Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hmmm, hmmm. Så egentligen är det bara ett US baserat AppleID som är krånglet?

Jajja, lär inte dröja längre innan nån i EU provar och lägger upp en video om det.

Sprang på en video om själva köpet:

Permalänk
Medlem

Jösses ligger en förbeställning ute på blocket nu fö 100.000, blir den såld för det tro?

Permalänk
Medlem

Ipac verkar desperat nog

Undrar om inte de mesta av förbokningarna är professionella scalpers

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jösses ligger en förbeställning ute på blocket nu fö 100.000, blir den såld för det tro?

Den för 85kkr försvann, hoppas inte det betyder att någon betalat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ipac verkar desperat nog

Haha, inte om det ska dras från privatkonto.

(och i ärlighetens namn förtjänar scalpers bara en smäll på käften)

Permalänk
Medlem

At least one app is preparing to enable HDMI input to Apple’s Vision Pro

https://www.theverge.com/2024/1/26/24051600/at-least-one-app-...

Permalänk
Medlem

Lite nörderi:

Nämns lite om nästa generations micro-OLED som kan nå över 10000 nits (5000 för AVP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

At least one app is preparing to enable HDMI input to Apple’s Vision Pro

Yay!

Edit: ".. the APIs necessary to connect their app to Vision Pro aren’t available yet"
Doh, låter väldigt Apple typiskt.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

En minut för att boota... Hoppas det bara är första gången. Har de superkondensatorer tillräckligt för att kunna köra "hibernate" när man plötsligt kopplar från batteriet efter det, eller måste man stänga av det först annars, eller kanske ta av det helt innan man kopplar från batteriet?

Sedan verkar det dåligt att batteriet inte har en kontakt utan sitter fast ihop med sladden. Blir alltid strul med såna kablar efter ett tag om man reser med dem mycket. Och man måste hantera dem mer varsamt, därav instruktionen att vira sladden längs med kortsidan istället för långsidan, som folk säkert inte kommer följa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker denna video var mer hur interaktionen med Vision Pro är jämfört med Verge-videon.

Får hoppas att nästa version kommer till Sverige så man enklare få tag på en. Om den inte blir slutsåld på en timme då. Ett givet köp så fort den kommer till Sverige. Jag har dessutom gjort mig av med mina tidigare Oculus Rift så är utan headset för stunden, så jag hoppas det finns en version att köpa rätt snart.

Permalänk
Medlem

Har bara sett kort på Verge-videon men sämre FOV än Quest 3 var en besvikelse och lite oväntat. Likaså hade man hoppats på lite mindre display-artefakter.

Hmm, ska bli intressant att se vad andra säger.

Permalänk
Medlem

Sammanfattning: https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro-mainstream-media-re...

Citat:

the reviews make clear that Apple's execution of EyeSight has fallen flat. The front display is apparently dim and extremely low resolution, and the glass is so reflective it makes it hard to see through it in regular or bright lighting. Further, the parallax effect from the lenticular is only on the horizontal plane, so the effect doesn't really work when you're looking down or up at the wearer.

Permalänk
Medlem

Varför fokusera på det negativa. Väldigt mycket positivt i den där artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Varför fokusera på det negativa. Väldigt mycket positivt i den där artikeln?

För att det var en diskussion om EyeSight nyligen i tråden, hela artikeln är länkad så det står var och en fritt att läsa.

Dom har fått offra ganska mycket (pris, reparerbarhet, vikt, batteritid etc.) för att få dit tekniken som tydligen inte ens är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

För att det var en diskussion om EyeSight nyligen i tråden, hela artikeln är länkad så det står var och en fritt att läsa.

Dom har fått offra ganska mycket (pris, reparerbarhet, vikt, batteritid etc.) för att få dit tekniken som tydligen inte ens är bra.

Fast de hade inget val. Jag har tagit patent på en röd och en grön lampa.

Permalänk
Medlem

Skulle kört motorcykelvisir. Bara flippa upp och ner visiret när man har någon jävel som vill prata med en som kräver ögonkontakt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

För att det var en diskussion om EyeSight nyligen i tråden, hela artikeln är länkad så det står var och en fritt att läsa.

Dom har fått offra ganska mycket (pris, reparerbarhet, vikt, batteritid etc.) för att få dit tekniken som tydligen inte ens är bra.

Ah. Du gjorde det inte direkt uppenbart att du ville diskutera det utan jag tolkade det som du ville posta en sammanställning

Bra att den kanske sämsta delen av lösningen faktiskt inte ens påverkar VR/AR-Upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Alla videos jag har sett som testat den länge har släng det "snygga" huvudbandet och använt sig av kardborreremmarna istället. De som även ligger ovanpå huvet. Här snackar vi verkligen design vs funktion. Kul att apple inkluderar båda varianterna

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Uj, inte för att jag tänkte köpa, men känns som en rätt rejäl besvikelse. Allt från passthroughkvalitet och OS, till jobbigt handstyrt gränssnitt, pytteliten FOV, få riktiga AR-/VR-upplevelser osv. Känns som en marginellt förbättrad Quest 3 med mycket hype.

Varför i hela friden satte de inte batteriet på baksidan istället för en lång sladd till fickan (man måste ha fickor...) som kommer gå sönder. Alla klagar på vikten som trycker på ansiktet och det vet ju alla som kört VR längre tid att man vill lägga till en vikt på baksidan för att balansera.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag är kanske en minoritet men jag tycker en "video-ruta" som visar plytet på nån när man kör Skype, Facetime eller whatever inte tillför ett dyft. Vill träffas IRL, iövrigt duger bara prat gott. Så att "persona-animeringen" är janky är ännu en grej som är struntsamma, imo.

Men som sagt, OM snorbilliga Quest 3 t.ex. har bättre "edge-to-edge clarity" så är det epic fail Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag är kanske en minoritet men jag tycker inte en "video-ruta" som visar plytet på nån när man kör Skype, Facetime eller whatever inte tillför ett dyft. Vill träffas IRL, iövrigt duger bara prat gott. Så att "persona-animeringen" är janky är ännu en grej som är struntsamma, imo.

Men som sagt, OM Quest 3 t.ex. har bättre "edge-to-edge clarity" så är det epic fail Apple.

Handrörelser är en helt ok sak tycker jag. framförallt om man skulle kunna ha det kopplat till något som motsvarar en whiteboard, bild etc. Då är det mer kopplat till produktivitet och arbete än facetime med familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Känns som en marginellt förbättrad Quest 3 med mycket hype.

Recensionerna säger ju nått helt annat iofs. Totalt sätt, när det gäller MR, så är väl alla överens att AVP är överlägset allt annat (MEN kanske inte så bra som man hade hoppats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Uj, inte för att jag tänkte köpa, men känns som en rätt rejäl besvikelse. Allt från passthroughkvalitet och OS, till jobbigt handstyrt gränssnitt, pytteliten FOV, få riktiga AR-/VR-upplevelser osv. Känns som en marginellt förbättrad Quest 3 med mycket hype.

Varför i hela friden satte de inte batteriet på baksidan istället för en lång sladd till fickan (man måste ha fickor...) som kommer gå sönder. Alla klagar på vikten som trycker på ansiktet och det vet ju alla som kört VR längre tid att man vill lägga till en vikt på baksidan för att balansera.

/hulle.

Tror att du hade tänkt detta som en slutgiltig färdig produkt istället för att se det som en devkit? För det låter så på dina förväntningar.

Det finns såklart nästan inga applikationer som kan erbjuda AR/VR eftersom ingen har haft tillgång till den och bygga något.
Det är vad som förväntas skapas nu när utvecklare får access, annars är det ju bara iPad-mjukvara på en iPad som sitter monterad på ditt ansikte

Quest 3 är ju en "klar" produkt som itererat i flera år och började med Oculus devkiten och mjukvara finns där.
De mest lyckade lösningarna har överlevt och de dåliga försvunnit.

Räkna med att samma resa händer här, om Apple vill satsa så länge. Mängder med saker kommer säkerligen optimeras, plockas bort och ersättas med något som fungerar bättre. Tidiga versioner av Oculus devkitten hade inte ens handkontroller utan det var 3e part som hackats in så man kunde lira Half Life 2 etc med handrörelser, och även om Oculus plogade vägen för alla andra så måste man börja resan någonstans.

Jag tycker att den verkar mer färdig än vad jag öht trodde. Men så var min förväntan att jobba med skrivbord på datorn ungefär som man kan köra på PC-headsets

Och jag har tänkt köpa denna så fort den kommer till Sverige och det fungerar med mitt synfel.
Men så har jag varit ett stort fan av Cyberpunk hela livet och AR är verkligen något jag vill ha i mitt liv

Jag är dock lite skrämd över att det är iPad OS i botten, det betyder Safari med skitdåliga adblockers istället för Firefox med uBlock Origin och Yescript. Får nog arbeta en hel del med DNS-blockering och väl utvalda sidor

Men eftersom det är samma utvecklingsramverk utgår jag från att det går att sideloada mjukvara precis som på andra iOS-enheter. Alltså att sålänge man har källkoden till programvaran är det bara att kompilera, signera och installera. Så kanske detta kan bli retro-spelenheten i hemmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Handrörelser är en helt ok sak tycker jag. framförallt om man skulle kunna ha det kopplat till något som motsvarar en whiteboard, bild etc. Då är det mer kopplat till produktivitet och arbete än facetime med familjen.

Du menar att handrörelser visas/överförs vid "video-konferenser" odyl?
Ja, är en stor fan av att stå framför Whiteboards att gagga, det är så jag helst presenterar idéer/koncept på mitt jobb, så om det kan göras så verklighets-likt som möjligt så är det enbart ett plus (om man nu skulle hamna i situationen att hålla en dragning virtuellt, vilket iofs inte känns särskillt närstående...).

Menade mest att via "vardagligt prat", oavsett om det är med kollegor eller familj och oavsett teknikplattform, så tillför inte en videoruta med "selfie-video" mkt av värde. Så att videorutan i AVP råkar vara en janky animering gör mig inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du menar att handrörelser visas/överförs vid "video-konferenser" odyl?
Ja, är en stor fan av att stå framför Whiteboards att gagga, det är så jag helst presenterar idéer/koncept på mitt jobb, så om det kan göras så verklighets-likt som möjligt så är det enbart ett plus (om man nu skulle hamna i situationen att hålla en dragning virtuellt, vilket iofs inte känns särskillt närstående...).

Ja, händerna verkar också representeras i dessa video-konferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tycker denna video var mer hur interaktionen med Vision Pro är jämfört med Verge-videon.
https://www.youtube.com/watch?v=GkPw6ScHyb4

Får hoppas att nästa version kommer till Sverige så man enklare få tag på en. Om den inte blir slutsåld på en timme då. Ett givet köp så fort den kommer till Sverige. Jag har dessutom gjort mig av med mina tidigare Oculus Rift så är utan headset för stunden, så jag hoppas det finns en version att köpa rätt snart.

Japp den där videon gjorde mig såld. Villhöver begäret är stort! Jobbar hemmifrån själv med eget företag,
tror detta kan bli ett bra verktyg!

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Uj, inte för att jag tänkte köpa, men känns som en rätt rejäl besvikelse. Allt från passthroughkvalitet och OS, till jobbigt handstyrt gränssnitt, pytteliten FOV, få riktiga AR-/VR-upplevelser osv. Känns som en marginellt förbättrad Quest 3 med mycket hype.

Varför i hela friden satte de inte batteriet på baksidan istället för en lång sladd till fickan (man måste ha fickor...) som kommer gå sönder. Alla klagar på vikten som trycker på ansiktet och det vet ju alla som kört VR längre tid att man vill lägga till en vikt på baksidan för att balansera.

/hulle.

ja dom har säkert inte tänkt på det med dom hundravis av milliarder dom ryktas lagt på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tycker denna video var mer hur interaktionen med Vision Pro är jämfört med Verge-videon.
https://www.youtube.com/watch?v=GkPw6ScHyb4

inget som videos som ropar siri.. mina homepods goes bananas here