Snart måste du betala för att anmäla nätbluffar

Permalänk
Avstängd

ARN är en myndighet som redan finansieras av skattebetalarna, så att införa en avgift är riktigt grisigt gjort. Sedan är ARN närmast meningslös, då deras beslut inte är tvingande.

Permalänk
Avstängd

ARN är ända stort skämt tycker dom hjälper företag mer än konsument, vart uppsagt från Nordea för fel värdegrund.
ARN försvarade Nordea i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Om de får in för många ärenden kanske de ska öka straffet för butikerna som försöker luras så att de slutar.

Öka? Det finns inga straffåtgärder från ARN idag. De ger bara en rekommendation hur tvisten ska lösas.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om nu det ska till en avgift nu oavsett, borde det inte vara mer rimligt att istället för att alla som anmäler ska betala en avgift:

OM en ARN ansökan inte blir ifylld korrekt, dras tillbaka efter handläggning (såvida inte löst med butiken därefter, se då nedan), ARN inte får svar av anmälare, endast då ska en avgift tas från ARN och betalas på samma sätt som vilken annan myndighet skulle ta betalt för vissa moment som faktura, och vid beslut om kund får rätt, ska då avgiften istället riktas mot butik. (dem har råd..)

Då läggs ju inte kostnaden för den arbetsbördan på dem som gjort allt korrekt, och om butik efter anmälan innan/efter löser det (såvida inte ARN står på butikens sida), då ska butiken betala in till ARN avgiften, eller riskera väl betalkrav, svartlistade osv.

Bäst isåfall då svartlistade, eftersom om ARN ser flera fall där företag utnyttjar reklamationstillfällen för att maximera vinst genom att låta kund ej få det som är rätt, så ses ju det mönster och enklare för att att stå på kundens sida vilket blir till än större nackdel för företagen.

Då satsar företagen mer på att lösa med kund innan, kund får sannolikt mer rätt, myndighet ej belastat, win-win.

Blir i efterhand att all tid som spenderas med kund blir mer värt för dem att lösa än att riskera även X antal avgifter bara för att person som nekat kund gjort fel bedömning. Lägg till även då att det skulle få personal som beslutat att riktigt tänka till om verkligen rätt eller då riskera avgiften.

Så med faktura istället för ansökansavgift för alla, och att butik riskerar stå för det så för det, så finns ju fler fördelar med det.

Då slipper man väl sådana som gentemot inte minst äldre och främst okunniga kunder, ger helt galna påståenden ( praxis att få presentkort vid reklamation, fula sig med att sänka priset på en vara istället för tjänst trots sagt får på köpet pga deras provision och ej öppet köp på tjänster såklart, med flera fall).

Tror att om skulle bli den effekten, så då hellre blir det rättvist åt båda hållen mot företag som gör fel men även kunder:

Kunder som inte kan göra en anmälan korrekt och slösar därav resurser, samt företag som verkligen utnyttjar kunder, ska få det kännbart. Endast i kunds fall ( då ARN är skattefinansierat) bör vara ingen avgift om nekas, så att folk inte vågar göra en anmälan trots att dem gjort allt korrekt och enbart nekas beträffande om bevisbördan. Annars får det väl lägga på nån skatt eventuellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lite som CSN och påminnelseavgifter. De skickar inte ut några fakturor, och glömmer du att logga in på CSN för att betala fakturan à la Hedenhös så åker du på en påminnelseavgift på hissnande 450 kr.

CSN då ska du se trängselskatten i Stockholm, hade helt missat det och glömt betala 7kr eller vad det nu va och fick en slutkostnad på 500kr extra!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Pengarna borde ju betalas tillbaka OM anmälan påvisar att fel begåtts.

Hade tänkt skriva samma sak. Allt annat får det att verka som det finns andra anledningar än att säkerställa att anmälaren är seriös och har rätt bevisning.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är lite märkligt att lägga på en avgift för att en skattefinansierad myndighet ska göra det jobb den konstruerad för att göra med hjälp av de skattemedel som finansierar den. Att det sedan tycks bero på att de har fått "för mycket" att göra är också märkligt. Det borde gå att lösa på annat sätt. Vad sägs om att första anmälningen är gratis, men att eventuella kompletteringar kostar 150 kr?

