Ikea släpper prisvärda snabbladdare för telefoner och datorer

Permalänk
Medlem

45w räcker väl inte för en dator 100w är väl minimum

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jan-banan:

45w räcker väl inte för en dator 100w är väl minimum

Det beror på vad det är för dator och belastning medan du laddar. Räcker alla gånger för en "vanlig tunn kontorslaptop", men givetvis inte om du har någon saftigare masking för typ rendering eller gaming.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Beställde ett ex av 45-wattaren. Känns som en ”bra att ha i väskan”-reserv.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas de uppdaterar Åskvädermodulen med USB till mer effekt och USB-C oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

45w räcker väl inte för en dator 100w är väl minimum

65W krävs för USB-PD för min laptop. Under det registrerar den inte ens att något är inkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

65W krävs för USB-PD för min laptop. Under det registrerar den inte ens att något är inkopplat.

Ja men 45w är på tog för lite för att kunna kalla sig en datorladdre

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Skylar7s:

Verkar vara brutalt billigt jämfört med Apples egna, Vad är nackdelen?

Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det beror på vad det är för dator och belastning medan du laddar. Räcker alla gånger för en "vanlig tunn kontorslaptop", men givetvis inte om du har någon saftigare masking för typ rendering eller gaming.

Apple har haft runt 100w för sina laptops ~15 tum bra länge. Har även haft flera och sett flera andra lenovo, dell etc med 90-100w etc. Så det får väl ses som standard för en datorsladdare visst en rpi räknas som dator och då kan du väl ”ladda” med vad som helst. Så man får väl egentligen frågan vad som definieras hör

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett något vettig test där någon testar alla protokoll och specifikationer ingen youtube-test

Permalänk
Medlem

Låter bra. Vi har en hel hoper originalladdare från Samsung, Apple, LG, etc, som vi sparat genom åren och använt till all annan skit som börjar vilja ha USB-C eller rentav micro-a men som levererats med tveksamma eller inga laddare. Här tycks finnas ett rimligt alternativ.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jan-banan:

Apple har haft runt 100w för sina laptops ~15 tum bra länge. Har även haft flera och sett flera andra lenovo, dell etc med 90-100w etc. Så det får väl ses som standard för en datorsladdare visst en rpi räknas som dator och då kan du väl ”ladda” med vad som helst. Så man får väl egentligen frågan vad som definieras hör

Det beror återigen på vilken laptop du har, laddaren till t.ex. Macbook Air m1/m2 är. på 30W-35W beroende på storlek.
MacBook Pro börjar på 67W och starkare med de större versionerna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Kan inte Ikea börja tillverka iPhones också länge leve Ikea!

iKea

Permalänk
Medlem

129 NOK respektive 199 NOK här i Norge. Dock fortfarande prisvärt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Trevligt! Åker nog förbi och köper en idag då jag skulle vilja ha en extra laddare till mitt Steam Deck och Surface Pro 8-dator så jag slipper packa upp laddarna varje gång jag vill ladda dem hemma.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

En majoritet (typ 95% av alla laptops som säljs) klarar sig på 45W.

Men effekten på laddaren är ganska irrelevant, det laptops i regel kräver är 20v. Många laddare skickar inte 20v utan brukar ligga på max 12 eller 15v. Det är nackdelen med PD, man måste läsa den lilla texten på laddarna/batteripacken för att veta vad den faktiskt stödjer.

45W klarar ladda nästan alla kontorsdatorer som lenovo, hp. Större laptops kommer me 65w laddare (tex den T15 gen2 jag skriver detta på), men klarar sig fint med 45. Tar lite längre tid o ladda upp den men vad gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Ja men 45w är på tog för lite för att kunna kalla sig en datorladdre

Skrivet av jan-banan:

Apple har haft runt 100w för sina laptops ~15 tum bra länge. Har även haft flera och sett flera andra lenovo, dell etc med 90-100w etc. Så det får väl ses som standard för en datorsladdare visst en rpi räknas som dator och då kan du väl ”ladda” med vad som helst. Så man får väl egentligen frågan vad som definieras hör

Den Lenovo T460 jag hade fick man med en 45W med datorn. Vill man ha högre fick man köpa en separat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av boibo:

En majoritet (typ 95% av alla laptops som säljs) klarar sig på 45W.

Men effekten på laddaren är ganska irrelevant, det laptops i regel kräver är 20v. Många laddare skickar inte 20v utan brukar ligga på max 12 eller 15v. Det är nackdelen med PD, man måste läsa den lilla texten på laddarna/batteripacken för att veta vad den faktiskt stödjer.

45W klarar ladda nästan alla kontorsdatorer som lenovo, hp. Större laptops kommer me 65w laddare (tex den T15 gen2 jag skriver detta på), men klarar sig fint med 45. Tar lite längre tid o ladda upp den men vad gör det.

Enligt manualerna matar båda Ikea-laddarna upp till 20 V via PD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fördelen menar du? Du slipper betala extra för loggan.

Nu får man inte ens en logga på laddaren i orginal

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag har en extremt liten 30w Anker laddare som ledigt laddar allt man stoppar in i den.

