Permalänk

Rensa datorns damm med lövblås?

Har ett Einhell 3433541 GE-CL 18/1 Li E-Solo lövblås med 4A 18V batteri.

Är det safe att blåsa i datorn eller behöver jag oroa mig för ESD som kommer skada dator komponenterna?

För övrigt tips på hur jag "tvättar" dator fläktarna, det verkar ha kletat fast vitt damm på de.

Permalänk
Medlem

beror på om fläktarna skapar elektricitet och skickar tillbaka det till moderkortet när du drar på den på max (vilket annat läge skulle du ens använda?). Normalt så är det inte en superbra idé men om du känner att du har lite för tråkigt i vardagen är det bara att köra på! Lite random hårdvarukrångel har ingen dött av, än.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av grandpatzer:

Har ett Einhell 3433541 GE-CL 18/1 Li E-Solo lövblås med 4A 18V batteri.

Är det safe att blåsa i datorn eller behöver jag oroa mig för ESD som kommer skada dator komponenterna?

För övrigt tips på hur jag "tvättar" dator fläktarna, det verkar ha kletat fast vitt damm på de.

Skrivet av tonii:

beror på om fläktarna skapar elektricitet och skickar tillbaka det till moderkortet när du drar på den på max (vilket annat läge skulle du ens använda?). Normalt så är det inte en superbra idé men om du känner att du har lite för tråkigt i vardagen är det bara att köra på! Lite random hårdvarukrångel har ingen dött av, än.

Som @tonii nämner, fläktar som snurrar = bad. Kan både paja lager och moderkort/gpu om de kör ner för hög spänning i kontakterna.

Jag hade väl kanske inte sett några större bekymmer så länge du ser till att fläktarna inte snurrar, buntband, maskeringstejp. Ta det varligt och blås lagom hårt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade väl kanske inte sett några större bekymmer så länge du ser till att fläktarna inte snurrar, buntband, maskeringstejp.

… eller bara koppla ur dem?

Visa signatur

---

Permalänk
Musikälskare

Underbart, jag ser framför mig hur någon står med en lövblås satt på max riktad in mot en öppen datorlåda

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

… eller bara koppla ur dem?

Det kan fortfarande skada fläktarna! Ingen höjdare.
Jag brukar i regel blockera dem med fingrarna, men jag brukar inte köra med lövblås heller, så jag har en hand ledig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ta ut och gör rent. Om det är jobbigt https://www.inet.se/produkt/6301289/inet-tryckluft-pa-burk-40...
och sätt ett finger i dem så de inte snurrar.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gorian:

… eller bara koppla ur dem?

Du kan fortfarande översnurra lagrena och tro det eller ej, de flesta fläktarna har faktiskt lite elektronik i sig som går fint att steka. Nej, se till att de inte snurrar bara så är det safe.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är mestadels en myt att man kan inducera strömmar som skadar datorn eller att fläkten går sönder när man använder dammsugare, lövblås etc. När det gäller dammsugare finns dock helt klart risk för ESD skador så dessa bör man undvika av den anledningen. Jag försöker hitta en YouTube video jag såg för många år sedan där någon experimenterade just med att försöka inducera strömmar med hjälp av starka industrifläktar men lyckas inte hitta den videon nu. Kanske inte finns kvar! Men i alla fall han kom fram till att den mängd ström och spänningen på den inte var nog för att orsaka någon skada den vägen. Det han kom fram till var dock att om man blåser för länge och tätt med tryckluft så fanns risken att orsaka skada genom att blåsa in fukt i lagren så det bör man undvika. Den kände datorteknikern på YouTube Carey Holzman har använt lövblåsare ända sedan 90 talet för att rengöra sina kunders datorer och detta har skett utan skada så det är nog ingen större risk med det. Här en gammal video där han gör just detta:

Det man bör undvika med lövblåsen är direktkontakt med komponenter men det gäller ju också när man använder vanlig tryckluft.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan fortfarande skada fläktarna! Ingen höjdare.
Jag brukar i regel blockera dem med fingrarna, men jag brukar inte köra med lövblås heller, så jag har en hand ledig.