Skrivet av krEJZi:

SWEC: Ni får följa upp detta sedan hur det påverkar statistiken och antal ärenden osv!

Ja, det här måste följas upp av redaktionen.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Vansinnigt! En skattefinansierad myndighet ska belägga en privatperson med "Dubbelt straff".
Först blir man lurad av ett företag på nätet.
Sen måste man betala 150 kr i vad som känns som utpressning för att det ska granskas.
Blir sen ändå bara en rekommendation som företaget kan skita i.
Inte en enda vettig person anmäler väl till ARN om det känns som ett dubbelt straff som förmodligen inte ger någon konskvens för blufföretaget alls.
Om dom står på konsumentens sida så ska dom lägga ned ARN.
Men nu ser dom det som en möjlig inkomstkälla. Om inte så blir det mindre problem med handläggning i vilket fall som helst om ingen anmäler någonting pga idiotavgiften.
Win-win för ARN.
Dom skiter i konsumenten fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

CSN då ska du se trängselskatten i Stockholm, hade helt missat det och glömt betala 7kr eller vad det nu va och fick en slutkostnad på 500kr extra!

haha de är de värsta. Och ibland så skickar de inte ens faktura till att börja med

Permalänk

ARN borde få rätten att kräva in avgiften an det anmälda företaget.
Det verkade på citatet tidigare som att man Kan få tillbaka. Men om ARN får rätten, så finns det möjlighet att faktiskt ge ARN lite mer makt. Företaget får då en faktura som dom måste betala, oavsett om dom accepterar ARNs beslut. Det garanterar inte att kunden kompenseras, men det gör att företaget inte kan ignorera fullständigt, då det skulle innebära att kronofogden kopplas in.
Större företag kan ju förstås betala bara den avgiften och sen gå vidare som inget hänt.
Men då drabbas ju inte anmälaren av ha gjort en fullständigt legitim anmälan.

Problemet kvarstår då att fullständigt riktiga anmälningar ändå innebär en kostnad för anmälaren, om det är ett oklart fall, där ARN i slutändan ändå anser att företaget inte gjort fel av sådan art att ARN bör besluta om åtgärd.
Det riskerar ju att avskräcka folk från att anmäla så fort folk inte känner att felen är så uppenbara att dom inte kan ignoreras. Företag skulle då få incitament för att avsiktligt försöka se till att konsumenter ska förvirras. Vilket ändå blir problem när det gäller konsumenträtten. Idag är ARN en sorts domstol light. Så dom konsumenter som känner sig förvirrade kan alltid anmäla och se om dom hade rätt i att dom hade lagen på sin sida.

Permalänk
Medlem

Och här är jag som tycker att arn borde kunna för-beordra att advokatkostnader landar på företaget vid rätt.

Den enda anledning för deras existens är kostnaden att stämma företag i domstol. Att de skulle ha möjlighet att garantera att konsument inte betalar för advokat skulle ge dem faktisk kraft istället för det skämt de är idag.

Permalänk
Medlem

Man borde få betalt för att göra den samhällsnyttan när man anmäler och det leder till dom.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man borde få betalt för att göra den samhällsnyttan när man anmäler och det leder till dom.

Är nog inte ARN du ska anmäla till om du vill att någon ska bli dömd.

Permalänk
Medlem

ARN är ju meningslöst ändå, tog 3 år innan de till slut krävde att jag skulle bevisa att internetuppkoppling inte hade levererats.
Märklig syn på saken att det är mottagarens ansvar att bevisa utebliven leverans och inte leverantörens ansvar att bevisa leverans.
Utöver det, vilken privatperson sparar loggar så länge.
ARN är lika kontraproduktiv som hyresgästföreningen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Folk får tycka vad det vill om avgiften, precis som man ser på diskussionen. Däremot är jäkligt märkligt att inte fler reagerar på att 1/3 av alla anmälningar faller bort för för att folk, bla, inte orkar fylla i korrekta anmälningar eller komma in med kompletterande uppgifter. Samtidigt klagar man på att ARN är värdelöst för att det tar tid?!

