Permalänk

Tar SATA lanes?

SATA tar väl inte upp lanes från cpu och moderkort eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

SATA tar väl inte upp lanes från cpu och moderkort eller har jag fel?

SATA och PCI är olika gränssnitt, så SATA tar inte upp PCI-lanes.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

SATA och PCI är olika gränssnitt, så SATA tar inte upp PCI-lanes.

Tack moderator kan låsa tråden då jag fick svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Fast det är väl ändå en rejäl förenkling?
Vissa moderkort tappar väl SATA-portar när man använder M.2, även om det är PCIe/NVMe?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det är väl ändå en rejäl förenkling?
Vissa moderkort tappar väl SATA-portar när man använder M.2, även om det är PCIe/NVMe?

Japp mitt B760 moderkort tappade en sata port då man hade 2 m2 diskar installerade

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

SATA tar väl inte upp lanes från cpu och moderkort eller har jag fel?

Alla enheter i din dator kommunicerar på ett eller annat sätt med CPU'n. Exakt hur detta fungerar beror på vilket chipset du har.

Sedan ett hyffsat bra tag har de flesta CPU'er dedikerade lanes till grafikkort och en M.2 SSD, så om du menar ifall SATA tar upp lanes från grafikkortet så är svaret nästan garanterat Nej.

Men i övrigt så har CPU'n ett kommunikationsgränssnitt mot chipset som chipset sedan fördelar till olika komponenter. Beroende på chipset så ser det olika ut. Bättre chipset kan hantera fler enheter parallellt. Exakt hur detta fördelar sig är delvis också upp till moderkortstillverkaren. Oftast finns det ett antal dedikerade SATA portar, men sedan kan det även finnas SATA portar som delar lanes med ytterligare M.2 enheter och annat.

Så svaret på frågan är lite "it depends".

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så svaret på frågan är lite "it depends".

Det är nästan det enda man kan säga om det utan mer info. Som exempel på hur rörigt det kan bli:

https://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700...

Detta är för Skylake, men Intel körde ju den designen i många år så det är samma på många Intel-prollar. Man har alltså 26 ”High-speed lanes” sockan bli USB 3.0, SATA, Ethernet eller PCIe beroende på vad man behöver. Att koppla in en ny SATA-disk kan därför absolut stänga av PCIe-lanes.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Din sata controller kan sitta på PCIE-bussen och då tar den ju upp PCIE lanes

Permalänk
Skrivet av giplet:

Alla enheter i din dator kommunicerar på ett eller annat sätt med CPU'n. Exakt hur detta fungerar beror på vilket chipset du har.

Sedan ett hyffsat bra tag har de flesta CPU'er dedikerade lanes till grafikkort och en M.2 SSD, så om du menar ifall SATA tar upp lanes från grafikkortet så är svaret nästan garanterat Nej.

Men i övrigt så har CPU'n ett kommunikationsgränssnitt mot chipset som chipset sedan fördelar till olika komponenter. Beroende på chipset så ser det olika ut. Bättre chipset kan hantera fler enheter parallellt. Exakt hur detta fördelar sig är delvis också upp till moderkortstillverkaren. Oftast finns det ett antal dedikerade SATA portar, men sedan kan det även finnas SATA portar som delar lanes med ytterligare M.2 enheter och annat.

Så svaret på frågan är lite "it depends".

Tack! Vilka nuvarande moderkort chip från AMD och Intel delat Sata med M2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Vilka nuvarande moderkort chip från AMD och Intel delat Sata med M2?

Det beror inte på styrkretsen utan på hur enskilda moderkortsmodeller är konfigurerade, men är vanligare på de sämre styrkretsarna som har färre anslutningar tillverkaren kan använda. Men bara för att ta ett exempel så gör t.ex. Asus Prime X670E Pro Wifi det, där stängs två av SATA-portarna av om man använder en av de fyra M.2-portarna i PCIe-läge.

Så vill du veta vilka moderkort som gör det så får du helt enkelt gå igenom produktsidorna för alla moderkort hos tillverkarna och kolla specifikationerna. Jag vet inte varför man skulle vilja göra det, men det är i alla det man får göra eftersom alla moderkort är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

SATA tar väl inte upp lanes från cpu och moderkort eller har jag fel?

Skrivet av Iskra:

SATA och PCI är olika gränssnitt, så SATA tar inte upp PCI-lanes.

