Var femte användare har lämnat X sedan Musk tog över

Permalänk
Medlem

X är grymt numera!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har själv förbetalt för Premium för ett år och det kommer jag fortsätta med eftersom jag gillar den relativa frihet och öppenhet som finns numera.

Tänker att det kanske är så att många bottar försvunnit. Och att bolaget borde kunna klara sig bra ändå eftersom 80% av anställda fick sparken efter övertagandet. Borde sparat en hel del på löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Är ambivalent till om de fyller sitt syfte. En post har rimligen sitt största genomslag (antar jag) då den är ny och en community note tar väl en stund innan den faktiskt dyker upp under posten. Och vid det laget har nog en stor del av de som borde läst den redan gått vidare och lever således kvar i sin ekokammare.

Men jag kan ha fel, hade vart intressant att se data över det...

Community notes har fungerat väldigt bra skulle jag säga. Det sprids snabbt när en post får en note, och under flera dagar dessutom.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Community notes har fungerat väldigt bra skulle jag säga. Det sprids snabbt när en post får en note, och under flera dagar dessutom.

Hur vet vi det? Genuint intresserad.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Hur vet vi det? Genuint intresserad.

Läs på X och se? Ett exempel på hur det kan se ut.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Sa upp mitt konto förra månaden efter Elon twittrade nåt fascistiskt för femtielfte gången. Var det enda sociala mediet jag fortfarande använde regelbundet, men nuförtiden känns det rätt fuffens. Alla annonser är ju typ crypto/nft/ai scams.

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Sista 2-3 månaderna har antalet snygga damer som addar mitt konto ökat explosionsartat. Hur vet de ens att jag numera är singel? Och vem är den här Pussy in Bio alla pratar om?

Ja samma för mig, varje dag var det 2-3 vackra damer som addat mig.

Permalänk
Medlem

Ja, det där är en community note. Men min ursprungliga fundering var ju hur snabbt en CN attachas till en post och hur stort genomslag den får visavi hur många som såg posten före noten? Alltså, utan den infon kan vi ju inte med säkerhet säga något om dess effektivitet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ja, det där är en community note. Men min ursprungliga fundering var ju hur snabbt en CN attachas till en post och hur stort genomslag den får visavi hur många som såg posten före noten? Alltså, utan den infon kan vi ju inte med säkerhet säga något om dess effektivitet?

Exakt hur snabbt en post får en note lär ju variera. Men många av de postar jag ser som får en note diskuteras i dagar, folk återpublicerar ju med hänvisning till noten. Så ingen som använder X har nog missat posten från Fritzon, sen spreds denna note även till vanliga tidningar som tog upp saken. Så även om det skulle ta 12 timmar innan en post får en note så är spridningen så pass stor att det kvittar.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ja, det där är en community note. Men min ursprungliga fundering var ju hur snabbt en CN attachas till en post och hur stort genomslag den får visavi hur många som såg posten före noten? Alltså, utan den infon kan vi ju inte med säkerhet säga något om dess effektivitet?

genomsnittligt användande var väl strax över 30+ minuter per dag. Alltså 23h 30 minuter av 24h som inlägg dyker upp som du inte läser direkt. Senast i oktober tog genomsnittlig CN 7,5h att komma upp. Alltså i vissa fall snabbare, i andra långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

genomsnittligt användande var väl strax över 30+ minuter per dag. Alltså 23h 30 minuter av 24h som inlägg dyker upp som du inte läser direkt. Senast i oktober tog genomsnittlig CN 7,5h att komma upp. Alltså i vissa fall snabbare, i andra långsammare.

Är det så att om du har interagerat med en post som ett par timmar senare får en community note - då ser algoritmen till att den återigen dyker upp i ditt flöde?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Är det så att om du har interagerat med en post som ett par timmar senare får en community note - då ser algoritmen till att den återigen dyker upp i ditt flöde?

Vet inte riktigt hur algoritmer ser ut, men personligen har dom flesta posts i mitt flöde community note. Iaf dom av värde, eller ja, dom "större".

Permalänk
Medlem

Jag blev bannad från twitter i samband med att Trump blev bannad. Jag ansågs vara en bot eller ett ryskt troll antar jag, då jag inklusive tusentals kanske miljontals andra Trump-supporters blev bannade helt utan anledning.
Sedan dess har jag inte rört twitter eller X. Orkar inte hitta alla kanaler och användare igen, dessutom blev de flesta bannade.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

X har blivit mycket bättre sen han tog över i alla fall.

