Värdering av diskar

Permalänk
Medlem

Värdering av diskar

Hej!

Ska bygga om hemma och ersätta mina tre WD Gold 8TB samt ett HP P420 med cache och batteri för cache.
Har tre stycken som rullat 99% av sina timmar i en sval källare. Snittat 25-30C, dock hade de en dag med 55-60C i somras när jag flyttade till lägenhet och sommar. Åtgärdade med nytt chassi och snittar nu 35C

Diskarna har gått 26114 timmar (3 år). Enligt HP Smart storage så har de skrivit 10TB och läst 4632TB.
Vet inte om man kan utläsa SMART på ett bra sätt på en RAID-5?

Vad kan diskarna och kortet vara värda?
Är i drift nu och går klockrent, men avvecklar inom 1-2 veckor för försäljning så dagsaktuell värdering vore uppskattad.

Mvh

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

I princip inget alls - begagnade mekaniska diskar är stendöda för att ingen litar på dessa oavsett hur väl de fungerat tidigare hos förra ägaren. En sak som kan få tidigare välfungerande diskar att snabbt haverera är transporten till köparen och speciellt om det går via post och fraktbolag.

Ha dessa istället som undanlagda långtidsbackupper mha. diskdocka. - dessa omklistrade HGST-diskar med luftfyllda diskkammare kommer att hålla långt över 10 år till i förvaring till skillnad från heliumfyllda diskar som man nog får anse vara osäkra redan efter 5-7 år oavsett om de används eller inte då det är mycket svårt att hålla kvar helium i även insvetsade metallkapslingar då de diffunderar ut även rakt igenom metall med tiden och pressgjutna diskchassier har alltid olika porer i sig och därmed kortare genomträngingsväg som gör heliumförlusten går fortare...

WD/HGST heliumdiskar skall man inte ha för långtidslagring då det är envägsfunktion att om heliumhalten detekterats gått under sin gränsvärde så kan man inte få igång diskarna igen för dataräddning även om kammaren fylls på med helium i efterhand (enligt dataräddare för några år sedan), medans med Seagate skall enligt olika fristående diskräddare går att rädda ut data även vid lågt/utan helium men då går disken varm.

Permalänk
Medlem

Tack för input!
Kanske sparar en för backup av det viktigaste.

Men de är för små för att spara allt på dom, därav en raid-5.
Sen ser jag att infon på diskarna måste ha buggat i HP:s mjukvara. Skrivit 10TB per disk är nog rimligt, läst 4000+.... nja 😁
Ska nog vara 46TB om ens det.

Säljer nog dom på Tradera för 1kr, så får de åka för vad marknaden anser de vara värda idag.

Tack!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Att köra ihop diskarna till större logiska volymer klarar de flesta OS idag, även windows, man skall bara ha dessa igång samtidigt.

Själv kör jag externa USB-diskar kopplade som 2 och 3 diskvolymer i mjukvaru-RAID1 den vägen med BTRFS volymhanterare och eftersom jag har dubbel upplaga av dessa så är det ingen katastrof om en diskkedja skulle paja - och det har inte hänt hittills och inget jag oroar mig över.

och som redan sagt så har luftfyllda diskar sitt värde för långtidsarkivering eftersom det inte finns någon helium som läcker och med tiden kan göra diskarna oläsbara. I princip allt över 10 TB storlek är idag heliumfyllda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Tack för input!
Kanske sparar en för backup av det viktigaste.

Men de är för små för att spara allt på dom, därav en raid-5.
Sen ser jag att infon på diskarna måste ha buggat i HP:s mjukvara. Skrivit 10TB per disk är nog rimligt, läst 4000+.... nja 😁
Ska nog vara 46TB om ens det.

Säljer nog dom på Tradera för 1kr, så får de åka för vad marknaden anser de vara värda idag.

Tack!

Skrivet av xxargs:

En sak som kan få tidigare välfungerande diskar att snabbt haverera är transporten till köparen och speciellt om det går via post och fraktbolag.

...gäller fortfarande. Det är förstås upp till dig, men jag skulle inte ta den relativt stora risken att hamna i polemik med missnöjda köpare som konstaterat att disken du skickat dem inte fungerar, och förenade returtransportkostnader, för kaffepengars skull.

Är man beredd att köpa en urgammal begagnad mekanisk disk på Tradera känner man inte heller till riskerna med att transportera den, och kommer utgå från att säljaren försökt blåsa en och skickat en från början trasig disk.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!