Koppla ljud mellan Philips 49PUS7502 och Yamaha RX-S600D?

Permalänk
Medlem

Koppla ljud mellan Philips 49PUS7502 och Yamaha RX-S600D?

Jag har en TV Philips 49PUS7502 som jag vill koppla till en reciever Yamaha RX-s600D.
Jag vet att det finns trådar som handlar om ihopkoppling av recievers och TV men har inte hittat rätt än.

I min gamla förstärkare så hade jag kopplat från hörlursuttaget på TV:n till RCA-ingång på förstärkaren (och det funkar även på denna) men på den här recievern kan jag bara se en enda RCA-ingång och den behöver jag ha till datorn. Bilden från datorn är kopplad med HDMI men jag fick då inget ljud så då använde jag en hörlursutgång på datorn till en RCA-ingång på förstärkaren och gör alltså likadant nu.

Det finns ju flera HDMI-uttag på recievern men har provat alla och får inte fram något ljud från TV:n. Jag läste någonstans att man ska använda den som heter HDMI Arc och det finns en sådan både på recievern och på TV:n men jag får inget ljud och jag vet dessutom inte vad jag ska välja för ljudkälla på fjärren.

Digitalmottagare, DVD-spelare och spelkonsol är kopplat till HDMI på TV:n.
Hur kopplar jag in recievern och varför får jag inget ljud?

Förtydligade rubrik från "TV till reciever"/Thomas Y och flyttar till ljud-delen av forumet
Permalänk
Bildexpert 📺

@stjo57: När jag googlar "Yamaha RX-S600D ARC" verkar den ha ARC-funktionen, alltså Audio Return Channel så att ljudet går "bakåt" från TV till förstärkaren via samma kabel som skickar bild från stärkare till TV. Så vad du behöver göra är att koppla ihop utgången på förstärkaren med den ARC-kapabla HDMI-ingången hos TV:n. Hos Philips brukar det vara flera HDMI-ingångar som är ARC-kapabla.

Det är det enkla. Sedan är det ofta en sabla fippel och omstarter med olika inställningar i TV:n och kanske i förstärkaren innan de pratar med varandra och ljudet kommer via ARC. Alla löser detta på olika sätt, så någon tumregel om gör så eller si, finns inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@stjo57: När jag googlar "Yamaha RX-S600D ARC" verkar den ha ARC-funktionen, alltså Audio Return Channel så att ljudet går "bakåt" från TV till förstärkaren via samma kabel som skickar bild från stärkare till TV. Så vad du behöver göra är att koppla ihop utgången på förstärkaren med den ARC-kapabla HDMI-ingången hos TV:n. Hos Philips brukar det vara flera HDMI-ingångar som är ARC-kapabla.

Det är det enkla. Sedan är det ofta en sabla fippel och omstarter med olika inställningar i TV:n och kanske i förstärkaren innan de pratar med varandra och ljudet kommer via ARC. Alla löser detta på olika sätt, så någon tumregel om gör så eller si, finns inte riktigt.

Jag har testat att koppla ihop HDMI Arc på förstärkaren med HDMI Arc på TV.n, har även testat alla andra HDMI-uttag på förstärkaren. På TV:n finns det 4 HDMI-uttag men det står bara Arc på 2 av dom så jag har testat dom 2.
Jag har även på förstärkaren ställt in så Arc står på ON.
På TV:ns inställningar kan jag inte hitta något om Arc men jag läste någonstans att något som heter Easylink ska vara PÅ och det är det.
Jag har även startat om både förstärkaren och TV:n flera gånger....

Permalänk
Bildexpert 📺

@stjo57: Välkommen till fipplet med att få ARC att fungera...

Du kan behöva stänga av TV:ns interna högtalare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@stjo57: Välkommen till fipplet med att få ARC att fungera...

Du kan behöva stänga av TV:ns interna högtalare också.

Ja jag har testat det.
Jag väljer "TV-högtalare av" där men det hjälper inte.
Där finns dessutom en inställning som heter "HDMI-ljudsystem" men om jag väljer den så står det "Kan inte växla till ljudsystem - TV-högtalarna är aktiva" trots att jag har valt "TV-högtalare av"....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Ja jag har testat det.
Jag väljer "TV-högtalare av" där men det hjälper inte.
Där finns dessutom en inställning som heter "HDMI-ljudsystem" men om jag väljer den så står det "Kan inte växla till ljudsystem - TV-högtalarna är aktiva" trots att jag har valt "TV-högtalare av"....

Jag kan använda TV:ns hörlursuttag kopplat till förstärkarena ljudingång med RCA men då vet jag inte var jag ska koppla in datorn till förstärkaren. Det står på Philips hemsida att det ska finnas 4 ljudingångar RCA men jag kan bara se en.