Dagens skämt. Går inte ens att läsa kommentarsfältet längre med alla botar som spammar irrelevanta videoklipp samt åsikter från irrelevanta prenumeranter längst upp. Inte på tal om porr-botar, försämrad "For you" sida och mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Dagens skämt. Går inte ens att läsa kommentarsfältet längre med alla botar som spammar irrelevanta videoklipp samt åsikter från irrelevanta prenumeranter längst upp. Inte på tal om porr-botar, försämrad "For you" sida och mycket annat.

Hujedamej ja... Facebook är det ett alternativ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Hujedamej ja... Facebook är det ett alternativ?

Det beror på. Som tur är så är det inte lika mycket bottar där men det finns inget diskussionsvärde där såvida du inte hänger i facebook-grupper.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Dagens skämt. Går inte ens att läsa kommentarsfältet längre med alla botar som spammar irrelevanta videoklipp samt åsikter från irrelevanta prenumeranter längst upp. Inte på tal om porr-botar, försämrad "For you" sida och mycket annat.

Jag ser tvärt om nästan aldrig något spam. Några porrbotar har jag definitivt aldrig sett. Nu följer jag till 90% svenska konton och använder nästan bara For you-sidan, kanske beror på det? Följer väl runt 400-500 konton tror jag.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Pinsamt låg nivå på politiska diskussioner på Sweclockers. Dags att stänga tråden?

Flashback-gänget har kommit till Sweclockers med sina klassiska slagord som de använt sedan 90-talet.

Permalänk
Medlem

... men Tesla säljer plötsligt bättre sen strejkutbrottet?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter ni lägga upp nyheter om Musk som kan kommenteras?

Bidrar bara till polarisering bland oss medlemmar.

Permalänk
Medlem

Själv började jag använda X när Musk tog över. Skönt att ha en plattform där man inte riskerar censur eller shadowbanning för minsta lilla.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Själv började jag använda X när Musk tog över. Skönt att ha en plattform där man inte riskerar censur eller shadowbanning för minsta lilla.

Censur sker fortfarande. Skillnaden är att extremhögern inte censureras längre. Verkar som många i detta forum inte har några problem alls med högerextremism (men har problem med all annan extremism)... Jeez I wonder who these people are...

Permalänk
Medlem

Har under åren haft mycket nöje på svenska sidan av twitter inom ämnen som finans och oddsbetting där stora profiler kunnat twittra ut direkt då olika affärer går så snabbt och därmed haft ett syfte att följa dessa personer för att se i realtid när trades tas t.ex

Nu är det ju helt förstört efter algoritmerna men även större fokus från finansinspektionen etc att hålla koll att inte fel typ information spridds. Men ja, personligen har jag haft mycket nöje inom svenska sidan av twitter där jag ändå tyckt funnits mycket kvalité från många profiler inom olika subkategorier

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Är det så att om du har interagerat med en post som ett par timmar senare får en community note - då ser algoritmen till att den återigen dyker upp i ditt flöde?

Om du gillat, svarat på, eller retweetat en post some senare får en community note så får du en notification om detta.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Hur många har lämnat Facebook? Utan att jämföra mot andra så är siffran lite intetsägande, det kan ju vara så att sociala nätverk byts ut regelbundet.

Om Facebook, instagram eller Snapchat tappat 20% på ett år äter jag upp min mössa med salt och peppar!

Permalänk
Skrivet av hakd:

Bottarna har äntligen fått lite motstånd på plattformen.

Varför är det då så många po** bottar på Twitter? Elon lovar, Elon levererar inte.

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Vad som kanske är mer intressant är att X har 10% fler användarminuter mer än 2023. All time high minuter. Indirekt betyder det att trafiken till X från användare är HÖGRE nu än innan Musk tog över.

Kanske kan ha att göra med att extremt många botar är borta, men nya användare tillkommit, som faktiskt konsumerar tjänsten.
Musk skulle säkerligen kunna skapa 5 miljarder botkonton till sin tjänst för att piffa upp Mediarubrikerna lite. Men kollar man på vad som faktiskt spelar någon roll, så har X vuxit. Detta efter att ha gjort sig av med 90% av "medarbetarna".

