Permalänk
Medlem

Kalibrera Asus VG27AQ för redigering

Hej på er och gott nytt år!

Har gett mig in på att redigera igen, både bilder och videos. Har då en Asus VG27AQ som är ganska decent och i alla fall kan ge mig en ärlig chans till bra redigering, jämfört med min gamingskärm som är en BenQ XL2546. Så, jag vill då så klart försöka kaliberera denna Asus-skärm.

Har tills idag kört på lite settings rtings.com delade för att få "[9.8] Color Accuracy (Post-Calibration)"

Dessa inställningar är då:

Picture Mode: Racing Mode sRGB Gamut Area xy: 100.9% White Balance dE (Avg.): 0.64 Color Temperature (Avg.): 6,454 K Gamma (Avg.): 2.18 Color dE (Avg.): 0.34 Contrast Setting: 80 RGB Settings: 98-100-99 Gamma Setting: No Gamma Setting Brightness Setting: 0

Att köra med t.ex. då 0 i brightness gör skärmen väldigt mörk. Om jag istället kör 50 i brightness vilket jag tycker är bra så blir RGBn fel istället som jag har förstått det genom lite efterforskning och måste alltså istället ändra RGBn för att jämna ut. Allt detta hade ju varit grymt mycket enklare om jag haft en kalibrerare, eller vad de kallas, som man sätter på skärmen helt enkelt.

Hur skall jag egentligen gå tillväga här? Jag förstår ju att det bästa hade varit att köpa en kalibrerare och rent av riktigt kalibrerat skärmen, men på samma gång arbetar jag inte med foto/video-redigering så det är inte heller riktigt lönt. Går det att dra en slutsats på något vänster om vad som skulle varit neutrala färger/kontrast så man i alla fall har en bra utgångspunkt?

Känner att det blir lite rörigt, men är tacksam för svar

Vänligen, och god fortsättning!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Utan en kalibrator så är det tyvärr bara att gissa sig fram med ögonmått. Alla exemplar av en skärmmodell kommer vara lite olika, så det går inte ens att ta inställningar från en recension och tro att man då får samma resultat på sin skärm. Det finns sidor som lagom.nl för att hjälpa till att ställa in skärmen med ögonmått, men det är mer för t.ex. kontrast än färger.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du orkar med att lära dig nog för att få ett OK resultat så kan du annars hyra kalibreringsutrustning (t ex på hygglo.se) för typ 150 kr/dag eller däromkring. Helt klart mera jobb, men det går ju som sagt inte att verkligen veta vad man gör utan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺

Kalibrering är inte att titta på någon annans inställningar och kopiera dem. Som att köpa en skräddarsydd kostym baserad på någon annans mått än din egen kropp.

Det man kan se av rtings inställningar och vad testet skriver är att deras vitbalans (som är en kritisk del av kalibrering) endast är små ändringar på RGB-reglaget. Man kan dra en del slutsatser av detta, likt att undvika de förinställda color temp-inställningarna som "Warm" och "normal" för att istället gå direkt på "custom" (eller vad det nu kallas i menyerna). För det verkar vara nyckeln till att få skärmen att sluta bete sig lite fel till att bli ganska vettig. Det rimliga är att detta byter till en intern LUT med en korrekt EOTF/gamma och även sätter färgomfånget. Det är också min erfarenhet från den här typen av skärmar. Bara att välja "custom" brukar placera det mesta inom tillräckligt bra.

Ändringen med RGB: 98-100-99 från default 100-100-100 är dels baserat på hur just det exemplaret beter sig. Dels ett tecken på att RGB-reglaget, som de ofta är på reguljära bildskärmar, har för stor utväxling. Samma ändring på ett helt annat exemplar kan därför bli väldigt godtyckligt.

Brightness:0 ger enligt rtings 136 nits vilket är en hög ljusstyrka. och faktiskt för ljust för att skärmen ska bli helt användbar i mörka rum. Default verkar vara Brightness: 55 för 270 nits vilket även är bortom vad många upplysta kontor kräver. Målet vid videoredigering är typiskt 100 nits. Skärmen kan inte på önskvärt sätt nå den ljusstyrkan.

