Behov av privat laptop som programmerare?

Permalänk
Medlem

Behov av privat laptop som programmerare?

Jag studerar till systemutvecklare och har lite mer än ett år kvar.
Jag villhöver en ny laptop då jag börjat tröttna på mina gamla Nitro5 speldator med massa år på nacken. Den fungerar till studierna utan problem. Nackdelen är ljudnivå, tvärslut batteri och ingen möjlighet att koppla in thunderbolt. Så den kan anses som en oerhört stationär laptop för tillfället.

Är det värt att köpa en ny laptop för ca 10k? Kommer man ens att ha användning för den sen när man väl börjar jobba som utvecklare och får en jobbdator eller kommer den bara att samla damm på hyllan? Ska väl tilläggas att jag har inga visioner om att spela spel på den.

Kom gärna med egna tankar och inputs innan jag går och impulshandlar 😅

Permalänk
Medlem

När man börjar jobba får man väl en egen dator. Det tillhör ju liksom att det är svårt att arbeta utan verktyg.

Så det är om du vill köpa på dig något från nu till din första dag på jobbet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har du någon annan dator? För egen del känner jag att det skulle vara helt otänkbart att använda företagets dator till alla privata göromål.

Permalänk
Medlem

Beroende på var man jobbar så kan ju även jobbdatorn vara oerhört nedlåst, så du inte kan installera något själv knappt utan att be om hjälp av it-avdelningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goerad:

Kommer man ens att ha användning för den sen när man väl börjar jobba som utvecklare och får en jobbdator eller kommer den bara att samla damm på hyllan?

Ingen här kan titta in i kristallkulan och se vad din framtida arbetsgivare har för policys kring privat användande av jobbdator och/eller hur nedlåst den eventuellt kan komma att vara.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du någon annan dator? För egen del känner jag att det skulle vara helt otänkbart att använda företagets dator till alla privata göromål.

Jag har köpt en bärbar SSD som jag installerat Windows på. Så när jag vill använda min jobbdator privat så bootar jag från den. Fungerar fint. Nu använder jag visserligen sällan bärbar dator när jag inte jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag har köpt en bärbar SSD som jag installerat Windows på. Så när jag vill använda min jobbdator privat så bootar jag från den. Fungerar fint. Nu använder jag visserligen sällan bärbar dator när jag inte jobbar.

Återigen är det inte alltid det går. Seriösa företag har bios nerlåst.

Permalänk

Frågan är väl egentligen om du är i behov av en laptop för att göra saker som inte är relaterade till arbete. Om ja, köp en bra laptop. Om nej, spara på pengarna och nöjessurfa på din smartphone..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Återigen är det inte alltid det går. Seriösa företag har bios nerlåst.

Absolut sant. Jag är faktiskt förvånad att det går hos oss - men tydligen. 🤷‍♂️

Edit: såg att du skrev återigen. Hade missat att det redan tagits upp i tråden. 🙂

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en laptop ”extra” så ska du ha en du kan köra ett OS du inte kör på jobbet. Med andra ord är det bäst att vänta och se om du kommer köra Mac på jobbet eller inte. Om du köper en ”PC” privat så ska det förstås vara en med bra stöd för Linux.

En del företag låter inte kodare administrera sina egna datorer. Dom jobbar man för som konsult, så har man två jobbdatorer varav man får administrera den ena. Och man låter förstås bli att bli anställd av ett konsultföretag som är så stort att man inte får administrera sin egen dator.

Permalänk
Medlem

Tack för alla inputs! Jag försöker hålla mig i skinnet med impulsköpet. Använder egentligen inte datorn till mycket annat än just plugg, så det är väl om man ska hålla på med några egna projekt i framtiden då som man eventuellt behöver en egen bra laptop.
Tills dess får den gamla trotjänarn kämpa vidare!
Avvaktar tills behovet verkligen finns istället för att gå å köpa en halvbra dator nu som kanske ändå inte räcker till om ett år 😄