Vissa laptops gnäller om att den är "långsam" då de förväntar sig 65W eller 90W+ men om man inte belastar datorn så laddas de alla, om en lite långsamt. Skulle men belasta en dator som kan dra upp mot 100W, kommer den såklart att laddas ur, men så långe laddaren kan ge ut rätt volt bör i stort sett alla datorer ladda med en 45W laddare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jan-banan:

45w räcker väl inte för en dator 100w är väl minimum

Min laptop kom med en 65W laddare, gnäller på "långsam laddning" på en 45W laddare, i fullt blås drar nog laptopen kanske 25-30 W så det handlar ju mer om att tillverkaren vill "värna om upplevelsen" snarare än att det behövs några enorma laddare.

Skrivet av tojt:

Jag har en extremt liten 30w Anker laddare som ledigt laddar allt man stoppar in i den.

Vissa laptops gnäller om att den är "långsam" då de förväntar sig 65W eller 90W+ men om man inte belastar datorn så laddas de alla, om en lite långsamt. Skulle men belasta en dator som kan dra upp mot 100W, kommer den såklart att laddas ur, men så långe laddaren kan ge ut rätt volt bör i stort sett alla datorer ladda med en 45W laddare.

Hade en situation när en macbook användes för att spela CoD, där kunde man spela i kanske 2-3h innan batteriet var helt urladdat trots laddare i-pluggad. 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

45w räcker väl inte för en dator 100w är väl minimum

Min macbook pro m3 pro klarar sig bra på 20W. Den laddar inte fort (som i tar timmar) men den tappar ingen laddning och hinner ladda upp sig under lunchen så det är skönt att inte behöva bära runt på en stor laddare.

Detta är nog inte tänkt att ersätta din vanliga laddare dock.

Edit: har originalladdaren (96W) i en låda här på kontoret men använder den sällan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

45w räcker väl inte för en dator 100w är väl minimum

Räcker gott och väl Har 45, 65 och 100 watt laddare till jobbdatorn (HP Elitebook) och alla tre laddare fungerar felfritt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en laddare förutom Apple original eller Samsung för den delen.
Speciellt inte en IKEA elektrisk del som alltid sitter inpluggad. IKEA har alltid levererat billigaste el-skräpet på marknaden.

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli en storsäljare detta för IKEA nu när de flesta tillverkare börjar lämna bort laddare till telefonerna och folk slarvar bort eller lyckas nöta sönder kablarna på laddare och folk börjar ha så många elektronikprylar. Så gott om kunder finns det säkert och när priser är såpass billiga så blir det liksom att folk köper en färdigt som reserv när de besöker IKEA typ.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Skulle aldrig köpa en laddare förutom Apple original eller Samsung för den delen.
Speciellt inte en IKEA elektrisk del som alltid sitter inpluggad. IKEA har alltid levererat billigaste el-skräpet på marknaden.

Min uppfattning är tvärtom att Ikea är väldigt seriösa och måna om säkerheten för sina kunder. Småhagel var en väldigt välbyggd laddare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det där är ju rakt igenom inte sant.

Skrivet av hasseb64:

Skulle aldrig köpa en laddare förutom Apple original eller Samsung för den delen.
Speciellt inte en IKEA elektrisk del som alltid sitter inpluggad. IKEA har alltid levererat billigaste el-skräpet på marknaden.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasseb64:

Skulle aldrig köpa en laddare förutom Apple original eller Samsung för den delen.
Speciellt inte en IKEA elektrisk del som alltid sitter inpluggad. IKEA har alltid levererat billigaste el-skräpet på marknaden.

Ett direkt felaktigt påstående och det finns många tester som visar motsatsen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

45w räcker väl inte för en dator 100w är väl minimum

Jag har kört mina macbooks på 18W från en laddare i bilen, de laddar långsamt (avstängd) och tappar sakta batteriprocent medan datorn används, men det förlänger drifttiden

Såklart är det olika hur olika enheter beter sig, men det jag sett oftast är att det funkar men går långsammare

Permalänk
Medlem

Jag har en som har 100 W original, men det behövs knappast för att den ska fungera. Snarare är det för att den ska ladda snabbare även medan man använder den. 65 W räcker alla gånger och det går nog på 45 W också, även om laddningen lär gå väldigt långsamt då om man använder den samtidigt. Under det är det lite mer knepigt. Jag testade förut med två olika mobilladdare på 18-20 W och den ena reagerade den på som laddare och den andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har kört mina macbooks på 18W från en laddare i bilen, de laddar långsamt (avstängd) och tappar sakta batteriprocent medan datorn används, men det förlänger drifttiden

Såklart är det olika hur olika enheter beter sig, men det jag sett oftast är att det funkar men går långsammare

Vad har du för mac?
Jag testade hemma med att sätta en effektmätare mellan uttaget och en 20W laddare.
Körde teams (tyvärr det jag gör mest numera) med kamera igång på den inbyggda skärmen. Batteriet var fullt och den drog 8.55W.
Det är en mpb pro 14" med m3 pro.
Så 10W borde i teorin räcka för min laptop. Ska testa nästa gång jag är på kontoret att bara plugga in den till en 10W laddare och se hur batterinivån klarar sig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.