Nästa AMD-grafikkort väntas få mindre ray tracing-lyft

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

Juste alan wake 2 mästerverket ingen pratar om, endast digitalt på epic, sålde tydligen hälften så bra som control.

Verkar vara ett flåsker spel.

Det kom ju åtminstone #5 hos både SweC och FZ på listan över bästa spel 2023.

https://www.sweclockers.com/artikel/37909-forumet-har-talat-b...
https://www.fz.se/artikel/296135-baldurs-gate-3-ar-lasarnas-a...

#10 hos Metacritic (PC).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hm, så när blir AMD omsprungna av Intel i ray tracing?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har också del AMD, men jag räknar inte alls med att PC GPU ens är en marknad för AMD, om vi pratar aktiekursen. Här är det EPYC, Ryzen, AI och konsollerna som gäller. Jag önskar att AMD skulle trycka på lite med PC GPU, men dom har försökt i 25 år utan att det lossnar. Andra marknader dom har går ju bra mycket bättre.

dock menar jag att en (stor?) del av värdelyften kommer pga detta, och alltså troligen dalar ner snart/sen
de krymper sin egen potential.

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Hm, så när blir AMD omsprungna av Intel i ray tracing?

sett prestanda/pengar har det väl redan någorlunda hänt

Permalänk
Medlem

Men med tanke på att Nvidias 40 serie inte gav någon förbättring alls utan snarare blev sämre i vissa fall när det kommer till ray tracing så är 25% enormt mycket!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Juste alan wake 2 mästerverket ingen pratar om, endast digitalt på epic, sålde tydligen hälften så bra som control.

Verkar vara ett flåsker spel.

Eller så Googlar du och kollar hur Alan Wake 2 faktiskt säljer (och för övrigt varit på Epics topp 5-lista sen release) och spelet haft ett flertal nomineringar till årets spel 2023. Dessutom betyg 10/10 från Game Reactor.

”Sells 50% more than Control in half the time”

Eller som du sa:

”mästerverket ingen pratar om”

Ja tjena, tillåt mig smålé

Permalänk
Medlem

Min nästa GPU ska ha 1% low på 120 FPS i 4K Ultra för ett köp.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Antar att AMD från början har sett RDNA4 som ett mindre steg genom att dom bara går på mellanklassen, och därmed lägger all kraft i design på RDNA5.

Flera andra nyheter har på senare tid stärkt den uppfattningen, som att spelkonsolerna kommer att få RDNA5 som ex. att det nu antagligen även blir runt 25% ökning av RT pekar mot samma sak.
25% är inte fy skam om mina misstankar stämmer att det endast är en mindre revision av VGPR (+25% Rays in flight), då DXR blev rätt optimerat mellan RDNA2 och RDNA3.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

RGT är väl ändå en riktig skojare? Hans senaste leak påstod att Navi48 skulle ligga runt 220mm kvadrat, inte en chans säger jag. Att gå från 5nm till 4nm ger inte en sådan stor krympning om prestandan ska vara runt 7900XT på ett monolitiskt chip.

Om AMD inte kommer ikapp Lovelace RT tror jag de får prissätta korten ordentligt mycket billigare. De kan inte fortsätta vara långt efter på RT och ha en sämre uppskalare om de behåller nu nuvarande prisstruktur. Blir intressant att se hur RDNA4 står sig mot Blackwell.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hmm.. om det blir 25% snabbare så blir det en stor ökning för dom som kör i 1080p och 1440p.
Ni vet där AMD tänker lägga sig med sina kort just nu.

Jag är så trött på att höra om 4K. Förstår ni inte hur få människor det faktiskt är som spelar i 4k?
Och sen 120 fps+ på det.

Spelar du i 4k 120 fps+ så är du en del av en minoritet och denna minoritet får punga ut mer pengar än vad gemene man någonsin kommer tycka är rimligt för just spel. Eller ha råd med.

Kommer det kort från AMD med rimliga priser så ser jag en stor marknad för köparna dom riktar sig till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

"Down there life continues, the traffic is awful, stocks go on trading(?) and Strar Trek is still showing".
Förlåt. Kändes bara lite som att alltid, inget förändras.
https://open.spotify.com/track/55zBGOhuKPawDiKH7ufUF8?si=68fe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tråkigt. Ray Tracing är framtiden för spelgrafik.

Ray Tracing är Nvidias påhitt och absolut inte framtiden, det är ett marknadstrick för att Nvidia ska framstå som bättre.

