Helgsnack: Varför är det viktigt att hålla sig anonym på nätet?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Varför är det viktigt att hålla sig anonym på nätet?

Att hålla sig anonym på internet har sina fördelar och förespråkas av många. Men vad har det egentligen för fördelar? Detta ska vi snacka om i helgen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För att det som är "rent mjöl" idag kanske inte är "rent mjöl" om 10 år.

Permalänk
Medlem

Anonymitet existerar väl inte längre när alla gått över till att spåra varje klick, köp, besök och inmatning. Även om jag heter ’medbor’ här så tar jag för givet att google och de andra stora vet vilka forumtrådar jag besökt här på forumet

Sen vad de ska med den informationen till är en helt annan sak såklart

Permalänk
Medlem

Tycker alldeles för många har foliehattar på sig utan någon anledning. Du är en i mängden, ingen bryr sig om dig!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tycker alldeles för många har foliehattar på sig utan någon anledning. Du är en i mängden, ingen bryr sig om dig!

Förutom när det plöstligt blir så att något du gjort, gör, tycker eller annat är något som någon faktiskt bryr sig om. Kan inte veta hur framtiden blir. Redan nu ser vi ett skifte här, och man kan också ta en titt på hur det är på andra ställen.

Men om vi tänker på en privatperson *just nu* som bara sköter sitt eget, kan jag inte tänka mig mycket värre än att deras uppgifter läcker med deras identitet, och någon som känner personen kanske använder den infon för något destruktivt.

Permalänk

Jag själv har funderat på att på att dölja mig mer. För endast när man behöver vara spårbar ska man egentligen vara det. D.v.s seriösa saker.
Men mycket man gör på internet är inget seriöst och det finns egentligen ingen poäng alls att man är spårbar.

Det finns mycket konstigheter idag med ofrivilligt uthängning av myndigheter, som jag tror att den stora skaran saknar fattningsförmåga att den finns, för annars skulle de mer tänka på vad de säger eller skriver till dem.

Något jag passar mig skarp för är facebook. Där är pöbelsamhället starkt.
Typ någon berättar att den har polisanmält någon för ett brott, samtidigt begår då själv förtal utan dess like och idioter hakar på och också begår förtal.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som är synd i sammanhanget är att många missbrukar anonymitet för att bete sig illa med väldigt liten risk för konsekvenser....

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tycker alldeles för många har foliehattar på sig utan någon anledning. Du är en i mängden, ingen bryr sig om dig!

Det där tankesättet är ju tyvärr lite nyttig idiot dock, Meta och Google bryr sig verkligen om mig. Jag hade varit OK med det om det inte vore för att jag är en i mängden som diverse företag gör allt de kan för att tjäna pengar på att profilera, sälja och trycka i reklam och annat ofog. Det är inte så oskyldigt som du får det att verka där varenda uppkopplad produkt idag ska skicka upp data om dig till någon annans server. Hela principen är helt skruvad.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tycker alldeles för många har foliehattar på sig utan någon anledning. Du är en i mängden, ingen bryr sig om dig!

Det är ju inte så att de bryr sig specifikt om dig, du är irrelevant.
Det är massövervakning av alla.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är ju inte så att de bryr sig specifikt om dig, du är irrelevant.
Det är massövervakning av alla.

Precis, alla ”övervakas”. Så vad är du rädd för?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Precis, alla ”övervakas”. Så vad är du rädd för?

Att övervakningen skall brukas/missbrukas på ett sätt som kommer skada individen (sannolikt tillsammans med många andra), tycker jag känns som ett rimligt antagande?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tänker inte att anonymiteten är befogad i västländerna. Man ska vara lika ansvarig för allt man skriver på nätet som för allt man säger i verkliga livet. Hellre innan kommentaren publicerats bör den ha granskats, och om kommentaren kan ses av andra bör tech-bolaget dömas också.

