installera windows från en extern ssd? Kan man boota från den?

Permalänk

installera windows från en extern ssd? Kan man boota från den?

Hej. Min ssd har gått sönder. Den var booten till windows. Tyvärr så måste jag installera windows på nytt. Om jag köper en extern ssd disk kan jag installera windows på den och boita från den? Kommer bios att upptäcka den som disk? Har en någorlunda ny dator. Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig med den frågan. Om det inte går så får jag köpa en m.2 ssd och installera det!

/kristoffer

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är inte omöjigt att din externa ssd fungerar utmärkt. Det är bara pröva:)

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är tänkt att vara permanent så skulle jag tro att du märker av viss prestandaskillnad med en extern SSD som systemdisk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om lagringen, även över USB, är bootbar bestäms av BIOS och att UEFI-partitionerna är på plats eller att det uppfattas som en isoimage från CD/DVD eller BR.

Du kanske måste bråka i BIOS vilken bootordning som gäller och det gäller att flytta externa lagring så att USB-kopplade lagringen du vill starta på kommer före den interna lagringen.

Med UEFI aktivt så är det bara enheter som har en valid UEFI-block som kommer att ge dig ett alternativ att välja för bootordningen och enheten måste ofta också sitta ansluten i datorn när du slår på strömmen och inte anslutas i efterhand efter att du micklat i BIOS - en reboot från BIOS är inte samma sak som en OFF/ON-omstart med brytaren och rekognoserar inte en i efterhand ansluten eSSD med en valid OS då en del BIOS gör bara HW-utforskningen med vilka enheter och lagringar som är inkopplade i samband med strömpåslag - inte vid en mjukvarureboot.

---

Jo, USB-stacken är tung att köra med kanske transaktionstider uppemot 1 ms i svarstider medans pratar man mot SATA direkt är nere på 0.2 - 0.05 ms och via NVMe ännu mycket kortare tid.

Dock moderna vettiga OS kör inte sektor för sektor mot lagringen (hmm... utom en, från MS, i alla fall när det gäller hanteringen mot $MFT) utan packar paketen i större block med olika pusselstrategier där filsystemets struktur är viktig bit i hur bra man lyckas och sedan sänder blocken i så stora sekventiella strömmar som möjligt då i sammanhanget så är det starten och sätta upp transaktionen över USB som tar tid medans skyfflingen av datat är det som går fortast.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är inte omöjigt att din externa ssd fungerar utmärkt. Det är bara pröva:)

Tack! Det blir till att köpa en. Har inte denna ännu.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Om det är tänkt att vara permanent så skulle jag tro att du märker av viss prestandaskillnad med en extern SSD som systemdisk.

Skrivet av Firefly_74:

Tack! Det blir till att köpa en. Har inte denna ännu.

högst marginell sådan. usb 3.0 är ju typ mer eller mindre runt maxhastigheten stödd på en Sata 3 ssd.

och läshastigheten har typ ingen betydelse vid boot eller liknande processer där datan bara ska hittas på disken fort.

typ samma skillnad som mellan en sata 3 SSD och en m.2 nvme SSD svarstiderna är så pass lika att det är näst intill omätbart.

den här videon demopnstrerar skillnaden mellan sata ssd och nvme och skillnaden är ca 1 sekund boottid och bör bli ungefär den samma mellan usb 3 ssd och en m.2 nvme disk kanske några tiondelar långsammare men inget som man kommer hänga upp sig på direkt då du högst troligen om du inte sitter och jämför dem sida vid sida äns kommer märka av.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Thomas:

ok. då så. Har beställt Kingston KC3000 1TB så att den blir snabbare. Det står dock att det är m.2 pci express 4.0. Vad innebär det?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

högst marginell sådan. usb 3.0 är ju typ mer eller mindre runt maxhastigheten stödd på en Sata 3 ssd.

och läshastigheten har typ ingen betydelse vid boot eller liknande processer där datan bara ska hittas på disken fort.

typ samma skillnad som mellan en sata 3 SSD och en m.2 nvme SSD svarstiderna är så pass lika att det är näst intill omätbart.

https://youtu.be/3aBMffrpxQc

den här videon demopnstrerar skillnaden mellan sata ssd och nvme och skillnaden är ca 1 sekund boottid och bör bli ungefär den samma mellan usb 3 ssd och en m.2 nvme disk.

Tusen tack. Har beställt Kingston KC3000 1TB istället från webbhallen. Det står att det är m.2 pci express ssd. Vad innebär det? Hur installerar jag denna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firefly_74:

ok. då så. Har beställt Kingston KC3000 1TB så att den blir snabbare. Det står dock att det är m.2 pci express 4.0. Vad innebär det?