Permalänk
Medlem

Bryr mig ingenting om RT, tok för liten förändring för orimligt hög kostnad i flow. Men detta är garanterat det sista grafikkortet från AMD jag äger på ett bra tag (7900XTX), men det beror på helt andra anledningar.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Bryr mig ingenting om RT, tok för liten förändring för orimligt hög kostnad i flow. Men detta är garanterat det sista grafikkortet från AMD jag äger på ett bra tag (7900XTX), men det beror på helt andra anledningar.

Vadå för något? Om man får fråga. Är ju inte bara Ray-Tracing Nvidia är bättre på (oftast iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Eller så Googlar du och kollar hur Alan Wake 2 faktiskt säljer (och för övrigt varit på Epics topp 5-lista sen release) och spelet haft ett flertal nomineringar till årets spel 2023. Dessutom betyg 10/10 från Game Reactor.

”Sells 50% more than Control in half the time”

Eller som du sa:

”mästerverket ingen pratar om”

Ja tjena, tillåt mig smålé

Jo det är mycket copium när spelet sålt runt 2.3m och control har över 4m, ''epics topp 5-lista'' ok och? ''10/10 gamereactor'' vet inte vem som lyssnar på gaming journalister i dagsläget, det är ett ''vackert'' spel med kass story helt enkelt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Men med tanke på att Nvidias 40 serie inte gav någon förbättring alls utan snarare blev sämre i vissa fall när det kommer till ray tracing så är 25% enormt mycket!

???

Både AMDs 7000-serie och Nvidias 4000-serie gav väl ändå en rätt rejäl boost i RT-prestanda jämfört med motsvarande modell i generationen innan.

Syns helt klart i spel

Men där det kanske märks absolut mest är för de som använde GPGPU-acceleration i 3D-rendering, 4000-serien är där helt i en klass för sig själv, det även mot 3000-serien där 4090 är rätt exakt dubbelt så snabb som 3090.

25 % är ändå inte kasst, men mindre än den ~50 % ökning 7900XTX verkar ha över 6900XT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vadå för något? Om man får fråga. Är ju inte bara Ray-Tracing Nvidia är bättre på (oftast iaf).

Ursäkta men förstår inte frågan Om RT eller AMD?

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedman18:

Ray Tracing är Nvidias påhitt och absolut inte framtiden, det är ett marknadstrick för att Nvidia ska framstå som bättre.

Ray tracing på datorer används först 1968.
NVIDIA har pushat för att få till realtids-ray tracing, ja, men det har varit målet (eller den heliga graalen) för datorgrafik sedan innan jag föddes. Förr eller senare lär vi komma till den punkten då i princip alla spel som försöker få realistisk grafik -- dvs absolut inte alla -- kommer köra enbart ray tracing.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

???

Både AMDs 7000-serie och Nvidias 4000-serie gav väl ändå en rätt rejäl boost i RT-prestanda jämfört med motsvarande modell i generationen innan.

Syns helt klart i spel
https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7900-xtx/images/relative-performance-rt_2560-1440.png

Men där det kanske märks absolut mest är för de som använde GPGPU-acceleration i 3D-rendering, 4000-serien är där helt i en klass för sig själv, det även mot 3000-serien där 4090 är rätt exakt dubbelt så snabb som 3090.

25 % är ändå inte kasst, men mindre än den ~50 % ökning 7900XTX verkar ha över 6900XT.

Gör det? Ett 4070 ligger mitt mellan ett 3080 och 3090 utan rt, och ligger på exakt samma ställe med rt, så sätt till rt prestanda så har nvidia åstadkommit noll med 40 serien! Sen sure korten är bättre men just rt prestandan relativt till rastor prestandan är oförändrad jämfört med 30 serien.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Gör det? Ett 4070 ligger mitt mellan ett 3080 och 3090 utan rt, och ligger på exakt samma ställe med rt, så sätt till rt prestanda så har nvidia åstadkommit noll med 40 serien! Sen sure korten är bättre men just rt prestandan relativt till rastor prestandan är oförändrad jämfört med 30 serien.

Fast det är ju fortfarande ett lyft i RT-prestanda, även om det inte är en större ökning för RT-prestanda än raster.
Att 4070 slår 3080 i RT betyder förstås att det blivit ett lyft inom samma segment (xx70).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gör det? Ett 4070 ligger mitt mellan ett 3080 och 3090 utan rt, och ligger på exakt samma ställe med rt, så sätt till rt prestanda så har nvidia åstadkommit noll med 40 serien! Sen sure korten är bättre men just rt prestandan relativt till rastor prestandan är oförändrad jämfört med 30 serien.

Om de nya RT funktionerna i ADA används kan det bli mycket mer än så.

https://www.youtube.com/watch?v=4G_0aoGuNMI&t=300s

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Gör det? Ett 4070 ligger mitt mellan ett 3080 och 3090 utan rt, och ligger på exakt samma ställe med rt, så sätt till rt prestanda så har nvidia åstadkommit noll med 40 serien! Sen sure korten är bättre men just rt prestandan relativt till rastor prestandan är oförändrad jämfört med 30 serien.

