Elon Musk upprörd över Windows krav på Microsoft-konto

Permalänk
Medlem

jag håller med om kritiken även om det tekniskt sätt är fel, har jag tidigare hamnat på samma gång, windows gör allt att man ska skapa microsoft konto om man är ansluten via internet när man installerar det.

ändå positivt att någon med viss makt/publicitet säger emot det, möjligen kan det förhindra eller byta spår lite men troligtvist inte

Permalänk
Medlem

Inte för att jag gillar Musk men han har en poäng, det är onödigt komplicerat för gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vad menar du, att man behöver en x.com email för att logga in på X?

Du behöver ett twitter konto för att kunna använda twitter, lite som att du behöver ett microsoft konto för att använda Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I detta fallet har han ju rätt dock. MS gör mer och mer för att det ska bli omöjligt. Nu senast när jag installerade Windows 11 fick jag dra upp en kommandoprompt för att komma undan med lokalt konto. Enkelt när man vet hur, men för gemene man går det i princip inte längre, eftersom man måste ta till fullösningar.

Bygger man ett nytt system är det vad man måste ta till, för Windows 11 stickorna har fortfarande inga drivrutiner för nätverkskretsar som släpptes 2021/2022.

Och kräver internetanslutning vid installation. Så gemene man utan en sekundär dator måste redan göra det.

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan undrar man, varför blir Elon sur på det här just nu?

Tankarna faller omedelbart till AI-boomen. Företag hos Microsoft har en inneboende plattformfördel. AI blir mycket mer användbart om det kan appliceras på användarens personliga data. Ett Microsoft-konto, med synk till Onedrive, Outlook, och andra molntjänster blir en slags spindel i nätet, en nyckel till att enkelt tillgängliggöra användarnas personliga data till AI.

Google och till en viss del Apple har också liknande plattformsfördelar. Google kräver också ett Google-konto för att göra typ vad som helst om man kör en Android-telefon, lite samma med Apple och Apple ID, fast Microsoft är ju ett tacksamt mål för de är betydligt mindre populära, och har ett större monopol på något som vi PC-nördar bryr oss mer om.

Det är ingen hemlighet att Elon Musks olika bolag också satsar stenhårt på AI, allt från Teslas bluff-och-båg "full self driving" till den där chattbotten på "X". Det är ingen hemlighet att Elon Musk vill göra om X till en slags "plattform för allt". En chattbot som bara har åtkomst till användarnas dåliga hot takes och shitposts på Twitter kan inte använda den datan för särskilt mycket mervärde på individen, det är väl en av anledningarna till att han vill skapa en "plattform för allt".

Att Microsoft använder sin ställning som kung över PC:n och Windows (ja, det finns andra plattformar) och över Office och affärsdata för att skapa sig själv ett försprång skulle jag nog, om jag var Elon Musk med de ambitionerna, finna som orättvist.

Utifrån det perspektivet är det väl inte så konstigt att Elon lackar ur på att man måste logga ut i Windows. Det är i grund och botten samma anledningar som du och jag tycker det är kasst, skillnaden är att han inte vill stoppa exploateringen, han vill bli exploateraren.

(Det var väl lite det jag menade när jag skrev "inb4 Elon LinuX" tidigare i tråden )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vad menar du, att man behöver en x.com email för att logga in på X?

Att man behöver konto för att läsa twitter.

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu Elon.. Är det inte så att man måste ha Tesla-appen för att kunna använda sin (nya) Tesla-bil?

förtydligande av att det eventuellt bara gäller nya bilar
Permalänk
Medlem

Installerade Windows 11 senast i oktober förra året och det gick utmärkt att installera och aktivera utan MS-konto. Inget Rufus eller annat involverat.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Instämmer med Musk, det är orimligt att det ÖHT skall vara så "besvärligt" att kunna installera windows utan att behöva skapa ett microsoft konto.

Positivt att någon med inflytande lyfter det absurda i det hela

Ja, ändå lite kul när någon med inflytande lyfter den lilla människans irriationsmoment. Önskar att han kunde ta upp den trasiga kontaktsynken i Outlook på iPhone också, många IT-avdelningars huvudbry.

Permalänk
Medlem

Jaså det har blivit "woke" att ha Windows-konto nu...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du behöver ett twitter konto för att kunna använda twitter, lite som att du behöver ett microsoft konto för att använda Windows.

Hur är det jämförbart? Det är som att jag skulle behöva ett vw-konto för att kunna framföra min bil.
Det är väl visserligen på gång nu i elbilarna.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Hur är det jämförbart? Det är som att jag skulle behöva ett vw-konto för att kunna framföra min bil.
Det är väl visserligen på gång nu i elbilarna.

Det är jämförbart genom att det i båda fallen är ett krav på konto för sakens skull, det hade räckt att kräva konto när man ska köra något där kontot fyller en funktion... men plattformsägarna föredrar att allt och alla alltid har konton som de kan spåra, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Installerade Windows 11 senast i oktober förra året och det gick utmärkt att installera och aktivera utan MS-konto. Inget Rufus eller annat involverat.

