Cli inlogg på edgerouter-x

Permalänk

Cli inlogg på edgerouter-x

Hej.
Tänkte börja med Cli i min edgerouter men har problem att logga in. Denna inloggning sker inifrån routerns GUI.
Problemet är att jag inte hinner att mata in det innan det blir timeout. Har försökt hitta hur jag klistrar in lösenordet men inte hittat detta. Är det någon som vet hur man gör, för jag vägrar tro att man måste mata in lösenordet manuellt. Det skulle motverka hela idén med krångliga lösenord då man bara har typ en minut att logga in på.
Har sökt men inte hittat något.
Inloggning utifrån via exempelvis Putty tar jag senare. Vill bli bekväm med Cli och öva mer på Linux först.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Kör ssh till den via putty istället, bara klistra in lösenordet med höger musknapp (om du inte petat på nån konf)

Är ju samma cli du kommer åt

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som har samma problem, jag hade dock inte det i min Edgerouter-X men kanske skiljer mellan HW-revisioner och firmware.

Putty är bland det enklaste som finns, CLI kommer se exakt likadan ut som det gör via UI:s CLI.

Först bör du se till att SSH är aktiverat på routern, finns någonstans under management ( har inte access till min just nu men finns säkert guider ), i Putty så är SSH redan satt som standard, knappa in IP-adressen till routern ( ändra port om du ändrat från standard 22 ) och anslut.

Permalänk
Skrivet av Linus:

Kör ssh till den via putty istället, bara klistra in lösenordet med höger musknapp (om du inte petat på nån konf)

Är ju samma cli du kommer åt

Tack för tipset, visste inte detta och är nu inne.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Tack för tipset, visste inte detta och är nu inne.

Snyggt, däremot finns det bättre sätt att 'öva' på Linux än att peta runt i sin router 👍

Permalänk
Skrivet av Linus:

Snyggt, däremot finns det bättre sätt att 'öva' på Linux än att peta runt i sin router 👍

Läser IT-utbildning och vi har haft nätverk redan och Linux kommer. Tänkte testa lite kommandon från nätverksdelen. Till att börja med endast att kolla inställningar och se vad som går att göra.
Har Ciscos Packet Tracer att leka runt i för att lära mig på riktigt.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Om du aldrig har varit in i din EdgeRouter-X via CLI/SSH, så har du mest troligen inte hårdvaru-avlastning aktiverat vilket innebär att du inte får ut full 1Gbe routing av din Mediatek-baserade EdgeRouter.

För att aktivera detta, anslut in mot routerns IP-adress på port ssh/port 22 med exempelvis Putty eller ssh i Powershell. Därefter kör du följande för att gå in i konfigurationsläge, aktivera hårdvaru-avlastningen samt applicera och spara inställningarna.
configure
set system offload hwnat enable
set system offload ipsec enable
commit ; save

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Vill bli bekväm med Cli och öva mer på Linux först.

Rekommenderar dual boot. Men om det inte är ett alternativ så kan du köra WSL2.

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Om du aldrig har varit in i din EdgeRouter-X via CLI/SSH, så har du mest troligen inte hårdvaru-avlastning aktiverat vilket innebär att du inte får ut full 1Gbe routing av din Mediatek-baserade EdgeRouter.

För att aktivera detta, anslut in mot routerns IP-adress på port ssh/port 22 med exempelvis Putty eller ssh i Powershell. Därefter kör du följande för att gå in i konfigurationsläge, aktivera hårdvaru-avlastningen samt applicera och spara inställningarna.
configure
set system offload hwnat enable
set system offload ipsec enable
commit ; save

Tack för tipset, ska kolla upp detta.

Skrivet av dlq84:

Rekommenderar dual boot. Men om det inte är ett alternativ så kan du köra WSL2.

Har en VM med Ubuntu jag ska använda för att lära mig Linux. Ingår dessutom i utbildningen jag går.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*