Tror du gör en tankevurpa här. De spel som använder ray-tracing är typiskt inte designade för att maximera RT-kapaciteten hos de absolut RT-starkaste korten, de har (hade vid release av spelet i alla fall) helt enkelt för liten marknadsandel för att det ska vara vettigt.

Kollar man i Blender, där man långt mer beror av maximala kapacitet av RT-prestanda, så drar 4070 jämt med 3090 (medan 4090 är dubbelt så snabb som 3090).

Sen om man är motvals till RT tycker jag man kan lyfta blicken lite: alla GPU-tillverkare, även mobil GPUerna, har numera RT-acceleration (och likt Intel har både Apple och Qualcomm rätt bra drag i sina RT-acceleratorer redan från v1.0).

Att använda RT-acceleration för ljussättning kommer inom kort vara normen. I det läget finns ingen anledning för speltillverkarna att ens bry sig om något annat sätt att rendera ljus. Raytracing ger inte bara bättre resultat, mer viktigt är att det minskar kostnaderna för att göra bra ljussättning.

Edit: och här gör också jag en tankevurpa... Rimligen lär dessa 25 % referera till förbättringen hos "motsvarande" modell. Så är ur den aspekten inte relevanta att jämföra 4070 med 3090, utan man ska då jämföra 3070 och 4070 samt 3090 och 4090.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har också del AMD, men jag räknar inte alls med att PC GPU ens är en marknad för AMD, om vi pratar aktiekursen. Här är det EPYC, Ryzen, AI och konsollerna som gäller. Jag önskar att AMD skulle trycka på lite med PC GPU, men dom har försökt i 25 år utan att det lossnar. Andra marknader dom har går ju bra mycket bättre.

Du är inne på något viktigt här tycker jag. Vissa inbillar sig att Nvidia skulle lämna en marknad de är marknadsledande när det snarare är AMD som tjänat på att lämna grafikkortsmarknaden för PC och istället satsa på AI marknaden samt custom kretsar där de gör bra ifrån sig (konsoller, handhelds).

Känns lite som de ger upp. Priserna på dessa kort lär garanterat dra iväg men fortfarande budget och mellanklass. Vilket förvisso är en stor marknad men med mindre marginaler och konkurrens från Intel som säkert drar förbi AMD inom något år samt Nvidias billigaste kretsar.

AMD för fina CPUer men undviker personligen AMD grafikkort (min 7800X3D har AMD grafiken inaktiverad då den ger artefakter på skrivbordet).

Men AMDs grafikkretsar I andras produkter, konsoller och handhelds, imponerar mycket mer men önskar man såg den kvaliten med AMDs grafikkort och kretsar för vanliga datorer.

Hade varit kul om de gjorde en Ryzen i grafikkortsvärlden men verkar inte bli av alls.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Bryr mig ingenting om RT, tok för liten förändring för orimligt hög kostnad i flow. Men detta är garanterat det sista grafikkortet från AMD jag äger på ett bra tag (7900XTX), men det beror på helt andra anledningar.

Vilka anledningar då? Säger man det ena får man säga det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Ursäkta men förstår inte frågan Om RT eller AMD?

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du gör en tankevurpa här. De spel som använder ray-tracing är typiskt inte designade för att maximera RT-kapaciteten hos de absolut RT-starkaste korten, de har (hade vid release av spelet i alla fall) helt enkelt för liten marknadsandel för att det ska vara vettigt.

Kollar man i Blender, där man långt mer beror av maximala kapacitet av RT-prestanda, så drar 4070 jämt med 3090 (medan 4090 är dubbelt så snabb som 3090).

Sen om man är motvals till RT tycker jag man kan lyfta blicken lite: alla GPU-tillverkare, även mobil GPUerna, har numera RT-acceleration (och likt Intel har både Apple och Qualcomm rätt bra drag i sina RT-acceleratorer redan från v1.0).

Att använda RT-acceleration för ljussättning kommer inom kort vara normen. I det läget finns ingen anledning för speltillverkarna att ens bry sig om något annat sätt att rendera ljus. Raytracing ger inte bara bättre resultat, mer viktigt är att det minskar kostnaderna för att göra bra ljussättning.

Gör jag? Rtx 40 serien gör ingen fördel alls när det kommer till rt jämfört med 30 serien om man jämför två kort som utan rt presterar likvärdigt. Dvs i spel finns det ingen anledning alls sätt till specifikt just rt att skaffa 40 serien framför 30 serien (fortfarande om man jämför likvärdiga kort) sen vad korten i syntetiska tester klarar av är totalt ointressant om det inte gör någon skillnad alls i spel.

