Dåligt nät på övervåningen fast 600/600 och förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Hänger inte riktigt med här?
Om du har uttag på övervåningen och du har en stationär dator där så koppla in det uttaget du har på övervåningen i mediaskåpet.
T.ex port 15 eller vad det nu står på det uttaget.
Att sätta upp en AP som switch och sen dra en lös kabel till datorn känns ju fel när du har ett fast uttag.

Från fiber då ska man koppla nätverk eller wan? det är väll nätverk? och av någon anledning så är inte uttagen här uppe utnämnda... så jag får väll bara prova mig fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Om du har en laptop, koppla den till en av LAN portarna direkt i routerna.
När du ser att du har internet anslutning då är det rätt kopplat.

Du tänker nästan rätt, efter routern kan du koppla in Airties.
Eller en kabel från LAN porten till uttaget som går till rummet där datorn står.
I rummet en kabel i uttaget till datorn.

Så jag ska koppla från uttaget i vardagsrummet till routern och sedan ska jag koppla en lan kabel från routern in i samma uttag som där wan kom ifrån? eller ska man koppla direkt från fiber till uttaget här uppe med LAN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Så jag ska koppla från uttaget i vardagsrummet till routern och sedan ska jag koppla en lan kabel från routern in i samma uttag som där wan kom ifrån? eller ska man koppla direkt från fiber till uttaget här uppe med LAN?

Från routern du har i vardagsrummet i en av LAN portarna.
Så om datorn är på övervåningen, då kopplar du in en kabel i en LAN port och sen in i vägguttag.
Och på övervåningen, en kabel från uttaget till dator.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Från routern du har i vardagsrummet i en av LAN portarna.
Så om datorn är på övervåningen, då kopplar du in en kabel i en LAN port och sen in i vägguttag.
Och på övervåningen, en kabel från uttaget till dator.

Tack ska pröva det idag! ska bara kolla om min ethernet kabel är tillrekligt lång, så jag behöver inte sedan koppla nån kabel i mitt fiberskåp som går direkt från 15/16 (router) till mitt rum? utan bara från routern tillbaka till nätuttag och sen koppla från uttag här uppe till datorn? så inget att pilla i skåped med massa uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Tack ska pröva det idag! ska bara kolla om min ethernet kabel är tillrekligt lång, så jag behöver inte sedan koppla nån kabel i mitt fiberskåp som går direkt från 15/16 (router) till mitt rum? utan bara från routern tillbaka till nätuttag och sen koppla från uttag här uppe till datorn? så inget att pilla i skåped med massa uttag?

Exakt, från routern kopplas bara dator, tv, ap, osv.
Router -> uttag-> uttag på övervåningen -> dator
Det blir ju då som en lång kabel får du tänka, från routern till datorn.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Exakt, från routern kopplas bara dator, tv, ap, osv.
Router -> uttag-> uttag på övervåningen -> dator
Det blir ju då som en lång kabel får du tänka, från routern till datorn.

Jätte konstigt nu har jag kopplat in i router en wan och ut går ju en ethernet som går in i uttaget, sen på övervåningen får jag inget nät till laptop med kabel? måste jag aktivera portarna här uppe eller nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Jätte konstigt nu har jag koplat in i router en wan och ut går ju en ethernet som går in i uttaget, sen på övervåningen får jag inget nät till laptop med kabel? måste jag aktivera portarna här uppe eller nått?

Ja, det måste du.
I mediaskåpet samlas alla uttag i huset.
Så här: Koppla ur röd och gul kabel helt.
Testa så du har internet via router, om ja bra annars koppla grön kabel till 16 istället. Koppla det andra av 15/16 till det uttag du vill använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Icotera är min fiber, där wan och den gröna är går till uttag där min router befinner sig, sen går det ju en wan från 15/16 rummet in i routern.
Den gula har jag faktiskt ingen aning om? inte jag som kopplat den i alla fall, och ja om den är tex 15/16 så är det samma rum som har två uttag.

Icotera är din mediaomvandlare. De olika färgerna på brytskydden för nätverkskablarna indikerar vilken funktion dom har t.ex Internet, TV och IP telefoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Ja, det måste du.
I mediaskåpet samlas alla uttag i huset.
Så här: Koppla ur röd och gul kabel helt.
Testa så du har internet via router, om ja bra annars koppla grön kabel till 16 istället. Koppla det andra av 15/16 till det uttag du vill använda.

