Moddare byter ut DLSS 3 mot FSR 3 i spel för bredare grafikkortsstöd

Permalänk
Melding Plague

Moddare byter ut DLSS 3 mot FSR 3 i spel för bredare grafikkortsstöd

Spel som idag har stöd för DLSS 3 frame generation kan moddas att få stöd för AMD:s FSR 3, men det görs inte helt utan brasklappar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nu är jag lite trött idag, men vad är poängen med att "konvertera" DLSS till FSR3 om man ändå måste ha ett RTX-kort. Då kan man väl köra DLSS rakt av istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Nu är jag lite trött idag, men vad är poängen med att "konvertera" DLSS till FSR3 om man ändå måste ha ett RTX-kort. Då kan man väl köra DLSS rakt av istället.

Som jag fattar det är det endast RTX-4-serien som har DLSS 3, nästa år är det endast RTX-5serien som får DLSS4.

Inte som vi ser Nvidia optimera DLSS eller DLSS 2, DLSS 3 dör ju inom kort i fokus på DLSS 4.

FSR sträcker väl sig genom hela rDNA-serien? Samt öppen kod.

Winwin får alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Nu är jag lite trött idag, men vad är poängen med att "konvertera" DLSS till FSR3 om man ändå måste ha ett RTX-kort. Då kan man väl köra DLSS rakt av istället.

Jag tror det får ses lite som ett proof of concept just nu; om man även ändrar själva spelet så att det tillåter att man aktiverar DLSS3 framegen utan ett RTX-kort så är man hemma, typ.

Edit: och äldre RTX-kort då, för den delen

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Nu är jag lite trött idag, men vad är poängen med att "konvertera" DLSS till FSR3 om man ändå måste ha ett RTX-kort. Då kan man väl köra DLSS rakt av istället.

Alla RTX kort stödjer inte DLSS 3.

Permalänk
Medlem

Prövade frame-gen i Cyberpunk och Starfield på mitt 3060 TI. Verkar fungera bra, får ungefär dubbla FPS.
Även trevligt att man kan kombinera DLSS uppskalning med FSR frame-gen eftersom DLSS fortfarande ger bättre uppskalning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Låtsaspixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Alla RTX kort stödjer inte DLSS 3.

Det är väl bara Frame Generation som inte funkar på 2000- och 3000-serien?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar.

Fast vid FSR3-implementeringen i Avatar får man dessutom lägre input lag än native. Låtsaspixlar eller ej, det verkar inte finnas någon nedsida vad jag kan se - varför då klaga?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Alla RTX kort stödjer inte DLSS 3.

Kanske ska förtydliga att endast 4000-serien stödjer DLSS 3 FG? Övriga delar i DLSS 3, såsom version 3 av uppskalning och ray reconstruction, fungerar även på äldre RTX-kort.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är väl bara Frame Generation som inte funkar på 2000- och 3000-serien?

Visserligen, men sammanhanget var ju just den här modden som byter DLSS3-framegen mot FSR3-framegen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

DLSS 3 mot FSR 3, vilka spel har ni fått det att fungera i?

Jag skapade en tråd om vilka spel ni får det att funka med och hur.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast vid FSR3-implementeringen i Avatar får man dessutom lägre input lag än native. Låtsaspixlar eller ej, det verkar inte finnas någon nedsida vad jag kan se - varför då klaga?

Nja, man får mindre input lag om man använder *både* uppskalning och frame-gen än native upplösning utan FG. Det är tack vare uppskalningen, inte FG, som input lag blir lägre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Prövade frame-gen i Cyberpunk och Starfield på mitt 3060 TI. Verkar fungera bra, får ungefär dubbla FPS.
Även trevligt att man kan kombinera DLSS uppskalning med FSR frame-gen eftersom DLSS fortfarande ger bättre uppskalning.

Förlåt om jag frågar men hur fixade du frame-gen i Starfield? Jag är väldigt sugen på att fixa det jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Som jag fattar det är det endast RTX-4-serien som har DLSS 3, nästa år är det endast RTX-5serien som får DLSS4.

