Programmera C kod på en Windows 95 maskin

Permalänk

Programmera C kod på en Windows 95 maskin

Har en Windows 95 maskin med 2 GB hårddisk. Det är en Compaq Armada 4150T med docka. Allt fungerar på den...utom diskettstationen. Diskettstationen har ett gummiband som är sönder som jag måste byta ut då allt bara snurrar där inne.

Hur som helst så vill jag kompilera C-kod på denna maskin. Bara för kul liksom!
Har ni några förslag till väga?

Bloodshed Dev C++ 4.01 verkar passa Windows 95. Min C-kod är för ANSI C. Största problemet är att få alla mina .c och .h filer att fungera med Bloodshet Dev C++ 4.0.1.

En nackdel är att viss del av C koden så skannar jag filer i mappar. Då använder jag Windows egna API:er som har minimumkrav minst för Windows XP, typ strukturen WIN32_FIND_DATA.

Egentligen så ska jag bara köra en .exe fil på Windows 95 datorn. Så jag behöver inte koda riktigt. Bara kompilera koden.

Permalänk
Medlem

Att sätta upp en kompileringsmiljö så att den fungerar med alla PATH:ar (vilket är troligen ditt problem om den inte hittar .c och .h-filer och senare olika .lib-filer) kan vara rätt styvt jobb bara det och kostar mycket mer av tiden än att senare kompilera själva koden...

På den tiden var det typ Borlands kompileringamiljöer som många använde medans 'Bloodshed Dev' är inget jag någonsin hört talas om och har säkert sina egenheter att fixa innan den kompileringsmiljön snurrar - du får läsa dess manualer helt enkelt för att se hur du sätter upp kompileringsmiljön...

Det är en av de stora fördelarna i Unix/linux-världen sedan historisk tid är att det nästan alltid fanns en CLI version av C-kompilator som fungerar med alla sina sökvägar korrekta (för det mesta i alla fall) medans i DOS och windows-världen har det aldrig funnits någon utvecklingsmiljö för C-kod som fungerar utan alltid i form av på den tiden ganska dyra köpevaror.

och skulle man försöka med GNU-C så var det oftast via cygwin det fick köras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Att sätta upp en kompileringsmiljö så att den fungerar med alla PATH:ar (vilket är troligen ditt problem om den inte hittar .c och .h-filer och senare olika .lib-filer) kan vara rätt styvt jobb bara det och kostar mycket mer av tiden än att senare kompilera själva koden...

På den tiden var det typ Borlands kompileringamiljöer som många använde medans 'Bloodshed Dev' är inget jag någonsin hört talas om och har säkert sina egenheter att fixa innan den kompileringsmiljön snurrar - du får läsa dess manualer helt enkelt för att se hur du sätter upp kompileringsmiljön...

Det är en av de stora fördelarna i Unix/linux-världen sedan historisk tid är att det nästan alltid fanns en CLI version av C-kompilator som fungerar med alla sina sökvägar korrekta (för det mesta i alla fall) medans i DOS och windows-världen har det aldrig funnits någon utvecklingsmiljö för C-kod som fungerar utan alltid i form av på den tiden ganska dyra köpevaror.

och skulle man försöka med GNU-C så var det oftast via cygwin det fick köras.

https://www.bloodshed.net/ verkar vara en paketering av ett IDE tillsammans med mingw/gcc

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Att sätta upp en kompileringsmiljö så att den fungerar med alla PATH:ar (vilket är troligen ditt problem om den inte hittar .c och .h-filer och senare olika .lib-filer) kan vara rätt styvt jobb bara det och kostar mycket mer av tiden än att senare kompilera själva koden...

På den tiden var det typ Borlands kompileringamiljöer som många använde medans 'Bloodshed Dev' är inget jag någonsin hört talas om och har säkert sina egenheter att fixa innan den kompileringsmiljön snurrar - du får läsa dess manualer helt enkelt för att se hur du sätter upp kompileringsmiljön...

Det är en av de stora fördelarna i Unix/linux-världen sedan historisk tid är att det nästan alltid fanns en CLI version av C-kompilator som fungerar med alla sina sökvägar korrekta (för det mesta i alla fall) medans i DOS och windows-världen har det aldrig funnits någon utvecklingsmiljö för C-kod som fungerar utan alltid i form av på den tiden ganska dyra köpevaror.

och skulle man försöka med GNU-C så var det oftast via cygwin det fick köras.

Bloodshed Dev var liksom #1 IDE innan Microsoft släppte sin Visual Studio gratis. Idag så används knappt Bloodshed Dev, mest bara av gurus inom C och C++ som hör till den gamla goda tiden.

Men jag behöver lite hjälp med information.
Hur kan jag hitta API:er för att skanna filer i en mapp i Win95? På microsofts sida så finns det för WinXP och uppåt. Men inte Win2000 och nedåt.

Skrivet av evil penguin:

https://www.bloodshed.net/ verkar vara en paketering av ett IDE tillsammans med mingw/gcc

Undra om jag kan kompilera C kod på min Win11 maskin till Win95?

Permalänk
Medlem

Vad jag kan minnas funkade det att använda WIN32_FIND_DATA i Win95. Kanske du bara har ett nyare SDK som blockar 95? Kolla på https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows_SDK där finns länkar till äldre versioner.

Permalänk
Medlem

Varför snackar ni om utvecklingsmiljöer när problemet är följande? Gör man rätt när man installerar mingw får man header-filer för Win32 API.

Skrivet av heretic16:

Har en Windows 95 maskin med 2 GB hårddisk.

[...]

Då använder jag Windows egna API:er som har minimumkrav minst för Windows XP, typ strukturen WIN32_FIND_DATA.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Varför snackar ni om utvecklingsmiljöer när problemet är följande? Gör man rätt när man installerar mingw får man header-filer för Win32 API.

Så du menar att "Windows.h" är så bakåtkompatibel som det kan bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Har en Windows 95 maskin med 2 GB hårddisk. Det är en Compaq Armada 4150T med docka. Allt fungerar på den...utom diskettstationen. Diskettstationen har ett gummiband som är sönder som jag måste byta ut då allt bara snurrar där inne.

Hur som helst så vill jag kompilera C-kod på denna maskin. Bara för kul liksom!
Har ni några förslag till väga?

Bloodshed Dev C++ 4.01 verkar passa Windows 95. Min C-kod är för ANSI C. Största problemet är att få alla mina .c och .h filer att fungera med Bloodshet Dev C++ 4.0.1.

En nackdel är att viss del av C koden så skannar jag filer i mappar. Då använder jag Windows egna API:er som har minimumkrav minst för Windows XP, typ strukturen WIN32_FIND_DATA.

Egentligen så ska jag bara köra en .exe fil på Windows 95 datorn. Så jag behöver inte koda riktigt. Bara kompilera koden.

Kanske kan vara värt titta på djgpp?
Gjorde några projekt med den då man körde på msdos/win95.

https://en.wikipedia.org/wiki/DJGPP
https://www.delorie.com/djgpp/
https://www.cambus.net/playing-with-djgpp-and-gcc-10-on-dos/