Skulle nog säga att svaret egenligen är jo, SATA kostar PCIE-lanes i praktiken. Allt som skall kommunicera med processorn måste dela på den bandbredden som finns, även SATA. Man kan tillverka kort som inte har fler anslutningar än det finns bandbredd för, men de flesta gör inte det utan gör det valbart på olika sätt, exempelvis genom att ha flera 16x-slottar än vad som är möjligt att använda på 16x.

Konsumentmoderkort som har många M2-platser har vad jag vet undantagslöst förbehåll att SATA-kontakter kommer avaktiveras om man använder vissa av M2-platserna. Vissa har även att PCIE-slottar avaktiveras när man använder M2-kontakter, ex. MIS's Godlike med 7st M2:

*PCI_E2 slot will be unavailable when installing M.2 SSD in the M2_4 slot.
**SATA3~4 will be unavailable when installing M.2 PCIe/ SATA SSD in the M2_3 slot.
***SATA5~8 will be unavailable when installing M.2 PCIe SSD in the M2_5 slot.
****SATA7~8 will be unavailable when installing M.2 SATA SSD in the M2_5 slot.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det beror inte på styrkretsen utan på hur enskilda moderkortsmodeller är konfigurerade, men är vanligare på de sämre styrkretsarna som har färre anslutningar tillverkaren kan använda. Men bara för att ta ett exempel så gör t.ex. Asus Prime X670E Pro Wifi det, där stängs två av SATA-portarna av om man använder en av de fyra M.2-portarna i PCIe-läge.

Så vill du veta vilka moderkort som gör det så får du helt enkelt gå igenom produktsidorna för alla moderkort hos tillverkarna och kolla specifikationerna. Jag vet inte varför man skulle vilja göra det, men det är i alla det man får göra eftersom alla moderkort är olika.

Tack men PCIe-läge används väl alltid av M2 ssd:er när de är i m2 porten? Eller menar du att stoppa en m2 disk i ett PCIe-kort som man stoppar i en PCIe plats?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men PCIe-läge används väl alltid av M2 ssd:er när de är i m2 porten? Eller menar du att stoppa en m2 disk i ett PCIe-kort som man stoppar i en PCIe plats?

M.2 är bara en formfaktor, det finns M.2-SSD:er med SATA också. (Och saker som inte ens har med lagring att göra kan också sitta i M.2, t ex Wi-Fi-kort, även om det är ovanligt i stationära.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

SATA tar väl inte upp lanes från cpu och moderkort eller har jag fel?

SATA-kontrollern sitter ansluten mot systembussen med hjälp av PCIe-banor.
När vissa av SATA-portarna används så stängs vissa PCIe-platser (även M.2).

Det är begränsad mängd bandbredd som finns att tillgå, det är skillnad på moderkort till moderkort, du får läsa manualen för att veta vilka kombinationer av SATA-kontakter och PCIe-platser som finns att tillgå samtidigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

SATA-kontrollern sitter ansluten mot systembussen med hjälp av PCIe-banor.
När vissa av SATA-portarna används så stängs vissa PCIe-platser (även M.2).

Det är begränsad mängd bandbredd som finns att tillgå, det är skillnad på moderkort till moderkort, du får läsa manualen för att veta vilka kombinationer av SATA-kontakter och PCIe-platser som finns att tillgå samtidigt.

De flesta chipsets/pch/sydbryggor har integrerad satakontroller med ett antal portar - dessa kostar inte pcie-lanes. En del moderkort har även en extra satakontroller för att få fler sataportar - dessa sitter i regel på pcie-bussen och kostar därför lanes. men i teorin skulle de lika gärna kunna sitta på usb-bussen istället och således inte kosta pcie-lanes trots att de inte tillhandahålls av chipset.

Edit: äsch, det är så tillkrånglat nuförtiden att även det här är en simplifiering, så det enklaste är nog att säga att det inte finns något korrekt svar.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Vilka nuvarande moderkort chip från AMD och Intel delat Sata med M2?

Läs instruktionsboken för moderkortet, den visar och förklarar vart du ska sätta komponenterna för optimal prestanda.
T.ex. vilka sata portar du ska använda om du oxå har m.2 diskar inpluggade etc.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av deppan:

De flesta chipsets/pch/sydbryggor har integrerad satakontroller med ett antal portar - dessa kostar inte pcie-lanes. En del moderkort har även en extra satakontroller för att få fler sataportar - dessa sitter i regel på pcie-bussen och kostar därför lanes. men i teorin skulle de lika gärna kunna sitta på usb-bussen istället och således inte kosta pcie-lanes trots att de inte tillhandahålls av chipset.