Tror dock mycket potential finns hos kunderna här. Om människor hellre väljer plattformar där folk faktiskt är ansvariga för vad de skriver så bör det lösa sig. I annat fall riskerar näthatet fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Att övervakningen skall brukas/missbrukas på ett sätt som kommer skada individen (sannolikt tillsammans med många andra), tycker jag känns som ett rimligt antagande?

Mycket möjligt, men då är det ju någonting som skadar oss som samhälle eller värld pga krig. Då har det inte spelat någon roll om du har vpn eller ett lösenord för varje hemsida. Då är det på med AK5an och ställa sig i ledet!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Tänker inte att anonymiteten är befogad i västländerna. Man ska vara lika ansvarig för allt man skriver på nätet som för allt man säger i verkliga livet. Hellre innan kommentaren publicerats bör den ha granskats, och om kommentaren kan ses av andra bör tech-bolaget dömas också.

Tror dock mycket potential finns hos kunderna här. Om människor hellre väljer plattformar där folk faktiskt är ansvariga för vad de skriver så bör det lösa sig. I annat fall riskerar näthatet fortsätta.

Håller med!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Om du vill vara anonym då kan du börja med att slänga din mobil och stänga av ditt internet till datorn, och aldrig koppla upp dig eller ha smartphone igen. Är det realistisk - svar nej. Idag måste du ha en smartphone "nästan" bankId osv. idag går det inte att vara anonoym utan att det kostar dig oerhört mycket i bekvämling

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Mycket möjligt, men då är det ju någonting som skadar oss som samhälle eller värld pga krig. Då har det inte spelat någon roll om du har vpn eller ett lösenord för varje hemsida. Då är det på med AK5an och ställa sig i ledet!

Det finns väl väldigt många steg mellan "ingen skada alls" och krig?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Anonym för vem? Lillebror eller "storebror"?

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Precis, alla ”övervakas”. Så vad är du rädd för?

Nu är vi kulturellt & historiskt väldigt långt ifrån Kina, men där har de ett social-credit system som dikterar vad du får och inte får göra. Avviker du så får du plötsligt inte handla på nätet, besöka vissa platser eller ens resa.

Det är principen som är viktig, att den bevaras så det inte blir accepterat att normen är övervakning.

Människan och dess samhällen tenderar att vara otroligt föränderliga, det räcker med att kolla så lite som 30 år bakåt i tiden och du kommer hitta markanta förändringr rörande dessa frågor, även för Sverige. Sen är jag inte rätt person för att avgöra orsaken till förändringarna, men poängen kvarstår.

Det ena leder så lätt till det andra och vi måste ställa oss frågan om vi är villiga att föreställa oss ett samhälle där den personliga friheten och kreativiteten dämpas och begränsas av samhällsbadserade sociala konstrukt. Jag tror inte det blir så bra, Sverige lever mycket på att det som land har individer som är otroligt innovativa. En person som vet att den är övervakad och att vissa ageranden ger negativa konsekvenser som exempelvis avvikande åsikter, kommer till sin natur att sluta vara lika innovativ.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att det som är "rent mjöl" idag kanske inte är "rent mjöl" om 10 år.

Dels detta, men man vet även aldrig om man oavsiktligt råkar förolämpa ett riktigt psykfall som hade åkt hem till en mitt i natten och slängt in en bomb i ens brevinkast bara för att man "dissar" deras favoritserie/karaktär/politiker/whatever eller helt enkelt förklarar för vederbörande varför den har fel.
Lättkränkthet och stolthet är en farlig kombination.

Tyvärr är det ett tveeggat svärd, då många utnyttjar denna anyonymitet för att bete sig som absoluta svin.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Håller du ofta på med sociala medier så "släng dig i väggen" gällande anonymitet. De, medieföretagen vill tjäna pengar på din närvaro på plattformen. Du väljer själv - synas och "höras" på nätet eller bara surfa och införskaffa ny information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Tänker inte att anonymiteten är befogad i västländerna. Man ska vara lika ansvarig för allt man skriver på nätet som för allt man säger i verkliga livet. Hellre innan kommentaren publicerats bör den ha granskats, och om kommentaren kan ses av andra bör tech-bolaget dömas också.

