Vad är grejen med mekaniska tangentbord och gaming, kan någon förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag är en väldigt casual gamer och jag förstår verkligen inte vad som är den stora grejen med att till synes alla gamers ska använda mekaniska tangentbord med jättehöga tangenter. Kan någon förklara grejen med det, vad ger det för slags fördel jämfört med vanliga eller lågprofilerade tangentbord?

Jag har själv använt både mekaniska tangentbord och lågprofilerade tangentbord när jag spelar Call of Duty, och jag kan personligen inte utröna nån märkbar skillnad spelmässigt.

Finns en vits för skrivande det är sjukt udda att det är gaming som gör att folk går man ur huse att överbetala för tangentbord. Nu spelar jag inte på traditionella qwerty tangentbord alls jag har dedikerade "gameboards" istället. Favoriten är en gammal fang gameboard då den har brutalt många lättillgängliga och lätthittade knappar. Membran men inget strul efter flera årtionden. Har även G13 som förvisso kanske har något bättre känsla i knapparna men det är som sagt opraktiskt med fullhöga tangenter och de har liksom traditionella tangentbord tangenter uppsatta på rad och oergonomiskt så tja liten vinst ärligt talat.

Handlar främst om en mördande marknadsföring mot just gaming som gör att det säljer främst för den applikationen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Det är ju lite sjukt endå, att när man går i butiker och kollar på tangentbord så är dom uppe och nosar på samma pris som ett mediokert gaminggrafikkort för att det blinkar lite färger och skryter om någon responstid som saknar betydelse irl

Permalänk
Sötast
Skrivet av favouredhawk:

Jag är en väldigt casual gamer och jag förstår verkligen inte vad som är den stora grejen med att till synes alla gamers ska använda mekaniska tangentbord med jättehöga tangenter. Kan någon förklara grejen med det, vad ger det för slags fördel jämfört med vanliga eller lågprofilerade tangentbord?

Jag har själv använt både mekaniska tangentbord och lågprofilerade tangentbord när jag spelar Call of Duty, och jag kan personligen inte utröna nån märkbar skillnad spelmässigt.

Nånstans runt 10 år sedan så kunde man inte vara 'pro' gamer om man inte hade samma tangentbord och möss som på twitch.
Och streamers vet att desto mer bling och spons man har desto fler tittare.

And since then... It's been a circus!

Är väl egentligen bara att gratulera. Gaming gick ifrån nördens synd och skämshörn till mainstream. Och där mainstream finns, finns företag som gräver guld.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med dem är att de känns slitstarka, verkar vara slitstarka också, och bortsett från damm och smuts så är det svårt att tro att jag ägt mitt Ducky Shine 3 i snart 10 år
Jag kör brown brytare vilket jag tycker påminner om vanliga rubberdome tangentbord, men egentligen är de nog lite lättare att trycka ner

Hade jag valt tangentbord idag hade jag nog köpt nåt billigare, eller köpt ett filco istället för belysningen använder jag inte alls, jag tittar ju knappt på tangentbordet. Och det har inte RGB belysning, men det kunde lika gärna inte ha någon belysning alls.

Förövrigt är jag sån som frivilligt och pga en periods studier på universitet anammat både gnu/linux, i3 och vim samt använder tridactyl till firefox.
Enda nackdelen är att jag verkar slita ut tangentborden snabbare än mössen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

När man spenderar en ansenlig del av sin tid framför en dator så är det trevligt att ha en "skön" interaktion med den inmatningsenhet som står för absolut majoritet av interaktion.

Taktilitet
Ljud
Material
Nedslagsdjup
Osv
Osv

Det är många och subtila saker som producerar helheten, är det värt pengarna? Njae, vet inte riktigt det egentligen, men skillnaden är väldigt stor när man går från sin egna preferens till ett no-name standard tangentbord.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag gick in stenhårt på att bara köra lågprofil membran förut. Men till slut så blev jag riktigt sugen på att go retro och köpte ett Corsair K95 MX Brown.
När jag skriver försiktigt nattetid så känns det lite blaha, men när jag skriver snabbare dagstid så känns det riktigt skönt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har testat mekaniska men hittar ändå alltid tillbaka till mitt billiga dome tangentbord.
Mitt gamla tror jag är från classe och är runt en 15år gammalt. Kostade 79 eller 99kr.

Så jag har aldrig förstått tjusningen. Ofta långa nedslagnings djup och ett jäkla smattrande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har en Keychron Q3 TKL barebone själv, med Keychron Gateron Phantom Yellow switchar ( linjära hyfsat tysta ), finns oändliga många fler valmöjligheter där ute, även membran brytare om man nu vill ha sådana, höga, normala eller korta brytare också, med olika aktiverings nivåer. Själv föredrar jag linjäare brytare, hanterar man ett sådant tangentbord korrekt så låter det inte precis mycket att skriva på för det är helt onödigt att drämma ner tangenterna ner i botten.

