Permalänk
Medlem

eGPU + MBP 144hz?

Hej Sweclockers!
Nu var det riktigt längesen jag skapade en tråd här på forumet, men jag har varit inne och gottat mig i alla år ändå!

Jag står inför ett litet val av framtida setup, och överväger att gå över till EGPU och en nyare MBP.

Idag har jag en gammal, Early 2015 MBP 13 basespec som jag är otroligt nöjd med! Jag älskar OSX och kommer nog alltid att göra det. Utöver det har jag en PC som jag spelar lite wow classic på och lite andra retrotitlar, men även lite nyare spel som CS2 bland annat. Jag har inget direkt behov idag av att uppgradera men känner ändå att jag är sugen på att köpa mig en begagnad 19 MBP 16" med typ maxspec (i9, 32gb) och en eGPU med ett grafikkort som känns någorlunda balanserat för ändamålet.

Planen är att låta eGPUn stå i kontoret tillsammans med 2st 144hz skärmar, tangenbord och mus och att jag "dockar" datorn när jag vill spela, eller använda mig av datorn i lite mer kontorsmiljö, men jag reser en del med jobbet och det hade varit skönt att ha en dator som jag alltid kan ha med mig, oavsett om det handlar om slötittande på YouTube eller vad det nu kan tänkas vara.

Däremot så nu när jag kört min pc på 144z har jag ingen lust att gå tillbaka till 60hz, isåfall känns det mer värt att lägga pengarna på att uppgradera/bygga ny pc och bara behålla MBPn som den är.

Någon med erfarenhet i ämnet? Hur det funkar praktiskt skiljer sig ju ibland lite mot hur det borde funka teoretiskt. Gärna lite info om hur det funkat parallellt med win10/11 om sån kunskap skulle finnas, nog för att jag hade undvikit det för det mesta men nog kommer det säkert finnas något som jag behöver windows till!

Omröstning "Hur hade du gjort?"

Permalänk
Keeper of the Bamse

Krånglar du inte en massa nu bara för att spela CS och wow? En modern M2 eller M3 macbook klarar ju de titlarna galant (med crossover). Och att köpa en intel-mac känns lite smådumt med tanke på att Apple har övergivit intel och gått helt över till hemmasnickrade arm-processorer.

Det behövs pro eller max-varianter av macarna för att ha mer än en extern skärm, tänk på det, men kan en Apple Silicon-mac vara ett alternativ för dig?

Är EGPU ens "löst" idag? Jag har använt det för något år sen och fick battlefield 1 att lira i sjysst (120) fps på en extern skärm, men det är massa strul runt omkring som gör att det inte riktigt blev en bra lösning

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita på att det funkar med externa GPU:er till macbook. Googla först och se om det går, och vilka gotchas det finns.

Permalänk
Medlem

eGPU på mac stödjs endast på Intel mac:ar, se https://support.apple.com/sv-se/102363

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Krånglar du inte en massa nu bara för att spela CS och wow? En modern M2 eller M3 macbook klarar ju de titlarna galant (med crossover). Och att köpa en intel-mac känns lite smådumt med tanke på att Apple har övergivit intel och gått helt över till hemmasnickrade arm-processorer.

Det behövs pro eller max-varianter av macarna för att ha mer än en extern skärm, tänk på det, men kan en Apple Silicon-mac vara ett alternativ för dig?

Är EGPU ens "löst" idag? Jag har använt det för något år sen och fick battlefield 1 att lira i sjysst (120) fps på en extern skärm, men det är massa strul runt omkring som gör att det inte riktigt blev en bra lösning

Du har helt rätt! Jag krånglar till det, med mening faktiskt! Grejen är att jag har ju ingen egentlig anledning till att uppdatera, jag sitter på gamla grejer men det duger hyfsat gott till det mesta jag gör faktiskt. Lite köpsugen och hade vart kul att jaga fram en lite annorlunda lösning på problemet med att ha 2 separata datorer. Jag hade gärna köpt en Silicon-mac, men problemet som jag känner är att om jag ska lägga runt 30 på en dator så skulle jag vilja vara hyfsat lugn att om det kommer ett nytt spel jag är intresserad i, så är det bara att köpa, spela och se glad ut. I slutändan, så kommer jag alltid fram till slutsatsen att jag borde gå över till PC, möjligtvis någon hackintosh variant om det fortfarande är möjligt 2023.

Skrivet av dlq84:

Skulle inte lita på att det funkar med externa GPU:er till macbook. Googla först och se om det går, och vilka gotchas det finns.

Jodå det fungerar allt! Sålänge macen har Intel-processor så är det inga som helst bekymmer, men det var just problemen jag funderade på, och efter vidare efterforskning så känns det som att eGPU lösningen funkar bättre för den som tex bara har en 13" mbp, och vill lira lite mer än tidigare. Men inte som för mig som redan sitter vid ett tower och ser glad ut!

Skrivet av pt96hni:

eGPU på mac stödjs endast på Intel mac:ar, se https://support.apple.com/sv-se/102363

Det hade jag koll på men tackar för förtydligandet, kan ju vara matnyttigt för någon annan som läser tråden!

Permalänk
Medlem

Har du inte svarat på din egen fråga redan i första inlägget? Du vill spela då du befinner dig stationärt, men vill också ha en dator att ta med för att kolla på YT osv när du reser.

Av informationen att döma är det uppenbara valet att uppgradera den stationära speldatorn och använda MBP till slötittande osv.

EDIT: Gällande Hackintosh så har jag gjort den resan och den är motsatsen till problemfri. Det är ett jäkla pill för varje uppdatering du vill göra, vilket (åtminstone i mitt fall) leder till att man undviker att uppgradera om man inte absolut måste. Köpte mig en MB Air M1 från Marknaden nyligen, då jag inte orkar pilla mer med Hackintoshen. Låter den stå som PLEX-server tillsvidare, men kommer nog avveckla den inom 2024.

Visa signatur

---