Inte helt lätt att gå förbi/undvika för ovana användare.

Tror att många, likt mina föräldrar, helt enkelt gett vika för Microsofts ständiga uppmaningar om att skapa Microsoft-konton.

Att använda "no@thankyou.com" (CitiBank-domän) eller att dra ut nätverkskabeln (hej WiFi!) görs inte reflexmässigt av vanligt folk.

Permalänk
Medlem

Musk ? Han var väl super smart ?? Man bara trycker F10 under installationen. När man kommer till där den frågar om internet.

Skriver in bara enkelt OOBE\BYPASSNRO

Sen trycket på Enter så datorn startar om.
Sen är det bara tuta och köra på. Loggar aldrig in på något Microsoft konto. Varför ska man det för. Behövs inte alls.
Smart den där Elon Musk 👍👍👍👍

Permalänk
Medlem

Elon går från klarhet till klarhet tycker jag. Han står upp för den "vanliga" människan, även om det inte alltid verkar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Har noterat länge att det bara är annonsfösäljarrubriker. Lite aftonbladet känsla.

Tröttsamt är vad det är. Ibland kan det vara humor att en högt uppsatt person säger dumma saker, men man måste inte ta upp allt trams de säger hela tiden.

Detta, och felaktiga uppgifter för att locka läsare (även om det i grunden handlar om dålig källkritik) är något som gör att jag börjar dra mig för att läsa saker här.

Permalänk
Medlem

Musk är sjukt obehaglig, extremt narcissistisk och manipulativ. Hela grejen att han ska vara någon slags godhetens och sanningens riddare är ju ett hån. Oavsett vem det handlar om, så är personlighetskulter något som man bör vara försiktig med, tror man inte att det Musk gör är för att främja honom själv så är det bra nativt.

Sen finns det alltid dom som säger att han står upp mot dom stora företagen, mot andra politiska rörelser etc, när han själv är en av frontfigurererna för populism, vilket oavsett var man står politiskt är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I detta fallet har han ju rätt dock. MS gör mer och mer för att det ska bli omöjligt. Nu senast när jag installerade Windows 11 fick jag dra upp en kommandoprompt för att komma undan med lokalt konto. Enkelt när man vet hur, men för gemene man går det i princip inte längre, eftersom man måste ta till fullösningar.

har tricket att ange "x" som mail och lösenord slutat funka i windows 11?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag använde Rufus nu senast för Windows 11 och det fungerade bra. Om någon inte hört om det så är det ett verktyg som skapar bootable installation från Windows ISO, men där man kan välja bort en del saker. T.ex. "kravet" på MS-konto eller TPM-modul.

Permalänk
Medlem

SHIFT+F10 OOBE/BYPASSNRO, kanske inte funkar på Home dock nu när jag tänker på det.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Vänta lite nu Elon.. Är det inte så att man måste ha Tesla-appen för att kunna använda sin (nya) Tesla-bil?

Nope

Permalänk
Medlem

MuskClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Hur är det jämförbart? Det är som att jag skulle behöva ett vw-konto för att kunna framföra min bil.
Det är väl visserligen på gång nu i elbilarna.

Du behöver ett konto för båda. Det är verkligen inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det är ganska irriterande, men känns inte som rätt väg att klaga på VD:n på nätet. Tror det har absolut noll effekt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag noterar alla avundsjuka som klagar på Elon Musk. Fråga er själva vad ni har åstadkommit jämfört med honom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Jag noterar alla avundsjuka som klagar på Elon Musk. Fråga er själva vad ni har åstadkommit jämfört med honom.

Det är ju alltid tacksamt att bara svara så där i allmänhet utan att peka ut någon. Och om någon svarar så är det ju ett bevis på att hen är avundsjuk, och om någon inte svarar blir man oemotsagd. Hur man än gör vinner man helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Nu är visst den i farten igen, i den här nyheten också haha
Och ska man försöka bevisa något så länkar man inte till ett tydligt partiskt troll på twitter av alla ställen. Och sedan med breitbart som alla vet är en hög med illaluktande bajs. Men vad kan man förvänta sig?

Jag håller inte med högerpopulisten Musk i mycket men här står jag på hans sida, man borde kunna installera ett så utbrett operativsystem utan att behöva ha ett windowskonto (även fast jag redan har ett) En annan sak är det ju med enskilda program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju alltid tacksamt att bara svara så där i allmänhet utan att peka ut någon. Och om någon svarar så är det ju ett bevis på att hen är avundsjuk, och om någon inte svarar blir man oemotsagd. Hur man än gör vinner man helt enkelt!

no u

Permalänk

Ja ojojoj va farligt att ha en epost kopplad till microsoft....

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

Ja ojojoj va farligt att ha en epost kopplad till microsoft....

Microsoft-konto är ju lite mer än en e-postadress bara.

Onedrive som laddar upp alla dina dokument till molnet t.ex. Eller varför inte historik över sökningar och besökta webbsidor som skickas upp om man kör Edge?