Penna eller t ex grillspett funkar annars bra, brukar använda det när jag blåser med tryckluft.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Inte en alldeles tokig frågeställning. Skaffade en Compucleaner (typ Datavac) häromdagen, och efter inledande test blev upplevelsen väldigt mycket "enhandsfattad lövblås".

Så hur är det med dessa typ av dammfläktar? Är även de osäkra ur ESD-perspektiv?

Visa signatur

Tyan Trinity S1854 | PIII 933/133/256 | 128MB PC133 | GF2 MX440 | V2 SLi 12MB | SB Live! CT4670 | Saitek Cyborg | Interstate '82 🕹🥳

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk

Dää ää baa' köör! Använder själv en gammal lux dammsugare som har utblås funktion för att göra rent. Aldrig någonsin tejpat någon fläkt under 25 års tid. Tvärtom så brukar jag sikta in mig på fläktarna för att få upp ultraspin på dom. Väldigt effektivt, datorn blir som ny efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Inte en alldeles tokig frågeställning. Skaffade en Compucleaner (typ Datavac) häromdagen, och efter inledande test blev upplevelsen väldigt mycket "enhandsfattad lövblås".

Så hur är det med dessa typ av dammfläktar? Är även de osäkra ur ESD-perspektiv?

Sätt ett jordat finmaskigt galler framför?

Personligen tror jag inte ESD är ett speciellt vanligt problem. Visst, jäkligt trist när det händer men det är sällsynt och man får ha galet mycket otur.
Upp till för ett par år sedan dammsög jag datorn med munstycke med borstar, funkade skitbra
Sedan körde jag med tryckluft (cykelhandlare något hus bort).

Köpte en sådan: IT Dusters CompuCleaner Xpert 550W nu på mellandagsrean men har inte testat den ännu. Allt kanske smäller och så får jag en ursäkt att köpa nya grejer?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör också en sån här dammblåsare, men har blivit skeptisk till det efter att jag sett reparationskanaler på YouTube säger att de dödar bland annat grafikkort.
Om inte annat så bör man nog hålla avstånd till allt som kan ta skada, så att det åtminstone inte blir någon ESD som hoppar mellan munstycket och komponenterna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem

Hej

En burk tryckluft kostar 60kr, räcker för många städningar och kommer med ett munstycke betydligt mer lämpat för att blåsa loss damm från komponenter.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Denna rackare är fantastisk till detta och mycket annat i hemmet.
Som några säger, håll i fläkten så den inte snurrar. Dessutom lättare att få fläkten ren om den står still.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Underbart, jag ser framför mig hur någon står med en lövblås satt på max riktad in mot en öppen datorlåda

Ja, sitter här stärkt förkyld men fick dagens garvskratt när jag läste detta, Tack Sweclockers!

Föreställ dig att han tar lövbläsen från källaren och glömde att tömma påsen, och sätter den i revers.
Hilariousness ensues!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det är mestadels en myt att man kan inducera strömmar som skadar datorn eller att fläkten går sönder när man använder dammsugare, lövblås etc. När det gäller dammsugare finns dock helt klart risk för ESD skador så dessa bör man undvika av den anledningen. Jag försöker hitta en YouTube video jag såg för många år sedan där någon experimenterade just med att försöka inducera strömmar med hjälp av starka industrifläktar men lyckas inte hitta den videon nu. Kanske inte finns kvar! Men i alla fall han kom fram till att den mängd ström och spänningen på den inte var nog för att orsaka någon skada den vägen. Det han kom fram till var dock att om man blåser för länge och tätt med tryckluft så fanns risken att orsaka skada genom att blåsa in fukt i lagren så det bör man undvika. Den kände datorteknikern på YouTube Carey Holzman har använt lövblåsare ända sedan 90 talet för att rengöra sina kunders datorer och detta har skett utan skada så det är nog ingen större risk med det. Här en gammal video där han gör just detta:

https://www.youtube.com/watch?v=Iupm6KkA4WQ

Det man bör undvika med lövblåsen är direktkontakt med komponenter men det gäller ju också när man använder vanlig tryckluft.