Med tanken på mitt yrke o.s.v och jobb så använder jag tangentbord över 8 timmar per dag och skriver en hel del så jag tycket det är rejält viktigt att det känns bra, att man har bra position och ett tangentbord som tillåter en att skriva så pass bra med så lite fel som möjligt o.s.v så tycket det är skit viktigt att ha ett bra tangentbord. Vet att många nöjer sig med de billigaste skräp de hittar men har du aldrig experimenterat och testat olika så vet man inte riktigt vad man missar.

Och nej bara för att det är ett mekaniskt så betyder det inte att det klickar eller dånar, det går som sagt va att få till rejält tysta sådana, nu är min inte precis ljudlös för all del men känslan är där man vill ha den.

Sedan är det inte precis gaming sektorn som driver up och utvecklar de mekaniska standarderna på tangentbord idag, t.ex. finns knappt ett gaming tangentbord att köpa som har utbytbara brytare, ja de börjar komma för all del men det är något som funnits ett tag. Själv går jag aldrig tillbaka till ett tangentbord utan ett då jag alltid behövt byta ut tangentbord på grund av att en eller några tangenter börjar krångla efter ett par år, nu behöver man bara byta en brytare tar några sekunder.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Sonen gillar faktiskt ett Apple-tangentbord av senare snitt bäst för gaming och de är ju väldigt lågprofil och inte mekaniska.

Jag gillar känslan i mekaniska brytare (tror bruna passar mig bäst), men tycker nog också mest om att de inte har allt för hög profil, men det kan vara en vanesak.

Nog upp till var och en.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klockish:

Det är ju lite sjukt endå, att när man går i butiker och kollar på tangentbord så är dom uppe och nosar på samma pris som ett mediokert gaminggrafikkort för att det blinkar lite färger och skryter om någon responstid som saknar betydelse irl

Det finns faktiskt tangentbord med så kass responstid att det spelar roll; 30 ms trådlöst finns det ganska många med, medan ett bra kan ligga omkring 5 ms (också trådlöst alltså).

30 ms kan vara omkring hälften av all total latency i hela kedjan från tangentbord till spelmotor till drivrutiner till skärm, så spelar man e-sport-spel i typ 300+ fps lär man känna av skillnaden på ett sånt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Mekaniska brytare är pålitliga i hur de rör sig. Till skillnad från 'rubber dome', där tangenten kan åka lite åt sidan och så.

Sedan finns det diverse egenskaper hos olika typer av mekaniska brytare, som användare kan föredra. T.ex. taktil feedback, så att du vet precis när tangenten registreras.

I och med hur många olika typer av mekaniska brytare det finns, så kan du vara riktigt kräsen och hitta precis den brytaren som passar dig bäst.

Själv använder jag ett lågprofilstangentbord med mekaniska brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Säg om en programmerare blir 5% mer produktiv om han får ett 3000kr tangentbord mot ett 300kr tangentbord och man kan budgetera för att tangentbordet håller minst 2 år.

Det finns ingen programmerare som blir 5% mer produktiv p.g.a. ett tangentbord. Jag tror de flesta ägnar absolut inte mer än en tredjedel av sin dag, och säkert mycket mindre, åt att hamra på tangenterna. Precis som att en snickare inte slår i spik hela dagarna.

Sedan åttiotalet har jag använt alla slags tangentbord, och jag tycker inte man blir jättemycket mer effektiv av ett mekaniskt tangentbord jämfört med ett hyggligt membran t.ex. Åtminstone inte om man kan skriva "på riktigt" på ett tangentbord, vilket förvånansvärt många inte kan. Det tar inte lång tid att vänja sig att skriva på en annan typ en man vanligtvis använder. Men vissa tangentbord har klart en bättre känsla.

Jag tycker att tangentbordshobbyn har blivit litet överdriven den sista tiden. Det är många som spenderar enormt mycket pengar på tangentbord, och det känns litet som att de är intresserade av datorer, men använder dem inte och att de letar efter en anledning att spendera pengar på den.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Är bara marknadsföring, precis som hur möss för "gaming" gick från att marknadsföras med hur mycket extra vikt man kunde slänga i för "extra stabilitet" till att skryta om hur mycket vikt man skurit ut i diverse ohygieniska lättviktsdesigner. Använder man svampigt skräp i klass med MX Red kan man lika gärna sitta med ett klassiskt membrantangentbord.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

Aldrig hört talas om tycke och smak?

