mig att nytt mobilt BankId / Swish behöver det dvs varje gång du köper en ny mobil. Ännu en sak för min del som "it just works" under win men är en katastrof under Linux.
OM jag skulle nu köra Linux only och behöver dosa+sladd skulle jag vara rätt så rökt för att på jobb-win datorer som jag har tillgång till har jag inte rättigheter att installera drivisar lr dylikt

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Nytt BankID går att lösa ut med Mobilt BankID, så det löser sig om man har en extra enhet som man kan ha kvar ett giltigt ID på. Annars funkar det också om man har en session som fortfarande är inloggad. Om man vågar kan man alltså lämna banksessionen öppen medan man installerar om sin telefon eller vad man nu gör, sedan är det bara att plocka ut ett nytt BankID i samma session.

Det är dock riktigt dåligt att Windows fortfarande krävs för att göra vissa grejer hos Handelsbanken och det är en anledning till att jag nog ska byta bank. Om jag verkligen behöver göra något med dosa+sladd har jag i alla fall en VM med Windows men det är verkligen helt orimligt att det ska behövas.

Permalänk
Medlem

skulle det enda som krånglar under Linux vara inloggningen till Handelsbanken skulle jag också kunna tänka mig byta Bank. Lätt. Men så är inte fallet tyvärr.
Jag gillar Linux, verkligen ! Men med för många saker som inte fungerar kommer det aldrig slå igenom som Desktop OS. Och då är jag en van användare som gick ifrån linux för att dual-boot är inte lösningen .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Hej, tack för en trevlig tråd med bra info 😊

Jag är 100% ny på hela Linux biten, men ska försöka installera det nu.
Om man har en rätt enkel Asus laptop och bara Will spela spel via Steam är det Ubuntu som gäller då?
(Eller fedora??)

Jag inser att jag behöver läsa på lite, men om någon har en bra guide att tipsa om så är det väldigt välkommet.
😇🙏🏻

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Skrivet av phoenix4m:

Hej, tack för en trevlig tråd med bra info 😊

Jag är 100% ny på hela Linux biten, men ska försöka installera det nu.
Om man har en rätt enkel Asus laptop och bara Will spela spel via Steam är det Ubuntu som gäller då?
(Eller fedora??)

Jag inser att jag behöver läsa på lite, men om någon har en bra guide att tipsa om så är det väldigt välkommet.
😇🙏🏻

Det är nog de två distributioner det är enklast att hitta hjälp för i alla fall. Ubuntu troligen lite lättare än Fedora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Om man har en rätt enkel Asus laptop och bara Will spela spel via Steam är det Ubuntu som gäller då?
(Eller fedora??)

Asus är kroniskt Linuxfientliga, så det finns en icke obetydlig risk att någon hårdvara kommer att krångla. Läs på om hur den exakta modellen fungerar med Linux och kör en ordentlig testrunda med en live-Linux bootad från USB innan du installerar.

Generellt blir livet med Linux lättare om man köper hårdvara som är bekräftat välfungerande och bojkottar bolag som inte aktivt deltar i utveckling av drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Asus är kroniskt Linuxfientliga, så det finns en icke obetydlig risk att någon hårdvara kommer att krångla. Läs på om hur den exakta modellen fungerar med Linux och kör en ordentlig testrunda med en live-Linux bootad från USB innan du installerar.

Generellt blir livet med Linux lättare om man köper hårdvara som är bekräftat välfungerande och bojkottar bolag som inte aktivt deltar i utveckling av drivrutiner.

Är detta verkligen sant? Det är ju företaget bakom EEE Pc och EEE Box som kom med förinstallerat Linux-OS (även om det var bra längesedan). I Arch ser stödet hyffsat ut:
https://wiki.archlinux.org/title/Laptop/ASUS

Det är klart att det finns sämre fungerande datprer med Broadcom-WiFi utan drivrutiner och dylikt. Jag upplever inte ASUS som föredöme, men är de specifiellt ökända? Vad sf är det för hårdvara som fungerar sämre ocv varför?