Tror dock mycket potential finns hos kunderna här. Om människor hellre väljer plattformar där folk faktiskt är ansvariga för vad de skriver så bör det lösa sig. I annat fall riskerar näthatet fortsätta.

Håller åtminstone delvis med. I många lägen tror jag inte anonymitet nödvändigtvis är lösningen (och den kan bidra till problem, precis som du beskriver), men det finns ju också verkliga problem som man måste börja ta i då.
Att individer åtminstone till viss del är anonyma lappar över en enorm massa problem som ingen hanterar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är måhända en av alla andra en i mängden, men jag är inte intresserad av att bli "spårad" av bolag som vill rikta reklam till mig. Vill jag köpa en gräsklippare då tar jag själ reda på vad jag vill ha för märke inte bli påprackad 728 annonser för att jag råkade söka efter valfri gräsklipparmodell.

Jag har stängt av allting som heter platstjänster, ja jag vet om att vill jag bli spårad så hittas jag, men varför göra det enkelt. Jag vill vara privat/anonym det är än så länge mitt fria val. Dock får man arbeta lite för det.

När det kommer till övervakning/massövervakning så kommer det alltid finnas de som missbrukar information, så vem ska bestämma över vem som ska bestämma över vem som övervakar vad?

Mitt råd är ganska enkelt, var försiktig med vilken information du delar med dig av, vart och på vilka plattformar. Det finns alltid människor som är ute efter att utnyttja information oavsett om det är oskyldiga bilder eller information för att stjäla din identitet.

Permalänk

Ajdå, och jag som trodde att du också var katt som jag 😜

Skrivet av medbor:

Anonymitet existerar väl inte längre när alla gått över till att spåra varje klick, köp, besök och inmatning. Även om jag heter ’medbor’ här så tar jag för givet att google och de andra stora vet vilka forumtrådar jag besökt här på forumet

Sen vad de ska med den informationen till är en helt annan sak såklart

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Idag kan du inte inte bli spårad på ett eller annat sätt. Det är om du inte har telefon eller dator överhuvudtaget. Gör du olagliga saker kan polisen ta fram det mesta idag oavsett om du har det påslaget eller ej eftersom det ändå "spelas" in och sparas innan det "slängs bort" men det kan dröja och göras ogjort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Tänker inte att anonymiteten är befogad i västländerna. Man ska vara lika ansvarig för allt man skriver på nätet som för allt man säger i verkliga livet. Hellre innan kommentaren publicerats bör den ha granskats, och om kommentaren kan ses av andra bör tech-bolaget dömas också.

Tror dock mycket potential finns hos kunderna här. Om människor hellre väljer plattformar där folk faktiskt är ansvariga för vad de skriver så bör det lösa sig. I annat fall riskerar näthatet fortsätta.

Vad heter du och vart bor du?

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Precis, alla ”övervakas”. Så vad är du rädd för?

Säg det till kineserna

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

Jag ogillar att bli kartlagd i minsta detalj av kineser och amerikaner.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av TeamRocket:

Tänker inte att anonymiteten är befogad i västländerna. Man ska vara lika ansvarig för allt man skriver på nätet som för allt man säger i verkliga livet. Hellre innan kommentaren publicerats bör den ha granskats, och om kommentaren kan ses av andra bör tech-bolaget dömas också.

Tror dock mycket potential finns hos kunderna här. Om människor hellre väljer plattformar där folk faktiskt är ansvariga för vad de skriver så bör det lösa sig. I annat fall riskerar näthatet fortsätta.

På detta forum kan du vara anonym, men finns det massa näthatande här? Nej.

