Drivrutiner till pekplatta HP Elitebook 830 g7

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till pekplatta HP Elitebook 830 g7

Köpte en beg elitebook 830 g7 runt jul för att få en smidigare burk än den tidigare probooken (450 g2, fyndades i elskroten, dock utan batteri).

Köpte i samma veva en större ssd och installerade win11 (iso från MS, den är för gammal för att ha win11 recovery).

Allt fungerar utan problem, MEN...
... Hittar inte drivrutiner/mjukvara till pekplattan vilket betyder att jag kör windows egen drivrutin och då kan jag inte ställa in att scrolla med ett finger på plattans högerkant. Detta ser jag som en nödvändighet!

Har inte försökt kontakta HP än men flera googlingar säger att många störs av detta och hittills har jag inte hittat en fix...

Slänger ut frågan här innan jag börjar jaga supporten som lär va omöjlig att få tag i och ändå inte a nån lösning...

Rubrik korrigerad, se §3.1. // MOD
Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Funkar det att scrolla med två fingrar i högerkanten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Köpte en beg elitebook 830 g7 runt jul för att få en smidigare burk än den tidigare probooken (450 g2, fyndades i elskroten, dock utan batteri).

Köpte i samma veva en större ssd och installerade win11 (iso från MS, den är för gammal för att ha win11 recovery).

Allt fungerar utan problem, MEN...
... Hittar inte drivrutiner/mjukvara till pekplattan vilket betyder att jag kör windows egen drivrutin och då kan jag inte ställa in att scrolla med ett finger på plattans högerkant. Detta ser jag som en nödvändighet!

Har inte försökt kontakta HP än men flera googlingar säger att många störs av detta och hittills har jag inte hittat en fix...

Slänger ut frågan här innan jag börjar jaga supporten som lär va omöjlig att få tag i och ändå inte a nån lösning...

Skulle det kunna vara Synaptics PointStyk Driver:n du behöver? Finns under All Software Drivers -> Driver-Keyboard,Mouse and Input Devices (hittar den under Windows 10, version 22H2 i länken nedan):

https://support.hp.com/gb-en/drivers/hp-elitebook-830-g7-note...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Prova installera HP Support Assistant, så kan den hitta och installera alla drivrutiner automatiskt
https://support.hp.com/us-en/help/hp-support-assistant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Skulle det kunna vara Synaptics PointStyk Driver:n du behöver? Finns under All Software Drivers -> Driver-Keyboard,Mouse and Input Devices (hittar den under Windows 10, version 22H2 i länken nedan):

https://support.hp.com/gb-en/drivers/hp-elitebook-830-g7-note...

Testat utan framgång.

Skrivet av chstro:

Prova installera HP Support Assistant, så kan den hitta och installera alla drivrutiner automatiskt
https://support.hp.com/us-en/help/hp-support-assistant

Även testat detta...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Funkar det att scrolla med två fingrar till höger på plattan?

Jag har nämligen samma problem, det går inte att ställa in så det funkar med ett finger

Permalänk
Medlem

Kör alltid HPIA på HP-maskiner för drivrutiner och mjukvaror, testa om den hittar något.
https://ftp.ext.hp.com/pub/caps-softpaq/cmit/HPIA.html

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Kör alltid HPIA på HP-maskiner för drivrutiner och mjukvaror, testa om den hittar något.
https://ftp.ext.hp.com/pub/caps-softpaq/cmit/HPIA.html

Har testat även detta tyvärr. Av nån anledning har även synaptics tagit bort alla drivers på sin hemsida, förutom till nåt som heter displaylink... Har t.o.m öppnat burken och kontrollern är märkt Synaptics S9561.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Har testat även detta tyvärr. Av nån anledning har även synaptics tagit bort alla drivers på sin hemsida, förutom till nåt som heter displaylink... Har t.o.m öppnat burken och kontrollern är märkt Synaptics S9561.

Som jag skrev tidigare, funkar det att scrolla med två isf ett finger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Som jag skrev tidigare, funkar det att scrolla med två isf ett finger?

Japp. Allt funkar som det ska. Problemet är att jag inte kan hitta drivrutin/mjukvara (börjar misstänka att det inte finns) för att kunna göra mer avancerade inställningar.

Har provat att manuellt installera alla olika synaptics plattor jag hittat drivers till. Vissa går att installera och plattan funkar som innan. Går dock inte att få det att lira med synaptics kontrollpanel (som jag får ladda hem till annan modell då den inte finns med under driver/mjukvara till min burk).

Förmodligen är kontrollern billigast möjliga skräp som synaptics inte ens tänkt göra en kontrollpanel till.

Till saken hör att även att min burk är godkänd för win11 så finns inte ett win11 alternativ via hp cloud recovery eller vad det heter. Då jag bytt till större disk så har jag dock testat att stoppa i orginal med win10 och inte heller där finns det någon synaptics driver/kontrollpanel.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Ja om det fungerar att scrolla med 2 men inte med 1 finger så är det nog så det är avsett att vara.

Efter många samtal med supporten har jag inte fått det att fungera med enfinger varianten på någon av våra maskiner.