Inte som vi ser Nvidia optimera DLSS eller DLSS 2, DLSS 3 dör ju inom kort i fokus på DLSS 4.

FSR sträcker väl sig genom hela rDNA-serien? Samt öppen kod.

Winwin får alla

Källa på detta? Har svårt att se någon anledning till ny frame generation till nästa generation som inte skulle fungera på RTX 4000 serien. Detta eftersom frame generation redan är implementerat i hårdvaran på 4000 serien. Känns som att uppfinna hjulet på nytt bara om de skulle stoppa i ytterligare annan hårdvara för annan typ av frame generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar.

Själv tycker jag att det är bra att äldre kort kan hänga med ett litet tag till med dessa låtsaspixlar.

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Källa på detta? Har svårt att se någon anledning till ny frame generation till nästa generation som inte skulle fungera på RTX 4000 serien. Detta eftersom frame generation redan är implementerat i hårdvaran på 4000 serien. Känns som att uppfinna hjulet på nytt bara om de skulle stoppa i ytterligare annan hårdvara för annan typ av frame generation.

Mer cash i plånboken hos nvidia när nördarna som alltid ska köra det senaste varesig det behövs eller intemåste köpa nytt för att kunna använda de senaste funktionerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast vid FSR3-implementeringen i Avatar får man dessutom lägre input lag än native. Låtsaspixlar eller ej, det verkar inte finnas någon nedsida vad jag kan se - varför då klaga?

För att det är coolt att klaga. Allra helst utan att ge någon som helst konstruktiv åsikt. Det visar att man är riktigt insatt och står klart över de som uppskattar tekniken. Respekt, rakt igenom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Förlåt om jag frågar men hur fixade du frame-gen i Starfield? Jag är väldigt sugen på att fixa det jag med.

Bara att ladda ner från https://github.com/Nukem9/dlssg-to-fsr3/releases, placera de två dll-fierna i
C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Starfield (eller där du har det installerat) och köra DisableNvidiaSignatureChecks.reg som följer med zip-filen. Funkar det kommer det upp en info/varningsruta när man startar spelet. Sedan slår man bara på DLSS frame gen i options så funkar det.

Jag kör med Optimized Ultra från https://www.nexusmods.com/starfield/mods/104 och det flyter på väldigt bra nu trots mitt lite äldre system (RTX 3060 TI, Ryzen 3800X). Får knappt under 100 FPS ens i New Atlantis. Tror jag fick typ 40 FPS när spelet kom ut så det är verkligen mer optimerat nu.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Bara att ladda ner från https://github.com/Nukem9/dlssg-to-fsr3/releases, placera de två dll-fierna i
C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Starfield (eller där du har det installerat) och köra DisableNvidiaSignatureChecks.reg som följer med zip-filen. Funkar det kommer det upp en info/varningsruta när man startar spelet. Sedan slår man bara på DLSS frame gen i options så funkar det.

Jag kör med Optimized Ultra från https://www.nexusmods.com/starfield/mods/104 och det flyter på väldigt bra nu trots mitt lite äldre system (RTX 3060 TI, Ryzen 3800X). Får knappt under 100 FPS ens i New Atlantis. Tror jag fick typ 40 FPS när spelet kom ut så det är verkligen mer optimerat nu.

Tack! Jag löste det innan jag såg ditt svar. Var riktigt lätt och wow vilken skillnad det blev på FPS:en. Jag gick själv från under 60 FPS i New Atlantis till runt 110 nu. Jag kör med ett RTX 3070 och en Ryzen 5600X. Ska springa runt lite och kolla ifall det dyker upp några konstigheter. Hoppas inte detta påverkar achievements i spelet, men det har ju inte de tidigare DLSS modsen gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Mer cash i plånboken hos nvidia när nördarna som alltid ska köra det senaste varesig det behövs eller intemåste köpa nytt för att kunna använda de senaste funktionerna.

Glad de finns lite teknik intresserade nördar kvar på forumet som ser fram emot å köpa de senaste. Annars är de ju bara gnällspikarna kvar.
God Jul!

