Permalänk
Medlem

Fackmannamässigt?

Lämnade in en bil med punktering före jul. När jag ska hämta ut bilen har verkstaden stängt för dagen och det sitter bara en receptionist som tar betalt/lämnar ut nycklarna. När jag får bilen visar det sig att de inte nollställt punkteringsvarningslampan (som ju hade tänts när jag fick punkteringen). Man kan/ska inte nollställa den utan att kolla däckstrycket (jag har inte TPMS som mäter trycketn utan en sådan som mäter rullhastigheten) och det gick inte att göra när jag hämtade bilen. Jag kör därför ungefär fem mil med lampan tänd innan jag passerar en mack där jag kan kolla trycket.

Där visar det sig att ett annat däck är tomt! Pumpar upp och nollställer varningen (det visar sig vara "pyspunka", tappar kanske 0,1 bar på 1-2 dagar så det går att köra, man måste bara kolla trycket ett par gånger i veckan). Lämnar in bilen igen (till en annan verkstad) och det är någon skruv som sitter i slitbanan, så beskedet, efter en första snabb inspektion, är att det är en enkel punktering att laga. Går och äter lunch medan de fixar punkteringen, men när jag kommer tillbaka får beskedet att däcket är förstört pga kört för långt med lågt tryck. Jag tvingas köpa ett nytt däck.

Detta beror alltså på de första fem milen, efter det har haft tillräckligt med tryck och dessutom bara kört "runt hörnet" för att parkera om pga städgata.

Nu har jag kontaktat den första verkstaden och klagat. Hade de inte missat att nollställa varningen hade jag ju fått en ny varning och stannat (bilen har inget reservdäck, däremot en pump, och eftersom det bara var en långsam "pyspunka" hade jag, om verkstaden släckt varningslampan och den sedan tänts igen kunnat stanna och pumpa en eller flera gånger så jag kommit hem med tillräckligt tryck) och däcket hade inte förstörts pga jag kört för långt med lågt tryck.

Nu till min fråga: det finns väl krav på att yrkesmän ska göra ett fackmannamässigt arbete? Oavsett om det handlar om tätskikt i badrum, sömnad, snickerier osv osv. Jag tycker, och det är detta jag vill ha era åsikter om, att en bilverkstad som inte stänger av varningslampor för fel de åtgärdat inte är fackmannamässig - har jag "rätt" i detta? Detta är väl viktigt för huruvida jag kan få ersättning för det förstörda däcket.

Nu kommer säkert någon gnällig besserwisser hävda "du borde inte kört med varningslampan tänd" men jag vill föregå den invändningen med att verkstaden själva sa att de inte hade släckt den och jag hade inget skäl att tro att det skulle vara ett problem. Punktering på bilar är faktiskt väldigt ovanligt.

En skum detalj här är trycket när jag kollade efter fem mil/kanske 45 min körning, var 0,5 bar medan det ska vara mellan 2,6 och 2,8 bar, beroende på hur lastad bilen är. När jag sedan lät bilen stå en vecka så hade trycket fallit från 2,8, till 2,4 bar. Och när jag körde till andra verkstaden, ca 2 mil, så var tryckförlusten knappt märkbar (jag hade pumpat upp till 2,8 dagen innan jag åkte. När jag kom fram var det 2,6. Det ligger väl i princip inom felmarginalen för olika pumpars mätexakthet). Min slutsats är att trycket måste varit för lågt redan när jag lämnade verkstaden.

Permalänk
Medlem

Är det jag som är snurrig

Du lämnade alltså in en bil för en punktering som du fick lagad, när du hämtade ut den hade man inte kollat trycket och nollställt varningen, du åkte till macken och där var ett annat däck än det du hade fått lagat lågt tryck.

Sedan på nästa verkstad hittade man en skruv, men i vilket däck? Det som nyss hade lagats eller det som nu visade sig ha punktering

Var det skruvar i två däck kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Är det jag som är snurrig

Du lämnade alltså in en bil för en punktering som du fick lagad, när du hämtade ut den hade man inte kollat trycket och nollställt varningen, du åkte till macken och där var ett annat däck än det du hade fått lagat lågt tryck.

Sedan på nästa verkstad hittade man en skruv, men i vilket däck? Det som nyss hade lagats eller det som nu visade sig ha punktering

Var det skruvar i två däck kanske?

Tror poängen är:

1. Första verkstaden fixade ett däck men missade att nollställa felkoden, så varningslampan fortsatte att lysa

2. TS körde på med tänd lampa ett tag, men det visade sig senare att det var pyspunka på ett annat däck (som inte upptäcktes direkt pga att lampan redan var tänd till följd av slarv, se 1)

3. När bilen lämnades in för att åtgärda pyspunkan visade det sig att det däcket var fördärvat efter att man kört för mycket med för lågt däcktryck.

Tror de kommer argumentera att det är TS eget fel eftersom han inte kom tillbaka direkt när han upptäckte felet med lampan, och vem som vinner där är för mig oklart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du har rätt att man kan kräva fackmannamässigt arbete men det blir luddigt när det blir skada på ett helt annat däck, visst så kanske du kan koppla det till lampan men på samma sätt kan de hävda att det är orelaterat och du har bevisbördan.
Vad sa verkstaden?

Permalänk
Medlem

Tror nog det är ett rätt svagt case. Om däcket var så tomt att det skadades bortom räddning på några mils körning (i princip att man kört på fälgen med däckets tillplattade gummi mellan), då borde du ha märkt det som förare. Till och med när bilen stod stilla borde den ha lutat märkbart. Man har ett ansvar som förare att se så bilen är i körbart och trafiksäkert skick innan man kör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Känns spontant att 'felet' som kommer bita dig i häcken är att du hämtade ut bilen och fortsatte köra med den trots att det visade sig vid hämtning att de missat ett steg (varningslampan)
Skulle nog låtit bilen stå kvar hos verkstaden så de fick kontrollera den saken.

Permalänk
Medlem

Du kunde inte nollställa TPMS själv när du hämtade bilen, men efter att du kollat luftryck så gick det? Man får väl hoppas att de kollade trycket innan de hissade ner bilen.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Menar du att du har en bil med "punkteringsvarning" som bara kan varna 1 gång utan återställning?
Eller har du missat hur den fungerar?

På att de bilar jag haft så behöver detta meddelande/lampa utan den försvinner när trycket åter stämmer. Enda gången man måste "nolla" denna är om man byter hjul/dimmension på däck så att rullomkretsen blir märkbart förändrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Är det jag som är snurrig

Du lämnade alltså in en bil för en punktering som du fick lagad, när du hämtade ut den hade man inte kollat trycket och nollställt varningen, du åkte till macken och där var ett annat däck än det du hade fått lagat lågt tryck.

Sedan på nästa verkstad hittade man en skruv, men i vilket däck? Det som nyss hade lagats eller det som nu visade sig ha punktering

Var det skruvar i två däck kanske?

Två olika däck gick sönder. Däck A1 gick sönder först (denna punktering var inte lagbar pga hålet satt i däckssidan) och byttes mot A2. Sedan fick B1 en punktering som var lagbar (hålet satt i slitbanan) men B1 gick sönder pga kört med för lågt tryck (även om punkteringen var lagbar så gick det sönder på annat sätt) och jag fick byta ut det mot B2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Du har rätt att man kan kräva fackmannamässigt arbete men det blir luddigt när det blir skada på ett helt annat däck, visst så kanske du kan koppla det till lampan men på samma sätt kan de hävda att det är orelaterat och du har bevisbördan.
Vad sa verkstaden?

Men den skadan berodde ju på att de inte, i mina ögon, varit fackmannamässiga och släckt varningslampan, vilket ledde till att jag körde längre än jag annars skulle gjort med ett däck med för lågt tryck -> däcket förstördes.

De sa nej till mitt krav. Eller snarare, de svarade på något helt annat än mina synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

vilket ledde till att jag körde längre än jag annars skulle gjort med ett däck med för lågt tryck -> däcket förstördes.

Nej, det som ledde till att du körde med ett däck med skadligt lågt tryck var att du inte tog ditt ansvar som förare och hade koll på ditt fordon. Man märker om ett däck är tomt. Bilen uppför sig annorlunda, det låter mycket mer och bilen lutar åt det hörn där däcket är tomt. Även när bilen står stilla syns det tydlig. Man behöver ingen däcktrycksvarnare för att märka sånt!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tror nog det är ett rätt svagt case. Om däcket var så tomt att det skadades bortom räddning på några mils körning (i princip att man kört på fälgen med däckets tillplattade gummi mellan), då borde du ha märkt det som förare. Till och med när bilen stod stilla borde den ha lutat märkbart. Man har ett ansvar som förare att se så bilen är i körbart och trafiksäkert skick innan man kör.

Den lutade inte (jag har ganska låg profil). Det var inte jag som körde utan en vän som hade fått körkort veckan innan så jag bjöd honom på lite körning (jag satt med).

Bör man förvänta sig att en bil som kommer från däckslagning har punktering? Verkstaden har faktiskt skrivit till mig att de har som rutin att kolla trycket i alla däcken innan de lämnar ut bilar som de lagat punktering/bytt däck på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Känns spontant att 'felet' som kommer bita dig i häcken är att du hämtade ut bilen och fortsatte köra med den trots att det visade sig vid hämtning att de missat ett steg (varningslampan)
Skulle nog låtit bilen stå kvar hos verkstaden så de fick kontrollera den saken.

Lätt att vara efterklok, men vi pratade explicit om lampan vid utlämning och receptionisten sa att mekanikern missat att nollställa lampan. De kan ju inte lämna ut en icke-fungerande bil, i alla fall inte icke-fungerande inom det "område" de servat den (jag menar, om oljefiltret varit dåligt så har ju det ingen koppling till punktering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Den lutade inte (jag har ganska låg profil). Det var inte jag som körde utan en vän som hade fått körkort veckan innan så jag bjöd honom på lite körning (jag satt med).

Bör man förvänta sig att en bil som kommer från däckslagning har punktering? Verkstaden har faktiskt skrivit till mig att de har som rutin att kolla trycket i alla däcken innan de lämnar ut bilar som de lagat punktering/bytt däck på.

Vad jag minns så ingick det att kontrollera fordonets allmänna skick, däcktryck/skick, bromsar etc etc, innan färd när man tog körkortet. Så din vän som hade tagit körkortet nyligen borde ha haft det fräscht i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Du kunde inte nollställa TPMS själv när du hämtade bilen, men efter att du kollat luftryck så gick det? Man får väl hoppas att de kollade trycket innan de hissade ner bilen.

Jo, man kan nollställa varningen men man ska inte göra det utan att ha kollat trycket. Nollställer man varningen när ett däck är tätt men har halvt tryck så kommer den inte varna.

Permalänk
Medlem

Ja, när du är på en verkstad för att åtgärda ett problem så är det inte deras ansvar att se till att hela bilen är i kördugligt skick. Det är så klart att en bra verkstad påpekar om dom ser något skumt "när vi lagade däcket så kunde vi inte undgå att se att du har väldigt slitna belägg, det är bra att veta". Men det är inte deras ansvar.

En generell verkstad kan jag tänka mig att dom inte besvärar sig med däcktrycksvarnare och liknande. Jag må vara lite av en boomer. Men kan tänka mig att det är sisådär kul att leta upp den på samtliga olika modeller som kommer in. På ena bilden ska du in i datorn, på nästa ska du göra det via appen och på den tredje måste du koppla in på OBD för att den är så gammal. Så tyvärr är det nog lättare för dom att inte göra det. Det är inget man kan kräva av dom, om man inte specificerat det som del av deras jobb/åtagande.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Menar du att du har en bil med "punkteringsvarning" som bara kan varna 1 gång utan återställning?
Eller har du missat hur den fungerar?

På att de bilar jag haft så behöver detta meddelande/lampa utan den försvinner när trycket åter stämmer. Enda gången man måste "nolla" denna är om man byter hjul/dimmension på däck så att rullomkretsen blir märkbart förändrad.

Vad jag förstått finns det två olika system för detta. Min ena bil har sensorer inne i däcket som känner av faktiskt tryck. Där behöver jag aldrig nollställa något. Den aktuella bilen däremot mäter på hjulaxeln. Ett däck med för lågt tryck har mindre diameter än det ska ha och det här varningssystemet utgår från skillnaden i antalet varv axeln snurrar, men detta är inte absolut. Dvs, axlarna får snurra lite olika utan att det varnar.

Vad som händer när man nollställer är att system då i några km mäter hur mycket varje axel snurrar i förhållande till varandra (eller motstående axel) och sedan använder det värdet som referens. Är däcken lite olika slitna, har lite olika tryck (det har de väl alltid) så kanske det skiljer 1 % i omkrets = ett däck snurrar 101 varv när det andra däcket snurrar 100 varv. Om detta förhållande, 101:100, ändras över en viss tröskel så tänds varningen.

Då bör man stanna och kolla trycket. Det vanligaste är väl bara att ett däck tappar luft lite snabbare än ett annat däck. Fyll på och nollställ sedan.

Det här innebär alltså man kan köra omkring på alldeles för lågt tryck och/eller helt olika tryck om man nollställt systemet när däcken haft för lågt tryck. Det är därför man alltid ska, innan man nollställer, kolla trycket. Det är meningslöst att nollställa utan att först kollat trycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Men den skadan berodde ju på att de inte, i mina ögon, varit fackmannamässiga och släckt varningslampan, vilket ledde till att jag körde längre än jag annars skulle gjort med ett däck med för lågt tryck -> däcket förstördes.

De sa nej till mitt krav. Eller snarare, de svarade på något helt annat än mina synpunkter.

Så, dom bytte däcket du önskade få bytt. Men du körde där ifrån och upptäckte att varningslampan lyser, vilket indikerar på att något uppenbarligen fortfarande är fel. Och istället för att kolla med firman på plats om det är något annat däck som felar, så kör du 5 mil och det är verkstadens fel? Nej.. bara nej. Detta faller på dig.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Detta känns lite som en tråd där du söker någon som ska dunka dig lite på ryggen så du vågar stå på dig mot verkstaden i något försök att inte behöva betala det nya däcket.

Att arbetet skulle vara fackmannamässigt utfört innebär bara att lagningen är korrekt och fackmannamässigt gjort, du har lämnat in bilen med anmärkningen att du har punktering på däck 1A, inte någon genomgående kontroll av bilen, att återställa däcktryck brukar det finnas en knapp i bilen(gör iaf det i min) Oavsett då ska du ju kontrollera att alla däck har tryck när du åker där ifrån, man ska ju kontrollera fordonet innan man åker typ som på uppkörningen.

Du skulle ju aldrig anklaga en rörmockare för att ha gjort något fel om han lagat din dusch men missat att du har en läcka i handfatet.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det som ledde till att du körde med ett däck med skadligt lågt tryck var att du inte tog ditt ansvar som förare och hade koll på ditt fordon. Man märker om ett däck är tomt. Bilen uppför sig annorlunda, det låter mycket mer och bilen lutar åt det hörn där däcket är tomt. Även när bilen står stilla syns det tydlig. Man behöver ingen däcktrycksvarnare för att märka sånt!!!

Du såg stycket om "besserwisser"? Du är just denna person.

Sedan har du fel i sak. Jag har 205/45 R17 - det syns inte på dem ens om däcket är tomt när bilen står parkerad. Jag blev mycket förvånad när den mätte 0,5 (Jag stod med slangen och en i sällskapet kollade skärmen. När han sa 0,5 trodde jag han inte kunde läsa/läste av fel just för att jag såg ingenting alls där jag stod vid däcket.) Jag har flera gånger trott att jag haft punktering men allt har varit normalt. Sedan var det inte jag som körde utan en ovan förare som fått körkort bara veckan innan. Och som sagt, verkstaden påstår att de har som rutin att kolla trycket i samtliga däck inför utlämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Vad jag minns så ingick det att kontrollera fordonets allmänna skick, däcktryck/skick, bromsar etc etc, innan färd när man tog körkortet. Så din vän som hade tagit körkortet nyligen borde ha haft det fräscht i huvudet.

Gör du det själv om du inte har skäl att misstänka att något är fel? Det är ju för att man vet att folk inte gör det som moderna bilar varnar för allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Vad jag förstått finns det två olika system för detta. Min ena bil har sensorer inne i däcket som känner av faktiskt tryck. Där behöver jag aldrig nollställa något. Den aktuella bilen däremot mäter på hjulaxeln. Ett däck med för lågt tryck har mindre diameter än det ska ha och det här varningssystemet utgår från skillnaden i antalet varv axeln snurrar, men detta är inte absolut. Dvs, axlarna får snurra lite olika utan att det varnar.

Vad som händer när man nollställer är att system då i några km mäter hur mycket varje axel snurrar i förhållande till varandra (eller motstående axel) och sedan använder det värdet som referens. Är däcken lite olika slitna, har lite olika tryck (det har de väl alltid) så kanske det skiljer 1 % i omkrets = ett däck snurrar 101 varv när det andra däcket snurrar 100 varv. Om detta förhållande, 101:100, ändras över en viss tröskel så tänds varningen.

Då bör man stanna och kolla trycket. Det vanligaste är väl bara att ett däck tappar luft lite snabbare än ett annat däck. Fyll på och nollställ sedan.

Det här innebär alltså man kan köra omkring på alldeles för lågt tryck och/eller helt olika tryck om man nollställt systemet när däcken haft för lågt tryck. Det är därför man alltid ska, innan man nollställer, kolla trycket. Det är meningslöst att nollställa utan att först kollat trycket.

Jo, men om du hade pumpat däcket med för lågt tryck så släcker den varningen då problemet är korrigerat?
Det man "nollar" är bilens referenspunkterna som används för varningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Ja, när du är på en verkstad för att åtgärda ett problem så är det inte deras ansvar att se till att hela bilen är i kördugligt skick. Det är så klart att en bra verkstad påpekar om dom ser något skumt "när vi lagade däcket så kunde vi inte undgå att se att du har väldigt slitna belägg, det är bra att veta". Men det är inte deras ansvar.

Varför argumenterar du mot halmgubbar? Nu var det inte generell felsökning jag efterfrågade utan att bilen skulle återlämnas med det aktuella felet (punktering) åtgärdat kombinerat med punkteringsvarningen, som tänts pga punkteringen bilen var inlämnad för, återställd.

Citat:

En generell verkstad kan jag tänka mig att dom inte besvärar sig med däcktrycksvarnare och liknande. Jag må vara lite av en boomer. Men kan tänka mig att det är sisådär kul att leta upp den på samtliga olika modeller som kommer in. På ena bilden ska du in i datorn, på nästa ska du göra det via appen och på den tredje måste du koppla in på OBD för att den är så gammal. Så tyvärr är det nog lättare för dom att inte göra det. Det är inget man kan kräva av dom, om man inte specificerat det som del av deras jobb/åtagande.

Den första verkstaden var en ren gummiverkstad. Rimligen borde de ha gjort detta några gånger och ha dokumentation. Om inte annat låg instruktionsboken i handskfacket och den har ett uppslagsord för "tryckmätare för däck" där de tre stegen man ska göra framgår.

Om du tar något annat, mer motorrelaterat fel som tänder motorlampan, låt säga tändspolar/tändkassett (som jag fick byta på min andra bil förra året) - förväntar inte du dig att motorlampan INTE lyser när du haft bilen inne på en sådan service? Eller ska kreti och pleti behöva köpa en felkodsläsare och nollställa felkoderna efter varje verkstadsbesök? Om det ens går, finns väl många felkoder som inte ingår i ODB2. Då behöver man plötsligt en felkodsläsare med en prenumerationstjänst!?!?

Om du inte tycker detta är rimligt - vad är den principiella skillnaden mellan en felkod för motorn och en felkod för däcken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Du såg stycket om "besserwisser"? Du är just denna person.

Sedan har du fel i sak. Jag har 205/45 R17 - det syns inte på dem ens om däcket är tomt när bilen står parkerad. Jag blev mycket förvånad när den mätte 0,5 (Jag stod med slangen och en i sällskapet kollade skärmen. När han sa 0,5 trodde jag han inte kunde läsa/läste av fel just för att jag såg ingenting alls där jag stod vid däcket.) Jag har flera gånger trott att jag haft punktering men allt har varit normalt. Sedan var det inte jag som körde utan en ovan förare som fått körkort bara veckan innan. Och som sagt, verkstaden påstår att de har som rutin att kolla trycket i samtliga däck inför utlämning.

Du får gärna kalla mig besserwisser, men i detta fallet handlar det om att det är få saker jag hatar mer än förare som inte har koll och inte tänker på säkerhet. Jo, man märker ett tomt däck. Även med såna däck som din bil har.