Permalänk
Bildexpert 📺

@stjo57: Datorn kopplar du förslagsvis via HDMI med både bild och ljud till förstärkaren. Har du inte den möjligheten, till exempel pga av gamla grafikkort eller att du kör 4K till TV och vill köra ljud separat, får du kolla vad din Yamaha är kapabel till. Kanske komplettera med externt USB-ljudkort för optisk ljud till förstärkaren till exempel.

Det som gör ARC så besvärligt är att det är två parter som måste fungera ihop, men det finns ingen riktigt rutin på hur proceduren ska gå till. Jag svär varje gång jag behöver fippla med ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@stjo57: Datorn kopplar du förslagsvis via HDMI med både bild och ljud till förstärkaren. Har du inte den möjligheten, till exempel pga av gamla grafikkort eller att du kör 4K till TV och vill köra ljud separat, får du kolla vad din Yamaha är kapabel till. Kanske komplettera med externt USB-ljudkort för optisk ljud till förstärkaren till exempel.

Det som gör ARC så besvärligt är att det är två parter som måste fungera ihop, men det finns ingen riktigt rutin på hur proceduren ska gå till. Jag svär varje gång jag behöver fippla med ARC.

Jag kollade nu i bruksanvisningen för recievern och gjorde exakt så som det stod där (man ska t.ex. under inkopplingen stänga av och på TV och reciever i en speciell ordning) och då synkades dom så att jag t.ex. kan styra volymkontroll samt avstängningsknappen på recievern med TV:n fjärr men fortfarande inget ljud. Kanske skulle testa med en optisk kabel mellan tv och reciever...? Det ska ju inte behövas men det funkar ju inte.

Permalänk
Medlem

@stjo57: Jag köpte en optisk kabel i stället och då funkar det men ljudet från TV:n är inte riktigt synkat.
Vad kan det bero på?
Ljudet är från datorn som är kopplat via RCA-kabel och HDMI är synkat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stjo57:

@stjo57: Jag köpte en optisk kabel i stället och då funkar det men ljudet från TV:n är inte riktigt synkat.
Vad kan det bero på?

TV:n har en latens, en fördröjning av bilden och du måste fördröja ljudet motsvarande tid i förstärkaren. Latensen minska i spelläget, men det bildläget är kanske inte alltid önskvärt för film, TV etc. Det brukar vara runt 100 ms latens hos en Philips.

Du kan ställa med testmönster och de flera testskivor har system för att tweaka detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stjo57:

Vad kan det bero på?

Att du inte har ställt in surrounddekodern rätt ? Yamaha RX-S600D har enligt manualen inställning för lippsync.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att du inte har ställt in surrounddekodern rätt ? Yamaha RX-S600D har enligt manualen inställning för lippsync.

Ja jag har sett att det finns något som heter så men först nu fattade jag hur man justerar det
Tack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV:n har en latens, en fördröjning av bilden och du måste fördröja ljudet motsvarande tid i förstärkaren. Latensen minska i spelläget, men det bildläget är kanske inte alltid önskvärt för film, TV etc. Det brukar vara runt 100 ms latens hos en Philips.

Du kan ställa med testmönster och de flera testskivor har system för att tweaka detta.

Det finne en Lipsynkinställning som jag inte har kunnat ändra innan (och visste inte om det var felet) men det lyckades med det nu! Nu ser det ok ut...

Permalänk
Medlem

@stjo57:

Hopplöst detta. Varje gång jag lyckas få en bra synkning mellan bild och ljud så är det borta nästa gång jag startar upp. Förstår inte ens varför man ska behöva SYNKA detta, det ska ju bara fungera. Kanske fel på recievern...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du har dålig signal in, är filmerna synkade och ändras synken om du kollar på samma film flera gånger med avstängning mellan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att du har dålig signal in, är filmerna synkade och ändras synken om du kollar på samma film flera gånger med avstängning mellan ?

Det synkar inte när jag kollar vanliga TV-program, oavsett kanal och vad det är för program. Jag går in på inställningen Lipsync och ställer in tills jag tycker det ser ok ut men nästa gång jag startar upp TV och reciever så är det osynk igen trots att inställningen som jag gjorde ligger kvar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stjo57:

Det synkar inte när jag kollar vanliga TV-program, oavsett kanal och vad det är för program. Jag går in på inställningen Lipsync och ställer in tills jag tycker det ser ok ut men nästa gång jag startar upp TV och reciever så är det osynk igen trots att inställningen som jag gjorde ligger kvar.

Men ljudet är alltid synkat i tvn ?
Det är inga inställningar som du ser ändras ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men ljudet är alltid synkat i tvn ?
Det är inga inställningar som du ser ändras ?

Ljudet har alltid varit synkat med min gamla förstärkare.
Inställningar var menar du? I TV:n?

Permalänk
Medlem

@stjo57

Om man söker på en bild på din förstärkarmodell så ser det ju ut om som att du har tre RCA in på baksidan? En separat benämnd Audio2 och två stycken (AV4 & AV5) som hör ihop med en kompositvideokontakt. Plus eventuellt en 3,5 mm på framsidan under Video AUX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@stjo57

Om man söker på en bild på din förstärkarmodell så ser det ju ut om som att du har tre RCA in på baksidan? En separat benämnd Audio2 och två stycken (AV4 & AV5) som hör ihop med en kompositvideokontakt. Plus eventuellt en 3,5 mm på framsidan under Video AUX.

Ja! Jag har ju testat att ha RCA i alla kopplingar innan men har inte fått det att funka men nu funkar det när jag använder den vanliga RCA-ingången plus en av dom som du nämde. Dessutom verkar det synka perfekt då. Jag var även inne i TV:n inställningar och ändrade ett par inställningar som hade med ARC att göra så det kanske påverkade.
Tack...

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar behöva konfa vilken anslutning som är kopplat till ett "ingångsnamn" på Yamaha, de kan också ha olika konf/dsp program beroende på vilken ingång du väljer, jag vet inte exakt hur avancerad din modell är men en hembiomaskin är nått man behöver läsa manualen till så att man förstår i detalj hur den fungerar.

Visa signatur

Permalänk

Jag lyckades få det och fungera genom att koppla in HDMI kabeln till HDMI 2 På min Philips tv

Skrivet av stjo57:

Jag har en TV Philips 49PUS7502 som jag vill koppla till en reciever Yamaha RX-s600D.
Jag vet att det finns trådar som handlar om ihopkoppling av recievers och TV men har inte hittat rätt än.

I min gamla förstärkare så hade jag kopplat från hörlursuttaget på TV:n till RCA-ingång på förstärkaren (och det funkar även på denna) men på den här recievern kan jag bara se en enda RCA-ingång och den behöver jag ha till datorn. Bilden från datorn är kopplad med HDMI men jag fick då inget ljud så då använde jag en hörlursutgång på datorn till en RCA-ingång på förstärkaren och gör alltså likadant nu.

Det finns ju flera HDMI-uttag på recievern men har provat alla och får inte fram något ljud från TV:n. Jag läste någonstans att man ska använda den som heter HDMI Arc och det finns en sådan både på recievern och på TV:n men jag får inget ljud och jag vet dessutom inte vad jag ska välja för ljudkälla på fjärren.

Hur kopplar jag in recievern och varför får jag inget

ljud?

Tidigare har jag fått det och fungera genom att slå på min Tele2 hub först . Men aldrig utan att först slå på min Tele2 hub . Men då provar jag att dra ut kabeln från HDMI 3 och istället sätta in den till HDMI 2 på teven . Obs kabeln ska anslutas till HDMI ARC kontakten på receivern . Obs min tv verkar ha ARC på minst två HDMI ingångar . Inställning jag har är det följande ljudutgång Easy Link autostart och Sedan på ljudinställningar avancerat HDMI ARC Audio PÅ . På den vanliga ljudinställningar också ljudformat multi- channel . Nu har du ju inte samma Philips tv som jag har min när en 3D tv . Men inställningen borde ju vara snarlika . Sedan så finns det en Högtalar symbol där man manuellt kan slå av och på ljudet på tv:n högtalare eller Förstärkare

Skrev lite fel
Permalänk

Verkar som om någon annan anledning att jag måste först på min Tele2 hub

Skrivet av stjo57:

Hur kopplar jag in recievern och varför får jag inget ljud?

Det verkar som att jag först måste slå på min Tele2 hub som alltså är en tv box För Att ARC symbolen ska komma upp på TV-rutan . Den är ansluten till HDMI 1 annars står det Typ Misslyckat tv högtalare aktiva . Jag vet detta låter märkligt men det är så det är . Jag trodde att jag hade fått det och fungera utan Att först behöva slå på boxen först men det hände kanske bara en gång

Lite fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel100:

Det verkar som att jag först måste slå på min Tele2 hub som alltså är en tv box För Att ARC symbolen ska komma upp på TV-rutan . Den är ansluten till HDMI 1 annars står det Typ Misslyckat tv högtalare aktiva . Jag vet detta låter märkligt men det är så det är . Jag trodde att jag hade fått det och fungera utan Att först behöva slå på boxen först men det hände kanske bara en gång

Har du CEC på Tele 2 boxen/hubben ? Jag har min 4k Apple TV (eARC ut) direkt kopplad till min hemmabio recvier (Marantz NR 1711), ARC/eARC ut till min Panasonic TV (ARC/eARC port 2, har bara 3 HDMI portar). I ljudmeny:n på TV:n har jag "Hemmabio" å "Bitstream" (använd inte "PCM"). Vet att det går inte å jämföra med din setup. Jag kan starta alla enheter med Apple TV:ns fjärr/TV:ns fjärr men då måste CEC (funkar bara med HDMI anslutning) vara på alla inkopplade enheter. Har du testat å koppla Tele 2 boxen/hubben i din recvier? Har för mig att nåt som heter "Passthrough" ska vara på. TV:ns högtalare ska vara avstängda.Vet inte om här finns mån hjälp: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449...

Visa signatur

Marantz Cinema 50.