Jurist fråga, angående lönesänkning och uppsägningstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kan helt ärligt säga att Nej arbetsgivare har oftast dålig koll på vad som gäller, speciellt när det rör 55+

Min erfarenhet är tvärtom men såklart finns det hela spektrat. Det är hursomhelst information som är lätt att ta reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hans avtal säger ju 6 månader och han har 3 vid ömsesidig uppsägning (vilket detta inte är?)

Jag uppfattade diskussionen i tråden som att kollektivavtalet (arbetsgivare och fack) hade 6 månaders ömsesidig uppsägningstid.

Det är inte samma sak som anställningsavtalet.

Det finns bestämmelser där man har längre uppsägning. Exempelvis så kan det stega uppåt på grund av ålder eller anställningstid. Då brukar det nästan alltid vara så att den anställde har 3 månader om denne säger upp sig, medan arbetsgivaren kan ha allt från 3 månader upp till 6 eller i vissa fall 12 månader.
Man får kolla sitt kollektivavtal, brukar finnas en tabell.

Här är ett exempel från TAG avtalet. Gäller alltså inte frågeställaren.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tillbaka nyss efter möte igen med kommunen, kommunen hävdar fortfarande att de inte behöver betala 3 månaders lön/ersättning åt mig efter att de har gjort så att kommunen ej har någon räddningstjänst. Brf var med på mötet och han anser att de måste...så fortsättning följer...suck.

Det känns som man än hur gjort har blivit blåst, det är väldigt dåligt av kommunen att tvinga en till att tappa en månad i ersättning som lön per år, och sen inte behöver följa 3 månaders uppsägningstid.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Rätta mig om jag har fel...men jag tror inte brandmän FÅR strejka

Jag jobbar som leverantör av IT system på laboratorier (d.v.s. till vården) och om jag uppfattade det rätt så får inte vi som jobbar med samhällskritiska delar inte strejka

Det är möjligt att de inte får strejka, men arbetsgivaren kan inte hindra att alla säger upp sig.

Skrivet av Lastviking:

Hej,

Tillbaka nyss efter möte igen med kommunen, kommunen hävdar fortfarande att de inte behöver betala 3 månaders lön/ersättning åt mig efter att de har gjort så att kommunen ej har någon räddningstjänst. Brf var med på mötet och han anser att de måste...så fortsättning följer...suck.

Det känns som man än hur gjort har blivit blåst, det är väldigt dåligt av kommunen att tvinga en till att tappa en månad i ersättning som lön per år, och sen inte behöver följa 3 månaders uppsägningstid.

Att kommunen inte har någon räddningstjänst spelar inte roll, du har fortfarande uppsägningstid. Sedan kanske de inte har arbetsuppgifter åt dig men då får de arbetsbefria dig (med bibehållen lön).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster