Fackmannamässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

är det fackmannamässigt att inte lyckas stänga av en varningslampa efter att man åtgärdat felet varningslampan varnade för?

Problemet är väl att du visste om att lampan inte var släckt och trotts det valde att inte göra ytterligare kontroller innan du åkte iväg med bilen. Kanske hade vart på sin plats att kolla alla däcken om du såg att lampan inte var släckt för säkerhetsskull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Nej. Även om man återställer trycket fortsätter lampan att lysa. Man måste aktivt nollställa den. Annars hade den ju varit släckt när jag hämtade ut bilen.

Inte om du redan hade punktering när du satte dig i bilen på däckverkstaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du får gärna kalla mig besserwisser, men i detta fallet handlar det om att det är få saker jag hatar mer än förare som inte har koll och inte tänker på säkerhet. Jo, man märker ett tomt däck. Även med såna däck som din bil har.

Skylla på en ovan förare sen - du skriver ju att du satt bredvid! Det känns ordentligt om man har ett tomt däck. Jag har råkat ut för både pyspunka och punktering på flera olika bilar och vet hur det känns.

Jag har också råkat ut för punktering, och det känns helt olika på helt olika bilar. Detta kändes inte alls/väldigt lite. Det är skillnad på om man sitter och aktivt lyssnar och känner efter ett problem eller är mer avslappnad och bara åker med. 99,9 % av tiden går ju bilar som de ska så en rimlig utgångspunkt är att allt är i sin ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Det är skillnad på om man sitter och aktivt lyssnar och känner efter ett problem eller är mer avslappnad och bara åker med.

Det är din bil, du satt i den när den framfördes med tomt däck. Du kan skylla på verkstaden hur mycket du vill, men det där får du helt enkelt acceptera är ditt fel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om firman kollat tryck i alla däck innan utlämning, vilket är en rimlig och sannolik rutin.
Så måste du, eller den andra föraren, kört på skruven någonstans på 5mil sträckan, för att sedan upptäcka det i slutet av den?

Däck går sönder, sånt är livet.

Teorin att ni kört över 5mil utan luft i däcken är osannolik. Det borde synts när du hämtat ut bilen om ett däck var platt, och köregenskaperna med ett platt däck är påtagligt dåliga. Borde även vara så för en ovan förare.

Jag är lite kluven kring detta, vi körde mest på Nynäsvägen. Det borde inte ligga skruvar där. Samtidigt borde det inte heller ligga skruvar inne hos en gummiverkstad. Något har bevisligen hänt. Under normala omständigheter, om man får en punktering, så tänds lampan och man stannar och kollar läget. Problemet här är ju att lampan redan var tänd så det spelar inte så stor roll var vi körde på skruven. Jag har aldrig tidigare, på fem bilar, kört sönder ett däck pga kört för långt med för lågt tryck. Men jag skulle samtidigt gissa att jag haft punktering kanske 10 gånger.

Notera det jag skrev om hur långsamt luften läckte. Det får mig att tro att skadan skedde inne på verkstaden (Bilen stod där ett par veckor pga försening av däcksleveransen. Däremot hade jag, vid första punkteringen då jag försökte pumpa det trasiga däcket även passat på att kolla övriga däck, inkl det som senare gick sönder, och då var allt normalt.) och sedan stod en tid och långsamt tappade trycket. Men jag kan förstås inte veta. Samtidigt är det inte det frågan handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

För sakens skull kan jag berätta att däck kan man köra sönder på ett fåtal 100m om man har riktigt dåligt med luft.
Mitt var tokförstört i däcksidorna efter 150m med punktering fram.

Mitt var förstört på insidan. Jag minns inte exakt hur den andra verkstaden beskrev det men det var massa "gummimjöl" inne i däcket när de tog av det och man skymtade det där "rutiga" mönstret (kolfiber?) på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Men jag skulle samtidigt gissa att jag haft punktering kanske 10 gånger.

Hur länge har du haft körkort? Kör du väldigt många mil varje år? 10 punkteringar tycker jag låter extremt mycket oavsett hur länge man har haft körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Fast det är ju inte verkstadens arbete som lett till att ditt däck har gått sönder, så det är ju en väldigt haltande jämförelse. Luktar väldigt mycket rättshaverist över det hela.

Det är det uteblivna arbete. För att ta rörmokarexemplet igen - om rörmokaren inte använder gängtape och det börjar läcka så är det ju inte fel på det utförda arbetet, bara på det inte utförda arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Problemet är väl att du visste om att lampan inte var släckt och trotts det valde att inte göra ytterligare kontroller innan du åkte iväg med bilen. Kanske hade vart på sin plats att kolla alla däcken om du såg att lampan inte var släckt för säkerhetsskull?

Kanske, men det hade kanske heller inte hjälp. Det beror på när skruven satte sig i däcket. Om det skedde under de fem mil vi körde så hade inte en sådan kontroll hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Kanske, men det hade kanske heller inte hjälp. Det beror på när skruven satte sig i däcket. Om det skedde under de fem mil vi körde så hade inte en sådan kontroll hjälpt.

Helt sant, men om du såg det som ett stort problem att varningen inte var släckt och du själv inte ville köra till närmsta mack och kolla trycket och sedan själv nolla varningen så tog du en risk för ev. följd fel.

Det du isf skulle ha gjort var att inte hämta ut bilen och vänta tills de åtgärdat.

För att dra ditt exempel om motorlampan så hade man ju aldrig kört ifrån verkstaden med lysande motorlampa om man inte först fick skriftliga garantier för att de står för alla ev. följdfel.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått tag på "Bosse Bildoktorn" och han delar i alla fall min uppfattning att det är rimligt att förvänta sig att en verkstad, i samband med service, nollställer felkoder och -lampor kopplade till det bilen är inlämnad för service för. Men vad vet väl han i relation till SC:s experter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Lämnade in en bil med punktering före jul. När jag ska hämta ut bilen har verkstaden stängt för dagen och det sitter bara en receptionist som tar betalt/lämnar ut nycklarna. När jag får bilen visar det sig att de inte nollställt punkteringsvarningslampan (som ju hade tänts när jag fick punkteringen). Man kan/ska inte nollställa den utan att kolla däckstrycket (jag har inte TPMS som mäter trycketn utan en sådan som mäter rullhastigheten) och det gick inte att göra när jag hämtade bilen. Jag kör därför ungefär fem mil med lampan tänd innan jag passerar en mack där jag kan kolla trycket.

Nyckeln till frågeställningen är kanske hur och vad som kommunicerades när du hämtade ut bilen. Förutsätter att receptionisten och du pratade om givaren/varningen då du skriver "det gick inte att göra när jag hämtade bilen" och att du accepterade detta betalade och åkte iväg med bilen.

En liten ljusglimt är att du hade så bra mönsterdjup eller okänslig bil så det gick att byta bara ett däck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Inte om du redan hade punktering när du satte dig i bilen på däckverkstaden?

Släcker man lampan förblir den ALLTID släckt några hundra m eller ett par km. Låt säga att jag man precis innan man parkerar kör på något vasst så att man får pyspunka men det är så lite att det inte märks innan man parkerat. Sedan står bilen en längre period och däcket får farligt lågt tryck. När man sedan kör iväg kommer varningen inte tändas omedelbart utan först efter några minuters körning. Jag kan inte alla tekniska detaljer men det är så här jag fått det förklarat för mig.

I min situation så finns det väl två scenarier.

1. Verkstaden lagar (byter) och pumpar däck A och passar då även på att kolla trycket i däck B, C och D och allt är normalt, men nollställer inte varningen. Jag hämtar bilen, varningen lyser fortfarande och jag kör på en skruv efter en stund och tappar sedan trycket.

2. Verkstaden lagar (byter) och pumpar däck A och passar då även på att kolla trycket i däck B, C och D och allt är normalt, men nollställer inte varningen. När verkstaden kör upp bilen till parkeringen (där den står medan de väntar på att jag ska hämta den) kör de på något vasst och får punktering. Det dröjer ett par dagar innan jag hämtar och under tiden tappar däcket trycket. Om de nollställt varningen hade jag kört därifrån utan varning men ganska snabbt fått en varning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är din bil, du satt i den när den framfördes med tomt däck. Du kan skylla på verkstaden hur mycket du vill, men det där får du helt enkelt acceptera är ditt fel.

För att? Varför menar du att det är rimligt att en verkstad inte nollställer varningar som de servat en bil för? Observera att jag inte begär att de ska nollställa varningar som inte är kopplade till det bilen servats för.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr ganska enkelt... Om vi nu ser på det med "vems fel är det egentligen -ögon".

1. Du hittade fel direkt när du skulle hämtat bilen.
Här borde du gjort två saker, dubbelkollat att det faktiskt var luft i däcken och inte hämtat ut bilen förrens problemet du uppmärksammats har åtgärdats. Nu var inte rätt personal på plats så då skulle du fått kommit tillbaka dagen efter.

2. 0.5 bar borde du både se och känna när du kör. Om inte annat skulle en enkel däcksparkning på alla fyra däcken, när du såg att lampan fortfarande läs när du skulle hämta ut den, uppmärksammat dig på att trycket var för lågt.

Sen kan man tycka att en sjyst verkstad av good will kollar trycket på alla däcken när man reparerar ett av dem för att se till att man har ett jämt tryck. Jag håller med om att det är många (inte bara de som jobbar med bilar) som kunde gjort ett bra mycket bättre jobb än vad de ofta gör men i detta fallet går du nog svårt att få någon ersättning för detta, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur länge har du haft körkort? Kör du väldigt många mil varje år? 10 punkteringar tycker jag låter extremt mycket oavsett hur länge man har haft körkort.

30 år. Kör man 1500 mil om året så är det 45 000 mil. Ett däck håller kanske 3000-4000 mil?? Det skulle betyda att jag behövt byta ≈ 13 däck på den körsträckan. Alla kanske man inte byter efter punktering utan för att mönsterdjupet är slut. Men 10 låter ju inte orimligt utifrån den här överslagsräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

För att? Varför menar du att det är rimligt att en verkstad inte nollställer varningar som de servat en bil för? Observera att jag inte begär att de ska nollställa varningar som inte är kopplade till det bilen servats för.

Varningen är helt irrelevant. Det är bara en av alla dessa passiviserande funktioner nya bilar har. Lyssna, känn efter, var vaken, så märker man tydligt om det är tomt i ett däck.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Och försäkringsbolaget säger vad?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Och försäkringsbolaget säger vad?

Försäkringsbolag brukar väl sällan täcka just skador på däck.
Om annat är nog nästan självrisken högre än kostnad för ett däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Nu har jag fått tag på "Bosse Bildoktorn" och han delar i alla fall min uppfattning att det är rimligt att förvänta sig att en verkstad, i samband med service, nollställer felkoder och -lampor kopplade till det bilen är inlämnad för service för. Men vad vet väl han i relation till SC:s experter?

Så varför startade du tråden? Du kunde frågat han direkt.

Du säger själv "verkstaden själva sa att de inte hade släckt den och jag hade inget skäl att tro att det skulle vara ett problem". Därmed visste du ju om problemet redan från början.

Jag tror dem släckte den, och du drar en vits. Det verkar bara för otroligt att du hämtat ut bilen, kört iväg med lampan tänd och fått en ny punktering direkt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det verkar bara för otroligt att du hämtat ut bilen, kört iväg med lampan tänd och fått en punktering direkt.

Nja, TS kan ju kört igenom ett område med skruv på marken, där egentligen båda däcken "punkterades" samtidigt, men de läcker inte alltid innan man kört runt med det ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Helt sant, men om du såg det som ett stort problem att varningen inte var släckt och du själv inte ville köra till närmsta mack och kolla trycket och sedan själv nolla varningen så tog du en risk för ev. följd fel.

Vi körde till närmaste mack. Dvs den mack som låg skyltad från vägen. Det kanske hade funnits något närmare om man aktivt letat efter någon som låg åt fel håll eller så.

Citat:

Det du isf skulle ha gjort var att inte hämta ut bilen och vänta tills de åtgärdat.

De hade ju åtgärdat punkteringen.

Citat:

För att dra ditt exempel om motorlampan så hade man ju aldrig kört ifrån verkstaden med lysande motorlampa om man inte först fick skriftliga garantier för att de står för alla ev. följdfel.

Det där tror jag inte på för en sekund. Har verkstaden hört av sig och meddelat att bilen är klar, man kommer dit och receptionen säger "oops, de glömde återställa felkoderna, du kan komma tillbaka på måndag och få hjälp med det" så skulle de allra flesta ta bilen och köra.

Permalänk
Medlem

Alla kan göra ett fel, ibland händer det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Nyckeln till frågeställningen är kanske hur och vad som kommunicerades när du hämtade ut bilen. Förutsätter att receptionisten och du pratade om givaren/varningen då du skriver "det gick inte att göra när jag hämtade bilen" och att du accepterade detta betalade och åkte iväg med bilen.

En liten ljusglimt är att du hade så bra mönsterdjup eller okänslig bil så det gick att byta bara ett däck..

Min bild är att jag får besked "bilen är klar" när jag hämtar den. Jag har ju redan fått ett SMS om att bilen är klar och då förväntar man sig rimligen att det enda man behöver göra är att åka dit, betala och köra. Förmodligen var det väl så att receptionisten inte får/vill använda verktygen och maskinerna i verkstaden, inte ens något så enkelt som en luftpump. Jag hade kanske kunnat stå på mig men jag hade bråttom och det här var en från perspektivet man hade där och då, mindre detalj.

Däcket som gick sönder var i nyskick, mindre än 500 mil, Continental premium-däck. Klart man blir sur om ett sådant däck går sönder av skäl som dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det är tyvärr ganska enkelt... Om vi nu ser på det med "vems fel är det egentligen -ögon".

1. Du hittade fel direkt när du skulle hämtat bilen.
Här borde du gjort två saker, dubbelkollat att det faktiskt var luft i däcken och inte hämtat ut bilen förrens problemet du uppmärksammats har åtgärdats. Nu var inte rätt personal på plats så då skulle du fått kommit tillbaka dagen efter.

Det kan ha varit tryck i däcken när jag hämtade bilen. Verkstaden uppgav att det var det.

Citat:

2. 0.5 bar borde du både se och känna när du kör. Om inte annat skulle en enkel däcksparkning på alla fyra däcken, när du såg att lampan fortfarande läs när du skulle hämta ut den, uppmärksammat dig på att trycket var för lågt.

Det syntes inte ens när jag pumpade.

Citat:

Sen kan man tycka att en sjyst verkstad av good will kollar trycket på alla däcken när man reparerar ett av dem för att se till att man har ett jämt tryck. Jag håller med om att det är många (inte bara de som jobbar med bilar) som kunde gjort ett bra mycket bättre jobb än vad de ofta gör men i detta fallet går du nog svårt att få någon ersättning för detta, tyvärr.

Du missar poängen här. De hade i princip inte ens behövt göra det, bara släcka varningen (fast släcka varningen kräver att man kollar trycket). Och att släcka varningen är i mina ögon rimligt krav på fackmannamässighet.

Min andra bil har en elektronisk trycksensor som man (tror jag?) läser av och nollställer i samband med däcksbyte med någon form av fjärrkontroll. Rimligen ingår det i byte av däck på den bilen att verkstaden gör det som behöver göras med elektroniken. Det vore extremt märkligt att få en offert på ett däcksbyte där det är tillval att programmera helt nödvändig elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varningen är helt irrelevant. Det är bara en av alla dessa passiviserande funktioner nya bilar har. Lyssna, känn efter, var vaken, så märker man tydligt om det är tomt i ett däck.

LOL. Besserwisser. Vi körde nercabbat. Har du någonsin åkt nercabbat? Man känner naturen, inte bilen.

Otroligt att någon på ett ställe som SC tycker man ska strunta i IT-hjälpmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Och försäkringsbolaget säger vad?

Täcker helförsärkring punktering?? Självrisken är väl ungefär vad ett däck kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Så varför startade du tråden? Du kunde frågat han direkt.

Du säger själv "verkstaden själva sa att de inte hade släckt den och jag hade inget skäl att tro att det skulle vara ett problem". Därmed visste du ju om problemet redan från början.

Jag tror dem släckte den, och du drar en vits. Det verkar bara för otroligt att du hämtat ut bilen, kört iväg med lampan tänd och fått en ny punktering direkt.

För att jag inte fick tag på honom och startade tråden under tiden. Och han är mekaniker, inte jurist.

LOL. Vi är överens på den punkten. Men precis som du säger, det är ju väldigt osannolikt att få två punkteringar inom ett par mil på en vanlig väg. Det är ju inget man sitter och väntar på eller förväntar sig. Låt säga att du ska flytta bilen hundra meter, gör du full säkerhetskontroll då? Knappast va?

Däremot, när min vän skulle köra upp 15 mil från Stockholm då åkte vi 1,5 timme tidigare än vi behövde och använde tiden till att kolla däcktryck, olja, pumpa reservdäck etc och ändå ha tid för en punktering längs vägen eftersom det var väldigt viktigt att komma i tid.

Gubbarna i den här tråden låtsas om att de alltid sitter och lyssnar efter missljud etc när de är ute och kör. Kan inte vara särskilt njutbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

LOL. Besserwisser. Vi körde nercabbat. Har du någonsin åkt nercabbat? Man känner naturen, inte bilen.

Otroligt att någon på ett ställe som SC tycker man ska strunta i IT-hjälpmedel.

Man känner ju i ratten faktiskt. Brukar dra och något håll och vara rätt tydligt. Cabbat eller ej spelar ingen roll. Är du dock en bra förare märker du det oavsett om du kör cabbad bil eller inte.
Jag kör tex en jeep wrangler där man inte ens har dörrar med lågprofils däck och man märker tydligt när det är något galet trots att jag är mer nära naturen än alla med cabb...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alla kan göra ett fel, ibland händer det.

Absolut. Men utifrån den information jag hade - däcket var åtgärdat och de hade kollat trycket på alla däck - tycker jag det är rimligt att prioriterat annat en stund än att nollställa en lampa som verkstaden borde ha nollställt.