Edit: äsch, det är så tillkrånglat nuförtiden att även det här är en simplifiering, så det enklaste är nog att säga att det inte finns något korrekt svar.

Jo, som du säger är det oftast en rad förenklingar efter varandra. När det kommer till att det sitter integrerad SATA-kontroller i styrkrets så har du helt rätt, däremot kommunicerar allt via en inter-connect och ska man upp till CPU så är det ändå en PCIe-baserad lösning även om både Intel och AMD kallar det för något annat än just PCIe.

Just bandbredden och portarna i denna interconnect är det som bromsar antalet enheter som kan vara inkopplade även om det alltid fysiskt finns en kontroller och raka rör till portarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

SATA-kontrollern sitter ansluten mot systembussen med hjälp av PCIe-banor.
När vissa av SATA-portarna används så stängs vissa PCIe-platser (även M.2).

Det är begränsad mängd bandbredd som finns att tillgå, det är skillnad på moderkort till moderkort, du får läsa manualen för att veta vilka kombinationer av SATA-kontakter och PCIe-platser som finns att tillgå samtidigt.

Nja, just som du beskriver att vissa moderkort tappar PCIe-platser för att sata-portar används tror jag inte finns, då det inte är resurser som delas på det sättet som avaktiverar portar. Däremot kan en m.2 port avaktivera antingen en pcie-port eller sata-portar beroende på vilken typ av SSD (vilket protokoll) som kopplas in i den.
Sata-kontroller är i regel inte kopplade direkt med PCIe, utan kopplade genom chipset på moderkortet (som t.ex visas i det tidigare länkade diagrammet). Chipset i sin tur är kopplat med PCIe till CPU, och dessa lanes delas (mig veterligen) aldrig med någon annan resurs på moderkortet.

i.e
Det är inte ovanligt att den "sista" m.2-porten delar pcie-lanes med den "sista" pcie-porten på moderkortet, vilket gör att det bara går att använda en av dem samtidigt, dessa går inte sällan genom chipset och en gen lägre än de andra. På samma sätt kan m.2-portar (kopplade genom chipset) få dela sin sata-koppling med en eller (vad jag sett oftast) flera av de sata-portar som finns på moderkortet.

EDIT: tvåa på bollen, och blir gärna motbevisad, även om jag personligen tycker att det skulle vara en skum koppling att döda pcie-lanes för att det använda sata-portar

EDIT2: Hade visst ett sådant moderkort själv; mitt asrock B550 PRO4 delar den andra m.2-slotten med sata# 5 och 6, ibland ska man inte vara för säker på sig själv

EDIT3:

I denna bild kan man se hur de konfigurerat det; vid "B550 chipset" där det står "pick one: 2x PCIE 3.0 or 2x SATA 6Gbps" har de alltså kopplat en switch som dels antingen kopplar pcie direkt till m.2, eller kopplar sata-kontrollen till m.2-porten eller sata-portarna beroende på vad som kopplas in.
Undrar man varför de inte använt de 8x Gen 3 som också är tillgängliga så är det troligen för att de valt att splitta dem x4 till nedersta pcie-x16-sloten, x1 till pcie-x1-sloten, och x2 till wifi-m.2-sloten utan att behöva dela dess lanes med något annat. (lämnar en lane oanvänd)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Som "mpat" ovan redovisade hur Intels chipset kan konfigureras så följer här hur det ser ut på AMD, båda tillverkarna har i stort sett samma grundarkitektur. (En länk mellan CPU och Chipset som sedan delas upp i en mängd IO-portar. Vissa går dock direkt till CPU.)

Anandtech: Sidan 4 berättar om "AM5 Chipsets: X670 and B650, Built by ASMedia"

HWCooling: amd-am5-platform-b650-x670-x670e-chipsets-and-how-they-differ

Som nämnts så finns det många olika alternativa konfigurationer från samma chipset som moderkortstillverkarna kan nyttja i olika prissegment.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

SATA-kontrollern sitter ansluten mot systembussen med hjälp av PCIe-banor.
När vissa av SATA-portarna används så stängs vissa PCIe-platser (även M.2).

Det är begränsad mängd bandbredd som finns att tillgå, det är skillnad på moderkort till moderkort, du får läsa manualen för att veta vilka kombinationer av SATA-kontakter och PCIe-platser som finns att tillgå samtidigt.

Jag har läst manualen men jag blir inte klokare av den. Den förklarar bara vilka av PCI-slottarna är 2.0/3.0 1x/x16 slot. Den ger inga kombinationer på vilka slottar som stängs av eller inte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Jag har läst manualen men jag blir inte klokare av den. Den förklarar bara vilka av PCI-slottarna är 2.0/3.0 1x/x16 slot. Den ger inga kombinationer på vilka slottar som stängs av eller inte.