Om du använder facebook, instagram, reddit, twitter, youtube. Vad som helst, så kan du blockera användare.

Sjukt att man kan tycka att bekämpa "näthat" är viktigare än att folk ska få skriva vad man tänker och tycker utan att vara rädda för sina liv. Det här tankesättet att "nej det skulle aldrig hända i vårat kära perfekta land" är så galet naivt inte bara för vad som hänt förra århundradet utan vad som händer idag. Titta bara på hur långt britterna har fallit vad gäller yttrandefrihet och poliskontroll.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

Anonymitet är elementärt för yttrandefrihet och inte bara på nätet.
Jag blir skräckslagen hur lättvindigt folk uppger alla sina personuppgifter, bara för att få 10kr rabatt i affären vid 1 enstaka tillfälle, oftast innan de ens fått rabatten.
Hur ska man då kunna behålla sin kundmakt när butiken kan välja redan innan du kliver in genom dörren om du får handla hos dom eller ej.
Har du inte ett kontosaldo över 100 000Kr får du såklart inte provköra en bil eller kanske ens hyra den, då du inte är en potentiell kund i varje fall inte just nu.
Sådan utfrysning sker även här på SweClockers, har du inte Swish, så får du inte annonsera.
Det här är dock bara toppen på isberget.

Tänk att du vill ringa butiken och fråga vad kaffet kostar och du måste då identifiera dig, sedan sätter butiken ett pris efter vem du är.
Är du en storhandlare hos dom kanske det kostar 30Kr, medans handlar du hos många olika butiker eller köper sällan kaffe, så får du betala 70Kr för samma paket kaffe.
Kaffe som du kanske inte ens själv ska konsumera utan det är till din gamla farmor som inte längre orkar ta sig ner till butiken och köpa kaffet som hon gjort varje vecka i 50 år som du vill överraska.

Sedan kan såklart anonymitet missbrukas, men jag är mer rädd för hur identifiering kan missbrukas.
Spam är nog det mest uppenbara men att basunera ut samma meddelande upprepade gånger kommer inte förhindras genom identifiering, bara reglera det i efterhand.

Identitetsstöld är också ett allt mer växande problem när identitet spelar allt större roll.

Personuppgifter försöker jag därför hålla till en "need to know" nivå, att folk ens frågar som inte behöver veta är för mig en stor varningsflagga.

Skrivet av TeamRocket:

Tänker inte att anonymiteten är befogad i västländerna. Man ska vara lika ansvarig för allt man skriver på nätet som för allt man säger i verkliga livet. Hellre innan kommentaren publicerats bör den ha granskats, och om kommentaren kan ses av andra bör tech-bolaget dömas också.

Tror dock mycket potential finns hos kunderna här. Om människor hellre väljer plattformar där folk faktiskt är ansvariga för vad de skriver så bör det lösa sig. I annat fall riskerar näthatet fortsätta.

Det där var nog det dummaste jag läst på länge.
Ansvarig för allt man säger i livet? -Hujeda mig!
Internet glömmer aldrig, så om du ska hållas ansvarig för vad du har sagt 50 eller 100 år senare, så förlorar du ju möjligheten att ändra åsikt.
Jag tror de flesta värderar åsiktsfrihet över att någon säger dumma saker till en (näthat).
Du kan inte få åsiktsfrihet utan att riskera höra åsikter du inte gillar, såvida du inte stänger in dig i en ekokammare där du bara hör dig själv.
Folk behöver absolut inte mer självcensur på internet eller någon annanstans.

Anonymitet är ett utmärkt sätt att sätta näthatet i karantän, så att det inte påverkar en i verkligheten också.

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Fenrisulvfan:

Sådan utfrysning sker även här på SweClockers, har du inte Swish, så får du inte annonsera.

Jag och förmodligen många andra skulle inte vilja göra affärer med en anonym person.