Med tanke på hur överrepresenterad mekaniska tangentbord är i gamingvärlden så tycker inte det är konstigt att frågan ställs. Kan tänka mig tre scenarion, att dom faktiskt är bättre på det dom gör, att folk bara hoppar på för att alla andra har ett eller en kombination av dom två.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Är bara marknadsföring, precis som hur möss för "gaming" gick från att marknadsföras med hur mycket extra vikt man kunde slänga i för "extra stabilitet" till att skryta om hur mycket vikt man skurit ut i diverse ohygieniska lättviktsdesigner. Använder man svampigt skräp i klass med MX Red kan man lika gärna sitta med ett klassiskt membrantangentbord.

Det är jättemycket marknadsföring. Men det betyder inte att det finns någon praktiskt bra bakom.

Permalänk
Medlem

Det är lite kul att själva datorn med fläktar osv ska helst låta så lite som möjligt, men tangentbordet får låta hur mycket som helst.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dodie:

Det är lite kul att själva datorn med fläktar osv ska helst låta så lite som möjligt, men tangentbordet får låta hur mycket som helst.

Problemet är väl oönskade ljud snarare än ljud överlag? Ingen gillar väl fläktljud?

Permalänk
Medlem

Det är som med RGB de ger 10% mer FPS i alla spel, så nu kan vi stänga diskussionen.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag är en väldigt casual gamer och jag förstår verkligen inte vad som är den stora grejen med att till synes alla gamers ska använda mekaniska tangentbord med jättehöga tangenter. Kan någon förklara grejen med det, vad ger det för slags fördel jämfört med vanliga eller lågprofilerade tangentbord?

Jag har själv använt både mekaniska tangentbord och lågprofilerade tangentbord när jag spelar Call of Duty, och jag kan personligen inte utröna nån märkbar skillnad spelmässigt.

100% medhåll.
Jag testade ett mekaniskt som jag kör nu, någon silent-variant.

Nästa blir Logitech MX Keys som jag kör på jobbet, riktigt bra tangentbord.

Permalänk

Jag är inne på mitt andra mekaniska tangentbord och är personligen rätt skeptisk. I huvudsak mot de med ljudbara klickningar. Exemplet som fick mig att inse detta var när jag spelade Metro Last Light och slogs av att jag hörde mer av tangentbordet än spelljudet. Inte speciellt atmosfäriskt. Ändå har jag bruna switchar och de anses väl inte vara ett av de mer högljudda om jag minns rätt. Ingen expert alls ska sägas.

Bör egentligen inte ses som en kritik mot alla mekaniska tangentbord såklart. Endast de med ljudbara klickningar.

Permalänk
Medlem

Har också svårt för mekaniska tangentbord generellt, och särskilt röda brytare. Känns direkt obehagligt att använda.

De enda jag faktiskt gillat att gejma med är klickande varianter som mx blue och razer purple, som jag använder idag.

Föredrar Apples tangentbord som jag har till jobbet eller till och med membran. Tyvärr finns få bra varianter för gaming. Vill ändå ha ett 75-60%.

Permalänk
Medlem

Jag har testa att använda flera mekaniska och jag gillade det inte och inte pga. det klickande ljudet utan att tangenterna är så höga vilket gör att det inte blev naturligt för min fingrar/händer. Jag har nu hittat mitt nästan perfekta tangentbord både för spel och arbete - Logitech MX Keys:)

Permalänk
Medlem

Jag tycker egentligen inte bu eller bä om mekaniska tangentbord per se. Det finns mekaniska tangentbord som jag tycker är riktigt sköna att spela och skriva på, och det finns mekaniska tangentbord som jag inte skulle ta i med tång. Men det handlar ju om personliga preferenser; jag gillar tysta knappar med mjukt nedslag, andra gillar klickljud och lite mer motstånd i nedslaget.

En sak tycker jag dock kan sägas om alla mekaniska tangentbord: De är för dyra. I regel kostar de 5-10x mer än ett klassiskt tangentbord, men de är banne mig inte 5-10x bättre. Så även om jag sitter med ett (alldeles för) dyrt mekaniskt tangentbord nu tror jag aldrig att jag kommer köpa något sådant igen. Det jag har nu är inte ens särskilt skönt att skriva på. Nästan så att jag hoppas att det ska gå sönder (kan ju inte lägga ett tgb för 2000 kr att skräpa i byrålådan, utan det måste köras livstiden ut. snyft.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av HappySatan:

Jag tycker egentligen inte bu eller bä om mekaniska tangentbord per se. Det finns mekaniska tangentbord som jag tycker är riktigt sköna att spela och skriva på, och det finns mekaniska tangentbord som jag inte skulle ta i med tång. Men det handlar ju om personliga preferenser; jag gillar tysta knappar med mjukt nedslag, andra gillar klickljud och lite mer motstånd i nedslaget.