Den röda är ju wan så den måste va i för att routern ska funka, så ska jag koppla bort gul och grön istället? och sedan koppla från den brevid router till rummet som ska ha nät?

Permalänk
Medlem

Då kopplar du bort den gröna från Icotera och sätter den i det uttag du vill använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Då kopplar du bort den gröna från Icotera och sätter den i det uttag du vill använda.

Har försökt men inget har funkat, får beställa att någon tekniker får komma hit och kika....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Så man kopplar in en switch till AP som är kopplat i nätverksuttaget?

En AP är bara som vilken annan dator som helst. Därför kopplar du in switchen först i nätverksuttaget, och sedan dator och AP i switchen. Tänk dig switchen som en "grenkontakt" (även om de har en del logik i sig). Då förstår du säkert varför du vill ha en switch för att ge dig flera portar på övervåningen.

Vissa APs har två portar med en inbyggd switch, men det är långt ifrån garanterat. Inga av de APs jag använder har detta exempelvis. Har din AP det kan du dock skippa switchen om datorn står nära din AP.

Skrivet av Awkward:

Från fiber då ska man koppla nätverk eller wan? det är väll nätverk? och av någon anledning så är inte uttagen här uppe utnämnda... så jag får väll bara prova mig fram

Fibern kommer in till en mediakonverterare. Den som är märkt "internet" eller liknande från denna kopplas in i WAN (Wide Area Network) på din router. Allt annat i ditt nätverk kopplas sedan till någon av LAN (Local Area Network)-portarna på din router, alternativt i en switch som i sin tur är kopplad till någon av LAN-portarna.

Svårare än så borde det inte vara så länge kablarna är hela och ändarna rätt terminerade.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

En AP är bara som vilken annan dator som helst. Därför kopplar du in switchen först i nätverksuttaget, och sedan dator och AP i switchen. Tänk dig switchen som en "grenkontakt" (även om de har en del logik i sig). Då förstår du säkert varför du vill ha en switch för att ge dig flera portar på övervåningen.

Vissa APs har två portar med en inbyggd switch, men det är långt ifrån garanterat. Inga av de APs jag använder har detta exempelvis. Har din AP det kan du dock skippa switchen om datorn står nära din AP.

Fibern kommer in till en mediakonverterare. Den som är märkt "internet" eller liknande från denna kopplas in i WAN (Wide Area Network) på din router. Allt annat i ditt nätverk kopplas sedan till någon av LAN (Local Area Network)-portarna på din router, alternativt i en switch som i sin tur är kopplad till någon av LAN-portarna.

Svårare än så borde det inte vara så länge kablarna är hela och ändarna rätt terminerade.

Har kopplat wan till router genom port 15/16 och sedan har jag kopplat en LAN från routern tillbaka till uttaget, sen i skåpet har jag dragit en kabel från 15/16 till rum på övervåningen via nätverksuttag och där kopplar jag in en lan kabel till datorn men får inget nätverk, gör jag rätt eller cyklar jag?

Permalänk
Medlem

Du är på rätt spår. Vid nätverksuttaget i datorn sitter normalt två LED, lyser eller blinkar någon av dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Du är på rätt spår. Vid nätverksuttaget i datorn sitter normalt två LED, lyser eller blinkar någon av dom?

Nej helt svart

Permalänk
Medlem

Vilket uttag i huset är det du försöker använda? Har du testat det bredvid? Är det uppmärkt?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker du borde ta din router och ställa den i mediaskåpet? Det hela blir så rörigt annars.

Då kan du koppla inkommande fiber i wan-porten på din router, och sedan koppla en switch i något av lan-portarna på routern, och sedan från switchen kan du koppla in så många patchar som du vill/behöver. När det sen finns nätverk på patchuttagen i huset så kan du koppla in en accesspunkt på den mest centrala platsen i huset där du har ett uttag och sedan koppla datorn direkt i uttaget i rummet.

När det kommer till TV-boxen så kanske den behöver sitta direkt från fiberomvandlaren som den gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Vilket uttag i huset är det du försöker använda? Har du testat det bredvid? Är det uppmärkt?

https://imgur.com/a/xuUSJXR
tänk bort den gula och tänk att den gröna går från 15/16 till en annan port, 15/16 går dit routern är och routern har en wan inkopplat sen en LAN från routern in i väggen

Permalänk
Medlem

Du verkar ha en laptop med ethernet.

Koppla in den i LAN på routern.

När det fungerar, koppla in den i nätverksuttaget i nätverksskåpet dit du kopplat tillbaka dig från det konstaterat fungerande LAN-uttaget på routern.

När det fungerar, koppla vidare det uttaget till ett uttag någon annanstans i huset. Spring runt med laptopen tills du hittar rätt uttag och märk då upp det om det nu saknas märkning.

Får du det inte att fungera ända ut i ett rum, köp en liten switch att sätta i nätverksskåpet som du kopplar via.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du verkar ha en laptop med ethernet.

Koppla in den i LAN på routern.

När det fungerar, koppla in den i nätverksuttaget i nätverksskåpet dit du kopplat tillbaka dig från det konstaterat fungerande LAN-uttaget på routern.

När det fungerar, koppla vidare det uttaget till ett uttag någon annanstans i huset. Spring runt med laptopen tills du hittar rätt uttag och märk då upp det om det nu saknas märkning.

Får du det inte att fungera ända ut i ett rum, köp en liten switch att sätta i nätverksskåpet som du kopplar via.

Så jag ska koppla laptop -> router, Det fungerar då ska jag koppla, Router LAN -> uttag i väggen.
Sen i mediaskåpet ska jag koppla från 15/16 (rummet där routern är) till rummet uppe?
och om det fortfarande inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Är det bara jag som tycker du borde ta din router och ställa den i mediaskåpet? Det hela blir så rörigt annars.

Då kan du koppla inkommande fiber i wan-porten på din router, och sedan koppla en switch i något av lan-portarna på routern, och sedan från switchen kan du koppla in så många patchar som du vill/behöver. När det sen finns nätverk på patchuttagen i huset så kan du koppla in en accesspunkt på den mest centrala platsen i huset där du har ett uttag och sedan koppla datorn direkt i uttaget i rummet.

När det kommer till TV-boxen så kanske den behöver sitta direkt från fiberomvandlaren som den gör nu.

Ska pröva inatt då så ingen störs av inget nätverk, Då ska jag ställa routern där och koppla direkt med wan till fiber? och efter det direkt ifrån router med LAN till en av portarna inne i skåper upp till nått rum i huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Ska pröva inatt då så ingen störs av inget nätverk, Då ska jag ställa routern där och koppla direkt med wan till fiber? och efter det direkt ifrån router med LAN till en av portarna inne i skåper upp till nått rum i huset?

Det går bra.

Jag kan beskriva hur det ser ut i mitt hus som ett exempel.

De 3 första enheterna sitter alla i mitt "mediaskåp" i tvättstugan. Den enhet som heter Hemmarouter tar bara signalen från inkommande internet och skickar den vidare till min switch, som i sin tur kopplar in i patchuttagen, som i sin tur kopplar in i de enheter som behöver trådat internet, bland annat accesspunkten, som sitter centralt i huset, på innertaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Det går bra.

Jag kan beskriva hur det ser ut i mitt hus som ett exempel.

De 3 första enheterna sitter alla i mitt "mediaskåp" i tvättstugan. Den enhet som heter Hemmarouter tar bara signalen från inkommande internet och skickar den vidare till min switch, som i sin tur kopplar in i patchuttagen, som i sin tur kopplar in i de enheter som behöver trådat internet, bland annat accesspunkten, som sitter centralt i huset, på innertaket.

<Uppladdad bildlänk>

Tack ska pröva, Jag har 2 uttag i varje rum och då exempelvis 5/6 i skåpet är till ett uttag i ett rum uppe, om jag kopplar interner till 5 måste jag då koppla till den rätta uttaget i rummet? eller är båda uttagen i rummet kopplade till nät som är inne i plats 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Tack ska pröva, Jag har 2 uttag i varje rum och då exempelvis 5/6 i skåpet är till ett uttag i ett rum uppe, om jag kopplar interner till 5 måste jag då koppla till den rätta uttaget i rummet? eller är båda uttagen i rummet kopplade till nät som är inne i plats 5?

