Och detta med reservdelar som saltats från fabrik till reparationsföretag, som saltas innan kunden får den samt höga timpriser för arbetet.
Kretskort som går på 2500:- är knappast ovanligt trots att komponenterna i sig totalt landar på 25-125kr.
Hade varit underbart om privatpersoner kunde reparerat det mesta.
Maskiner kan börja byggas i standardiserade komponenter istället för att alla företag har en unik design på exakt samma funktion.... men då kan man inte ockra priser.
Som t.ex batterier till skruvdragare å dylikt.
Konstigt att en laddare går på runt 800kr trots att logiken för laddningen sitter i BMS på batterierna..... laddaren är bara en stabil utström på t.ex 21.7 volt eller 27 beroende på antal batterier... dvs den är värd runt 50kr i komponenter högt räknat.
För att faktiskt bekämpa utsläpp och miljökrav för global uppvärmning etc så borde hela världen helt enkelt gå emot standardiserade plattformar som lagkrav.
Alla bilar har samma chassi, samma motorer, samma växellådor.
Ny revision varje år som åtgärdar återkommande problem och 25 år senare så är alla problem lösta på alla bilar som bilföretagen idag gräver guld i reparationskostnader istället för att de får lansera en ny modell varje år med nytt chassi och ny motor och ny låda å ny elektronik etc etc etc.... företagen som tillverkar bara öser ut helt nya komponenter gång på gång på gång endast till egen vinst trots att det är fullständigt idiotiskt för miljö, lång livslängd, reparation etc.
Det skulle ju vara otroligt skönt att slippa hålla på och välja mobiltelefon och laptop osv om det bara fanns en variant som uppdaterades var 7:e år eller så. Och tänk vad mycket meningslöst käbbel på Sweclockers man kunde slippa om alla körde samma saker.