Speltips till Gameboy Advance

Permalänk
Medlem

Speltips till Gameboy Advance

Nu när lönen för sommarjobbandet har kommit in, tänker jag köpa mig ett GBA som belöning. Att det blir SP-utgåvan råder det inga tvivel om, men däremot vilka spel jag ska ha till den. Har läst i gamla trådar att många uppskattar Advance Wars och MegaMan & Bass. Jag vet dock inte om jag uppskattar Mega Man-spelen så mycket.
I nuläget har jag ett GB-standard med Donkey Kong, Killer Instinct, Street Fighter II och the Sword of Hope.
Någon som har tips på vad för spel jag ska köpa utöver Advance Wars? Ett tidsdödande rollspel vore inte helt fel.

Permalänk
Medlem

metroid!

Permalänk

Jag tycker du ska köpa uppföljaren på Advance Wars istället, nämligen Advance Wars 2: Black Hole Rising.

Sen så finns ju Golden Sun och uppföljaren Golden Sun: The Lost Age (bättre) som båda är väldigt bra rollspel. Om du inte har spelat igenom Zelda: A Link to the Past till SNES så tycker jag att du absolut borde köpa det också

Edit: Självklart Metroid Fusion också

Permalänk
Medlem

Sagan om de två tornen är bra.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Tony Hawk 4 om du gillar sånt

Permalänk
Avstängd

som alla har sagt över, förrutom thps 4 som jag hatar (skitkopntroll på gba) , sagan om de två tornen har jag ej testat, men det har ju inte fått så bra betyg så...

Visa signatur

games4ever

Permalänk
Medlem

Lutar nog åt Advance Wars och Zelda. Mina erfarenheter säger mig att man ska ha spelat första versionen innan man börjar med andra (syftar på Advance Wars).
Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Castlevania: Circle of the Moon
Castlevania: Harmony of Dissonance
Castlevania: Aria of Sorrow

Visa signatur

3 Warps to Neptune

Permalänk
Medlem

Zelda är givet om man har ett GBA SP

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Jag säger zelda med såklart

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa en sån där liten manick, finns några kul spel till den jag skulle vilja spela, och så är jag nyfiken på att länka ihop den med "storebror" (kuben).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gish
Lutar nog åt Advance Wars och Zelda. Mina erfarenheter säger mig att man ska ha spelat första versionen innan man börjar med andra (syftar på Advance Wars).
Tack för svaren.

Det gör inget om du spelar Advance Wars 1 innan du spelar tvåan eftersom det inte är särskilt mycket till story
Golden Sun är däremot en annan femma.

Permalänk
Medlem

En bra grej man kan köpa är en flashkassett, då kan man ladda hem en massa lagliga roms.
Läs mer här: http://www.gbadev.org/

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
då kan man ladda hem en massa lagliga roms.

hrrm... *LOL*

Permalänk
Avstängd

HI
TIBIA IS VERI NICE AND GOOD

Visa signatur

Abit KT7A / XP 1800+ / Creative GF4 Ti 4200 / 256MB SDR Original / IBM 40GB / etc, etc ...

Permalänk
Medlem

Warioware (heter det väl) är kul. Massor av småspel som utgör spelet. Som sagt en flashkassett med programmerare är en bra och kul grej att ha om man har en gameboy advance. Då kan man utveckla egna spel faktiskt.

Kelly Slater är också given, påminner lite om California games till C64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
hrrm... *LOL*

Vad är så kul?

Det är faktiskt lagligt, om du nu betvivlar det. Det finns folk som programmerar egna spel, som lägger ut dom gratis. Om jag har förstått det rätt.

Att man sedan kan ladda hem spel som inte är lagliga från diverse sidor är en annan femma.

Jag själv skulle nog köpa Zelda och Golden Sun. Samt tetris som är ett måste!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Samt tetris som är ett måste!

Hmm, det är sant. Tetris är nog ett måste. Finns det någon särskild Tetris för GBA som är att rekommendera? Inte lika hett att köra gamla GB-versionen.

Permalänk
Medlem

Kanzetsu: Det vet jag inte, men det borde väl finnas några hemmabyggda Tetris spel som man kan tanka hem från nätet. På så sätt så får man spelet, visserligen inte "Det riktiga spelet", men samma spel ändå. Tetris är oerhört roligt

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jag kollade lite snabb efter Tetris för GBA och hittade en recension på:
http://pocket.ign.com/articles/166/166208p1.html

Det verkar inget vidare speciellt eller kul :/

Permalänk
Medlem

Jag ogillar alla konstiga versioner av tetris, det ska vara den klassiska. Det enda som man kan säga om tetris är att det är beroendeframkallande, vilket är ett bevis på ett bra spel. Någonting som håller en sysselsatt

Att en så enkel spelidé med så usel grafik, kan vara så älskat är lite konstigt. Men bra är det iaf

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika tetris-kopior att ladda hem, bland annat Tetris Advance: http://www.gbadev.org/demos.php?year=01&month=08
Ladda hem en GBA-emulator och testa.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Om man gillar RPG så är ju Golden sun givet. Sen så kommer ju 2an ,Golden Sun - The Lost Age kommer om en månad!!! ( jag har väntat).

Visa signatur

system: Proletären

Permalänk

Mario Kart är ju givet om man har en GBA.

Permalänk
Medlem

Jag har nyss klarat Zelda, det gav många timmars underbart spelande.

De där flash-kasetterna blev jag nyfiken på, hur funkar det?
Laddar man hem roms och lägger in på den där kasetten eller?
Berätta gärna, på gbadev's "about"-sida stod inte mycket....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haampusini
De där flash-kasetterna blev jag nyfiken på, hur funkar det?
Laddar man hem roms och lägger in på den där kasetten eller?

Ja, så funkar det. Har man flera roms får man en bootmeny där man väljer vilket spel man vill spela. En nackdel är att man inte kan lägga till/ta bort grejer på kassetten hursomhelst (iaf inte med Flash2Advance som jag har) utan man måste radera allting och lägga in det på nytt. Det är också problem med USB-drivrutinerna till min kassett, jag var tvungen att installera om win2k för att det skulle fungera över huvud taget och varje gång jag ska flasha måste jag installera om drivrutinerna:mad:. Jag köpte min kassett här, jag vet ingen annan svensk affär som säljer dessa: http://www.tv-game.nu/
Observera att storleken på korten är angivna i Mbit, 256Mbit=32MB.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haampusini
Laddar man hem roms och lägger in på den där kasetten eller?

Precis
Du kan ha så många roms det får plats på kasetten.
Man kan även spara och ladda in savegames, vilket kan vara bra om man
vill byta spel, men ändå ha kvar det man sparat.

Det finns massor av roliga program man kan köra på GBA med en sån också.
T ex musikuppspelare, ritprogram, ebook-läsare osv

Permalänk
Medlem

DooM

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Kanzetsu: Det vet jag inte, men det borde väl finnas några hemmabyggda Tetris spel som man kan tanka hem från nätet. På så sätt så får man spelet, visserligen inte "Det riktiga spelet", men samma spel ändå. Tetris är oerhört roligt

Jo, men det blir ju lite svårt att få över till den GameBoyen om man inte spenderar ganska mycket pengar på en flashkassett.

Permalänk
Medlem

Ok, men den där sidan funkade inte
Någon som vet en annan sida?