Om folk bara gjorde det dom skulle så innebär det ju att andra skulle få svar snabbare. Nu gissar jag bara men kan tänka mig att många anmälingar då är i stil med "Vaf-n %€&$@#+ ville inte ta tillbaka hörlurarna på öppet köp bara för det var helt fulla med örvax".

Känner man att man har blivit felaktigt behandlad så att man lämnar in en anmälan så får man väl för hel... se till att anmälan är korrekt ifylld och/eller svara med kompletterande uppgifter om det efterfrågas.

Permalänk
Medlem

ARN är tyvärr ett skämt. Har haft ett solklart case där från dag 1 men som tog 6 månader att granska. Slutade med att jag lyckades lösa det på eget sätt.

Borde bli en ny lagstiftning mot företag som får för många anmälningar på sig. Skevt att det är kunden som ska ta dubbla smällar här.

Borde vara en 500 kr pantavgift/straffavgift att få en anmälan mot sig som företag, som det sedan kan få tillbaka om det får rätt i ärendet eller om ärendet blir nerlagd. Har det fel eller om ärendet utredds till kundens fördel så får företaget betala denna summa i böter eller få näringsförbud.

Om man vill göra det mer rättvist så kan privatpersoner få betala 150kr i pant/Utrednings avgift som tillfaller ARN om man bedöms ha fel/inte fullföljer sin anmälan. får man rätt återbetalas pengarna.

Finns många bluff företag där ute som tyvärr kan fortsätta lura privatpersoner dag in dag ut.

Permalänk
Medlem

Flera delar i det här.

Finns det en liten tröskel för att göra något så hindras en del, på ett sätt bra så och det minskar en del onödigt.

Att myndigheter ska sträva efter att bli vinstdrivande el ens ekonomiskt lönsamma är en negativ utveckling (nu lär inte just det här vara av den dimensionen).
Ta bara ett av de mest uppenbara exemplen som är polisen. Det primära syftet är inte att förebygga el lösa brott, utan att dels kunna presentera statisk över "samhällsnyttan" (=antalet lösta brott) och dels dra in böter på enkelt lösta ärenden oberoende av deras samhällspåverkan.

Skulle behöva bli mer kännbart för företagen som bluffar. Det kanske inte riktigt når upp till bedrägeri el har den nivån att det ens skulle utredas som så, men att företag på olika sätt agerar så att de lurar kunderna el inte levererar det som förväntas.
Det kan göras misstag ja, men uppsåtligt bkuffande ska straffa sig.

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Borde vara en 500 kr pantavgift/straffavgift att få en anmälan mot sig som företag, som det sedan kan få tillbaka om det får rätt i ärendet eller om ärendet blir nerlagd. Har det fel eller om ärendet utredds till kundens fördel så får företaget betala denna summa i böter eller få näringsförbud.

Så vill du få bort en mindre konkurrent är det bara att överrösta ARN med anmälningar som är osanna och vänta på att likviditeten i det företaget kollapsar och dom hamnar i obestånd. Låter vettigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mervärde:

Så vill du få bort en mindre konkurrent är det bara att överrösta ARN med anmälningar som är osanna och vänta på att likviditeten i det företaget kollapsar och dom hamnar i obestånd. Låter vettigt...

Det finns väl sätt att få det att fungera. Säg att företag har upp 30 dagar på sig att betala från utredningen är klar. Då behöver det inte ligga ut med pengar eller betala in om det får rätt. Det måste väl ändå låta vettigt?

Är lösningen att ha det som idag bättre? Diverse skit företag lurar kunder.

Permalänk
Medlem

Är regeringen fulla?
Nog för att moderaterna har ett dåligt rykte men att de ska börja ta betalt för att folk anmäler ohederligt eller kriminell verksamhet är onekligen ett nytt lågvattenmärke.
Speciellt då scams främst drabbar folk med dålig ekonomi då de kan vara mer benägna köpa i billigaste butik snarare än en dyr men känd kedja.