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Rouge of Darkness:

Mer cash i plånboken hos nvidia när nördarna som alltid ska köra det senaste varesig det behövs eller intemåste köpa nytt för att kunna använda de senaste funktionerna.

Alltså ingen behöver väl spela i 4K, ha höga grafikinställningar eller för den delen ens spela moderna spel om vi ska vara riktigt ärliga. Men att diskutera "behov" när vi diskuterar en underhållningsform som ingen egentligen ingen behöver känns lite bakvänt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wibbe44:

Källa på detta? Har svårt att se någon anledning till ny frame generation till nästa generation som inte skulle fungera på RTX 4000 serien. Detta eftersom frame generation redan är implementerat i hårdvaran på 4000 serien. Känns som att uppfinna hjulet på nytt bara om de skulle stoppa i ytterligare annan hårdvara för annan typ av frame generation.

Fungerar DLSS 3 på RTX 2060?

Permalänk
Skrivet av Godisskålen:

Fungerar DLSS 3 på RTX 2060?

Eller rtx 3000 för den delen.?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Alltså ingen behöver väl spela i 4K, ha höga grafikinställningar eller för den delen ens spela moderna spel om vi ska vara riktigt ärliga. Men att diskutera "behov" när vi diskuterar en underhållningsform som ingen egentligen ingen behöver känns lite bakvänt.

Nej det behöver man väl inte men om man har hårdvara för att dra runt acceptabel fps i 4k på acceptaböa inställningar så är det ju typ ingen poäng att köra dlss öht.

Eller bara neddraget till 1080p och låta skärmen dra ut till fullskärm då det ser bättre ut än både dlss och fsr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Fungerar DLSS 3 på RTX 2060?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Eller rtx 3000 för den delen.?

Nej, eftersom 2000 och 3000 serien inte har hårdvaran som krävs. Däremot så kan du köra DLSS 3.5 på dessa kort.
Skulle argumentet "för att enbart mjölka pengar" hålla så skulle inte 2000-serien ha stöd för DLSS 2.0 eller nämnda 3.5 tex.
Jag tror att eftersom hårdvaran redan finns så kommer endast 5000 serien erbjuda fler enheter för FG än 4000 serien för ännu högre prestanda.
Får vi något nytt under huven på 5000 serien så blir det något helt annat än att begränsa redan existerande teknik.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen fungerar ju någon form av frame generation på alla RTX kort. Hoppas detta kan sätta lite eld i röven på Nvidia och faktiskt implementera något som fungerar på 2000+ kort. Även om det inte är samma kvalisort.

Om inte annat kan dom ju stoppa in FSR-FG i DLSS precis som den här modden gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Om inte annat kan dom ju stoppa in FSR-FG i DLSS precis som den här modden gör.

Det kan dom absolut, ungefär som när dom vägrade stödja Freesync men till slut gav upp.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Uppenbarligen fungerar ju någon form av frame generation på alla RTX kort. Hoppas detta kan sätta lite eld i röven på Nvidia och faktiskt implementera något som fungerar på 2000+ kort. Även om det inte är samma kvalisort.

Om inte annat kan dom ju stoppa in FSR-FG i DLSS precis som den här modden gör.

Att FSR FG fungerar på RTX är ju bevisat och att DLSS 3 FG inte fungerar på 2000/3000-serien är ju också bevisat. Frågan är ju om inte bara man kan göra i spelen så man väljer separat vilken Frame Generation och uppskalningsmetod man vill köra med. Tror ju Nvidia är föga intresserade av att utveckla en mellanmjölkteknik som bara är till för att fungera på 2 generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Nu är jag lite trött idag, men vad är poängen med att "konvertera" DLSS till FSR3 om man ändå måste ha ett RTX-kort. Då kan man väl köra DLSS rakt av istället.

Speciellt när spelet krävet dlss 3 frame gen... men kan vara användbart för rtx 2000/3000 serien

Vad som däremot vore intressant, är att ha FSR 3 /Framegen utan att använda FSR bildupplösning