Jag kan inte hjälpa dig om du inte berättar vilket moderkort och Cpu du använder.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har läst manualen men jag blir inte klokare av den. Den förklarar bara vilka av PCI-slottarna är 2.0/3.0 1x/x16 slot. Den ger inga kombinationer på vilka slottar som stängs av eller inte.

Här är ett par manual-exempel på hur Asus dokumenterar begränsningar.

(AMD) ROG STRIX B550-F GAMING Stänger av SATA 5/6.

Sidan vi Se "*" notisen längst ned i avdelningen "Storage". Sidan x Noteringar under tabell. Sidan 1-11 Notering. Sidan 1-12 Notering.

(INTEL) ROG STRIX B760-A GAMING WIFI Begränsar 3e x16 slotten från x4 till x2.

Sidan vi Se "*" notisen längst ned i avdelningen "Expansion Slots". Sidan xii Noteringar under tabell. Sidan 1-7 Notering.

Konsumentplattformarna har ju länge varit begränsade avseende antalet PCIe-kanaler, eller dess genomströmning mellan CPU och chipset. Men förhoppningsvis utökas detta framöver när det blir sockelbyten; AMD adderade med AM5 en x4-kanal så att två M.2 kan direktanslutas till processorn. Det är sedan fritt för moderkortstillverkarna att bara erbjuda en M.2 och använda dessa x4 till något annat viktigt (som RGB! )
Jämför gärna med Intels N100-processor som bara har nio PCIe kanaler totalt.

EDIT: Enligt Yoshmans inlägg i tråden om Intels nya sockel, så sker motsvarande PCIe utökning i LGA-1851 avsedd för 15e generationens desktop-processorer.

Citat:

... nyhet i LGA-1851, man lägger till 4st PCIe5 linor direkt till CPU, så blir nu 16st PCIe5 (typiskt GPU), 4st PCIe4 till SSD samt 4st PCIe5 till SSD (nytt).

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kan inte hjälpa dig om du inte berättar vilket moderkort och Cpu du använder.

Skrivet av mc68000:

Här är ett par manual-exempel på hur Asus dokumenterar begränsningar.

(AMD) ROG STRIX B550-F GAMING Stänger av SATA 5/6.

Sidan vi Se "*" notisen längst ned i avdelningen "Storage". Sidan x Noteringar under tabell. Sidan 1-11 Notering. Sidan 1-12 Notering.

(INTEL) ROG STRIX B760-A GAMING WIFI Begränsar 3e x16 slotten från x4 till x2.

Sidan vi Se "*" notisen längst ned i avdelningen "Expansion Slots". Sidan xii Noteringar under tabell. Sidan 1-7 Notering.

Konsumentplattformarna har ju länge varit begränsade avseende antalet PCIe-kanaler, eller dess genomströmning mellan CPU och chipset. Men förhoppningsvis utökas detta framöver när det blir sockelbyten; AMD adderade med AM5 en x4-kanal så att två M.2 kan direktanslutas till processorn. Det är sedan fritt för moderkortstillverkarna att bara erbjuda en M.2 och använda dessa x4 till något annat viktigt (som RGB! )
Jämför gärna med Intels N100-processor som bara har nio PCIe kanaler totalt.

EDIT: Enligt Yoshmans inlägg i tråden om Intels nya sockel, så sker motsvarande PCIe utökning i LGA-1851 avsedd för 15e generationens desktop-processorer.

Har ett Asus X99 moderkort. En 5820K med 24 PCIe 3.0 lanes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har ett Asus X99 moderkort. En 5820K med 24 PCIe 3.0 lanes.

Jösses amanda, hur svårt är det att ge fullständig modellbeteckning?
Välj ett av dessa, eller komplettera om jag missat något!

ROG RAMPAGE V EDITION 10 X99-Deluxe II ROG STRIX X99 GAMING

Ja, det kan spela roll!

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Jösses amanda, hur svårt är det att ge fullständig modellbeteckning?
Välj ett av dessa, eller komplettera om jag missat något!

ROG RAMPAGE V EDITION 10 X99-Deluxe II ROG STRIX X99 GAMING

Ja, det kan spela roll!

Men förlåt då jag glömde bort ett Asus X99-A.

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI x99 SLI PLUS mamma kort och när jag använder m2 slotten så stängs SATA port 5-6 av.

