Problem med TeamViewer timeout, förslag på alternativ

Permalänk
Medlem

Problem med TeamViewer timeout, förslag på alternativ

Blir galen. Har haft problem med instabilt internet. Försöker köra team viewviewer som plötsligt "timeoutar" och "blockar" mig om vartannat och plötsligt säger "detected commercial use". Jag kör iofs från min jobbdator (ibland) för att logga in på datorn hemma eller min mammas dator, men klickar i free / noncommercial.

Teamviwer växlar mellan säga connection problems / blocked / commercial use - jag hatar dubbla felmeddelanden. Är det en dålig connection och ett par omstarter som gör den tycker jag är kommersiell, eller att jag kör från jobbdatorn. Eller är det dålig connection (det funkar ju att surfa men jag har lite kass wifi där jag sitter).

Jag har älskat team viewer och använt det i säkert 10 år problemfritt sen jag bytte från windows remote desktop som funkade rätt kass... Men om detta är nåt nytt de börjat med blir jag galen. Om en privat licens kostade 2-300 spänn skulle jag köpa en rakt av, men det är helt andra priser och månadsvis betalning.

Nån som vet om detta är nåt man kan bli av med eller om de ändrat nåt så man kommer drabbas av detta hela tiden. Eller om jag bara har detta problem pga dålig uppkoppling (som den då istället borde ha som felmeddelande)?

§3.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Jag kör iofs från min jobbdator (ibland) för att logga in på datorn hemma

Gjorde samma, tyckte det funka dåligt, bytte till Chrome remote och funkade mycket bättre.
Kunde till och med strula runt i WoW.

Permalänk
Medlem

Då och då klagar Teamviewer helt ur det blå på att jag kör kommersiellt. Inte ofta, vartannat år kanske. Och jag kör nästan endast mellan rummen i lägenheten, någon gång i veckan kanske, undantagsvis till släktingar i digital nöd. Kanske kör jag VPN ibland.

Fyller då i https://www.teamviewer.com/en/reset-management/ och så löser det sig på en dag eller två.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Se om HopToDesk funkar bättre. Det är helt gratis att använda, har sin källkod offentlig för alla att se, och använder sig av tvåvägskryptering så att endast du och den du är ansluten till kan se vad ni gör. Plus, det kräver inget konto och fungerar på exakt samma sätt som TeamViewer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tack för tips om andra lösningar. Just nu var det support till min mor som befinner sig 6 mil bort, så får testa nåt alternativ och installera nästa gång. Det bra med team viewer har varit att man kan installera så den alltid startas och jag bara loggar in på min klient och kan direkt hoppa in i tex hennes dator. Känns som säkerheten är hyfsat hög också. Får se vilken av alternativen som funkar bäst. Jag minns att på tiden jag körde windows remote desktop så var det ofta strul med brandväggar och liknande, ska man supporta någon i nöd så måste allt sånt bara funka, man kan inte börja med att få ingen kontakt pga brandvägg...

Permalänk
Sötast

Började använda parsec för gaming, har sedan dess helt gått över till det i alla de scenarion jag kan.

Det går att sätta så att parsec startar med datorn och om du är inloggad med samma konto på båda datorerna så tar det 0.5 sec att ansluta och sedan fungerar det perfekt. Och med tanke på att latency och framerate är gjord för gaming så kan du inte bara administrera på avstånd, man kan se film, spela etc... kanske inget man gör från morsans dator men i andra scenarion så

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Tack för tips om andra lösningar. Just nu var det support till min mor som befinner sig 6 mil bort, så får testa nåt alternativ och installera nästa gång. Det bra med team viewer har varit att man kan installera så den alltid startas och jag bara loggar in på min klient och kan direkt hoppa in i tex hennes dator. Känns som säkerheten är hyfsat hög också. Får se vilken av alternativen som funkar bäst. Jag minns att på tiden jag körde windows remote desktop så var det ofta strul med brandväggar och liknande, ska man supporta någon i nöd så måste allt sånt bara funka, man kan inte börja med att få ingen kontakt pga brandvägg...

https://anydesk.com/en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Började använda parsec för gaming, har sedan dess helt gått över till det i alla de scenarion jag kan.