Permalänk
Skrivet av phoenix4m:

Hej, tack för en trevlig tråd med bra info 😊

Jag är 100% ny på hela Linux biten, men ska försöka installera det nu.
Om man har en rätt enkel Asus laptop och bara Will spela spel via Steam är det Ubuntu som gäller då?
(Eller fedora??)

Jag inser att jag behöver läsa på lite, men om någon har en bra guide att tipsa om så är det väldigt välkommet.
😇🙏🏻

Det kommer bli en brant, riktigt brant uppförsbacke för dig i början men är övertygad om att det kommer gå bra.
Om du köra Ubuntu så är min redetermination Kubuntu där du får KDE Plasma som skrivbordsmiljö vilket kommer att se lite mer bekant ut för dig om du migrerar från Windows, nu har du ju en ASUS laptop så det är de jag gissar att du gör. Sedan vill jag också föreslå en distribution som är Arch baserad, nämligen Manjaro Linux. Manjaro har jag nu kört i ett par år och upplever att den är enklare samt att det finns bättre information/beskrivningar på saker och ting än vad Ubuntu har. Själv började jag med Ubuntu, sedan till Kubuntu och senare till Manjaro Linux så kan helt klart vara så att jag tog med mig en den kunskap sedan tidigare också.

Kör vad du vill på en USB sticka eller något ett tag och testa dig fram!

Skrivet av KAD:

Asus är kroniskt Linuxfientliga, så det finns en icke obetydlig risk att någon hårdvara kommer att krångla. Läs på om hur den exakta modellen fungerar med Linux och kör en ordentlig testrunda med en live-Linux bootad från USB innan du installerar.

Generellt blir livet med Linux lättare om man köper hårdvara som är bekräftat välfungerande och bojkottar bolag som inte aktivt deltar i utveckling av drivrutiner.

Är Asus det? De enda som inte funkar på min Asus laptop är Blåtand men den funkade inte heller när jag körde windows så jag tror att enheten i sig är sönder. Annars så funkar allt som det skall från första installationen av Manjaro. Men nu är det en gammal sådan också, 2015-2016.

Som du säger, att köra in Linux på en USB sticka är en bra väg att gå och därför finns Rufus.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Felet som jag tycker att många gör när de ska pröva Linux är att det går ”all in” direkt i stället för att mjukstarta och sen blir dem besvikna när allting inte fungerar som de förväntar sig.

I stället för att byta från Windows till Linux så tycker jag det är bättre att köra både och. Nästa gång som du uppgraderar din Windows speldator så behåll din gamla dator och kör Linux på den. Du behöver kanske komplettera med något billigt tangentbord eller en snik skärm.

Börja med enkla grundläggande saker. Surfa på nätet, kolla mailen, spela en mp3 låt, öppna ett word dokument, skriv ut en pdf med skrivaren. Och hela tiden så har du en fungerande Windows dator bredvid dig som du kan googla med när du kör fast. Råkar du göra något allvarligt fel, so what? Du har ju kvar alla viktiga saker i Windows datorn.

Sen när allt fungerar så kan du försöka dig på lite mera avancerade saker som att spela nåt spel. Och hela tiden så använder du Windows datorn som din primära spel maskin.

Kan ju ha båda på samma dator. Jag kör en extern SSD med linux på - smidigt när man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Hej, tack för en trevlig tråd med bra info 😊

Jag är 100% ny på hela Linux biten, men ska försöka installera det nu.
Om man har en rätt enkel Asus laptop och bara Will spela spel via Steam är det Ubuntu som gäller då?
(Eller fedora??)

Jag inser att jag behöver läsa på lite, men om någon har en bra guide att tipsa om så är det väldigt välkommet.
😇🙏🏻

Om du vill börja lätt så brukar ZorinOS vara enkelt för nybörjare som kommer från Windows,, dock lite outdated kernel samt paket. Och som någon annan nämnde är Kubuntu också ett säkert kort! Men det är enligt mig så man ska börja sin bana, enkelt men efter ett tag så inser du att "Hmm, skulle ju behöva just dom där nya Nvidia drivrutinerna" och då googlar du dig vidare och hittar att Fedora har nyare drivrutiner och jobbar dig uppåt och till slut hamnar du på mållinjen och kan allt ifrån AUR helpers och redigera .conf filer med nano eller vi och alla Linux gemensamma kommandon (Mållinjen är ju dock högst subjektivt haha)
Mitt tips är att slänga upp en VM i typ VirtualBox eller Vmware för att testa dig runt lite innan du blåser datorn helt. Ska du gå direkt på Fedora så skulle jag tipsa om Nobara Linux om du är ute efter gaming

Önskar dig lycka till

P.S. Även om du inte använder Arch Linux så är Arch Wikin guld värd

Edit: Glömde också att du frågade efter guider, kan tipsa om Youtube kanaler som TechHut, Brodie Robertson, The Linux Experiment, Nicco Loves Linux

Permalänk

Tusen tack samtliga 😃🙏🏻
Jag visste inte att det har så hårdvaru-känsligt.

Lite oturligt att Asus inte är jätte ”Linux-vänliga”….
Steg ett blir nog att kolla upp guider runt just min modell och ta det därifrån.
Det är iaf intel och Nvidia hårdvara jag har så jag får göra valet baserat på det tänker jag.

Steg två blir nog att testköra från USB sticka ett tag. 🍀😇

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Tusen tack samtliga 😃🙏🏻
Jag visste inte att det har så hårdvaru-känsligt.

Lite oturligt att Asus inte är jätte ”Linux-vänliga”….
Steg ett blir nog att kolla upp guider runt just min modell och ta det därifrån.
Det är iaf intel och Nvidia hårdvara jag har så jag får göra valet baserat på det tänker jag.

Steg två blir nog att testköra från USB sticka ett tag. 🍀😇

Låter som en bra idé, Nu har jag aldrig kört med en Asus laptop men mitt moderkort är ju Asus och har inte stött på patrull, mer än i början då fläktstyrning krävde en kernel module för att fungera. Men det är fixat och inbakat i kernel sen länge tillbaka 🙂

Vill du ha den senaste kerneln och paket och dess nya tillägg så är det en rolling distro som är Arch baserad det bästa, näst bäst är Fedora baserade distros 🙂 Tror näst är Ubuntu baeerade och sist Debian. Men ju nyare kernel och paket desto mer buggar kan du stöta på, dock så har jag själv aldrig stött på något överdrivet under min tid med Arch. Debian är det jag kör på alla mina servrar då det är mest stabilt och kräver inte det nyaste i serversyfte 👍

Gällande Nvidia så har det blivit betydligt bättre den senaste tiden, men eftersom Nvidia är rätt så anti Linux "Fuck you Nvidia - Linus Torvalds" 😂 så blir resultatet därefter. Hade ett RTX 3080 innan men sålde det och införskaffade ett 6700XT istället. Och ja AMD funkar smidigare då du inte behöver ladda ner några "proprietary drivers" och är inbakat out of box i varje Linux distro med Mesa. Men så länge du bara skaffar rätt drivrutiner så skulle jag inte säga att det är någon nämnvärd skillnad för en vanlig person. Wayland har ju varit hit or miss med Nvidia men tror det funkar rätt bra nu (rätta mig om jag har fel).

Många distros kommer med automatiska verktyg för att lira med Nvidia som t.e.x. PopOS och Nobara Linux. Så behöver inte vara jobbigt så länge man väljer rätt 👍

Permalänk
Skrivet av phoenix4m:

Tusen tack samtliga 😃🙏🏻
Jag visste inte att det har så hårdvaru-känsligt.

Lite oturligt att Asus inte är jätte ”Linux-vänliga”….
Steg ett blir nog att kolla upp guider runt just min modell och ta det därifrån.
Det är iaf intel och Nvidia hårdvara jag har så jag får göra valet baserat på det tänker jag.

Steg två blir nog att testköra från USB sticka ett tag. 🍀😇

Jag vill säga både Ja och Nej på hårdvaru känsligheten. Sprillans ny hårdvara så oftast ja men hårdvara som funnits ett tag brukar funka bra. Om du är osäker så kolla upp din dator på https://linux-hardware.org/ sidan kan vara lite jobbig och inte alltid uppdaterad då det är mest användare som uppdaterar sidans databas.

Min Asus bärbara så funkar allt utan Blåtand men den funkade inte i Windows heller så enheten är nog trasig, annars funkar allt som det ska.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.