Konstigt att fråga efter kvitto när man köper begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Detta var nyheter för mig. Trodde garantin gällde varan inte var kopplad till personen som köpt varan.
Gäller detta för alla form av garanti? Bilar, hus osv eller är det bara elektronik och isåfall vilken typ av elektronik?

Det beror på hur kinkig tillverkaren är. Eftersom garanti är något som är valfritt medan reklamationsrätt är reglerat i lagen så kan de sätta sina egna regler gällande andrahandsmarknaden.

Men precis som du säger: Köper du ett nybyggt hus som du sedan säljer vidare så har nya köparen tekniskt sett ingen garanti på bygget men det är extremt ovanligt (åtminstone av egen erfarenhet) att butiker och tillverkare bråkar om garanti så länge du har kvitto, oavsett om det står ditt namn på det eller inte.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Digitala kvitton? Vet inte när jag fick ett fysiskt kvitto senast.. förutom typ på Willys för att kunna komma ut genom grindarna.

iaf på NoN får man papperskvitto. Så där är ju ett grafikkortköp eller liknande anonymt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tillverkargarantin följer produkten deremot butiksgaranti är frivillig för butiker att acceptera för andrahandskköpare.

nja, det beror helt på vad garantivillkoren säger, finns inte någon generell regel att luta sig på då garanti är frivilligt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Är det någon tillverkare öht som godkänner ett garantiärende om du inte är den som ursprungligen köpt kortet? Butiken skiter ju i det eftersom garanti går mot tillverkaren, och reklamationsrätten gäller bara första ägaren.

Har tvärtom aldrig blivit nekad garanti även på begagnade varor. Annars kan man ju ta det via förra ägaren, vilket bör funka här på marknaden där de flesta är trevliga och hjälpsamma.

Permalänk
Medlem

Som säljare brukar jag alltid skicka med digital kopia eller papperskvitto om jag hittar den och garanti finns kvar på produkten, tycker det hör till god sed att man inte ska behöva fråga efter det (behandla andra som du vill själv bli behandlad).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Som säljare brukar jag alltid skicka med digital kopia eller papperskvitto om jag hittar den och garanti finns kvar på produkten, tycker det hör till god sed att man inte ska behöva fråga efter det (behandla andra som du vill själv bli behandlad).

Håller med om det. Efter att som tonåring ha blivit blåst av en person på nätet för att jag "inte ställde rätt frågor vid köpet" så ger jag hellre för mycket information än för lite.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Sparar inte många fysiskt i pärmar som man gjorde förr i tiden.
Lägger kvittot i multiskrivaren, scannar in kvittot och sparar i en mapp.

Permalänk
Medlem

Varför snöar så många in på garantiärenden?
Kvitto = bevis indikation på att något inte är stulet som jag ser det

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Varför snöar så många in på garantiärenden?
Kvitto = bevis indikation på att något inte är stulet som jag ser det

Det tycker jag själv. Det är också många som lägger ut tillverkarens produktbilder istället för att ta egna också en varningssignal. Står det att kvitto medföljer och dessutom tar en bild på den med känslig information utsuddad så är det medvärde.

Sedan beror ju det givetvis på hur tillverkaren förhåller sig till om man är andra ägaren osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Garanti/reklamationsrätten gäller ändå inte i andrahand (även om butiker och företag kan välja att göra undantag, speciellt om det inte står något namn på kvittot).

Är det ens något som återförsäljarna faktiskt följer?

Permalänk
Medlem

Så ni vill ha kvitto som ett kvitto på att det inte är stöldgods?
Sökte på kvittoskrivare och såg en för 150 kr på en kinasida. Om jag nu ska sälja stöldgods eller felmärkta varor så vet jag att mina offer är lättlurade och går på allt så länge jag kan visa upp ett kvitto. O för 150 spänn är det bara att skriva ut ett!

Så ur stöldgodshänseende så är det bara urbota dumt. Finns garanti kvar däremot så hade jag krävt, och förmodligen erbjudits, kvitto.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så ni vill ha kvitto som ett kvitto på att det inte är stöldgods?
Sökte på kvittoskrivare och såg en för 150 kr på en kinasida. Om jag nu ska sälja stöldgods eller felmärkta varor så vet jag att mina offer är lättlurade och går på allt så länge jag kan visa upp ett kvitto. O för 150 spänn är det bara att skriva ut ett!

Så ur stöldgodshänseende så är det bara urbota dumt. Finns garanti kvar däremot så hade jag krävt, och förmodligen erbjudits, kvitto.

Återkom gärna när det här händer i verkligheten

Permalänk
Medlem

Absolut inte konstigt och har man inget att dölja så är det inget problem att maskera namn eller personuppgifter så att du som ny köpare inte tar del av dem.

Men man får även vara beredd på att man blir nekad.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Aser:

Har tvärtom aldrig blivit nekad garanti även på begagnade varor. Annars kan man ju ta det via förra ägaren, vilket bör funka här på marknaden där de flesta är trevliga och hjälpsamma.

Men vilka tillverkare pratar vi om då? Är det datorkomponenter vi pratar om? Tillverkare som nekar fastän man har kvitto trots att de man inte är förstagångsköpare verkar inte vara några seriösa tillverkare som bryr sig så mycket om sin image.

Skrivet av talonmas:

Så ni vill ha kvitto som ett kvitto på att det inte är stöldgods?
Sökte på kvittoskrivare och såg en för 150 kr på en kinasida. Om jag nu ska sälja stöldgods eller felmärkta varor så vet jag att mina offer är lättlurade och går på allt så länge jag kan visa upp ett kvitto. O för 150 spänn är det bara att skriva ut ett!

Så ur stöldgodshänseende så är det bara urbota dumt. Finns garanti kvar däremot så hade jag krävt, och förmodligen erbjudits, kvitto.

Men du måste också veta när produkten är köpt och hur lång garantin är för den produkten. Jag hade inte heller köpt något utan kvitto när produkten är inom garantitiden. Och den som säger att de kastat kvittot tar jag inte seriöst.