Skylla på en ovan förare sen - du skriver ju att du satt bredvid! Det känns ordentligt om man har ett tomt däck. Jag har råkat ut för både pyspunka och punktering på flera olika bilar och vet hur det känns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om firman kollat tryck i alla däck innan utlämning, vilket är en rimlig och sannolik rutin.
Så måste du, eller den andra föraren, kört på skruven någonstans på 5mil sträckan, för att sedan upptäcka det i slutet av den?

Däck går sönder, sånt är livet.

Teorin att ni kört över 5mil utan luft i däcken är osannolik. Det borde synts när du hämtat ut bilen om ett däck var platt, och köregenskaperna med ett platt däck är påtagligt dåliga. Borde även vara så för en ovan förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Så, dom bytte däcket du önskade få bytt. Men du körde där ifrån och upptäckte att varningslampan lyser, vilket indikerar på att något uppenbarligen fortfarande är fel. Och istället för att kolla med firman på plats om det är något annat däck som felar, så kör du 5 mil och det är verkstadens fel? Nej.. bara nej. Detta faller på dig.

Du läste stycket om "besserwisser" i trådstarten? Nej, det var inte vad lampan indikerade, den varnade för ett fel som var åtgärdat. Duh! Och som jag skrev, det var bara receptionen som var öppen när jag hämtade bilen, inte verkstaden. Det är ju liksom detta som är kärnan i frågeställningen - är det fackmannamässigt att inte lyckas stänga av en varningslampa efter att man åtgärdat felet varningslampan varnade för?

Permalänk
Medlem

För sakens skull kan jag berätta att däck kan man köra sönder på ett fåtal 100m om man har riktigt dåligt med luft.
Mitt var tokförstört i däcksidorna efter 150m med punktering fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Detta känns lite som en tråd där du söker någon som ska dunka dig lite på ryggen så du vågar stå på dig mot verkstaden i något försök att inte behöva betala det nya däcket.

Att arbetet skulle vara fackmannamässigt utfört innebär bara att lagningen är korrekt och fackmannamässigt gjort, du har lämnat in bilen med anmärkningen att du har punktering på däck 1A, inte någon genomgående kontroll av bilen, att återställa däcktryck brukar det finnas en knapp i bilen(gör iaf det i min) Oavsett då ska du ju kontrollera att alla däck har tryck när du åker där ifrån, man ska ju kontrollera fordonet innan man åker typ som på uppkörningen.

Du skulle ju aldrig anklaga en rörmockare för att ha gjort något fel om han lagat din dusch men missat att du har en läcka i handfatet.

Men herregud, vad är det för fel på folk. Frågan är om inte lampan ingår i lagningen. Jag har inte förväntat mig att de ska titta på något helt annat system i bilen, men punktering och punkteringsvarning är väldigt tätt förknippade. Låt säga att din rörmokare får i uppgift att laga varmvattenkranen på din blandare men lagningen leder till att kallvattnet i samma blandare slutar fungera. Fine, ditt varmvatten fungerar men kranen går fortfarande inte att använda. Är den lagningen verkligen fackmannamässigt utförd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jo, men om du hade pumpat däcket med för lågt tryck så släcker den varningen då problemet är korrigerat?
Det man "nollar" är bilens referenspunkterna som används för varningen.

Nej. Även om man återställer trycket fortsätter lampan att lysa. Man måste aktivt nollställa den. Annars hade den ju varit släckt när jag hämtade ut bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Men herregud, vad är det för fel på folk. Frågan är om inte lampan ingår i lagningen. Jag har inte förväntat mig att de ska titta på något helt annat system i bilen, men punktering och punkteringsvarning är väldigt tätt förknippade. Låt säga att din rörmokare får i uppgift att laga varmvattenkranen på din blandare men lagningen leder till att kallvattnet i samma blandare slutar fungera. Fine, ditt varmvatten fungerar men kranen går fortfarande inte att använda. Är den lagningen verkligen fackmannamässigt utförd?

Fast det är ju inte verkstadens arbete som lett till att ditt däck har gått sönder, så det är ju en väldigt haltande jämförelse. Luktar väldigt mycket rättshaverist över det hela.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!