Det går att sätta så att parsec startar med datorn och om du är inloggad med samma konto på båda datorerna så tar det 0.5 sec att ansluta och sedan fungerar det perfekt. Och med tanke på att latency och framerate är gjord för gaming så kan du inte bara administrera på avstånd, man kan se film, spela etc... kanske inget man gör från morsans dator men i andra scenarion så

Undrar om det funkar från jobbet, de blockar ganska mkt. Men kan börja med att testa det för hemmet. Kör ibland remote mellan datorerna hemma.

Fint med många tips!

Nån enstaka gång har jag kört team viewer på mobilapp. Svårt att göra nåt, men har kollat nån enstaka grej på datorn hemma eller kollat typ felmeddelande på morsans dator... Kanske finns det på några av tipsen? Och om det går att remota till en linux är det ett plus, typ ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Tack för tips om andra lösningar. Just nu var det support till min mor som befinner sig 6 mil bort, så får testa nåt alternativ och installera nästa gång. Det bra med team viewer har varit att man kan installera så den alltid startas och jag bara loggar in på min klient och kan direkt hoppa in i tex hennes dator.

Detta går med HopToDesk också (se bara till att installera det när du har startat programmet). Du kan även sätta ett permanent lösenord som du själv väljer. 2FA (tvåstegsverifikation) finns också som ett extraskydd.

Varför skaffa ett som kostar, när du kan få samma funktionalitet (om inte bättre) helt gratis?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Då och då klagar Teamviewer helt ur det blå på att jag kör kommersiellt. Inte ofta, vartannat år kanske. Och jag kör nästan endast mellan rummen i lägenheten, någon gång i veckan kanske, undantagsvis till släktingar i digital nöd. Kanske kör jag VPN ibland.

Fyller då i https://www.teamviewer.com/en/reset-management/ och så löser det sig på en dag eller två.

Jag hittade nedan text

Citat:

What’s considered commercial use?
Using TeamViewer for your business or profession – including accessing your home computer from work – or for any purpose for which you directly or indirectly receive compensation constitutes commercial use and requires a subscription license in accordance with the End User License Agreement.

Eftersom jag gör detta så diskvalificeras jag från TeamViewer. Jag kan ju iofs välja att sluta med det och bara använda det från datorn hemma, men då måste jag ändå börja med ett nytt program som jag troligen kan köra överallt istället...

Permalänk
Medlem

Hmmm.. Googlade på lite olika remote desktops... jag är inte admin på jobbets dator, funkar nomachine utan att installera?
Är kanske googles crome remote variant enklare från jobbdatorn, utan att installera något?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Remotely för fjärrstyrning och fjärrhjälp, servern körs i min egen hosting. Det finns både vanlig permanent agent samt snabbsupports-agent i lösningen. Och för anslutning så krävs inget mer än webbläsare vilket är smidigt om man sitter på en dator där man inte har rättighet att installera något.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Jag sprang på liknande problem (meddelanden om detected commercial use) när jag skulle fjärra morsans datorn häromveckan på samma sätt som jag alltid gjort via TeamViewer, och gav till slut upp och började leta alternativ. Jag snubblade då över https://rustdesk.com/ som funkade så pass bra att jag kan rekommendera att testa det.

Angående HopToDesk gjorde jag ett snabbtest av det och reagerade på att gränssnittet var likadant som RustDesk. Några snabba sökningar sen så hittade jag lite trådar om det hela (se länkar nedan) och HTD är tydligen en fork av RD. Jag har bara skummat igenom trådarna men det kan kanske vara värt att läsa igenom om man nu siktar på att köra någon av de lösningarna.

https://www.reddit.com/r/HopToDesk/comments/1bcwys4/how_is_ho...
https://github.com/rustdesk/rustdesk/discussions/2778
https://github.com/rustdesk/rustdesk/discussions/1590

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Nån som vet om detta är nåt man kan bli av med

Lösningen på dina problem är att installera Tailscale (Wireguard VPN-tunnel) på alla datorer och sedan sätta Teamviewer på accept only lan connections.
Teamviewer utför ingen kontroll av licenser över lan-anslutningar.
Då slipper man dessutom ansluta via deras server och bli exponerad utåt, alltså mycket säkrare och bättre än andra lösningar som Chrome desktop mfl.

Permalänk
Medlem

Blev lite akut, så testade chrome remote desktop... Den är spärrad när jag är på jobbets LAN, men om jag kopplar upp via mobil funkar det. Hemifrån för att supporta föräldrarna får det duga sålänge då det var så enkelt att installera.

Jag remotar ibland mellan datorer i hemmet. Då är nog nåt av alternativen bättre.