Nu är det ju troligen fler bottar på Twitter nu, och dom är ju 24/7 på Twitter och postar, så användningstiden borde snarare öka om det finns fler bottar än människor.

Permalänk
Skrivet av fesoj:

> Twitters problem innan köpet var att det läckte pengar som ett såll och var fullt av bottar
> Elon börjar ta betalt, så att tjänsten kan finnas kvar
> Elon kickar bottarna

"Vad dålig Elon är, nu kostar det ju, och deltagandet minskar"

- Det är exakt vad han sa skulle hända. Men omständigheten att det är mindre bottar, och att man (om man vill) kan betala för att få t.ex. skriva längre inlägg etc, gör knappast tjänsten sämre.

Vidare, 2023-2024 ökade deltagandet (i termer av visningstid, minuter) på X med 10%, medans vanliga mediers deltagande sjönk i genomsnitt 20%. Visningar av WSJ.com var 30 miljoner/dag hösten 21, och är idag på 8-9m. Om det här verkligen handlade om en uppriktig sorg över deltagande och representation i media, hade man skrivit om hur det går för e.g. WSJ, eller valfri legacy-media. Men det gör man inte (jag förstår att swec inte är en plattform för granskning av medier generellt, utan har intresse för det digitala, så jag klandrar inte Swec för detta). Däremot har de flesta medier ett helt oproportionerligt intresse av att granska hur det går med X. Vilket de gärna får ha - men varför bara X? Om X har svårt att rekrytera organiska användare, hur är det ställt med t.ex. FB, som 2021 växte med 17%, men 2022 4%? Detsamma för Instagram.

Det enda "folk" egentligen är ledsna för, när man skriver om X, är att man förlorat sin megafon. Det är inte längre en algo-hardcarry och naturreservat av och för kliniska dårar, utan en plats som låter folk publicera och dela på ett nästan konsekventsneutralt sätt.

För egen del använder jag X varje dag, och det har aldrig varit bättre än vad det är nu.

Nu betyder ju inte ökad användningstid att det finns färre bottar, snarare tvärtom då de är 24/7 och söker igenom Twitter.
Elon har inte presenterat några som helst bevis på att han lyckats få bot på bot problemet.
Twitter läcker fortfarande pengar, nu ännu mer då företag inte vill ha reklam på Twitter då de riskerar att få judehat, islamhat, rasism etc. bredvid sin reklam...

Vad har Elon gjort för Twitter? Minskat antalet riktiga använder, låter hat, rasism och konspirationsteorier härja fritt, förstört reklamintäkterna och gjort verifieringsmärket värdelöst.

Permalänk
Medlem

X anti-X, samma kålsupare hela bunten. Skriker censur så snabbt någon inte tycker som de hörs för mycket. Twitter var censurhåla och X är censurhåla.

Tråkigt att det inte finns plattformar med riktigt yttrandefrihet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Varför fortsätter ni lägga upp nyheter om Musk som kan kommenteras?

Bidrar bara till polarisering bland oss medlemmar.

För att det ger klick och drar igång användarna. Det är något de uppenbart vill ha. Nu syns det ju inte om man varìt in och modererat tråden men då den närmar sig 24 timmar så verkar de acceptera diskussionsnivån. Med tanke på kritiken hur man hanterat nyheten om piratkopiering och hur där diskussionen inledningsvis knappt kunde utföras pga extrem hårt krav kanske man tänkt om lite här. Hade gärna sett någon kommentar från redaktionen här.

Sedan håller jag med dig, finns bättre forum för denna typ av diskussioner än detta forum. Även om jag egentligen vill se lite bredare och friare diskussionsklimat. Samtidigt var ÖÄ-tiden långt ifrån bra heller.

Personligen ser jag gärna att forumet håller den trevligare känslan iallafall jag upplevt sedan jag reggade mig på nytt för drygt ett år sedan. Vill man bråka och misslyckas med att omvända motståndare i någon fråga finns det många bättre forum för det.

Knappast sista Elon Musk relaterade nyheten så problemet, om man ser det så, kommer ju fortsätta. Bästa är egentligen att inte diskutera i denna typ av trådar då man bara motiverar fortsatt diskussion och att man fortsätter publicera denna typ av nyheter.

Edit:
Och gott folk, kom ihåg att det är påsk. Oavsett om ni firar eller inte så hoppas jag att ni tar till vara med den lediga tiden och gör sånt som ni tycker om och mår bra av.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...