Orsaka strömmar = myt,
skrota lager = sanning?

Så inte ditt inlägg missuppfattas tänker jag?

Har själv skrotat fläkt på grafikkort som fått snurra för snabbt, lagret var väl kanske inte tipptopp sen innan och på väg att ge upp. Men nog var det ett ordentligt skorrande efter att tryckluft använts.
Anekdotiskt, en 120mm fläkt av bättre sort bör överleva rätt ok, men nog finns det orsak att vara varlig med fläktar.
Det är ju mer än en fläkt som skurit historiskt vid vanlig användning, och nog är det markant lägre hastighet än vad en lövbås eller tryckluft kan orsaka.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Hej

En burk tryckluft kostar 60kr, räcker för många städningar och kommer med ett munstycke betydligt mer lämpat för att blåsa loss damm från komponenter.

Hm, jag tycker att de inte ens brukar räcka bra till EN städning av hela datorn innan de blåser alldeles för klent.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag tycker att de inte ens brukar räcka bra till EN städning av hela datorn innan de blåser alldeles för klent.

Bra på att hålla rent, dåliga på att göra rent, if that makes sense.
Utmärkt för att hålla rent lätt damm om man gör rent regelbundet, låter man dammråttorna bli tjocka och kladda sig fast så behövs det kraftigare doningar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

I 20 års tid har jag tagit med datorn till jobbet en gång om året och blåst rent med kompressor och litet munstycke, särskilt på fläktar och kylare. Inte fått problem en enda gång. Tvärtom har de gått ner i temp och ljudnivå. Däremot ska man aldrig vidröra några komponenter i dator med något som inte är jordat i chassit. Men lövblås nja, det blir ju ganska mycket dammspridning så ett bra utsug rekommenderas i så fall( eller utomhus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag tycker att de inte ens brukar räcka bra till EN städning av hela datorn innan de blåser alldeles för klent.

Köp större burkar i flerpack. Större burkar behåller trycket mycket bättre. Använd flera samtidigt så slipper du även problemet med kylan.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B076J7B11D/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o06_s00?ie=UTF8&th=1

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

Tryckluft på burk tar slut snabbt. Köpte en billig kompressor som jag använder i garaget men ibland blåser man av datorn med den också.
Onödigt att riskera något med fläktarna så jag håller bara i dom med ett finger. Blir ett JÄKLA spinn på dom annars som troligen inte är hälsosamt för någon.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag brukar blåsa ur mina datorer med min lövblås (Bosch ALB 18 LI) där jag 3d printade ett munstycke så luften blir lite mer koncentrerad (https://www.thingiverse.com/thing:4593371). Har inte stött på några problem än, men brukar hålla i fläktarna när jag blåser mot dom så det inte snurrar iväg

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Denna rackare är fantastisk till detta och mycket annat i hemmet.
Som några säger, håll i fläkten så den inte snurrar. Dessutom lättare att få fläkten ren om den står still.

499 för den. Men 499 för laddaren och minst 699 för batteriet, så minst 1697 totalt. Känns inte prisvärt för att blåsa ut datorn någon gång per år och kanske pumpa upp en luftmadrass någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

499 för den. Men 499 för laddaren och minst 699 för batteriet, så minst 1697 totalt. Känns inte prisvärt för att blåsa ut datorn någon gång per år och kanske pumpa upp en luftmadrass någon gång.

Köp den på kampanj. Händer rätt ofta. Jag använder den till en massa annat. Dessutom är det en väldigt vanlig serie verktyg jag tror många har sedan innan.
Men ja, i grunden är jag enig. Dyr för bara det ja.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Lär funka fint med lövblås. Tryckluft på burk är helt värdelöst., köpte mig en Xpower A-2 från Amazon som blås, ett jäkla tryck på den.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Penna eller t ex grillspett funkar annars bra, brukar använda det när jag blåser med tryckluft.

Ett flottigt grillspett och en gammal lövblås. Nu snackar vi!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"