På ditt Asus x99-A ser det ut som att M2 använder sig utav x4 PCIe kontakten. Så antingen en M2 disk i m2 slotten eller något som sitter i x4 slotten. Båda går inte att utnyttja samtidigt.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-A/E10088_X9...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Har ett Asus X99 moderkort. En 5820K med 24 PCIe 3.0 lanes.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-A/E10088_X9...

Gul = Endast PCIe 2.0 -> Styrkretsens banor och inte CPU.

i7-5820k har 28 PCIe-banor.
M.2 porten har endast stöd för PCIe och delar länkar med PCIe x16_4.
X99-styrkretsen har stöd för 10 st SATA-enheter "natively".

Nej, på ditt moderkort så påverkas inte PCIe-portarna av SATA-portsanvändning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av jimet:

Jag har ett MSI x99 SLI PLUS mamma kort och när jag använder m2 slotten så stängs SATA port 5-6 av.

På ditt Asus x99-A ser det ut som att M2 använder sig utav x4 PCIe kontakten. Så antingen en M2 disk i m2 slotten eller något som sitter i x4 slotten. Båda går inte att utnyttja samtidigt.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-A/E10088_X9...
<Uppladdad bildlänk>

Gör de?

Jag kör två stycken NVME m2 diskar varav den första en Samsung 990 Pro stöder PCIe 4.0 och den andra en Samsung 960 Pro som endast stöder PCIe 3.0

Samsaung 990 Pro disken körs på m2 porten som sitter på moderkort och körs i PCIe 3.0 då mitt moderkort inte har stöd för PCIe 4.0. Den andra Samsung 960 Pro disken kör jag på ett M2 adapterkort som är satt på en av PCIe Express slottarna som klarar PCIe 3.0 x16.

Sedan grafikkortet som utnyttjar PCIe 3.0 x16 och sitter på PCIe Expressporten 3.0 x16 längst upp.

Går jag in på HWinfo så står det att 990 Pro disken som sitter i m2 porten på moderkortet körs i PCIe 3.0 x16 GT/s och Samsung 960 Pron som körs på adapterkortet körs i PCI 3.0 x8 GT/s. Varför körs inte den i x16?

Sedan en WD hårddisk på en av SATA-portarna.

Kör en Intel 5820K.

Skrivet av DavidtheDoom:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/X99-A/E10088_X9...
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Gul = Endast PCIe 2.0 -> Styrkretsens banor och inte CPU.
<Uppladdad bildlänk>
i7-5820k har 28 PCIe-banor.
M.2 porten har endast stöd för PCIe och delar länkar med PCIe x16_4.
X99-styrkretsen har stöd för 10 st SATA-enheter "natively".

Nej, på ditt moderkort så påverkas inte PCIe-portarna av SATA-portsanvändning.

Ja du har rätt 28-lanes klarar den inte 24 som jag först trodde.

Kör m2 adapterkortet på PCIe Express slot nummer 3 porten. Så det är ej rekommenderat att köra m2 adapterkortet på PCI Express nummer 4 porten? Finns en bättre bild som visar expansionsportarna men vet inte hur man klistrar in den här.

Så summa sumarum så är det grafikkortet som tar upp 16st PCIe 3.0 lanes, sedan två NVME ssder som båda tillsammans tar upp 8st PCIe 3.0 lanes den ena i x8 GT/s och den andra x16 GT/s. Och det blir 4st PCI 3.0 lanes över? Har jag fattat det rätt? Hur många lanes tar min WD disk som sitter i en av SATA portarna?

Eller har jag fått det om bakfoten? Att grafikkortet tar upp 16st PCIe 3.0 banor och Samsung 990 Pro PCIe 4.0 disken också tar upp 16st PCIe 3.0 banor?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, på ditt moderkort så påverkas inte PCIe-portarna av SATA-portsanvändning.

Men däremot USB-portarna, lite ovanligt nog (från specifikationen i början av manualen):

Citat:

* The PCIe x16_4 slot shares bandwidth with M.2 x4. When the M.2 socket is occupied, the PCIe x16_4 will be disabled.
** The PCIe x16_3 slot supports x8 devices only.
***The PCIe x16_2, PCIe x1_1, and USB3_E56 connectors share the same bandwidth. By default, the PCIe x16_2 slot and PCIe x1_1 slot automatically run at x1 mode with USB3_E56 enabled for best resource optimization.

Permalänk
Skrivet av perost:

Men däremot USB-portarna, lite ovanligt nog (från specifikationen i början av manualen):

Vilken sida ser du det?