Ta betalt för att bruka sina rättigheter som medborgare och anmäla företag som missköter sig?
ska det kosta att lämna in en polisanmälan härnäst?
Vad fasen, undrar ju om regeringens företrädare får betalt under bordet eller om det bara är skenande inkompetents

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Om de får in för många ärenden kanske de ska öka straffet för butikerna som försöker luras så att de slutar.

Hehe, tror nog faktiskt det räcker med att börja utreda den sortens brott i större utsträckning. Får för mig att det är för lätt att komma undan idag. Till syvende og sidst måste likförbannat någon dömas för att straff ska kunna utdelas

Skrivet av Gender Bender:

Lite som CSN och påminnelseavgifter. De skickar inte ut några fakturor, och glömmer du att logga in på CSN för att betala fakturan à la Hedenhös så åker du på en påminnelseavgift på hissnande 450 kr.

Haha, ja, som myndighet har de rätt att ta ut en mycket större förseningsavgift än kommersiella företag. Vad som gör det riktigt provocerande är att CSN tillsammans med Transportstyrelsen är de enda myndigheter som drivs med vinstintresse, och att de till och med budgeterar för inkomster av förseningsavgifter. De pungslår dig kort sagt så hårt de får för att maximera kassainflödet, det handlar inte på något vis om att täcka självkostnaden för förseningen eller dylikt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Folk som kommenterar verkar ju för det mesta ha helt missat att detta inte är en avgift införd för att bekosta ARN:s verksamhet utan den finns enbart till för att minska på mängden ärenden. Det är alltså en ren bromsmekanism, inget annat.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Fritt fram att bluffa med billigare artiklar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

ARN är ända stort skämt tycker dom hjälper företag mer än konsument, vart uppsagt från Nordea för fel värdegrund.
ARN försvarade Nordea i mitt fall.

Lite lätt OT, men nu blev jag riktigt nyfiken. Aldrig hört talas om att en bank någonsin tyckt att några pengar luktar illa. Historiskt har de ju liksom inte själva haft några problem med att hjälpa lönsamma rika kunder att fuska undan miljardbelopp till Panama, systematiskt underlåtit att agera mot pengatvätt, skattefiffla för egen räkning, lura äldre att investera i sina egna illa förvaltade instrument med skithöga avgifter, osv.

Det är inte utan att man undrar hur tusan du gjort för att de ska kicka ut dig för att du har fel värdegrund? Har du rent av råkat säga att du betalar skatt och aldrig blåser någon så deras tjänstemän hörde det eller nåt? Vill du utveckla?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Folk som kommenterar verkar ju för det mesta ha helt missat att detta inte är en avgift införd för att bekosta ARN:s verksamhet utan den finns enbart till för att minska på mängden ärenden. Det är alltså en ren bromsmekanism, inget annat.

tror det är ganska tydligt för dom flesta.Bara tråkigt att det går den vägen när det faktiskt finns något man kan göra och ARN skulle kunna bidra till en bättre och tryggare marknad för konsumenten.

Edit:Det som va tanken med ARN från början.

Permalänk
Medlem

Finns en lösning som kan få både regering och företag på knä, sluta handla tills de tagit fram en vettig lösning.

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Är lösningen att ha det som idag bättre? Diverse skit företag lurar kunder.

Jag kan tänka mig att faktisk ha riktiga domstolar som dömmer ut faktiska straff och inte en myndighet som ger rekommendationer. Faktiska lagkrav på rättelser.

Möjligheten finns dock idag, så kallade småmål, men en allt för stor kostnad för att riktigt små ärenden ska kunna gå den vägen.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/avgor-tvisten-i-d...

"I småmål, det vill säga mål där tvisten handlar om mindre än 28 650 kronor, är möjligheterna att få ersättning begränsade. Den som vinner målet kan till exempel bara få ersättning för en timmes juridisk rådgivning. Det finns även gränser för hur mycket en sådan timme får kosta. Dessa begränsningar gäller även för europeiska småmålsförfaranden, det vill säga tvister som handlar om pengar och är gränsöverskridande inom EU."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mervärde:

Jag kan tänka mig att faktisk ha riktiga domstolar som dömmer ut faktiska straff och inte en myndighet som ger rekommendationer. Faktiska lagkrav på rättelser.