Vad har du för moderkort?
Det är sannolikt ett bra val. I princip alla moderkort sedan kanske 2016 eller nåt sånt lär ha stöd för den.

M.2 är bara en formfaktor, som oftast förknippas med NVMe/PCI Express-diskar, men det kan även vara SATA-diskar, och i laptops även WiFi-kort och annat. I stationära datorer är det nästan alltid NVMe/PCIe man menar med "M.2".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vad har du för moderkort?
Det är sannolikt ett bra val. I princip alla moderkort sedan kanske 2016 eller nåt sånt lär ha stöd för den.

M.2 är bara en formfaktor, som oftast förknippas med NVMe/PCI Express-diskar, men det kan även vara SATA-diskar, och i laptops även WiFi-kort och annat. I stationära datorer är det nästan alltid NVMe/PCIe man menar med "M.2".

Jag har ett GIGABYTE B550 GAMING X V2 : DDR4, USB 3.2 - ARGB Ready!. Vet inte om jag måsta ta ut den trasiga disken innan jag installerar den nya. Det är också ett internt ssd kort. Är inte så superbra på att mecka mwd datorer. Jag måste kolla hur man installerar den nya disken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firefly_74:

Jag har ett GIGABYTE B550 GAMING X V2 : DDR4, USB 3.2 - ARGB Ready!. Vet inte om jag måsta ta ut den trasiga disken innan jag installerar den nya. Det är också ett internt ssd kort. Är inte så superbra på att mecka mwd datorer. Jag måste kolla hur man installerar den nya disken.

Är den gamla också M.2 alltså? Isåfall är det nog bäst att ta bort den och sätta dit den nya på samma plats.
Det kan dock innebära att man får ta ur grafikkortet också, då första M.2-platsen oftast sitter dumt till där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Är den gamla också M.2 alltså? Isåfall är det nog bäst att ta bort den och sätta dit den nya på samma plats.
Det kan dock innebära att man får ta ur grafikkortet också, då första M.2-platsen oftast sitter dumt till där.

japp. den gamla är också M.2. Tog bort den och beställde den nya idag via Webhallen. Den borde komma i veckan men nu är det jul så man vet aldrig. Ska sätta den nya där den gamla var. Det var lätt tillgängligt, så det är lungt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firefly_74:

japp. den gamla är också M.2. Tog bort den och beställde den nya idag via Webhallen. Den borde komma i veckan men nu är det jul så man vet aldrig. Ska sätta den nya där den gamla var. Det var lätt tillgängligt, så det är lungt!

Jag beställde exakt samma SSD från webhallen som jag satte i en etern kabinett. Den kom idag. 240603.Har dock ett dilemma som jag står inför. Har inte "meckat" så mycket med SSD innan. Dilemmat=Har en HD 1Tb 7600rpm och en inre SSD 128GB som datorn bootar från. Vill byta ut den inre SSD.n mot den nya SSD.n på 1TB som jag köpte utan att behöva installera programmen på nytt. Nu vill jag först göra den externa SSD.n bootbar och kopiera C-disken till den.
-Hur kan jag skapa en bootbar av den externa och samtidigt kopiera över från C-disken.
Jag har en massa program licenser på C som jag vill kopiera samtidigt med de registrerade programmen, utan att behöva installera om. Det är tunga program som tar lång tid att återinstallera, så som autocad, Solidworks m.fl. Tacksam om någon delar sin erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P3H:

Jag beställde exakt samma SSD från webhallen som jag satte i en etern kabinett. Den kom idag. 240603.Har dock ett dilemma som jag står inför. Har inte "meckat" så mycket med SSD innan. Dilemmat=Har en HD 1Tb 7600rpm och en inre SSD 128GB som datorn bootar från. Vill byta ut den inre SSD.n mot den nya SSD.n på 1TB som jag köpte utan att behöva installera programmen på nytt. Nu vill jag först göra den externa SSD.n bootbar och kopiera C-disken till den.
-Hur kan jag skapa en bootbar av den externa och samtidigt kopiera över från C-disken.
Jag har en massa program licenser på C som jag vill kopiera samtidigt med de registrerade programmen, utan att behöva installera om. Det är tunga program som tar lång tid att återinstallera, så som autocad, Solidworks m.fl. Tacksam om någon delar sin erfarenhet.

Det finns klonings program som klonar ena disken till den andra.

Permalänk
Medlem

Hittade Driveimage XML
https://www.runtime.org/driveimage-xml.htm/data-recovery-prod...

Provar den just nu i skrivande stund. 240604
Så får jag se hur datorn fungerar när jag byter den interna mot den klonade externa.