Sen håller jag helt med om att rt är framtiden, dock "inom kort" kan du nog glömma ärligt talat, lär inte vara standard förns föra eller förrförra generationen klarar av full rt i 1080p för kort i 3000kr klassen. Är en på tok för liten marknad än så länge för att rt skulle vara standard, hell gtx 1060 är fortfarande ett av dom populäraste korten idag och den orkar knappt med fortnite!

Men sure kanske blir det inom kort, men det kräver att någon gör en enorm upptäckt och lyckas skapa något som gör att vi tar ett enormt hopp i prestanda hos gpuer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Du har aldrig sett riktig Ray Tracing om du fortfarande tror Ray Tracing är en gimmick.

Spela Alan Wake 2 med full RT vs utan. Som två helt olika spel. Det ena magiskt, läskigt och stämningsfullt. Det andra grådaskigt och inte alls speciellt imponerande och med all magi borta.

Största problemet med RT att väldigt få har sett vad det faktiskt kan ge, hade fler faktiskt fått uppleva det på riktigt hade de viljat ha det.

Jag vet att det här en kontroversiell åsikt (och väldigt impopulär på just detta forum) men de som är mest emot RT är AMD-användare. Och det hänger främst på att de faktiskt inte har upplevt hur enormt det kan lyfta ett spel, som exempelvis Alan Wake 2, eftersom de inte kan slå på det med sitt kort och få det spelbart.

Och för att förtydliga, men full RT menar jag allt inom RT inkl Path Tracing, Ray Construction etc.

Prestandakrävande ja, men har man väl testat går det inte att sluta.

Precis klarat Alan Wake 2 med allt på max i 1440P med 4070 Ti Super, så overkligt bra. Blir att börja om igen på direkten, måste upplevas en gång till.

Så klart att även jag önskade man kunde få samma upplevelse på AMD eller lägre nivå på NVIDIA-kort, men gimmick - nä det är framtiden för alla storspel varje sig man vill eller inte.

Sen beror det ju också på vilket spel det är. I många spel är ljusen så välgjorda AT RT inte märks mycket. Men har spelet dåligt optimerat ljus som tydligen Alan 2 och Metros spel har så ja då är RT guld värt.

LTT gjorde också ett test för några år sedan med spel som faktiskt var svåra att se skillnad på RT och icke RT för utvecklarna gjort så bra jobb. Ett av de var en av de nya Tomb Raider om jag kommer ihåg rätt.

Men ja, själv gillar jag RT, men skulle de någonsin tvinga mig att sätta igång dlss för att ha igång det så ryker det på en gång. Inte vart ett problem än, men ja.

Permalänk
Medlem

Lägg ned skiten helt. Kan de sjunka mer - värdelös tech och drivare som de aldrig verkar kunna fixa - samma skit sedan ATI tiden!

Synd för oss, bara att de är så totalt värdelösa - ingen konkurrens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ray tracing på datorer används först 1968.
NVIDIA har pushat för att få till realtids-ray tracing, ja, men det har varit målet (eller den heliga graalen) för datorgrafik sedan innan jag föddes. Förr eller senare lär vi komma till den punkten då i princip alla spel som försöker få realistisk grafik -- dvs absolut inte alla -- kommer köra enbart ray tracing.

Oj, det måste ha varit första vågen (akademisk implementation)? Sen var det väl ganska tyst i 20 år fram till mitten/slutet av 1980-talet då det återigen trummades stort som en konkurrensfördel mellan arbetsstationstillverkarna. Återigen blev det tyst, vi får vi spola fram nästa 40 år igen och här är vi idag.
Vem sa att utvecklingen går fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ray Tracing är Nvidias påhitt och absolut inte framtiden, det är ett marknadstrick för att Nvidia ska framstå som bättre.

Ray Tracing är inte Nvidias påhitt. Det har använts inom grafik långt före Nvidia började prata om det och det är the holy grail.

När hårdvaran blir tillräckligt bra så blir det som Nvidia sa: "It just works"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Oj, det måste ha varit första vågen (akademisk implementation)? Sen var det väl ganska tyst i 20 år fram till mitten/slutet av 1980-talet då det återigen trummades stort som en konkurrensfördel mellan arbetsstationstillverkarna. Återigen blev det tyst, vi får vi spola fram nästa 40 år igen och här är vi idag.
Vem sa att utvecklingen går fort?

Hm, det har väl knappast varit tyst sedan 80-talet? Ray tracing/path tracing används av många renderingsmotorer som används till 3D, och det har varit vanligt där länge, till allt man använder förrenderad datorgrafik till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200