Om du stoppar en kabel från din switch, eller ett LAN-uttag på routern till patchuttag 5 så kommer det uttaget som är märkt med 5 fungera i rummet där det sitter. För att uttag 6 ska fungera så behöver du ytterligare en kabel från switchen eller LAN-uttaget på din router till den patchpanel som är märkt med 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Om du stoppar en kabel från din switch, eller ett LAN-uttag på routern till patchuttag 5 så kommer det uttaget som är märkt med 5 fungera i rummet där det sitter. För att uttag 6 ska fungera så behöver du ytterligare en kabel från switchen eller LAN-uttaget på din router till den patchpanel som är märkt med 6.

Är det meningen att om jag kopplar från router till uttag i skåpet så ska det lysa på LAN porten på routern? Det gör det inte, men om jag gör direkt från datorn till routern lyser det, men inte mär jag stoppar i väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Är det meningen att om jag kopplar från router till uttag i skåpet så ska det lysa på LAN porten på routern? Det gör det inte, men om jag gör direkt från datorn till routern lyser det, men inte mär jag stoppar i väggen

Oftast finns det 2st dioder, den ena har ett fast ljus när det uppstår en länk, den andra blinkar när det skickas något över länken.

Det behöver vara något ikopplat i uttaget uppe i rummet också för att du ska få länk.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått korrekt var dina uttag sitter:
1. Inkommande fiberconverter: röd kabel från WAN/internet på fiberconvertern till port 15 i patchpanelen.
2. Port 15 i rummet där du har routern till WAN på routern.
3. En LAN-port på routern till port 16 i väggen där du har routern.
4. Port 16 i skåpet där inkommande fiber sitter till port 5 i skåpet där inkommande fiber sitter.
5. Port 5 i rummet där din dator står till din dators nätverksuttag.

Om det inte fungerar så kan du felsöka:
Var som helst från punkt 3 och framåt i denna kedja borde du kunna koppla in din laptop och få internet att fungera förutsatt att tidigare steg är kopplade korrekt. Prova från punkt 3 och framåt tills du hittar platsen där det inte fungerar längre.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Hej jag har problem med att det är dåligt nät på övervåningen fast vi har en ny router (tele2 wifi hub L2) med 600/600mbs. Routern är i vardagsrummet och är kopplad med WAN igenom uttag i väggen till fiber. Vi har 3 stycken AirTies 4920 som ska kunna stödja denna hastighet. En står i vardagsrummet brevid routern och dom är kopplade via ethernet och dom två andra är på övervåningen.

En stationär dator på nedervåningen som bara använder wifi får 500-600mbs i bredbandskollen. Men den stationära datorn uppe får runt 200-300mbs fast den då är ansluten med ethernet via Airties och på den datorn när man spelar kan det komma till att det blir packet loss i spelen som spelas på den datorn. Behöver jag köpa nya förstärkare? och har även förut försökt få fiber via nätvärksuttag uppe men det har inte funkat... Om ni vill kan jag försöka ta kort i fiberskåpet om ni behöver. Tack för ni har läst.

Hej, vill bara säga efter jävla massa försök så fungerar nu allt. Felet var är dom som dragit kablarna och som har skrivit vilka nummer som är på vilka rum har skrivit fel… Tydligen är rummet här uppe ”vardagsrum” så dom har blandat ihop vardagsrum med ett av sovrummen, men nu är allt fixat och allt fungerar tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awkward:

Hej, vill bara säga efter jävla massa försök så fungerar nu allt. Felet var är dom som dragit kablarna och som har skrivit vilka nummer som är på vilka rum har skrivit fel… Tydligen är rummet här uppe ”vardagsrum” så dom har blandat ihop vardagsrum med ett av sovrummen, men nu är allt fixat och allt fungerar tack för all hjälp!

Haha, så förvirrande! Skönt att det löste sig i alla fall. Låter som att det är dags att uppdatera den där dokumentationen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Glöm inte att märka upp alla uttag och uppdatera listan med korrekta uppgifter. Underlättar nästa gång eller för nästa ägare.