En sak tycker jag dock kan sägas om alla mekaniska tangentbord: De är för dyra. I regel kostar de 5-10x mer än ett klassiskt tangentbord, men de är banne mig inte 5-10x bättre. Så även om jag sitter med ett (alldeles för) dyrt mekaniskt tangentbord nu tror jag aldrig att jag kommer köpa något sådant igen. Det jag har nu är inte ens särskilt skönt att skriva på. Nästan så att jag hoppas att det ska gå sönder (kan ju inte lägga ett tgb för 2000 kr att skräpa i byrålådan, utan det måste köras livstiden ut. snyft.)

Kostar mer men håller å andra sidan betydligt bättre än rubber dome, som i praktiken blir slit och släng. Finns många som har 30+ år gamla mekaniska tangentbord fortfarande i bruk.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Antal knappar som trycks samtidigt är också en skillnad mot de gamla hederliga, det var därför jag bytte, vet inte om det är löst nu för tiden, men förut var det ett problem.

Permalänk
Medlem

Problemet är att folk sitter med asus/logitech mekaniska. Testa Ducky/varmilo eller liknande. Det är en heeelt annan grej. Du kan känna på varenda tangent vilken bokstav du håller fingrarna på. Det är magisk skillnad i känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

En sak tycker jag dock kan sägas om alla mekaniska tangentbord: De är för dyra. I regel kostar de 5-10x mer än ett klassiskt tangentbord, men de är banne mig inte 5-10x bättre.

Är det fallet i någon produktkategori egentligen? Ett 4090 är ca 350 % snabbare än 6600 i 4K men är 720 % dyrare. Då finns det även betydligt värre kategorier där man får betydligt mindre för pengarna om man köper en topprodukt.

Finns ju mekaniska tangentbord runt 300 kr dock, det är riktigt billigt för något som håller så länge tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Kostar mer men håller å andra sidan betydligt bättre än rubber dome, som i praktiken blir slit och släng. Finns många som har 30+ år gamla mekaniska tangentbord fortfarande i bruk.

Menar du att jag riskerar att sitta samma hemska tangentbord om 30 år? 😅

Seriöst har du förstås en poäng! Om man hittar ett tangentbord som känns riktigt skönt och det håller i 10-15 år kan det vara en bra deal.

Skrivet av Alastor Moody:

Är det fallet i någon produktkategori egentligen? Ett 4090 är ca 350 % snabbare än 6600 i 4K men är 720 % dyrare. Då finns det även betydligt värre kategorier där man får betydligt mindre för pengarna om man köper en topprodukt.

Finns ju mekaniska tangentbord runt 300 kr dock, det är riktigt billigt för något som håller så länge tycker jag.

Du har förstås en poäng här! Det är väl bara för att jag inte tycker att tangentbord i premiumklassen är något att hänga i julgranen som jag tycker att prislappen är orimlig. Hade det gällt ett grafikkort eller något annat "roligt" hade jag inte protesterat lika mycket.

Tangentborden i 300 kr-klassen låter som något för mig. Även om det nog blir rubberdome i rent protest nästa gång. Protest mot mig själv alltså, och mitt dumma köp av nuvarande tangentbord

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det är klart det är en fördel, iallafall om man jämför med de sämsta icke-mekaniska tangentborden.

Jag spelar mycket AFPS (Quake osv) där det är extremt viktigt att kunna strafea väldigt snabbt till vänster och höger. På mitt tangentbord med Cherry red vet jag exakt hur långt ner jag behöver trycka för att det ska registreras, vilket innebär att om jag behöver växla mellan A och D extremt fort "balanserar" jag knapparna vid det här läget och behöver således inte trycka hela vägen. Det går att trycka väldigt fort på ett gammalt rubberdome, men lika snabbt går det inte och det är 500 gånger mer utmattande.

Permalänk
Medlem

Ett bra membran-tangentbord är bättre än ett dåligt mekaniskt tangentbord. Men membran-brytare är ju per definition uppbyggda av ett gummimembran, dvs de känns gummiaktiga och gummit torkar ut och blir hårt med åren. Visst, vissa har inget emot det, men personligen gillar jag känslan i ett tyst mekaniskt tangentbord. Framförallt för att skriva på, och då råkar det bli det som spelas på också.

Och bara för att det är mekaniskt behöver det inte betyda att det låter högt eller har höga keycaps. Jag har ett mekaniskt gaming-tangentbord från Corsair som är hemskt, och låter hemskt, ett från Steelseries som är helt ok, men så har jag också ett egenbyggt med smorda brytare och lägre caps som är himmelskt och låter väldigt dämpat

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII