Helt Nytt hus - vad ska jag tänka på?

Permalänk

Helt Nytt hus - vad ska jag tänka på?

Hej,

Jag är i början av att vi ska bygga ett hus.
Jag sitter i mitt huvud och tänker på vilka smarta saker man ska komma ihåg att fixa inför inflytt som beräknas vara om ca 1 års tid frammåt.

Kom gärna med era bästa tips på saker som är bra att tänka på i tidigt skede som kanske är bökigt att fixa i efterhand!
Kablar som ska dras genom väggar? Ska jag ha saker till garaget etc?

Om Huset:
Kommer vara ett L-format hus med friliggande Garage.
3 sovrum varav ett kommer vara kontor/gästrum. Sen alla andra normala rum man har i ett hus såklart

Permalänk
Medlem

RJ45 uttag i varje rum är ju en bra början som går till någon central placerad på ett klokt ställe.
Du kanske ska sätta ett uttag lite högre upp där du tänker att en PoE AP ska sitta.
Fundera på laddinfrastruktur för elbil, var ska detta installeras.
Solpaneler på tak, förbered om du inte installerar direkt.
Ska du köra lite bioanläggning kanske det kan löna sig att dra kabelkanaler under golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hej,

Jag är i början av att vi ska bygga ett hus.
Jag sitter i mitt huvud och tänker på vilka smarta saker man ska komma ihåg att fixa inför inflytt som beräknas vara om ca 1 års tid frammåt.

Kom gärna med era bästa tips på saker som är bra att tänka på i tidigt skede som kanske är bökigt att fixa i efterhand!
Kablar som ska dras genom väggar? Ska jag ha saker till garaget etc?

Om Huset:
Kommer vara ett L-format hus med friliggande Garage.
3 sovrum varav ett kommer vara kontor/gästrum. Sen alla andra normala rum man har i ett hus såklart

tänk på varje dosa du kan tänka dig vilja ha, sedan överdriver du antal tomrör och doser och sedan tripplar du det
våra väggar såg ut som Schweizerost och vi fick sätta extra reglar för bär fasthet ändå saknar jag rör och dosor.

media luckor på smarta ställen är bra, dra rör från en samlingsplats till dessa. (glöm inte få 220v uttag monterade i dom)
uttag i badrum,tex i fönster för högtalare
fiberpatch i stället för koppar mellan media luckorna.
tomrör och doser till kameror ute, markbrunn för belysning, och högtryckstvättar (sätter ett större rör med grus i botten där man har uttagen)

belysning i golvnivå, tänder när ma går upp på natten så man slipper tända taken.
samma sak i ev trappor.

ska du ha skärmar för att styra huset eller visa elpriser mm, förberedd för detta vid ett par ställen tex vid ytterdörren,köket vardagsrum mm.

kommer du ha element? ska dom styras, sätt så du har möjlighet att ansluta termostater till fast matning för att slippa byta batteri. (talar då om vattenburna system)

ska du ha bergvärme, köp till takmonterad frikyla till sovrummen och vardagsrum (detta saknar jag som sjutton, vi satte vanlig väggmonterad innan jag såg att det fanns takmonterad som kunde gått till alla rummen)

sätt även inomhus termometer mot bergvärmen, det gjorde 15-20% av förbrukningen för oss då pannan inte jobbar i onödan
när det är kallt ute.

dra fram större rör för laddstolpe om du ska ha el eller hybrid bil.

välj en dörr med motorlås, dvs i framtiden kommer du kanske vilja montera eldrivet lås. för att slippa jobbet med batterier så är det bättre att redan från början sätta motorlås med fast matning, detta styrs sedan på valfritt sätt, jag skulle styrt det via tex dahua kamera ringklocka som har funktionen inbyggd.

förberedd för solskydd ute, det är jättetrevligt med stora fönster, dock inte lika trevligt på sommaren när man försöker sova.
sätter man vanliga rullgardiner inne får man in värmen även om man blockar ljuset, i moderna hus är det ett helsike att får ut värmen när den väl kommit in.

något som är ett problem i nybyggen i dag är den nya typen av silverfiskar som gillar torra miljöer, dom kommer in under byggnationen och är skitsvåra att få bort. sätter du en automatisk dammsugare som torkar nära lister tex dreame x30 (L30) och kör det från början och dagligen slipper du problemet. (vi hade ett helsike att få bort dom)

ska du ha säkerhetsskåp eller kassa skåp? förberedd för detta i golv eller vägg.

Uttag i fönster för lampor.
Skulle jag bygga nytt idag skulle jag monterat en låda under fönsterbrädan, fönsterbrädan skulle sedan vara skjutbar, i lådan har man uttag monterat så sladdar mm försvinner under lampan.

Just det, se till att elektrikern sätter extra djupa dosor, detta för att kunna sätta relä,dimmer eller till och med trafo bakom brytare och uttag. dvs du vill inte ha standard apparatdosa utan typ: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-multifix-appdos...

eller helt enkelt doser som har ett större djup, särskilt om du vill kunna styra uttag utan att behöva tänka på vad du kopplar in, dvs om du ska få plats med tex heltun high load bakom uttagen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det mesta är redan sagt. Jag kan inte annat än att hålla med om MYCKET UTTAG. Ethernet i alla sovrum, allrum, vardagsrum samt garage. Ethernet högt upp, eller i tak för accesspunkter och kameror som sedan matas med PoE. Dra fram fler än du tror du behöver, man vet aldrig hur framtiden ser ut.

Bygg ett mindre serverrum där du har ett ordentligt rack med patchpanel till alla ethernetuttag, router, switch, hubbar till smarta grejer osv. Dra in fibern till detta rummet!
Fundera på hur du vill kunna spela upp musik. Du kan sätta högtalare där det passar och sedan dra rör från den platsen in till serverrummet. Här inne kan du sedan sätta förstärkare till de olika högtalarna och bygga olika zoner i huset. Glöm inte högtalare till uteplatsen. Se till att det är bra ventilation i detta rummet.

Ös på med eluttag! Man kan aldrig ha för många och man vill gärna slippa dra förlängningskablar.
Hur vill du styra din belysning? Se till att elektrikern drar fram nolla till alla lampknappar, även om det inte kommer behövas direkt.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)