Möjligheten finns dock idag, så kallade småmål, men en allt för stor kostnad för att riktigt små ärenden ska kunna gå den vägen.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/avgor-tvisten-i-d...

"I småmål, det vill säga mål där tvisten handlar om mindre än 28 650 kronor, är möjligheterna att få ersättning begränsade. Den som vinner målet kan till exempel bara få ersättning för en timmes juridisk rådgivning. Det finns även gränser för hur mycket en sådan timme får kosta. Dessa begränsningar gäller även för europeiska småmålsförfaranden, det vill säga tvister som handlar om pengar och är gränsöverskridande inom EU."

Det kan vara en lösning på ärenden med lite större belopp än några hundralappar, men för att komma åt företag som säljer för säg under tusenlappen så hade det varit bra med ett bötessystem, Om ARN hade börjat ge böter vid förlorade ärenden och till slut näringsförbud efter x antal förlorade ärenden under en tolvmånadersperiod, så hade företag dragit sig för att komma ditt och kanske satsat på sin kundtjänst istället.

Skulle även kunna införa någon form av bötes trappa - fler förlorade ärenden per år desto högre böter per förlorat ärende.
Förtroendet för ARN hade höjts och om det fortfarande va en öppningskostnad på 150 kr för konsumenten så hade det sluppit onödiga ärenden.

Ser bara så många andra lösningar som är bättre än att smälla på 150 kr i anmälningavgift för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att alla företag som blivit fällda av ARN skulle hängas ut på deras websida, men jag besökte den nu och kunde inte hitta det.
De hade endast exempel på "vägledande beslut" där företagen hade blivit avidentifierade.

Om de fällda företagen hade hängts ut offentligt så att konsumenter skulle kunna se där och undvika dessa företag, så skulle ARN ha haft lite tyngd. Nu gör de inte det.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Det kan vara en lösning på ärenden med lite större belopp än några hundralappar, men för att komma åt företag som säljer för säg under tusenlappen så hade det varit bra med ett bötessystem, Om ARN hade börjat ge böter vid förlorade ärenden och till slut näringsförbud efter x antal förlorade ärenden under en tolvmånadersperiod, så hade företag dragit sig för att komma ditt och kanske satsat på sin kundtjänst istället.

Skulle även kunna införa någon form av bötes trappa - fler förlorade ärenden per år desto högre böter per förlorat ärende.
Förtroendet för ARN hade höjts och om det fortfarande va en öppningskostnad på 150 kr för konsumenten så hade det sluppit onödiga ärenden.

Ser bara så många andra lösningar som är bättre än att smälla på 150 kr i anmälningavgift för konsumenten.

Jag håller med om att ARN i sin konstruktion är värdelöst. Ett oseriöst företag kommer inte bry sig om en rekommendation. Så är det ju.

Som företagare har jag läst en del utsagor från ARN, för att veta vad som gäller, och ibland är utslagen ganska underliga.
* Det är t.ex ok att som kund lämna tillbaka kläder som du använt.
* Du som kund är inte tvungen att betala returfrakten, även om det står i villkoren, om den är allt för hög. Gällde retur av soffa m.m. Det enbart för att företaget inte informerat om att det kostar en massa att skicka pallar med saker.
* Du som företagare har inte rätt att få omkostnader som frakt ersatta om kunden ångrat hela sitt köp, även om du beskrivit produkten till punkt och prickar eller om kunden faktiskt köpt varan förut. Ångerrätten är trotts allt för att du som kund kan kunna undersöka varan. Du som företagare måste betala tillbaka erlagd frakt.
* Även vid så kallade köp i ond tro, dvs kunden bör ha vetat att du inte kan få 100% i rabatt på en TV, är det säkert att du kan få ersättning från kunden eller varan tillbaka. Du måste nämligen kontakta kunden inom en viss tid. En månad var för lång tid.

Fast du har rätt i att de företagare som med uppsåt lurar sina kunder bör få näringsförbud alt böter.