Om man tycker 136 nits är "väldigt mörkt" finns det två förklaringar:

(1) Sitter utomhus mitt på sommardagen med skärmen. Jag tror inte detta är fallet här...
(2) Man har kört skärmen för ljust så att man blivit bländad. Bara att man inte är medveten om att man är bländad. "För mörkt" är bara den relativa skillnaden att på några sekunder gå från bländande starkt till att inte längre bli bländad. Ögonen behöver många minuter för anpassning.

Eftersom 136 nits är en hög ljusstyrka börjar man på 0 och ökar gradvis med flera minuters mellanrum. Det ska finnas en balans där man upplever att skärmen är något ljusstarkare än omgivningen och att blicken utan ansträngning kan växla mellan att titta på skärmen och rummet man är i. Pupillen ska inte behöva ändra sig.

Detta är någon rtings med flera aldrig berättar för någon, utan de presenterar sina inställningar utan djupare förklaring. Vilket då tolkas som "en kalibrering" eller någon slags universal sanning om hur inställningarna ska stå.

Jag tror det räcker med att ändra till color temp: custom och låta det vara på 100-100-100 så är man så nära man kan komma en korrekt bild. Mer än så kräver att man har mätutrustning för att komma vidare genom en kombination av ändring i reglagen och ICC-profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kalibrering är inte att titta på någon annans inställningar och kopiera dem. Som att köpa en skräddarsydd kostym baserad på någon annans mått än din egen kropp.

Det man kan se av rtings inställningar och vad testet skriver är att deras vitbalans (som är en kritisk del av kalibrering) endast är små ändringar på RGB-reglaget. Man kan dra en del slutsatser av detta, likt att undvika de förinställda color temp-inställningarna som "Warm" och "normal" för att istället gå direkt på "custom" (eller vad det nu kallas i menyerna). För det verkar vara nyckeln till att få skärmen att sluta bete sig lite fel till att bli ganska vettig. Det rimliga är att detta byter till en intern LUT med en korrekt EOTF/gamma och även sätter färgomfånget. Det är också min erfarenhet från den här typen av skärmar. Bara att välja "custom" brukar placera det mesta inom tillräckligt bra.

Ändringen med RGB: 98-100-99 från default 100-100-100 är dels baserat på hur just det exemplaret beter sig. Dels ett tecken på att RGB-reglaget, som de ofta är på reguljära bildskärmar, har för stor utväxling. Samma ändring på ett helt annat exemplar kan därför bli väldigt godtyckligt.

Brightness:0 ger enligt rtings 136 nits vilket är en hög ljusstyrka. och faktiskt för ljust för att skärmen ska bli helt användbar i mörka rum. Default verkar vara Brightness: 55 för 270 nits vilket även är bortom vad många upplysta kontor kräver. Målet vid videoredigering är typiskt 100 nits. Skärmen kan inte på önskvärt sätt nå den ljusstyrkan.

Om man tycker 136 nits är "väldigt mörkt" finns det två förklaringar:

(1) Sitter utomhus mitt på sommardagen med skärmen. Jag tror inte detta är fallet här...
(2) Man har kört skärmen för ljust så att man blivit bländad. Bara att man inte är medveten om att man är bländad. "För mörkt" är bara den relativa skillnaden att på några sekunder gå från bländande starkt till att inte längre bli bländad. Ögonen behöver många minuter för anpassning.

Eftersom 136 nits är en hög ljusstyrka börjar man på 0 och ökar gradvis med flera minuters mellanrum. Det ska finnas en balans där man upplever att skärmen är något ljusstarkare än omgivningen och att blicken utan ansträngning kan växla mellan att titta på skärmen och rummet man är i. Pupillen ska inte behöva ändra sig.

Detta är någon rtings med flera aldrig berättar för någon, utan de presenterar sina inställningar utan djupare förklaring. Vilket då tolkas som "en kalibrering" eller någon slags universal sanning om hur inställningarna ska stå.

Jag tror det räcker med att ändra till color temp: custom och låta det vara på 100-100-100 så är man så nära man kan komma en korrekt bild. Mer än så kräver att man har mätutrustning för att komma vidare genom en kombination av ändring i reglagen och ICC-profil.

Verkligen grymt svar, tack!
Tänker successivt sänka brightness på skärmen, det är nog som du säger att man blivit "bländad" av gamingskärmen som jag egentligen använder som main-skärm. Märker redan att jag vant mig med 30 i brightness och tycker det ändå är ljust.

Satte även RGBn tillbaks på 100-100-100.

Tack för supersvar!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop