”Snygg” laptop med dedikerad grafik?

Permalänk
Medlem

”Snygg” laptop med dedikerad grafik?

Vill ha en lite nättare laptop med dedikerat grafikkort då jag spelar lite wow på den.

Utseendet är av betydelse då jag tycker alla gaming laptops är så fula… och ofta klumpiga.

Har googlat runt och funnit några serier som tilltalar mig rent form- och utseendemässigt.

Några exempel är:
Lenovo ideapad pro
Asus vivobook
Dell xps

Vad finns det fler för produktlinjer jag kan kika efter? Har inget emot arbetsstuket typ Thinkpad, mkt hellre sånna än gaming. Enda kravet är som sagt dedikerad grafik. Acer är egentligen enda märket som går bort. Extremt dåliga erfarenheter av dem.

Budget, max 15000.

Permalänk
Medlem

Är detta fult? https://www.inet.se/produkt/1974407/asus-tuf-a16-ryzen-7-16gb...

Räcker inte integrerad 780m till wow? eller vänta till nya 890m kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Är detta fult? https://www.inet.se/produkt/1974407/asus-tuf-a16-ryzen-7-16gb...

Räcker inte integrerad 780m till wow? eller vänta till nya 890m kanske.

Ah tack! Har googlat runt lite och det verkar så! Det breddar mitt val något!

Tyvärr är datorn du länkar till en sån där speldator jag försöker undvika

Permalänk
Snusfri

Tipsade om laptop-rean hos Scandinavian Photo i en annan tråd och de har en del bra erbjudande som skulle passa dig.

Tex denna MSI Creator 14 som är en stilren laptop.

Vill du komma undan billigt så har Elgigant rea på Lenovo Yoga Pro 7 som dock inte har någon dedikerad GPU men i5 13500H får 200fps i 1080p med Normal inställningar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Ah tack! Har googlat runt lite och det verkar så! Det breddar mitt val något!

Tyvärr är datorn du länkar till en sån där speldator jag försöker undvika

Brorsan köpte en rätt mäktig HP arbetsdator när han började sin utbildning. Beställde direkt från HPs hemsida och det funkade faktiskt smidigt.
Fick ett bra pris också då de hade skolstart erbjudande. Kan du hålla dig till Augusti så brukar det finnas pengar att spara.

Permalänk
Medlem

Nya intel datorerna har ju ARC inbyggt, vet inte hur WoW prestandan är på dem dock. Men då kan man ju oftast iaf få en ganska tjusig ultrabook, typ HP Spectre, Samsung Galaxy Book4 Pro.

Permalänk
Medlem

Lite out of the box tänkande, men hur ställer du dig till Apple? Inte riktigt dedikerad GPU, men också mer är vanliga integrerade gpus. WoW körs ju native på apple sillicon så borde prestera bra och deras datorer är ju stilrena om inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Vill ha en lite nättare laptop med dedikerat grafikkort då jag spelar lite wow på den.

Utseendet är av betydelse då jag tycker alla gaming laptops är så fula… och ofta klumpiga.

Har googlat runt och funnit några serier som tilltalar mig rent form- och utseendemässigt.

Några exempel är:
Lenovo ideapad pro
Asus vivobook
Dell xps

Vad finns det fler för produktlinjer jag kan kika efter? Har inget emot arbetsstuket typ Thinkpad, mkt hellre sånna än gaming. Enda kravet är som sagt dedikerad grafik. Acer är egentligen enda märket som går bort. Extremt dåliga erfarenheter av dem.

Budget, max 15000.

Jag gillar Lenovo Legion. Jag tycker de är riktigt läckra.
Hur ställer du dig till att köpa begagnat? Denna har ett bra pris tex.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/lenovo_legion_5_r7_58...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tipsade om laptop-rean hos Scandinavian Photo i en annan tråd och de har en del bra erbjudande som skulle passa dig.

Tex denna MSI Creator 14 som är en stilren laptop.

Vill du komma undan billigt så har Elgigant rea på Lenovo Yoga Pro 7 som dock inte har någon dedikerad GPU men i5 13500H får 200fps i 1080p med Normal inställningar.

Tack!

MSI-datorn såg ju riktigt bra ut! Enda jag saknar är en numpad .. men glömde skriva det i första inlägget, inte superviktigt men ett plus.

Skrivet av tBiorrith:

Brorsan köpte en rätt mäktig HP arbetsdator när han började sin utbildning. Beställde direkt från HPs hemsida och det funkade faktiskt smidigt.
Fick ett bra pris också då de hade skolstart erbjudande. Kan du hålla dig till Augusti så brukar det finnas pengar att spara.

Så gjorde jag också med den dator jag har nu, den är från 2019, fick nån kod jag använde så det blev bra rabatt då. Bra tips, jag klarar mig lätt över sommaren. Nya wow kommer nog inte förens till hösten ändå

Skrivet av Gustenrocks:

Nya intel datorerna har ju ARC inbyggt, vet inte hur WoW prestandan är på dem dock. Men då kan man ju oftast iaf få en ganska tjusig ultrabook, typ HP Spectre, Samsung Galaxy Book4 Pro.

Försökte googla ARC men förstår inte riktigt vad det är, ngt med grafiken var så långt jag kom

Skrivet av rotkiv42:

Lite out of the box tänkande, men hur ställer du dig till Apple? Inte riktigt dedikerad GPU, men också mer är vanliga integrerade gpus. WoW körs ju native på apple sillicon så borde prestera bra och deras datorer är ju stilrena om inget annat.

Mmmm appledatorer tycker jag är apsnygga, drömdator eg, om det inte vore för pris och att jag aldrig knappat på en dator med det operativsystemet. Jag är snart 50 så jag lär mig galet långsamt så jag tror tyvärr det vore dumt att testa.

Skrivet av tBiorrith:

Jag gillar Lenovo Legion. Jag tycker de är riktigt läckra.
Hur ställer du dig till att köpa begagnat? Denna har ett bra pris tex.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/lenovo_legion_5_r7_58...

Inga problem med att köpa begagnat men då min kunskap är så låg kring detta är jag lite skraj för att bli lurad. Känns som man måste ha bättre koll om man ger sig ut på den marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Tack!

Försökte googla ARC men förstår inte riktigt vad det är, ngt med grafiken var så långt jag kom

ARC är namnet på Intels grafikkort. Just nyare laptop-processorerna har en variant av ARC integrerat, räcker för lätt gaming men efter att ha kollat så är det troligtvis inte tillräckligt för att spela WoW bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

ARC är namnet på Intels grafikkort. Just nyare laptop-processorerna har en variant av ARC integrerat, räcker för lätt gaming men efter att ha kollat så är det troligtvis inte tillräckligt för att spela WoW bekvämt.

Okej, tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Mmmm appledatorer tycker jag är apsnygga, drömdator eg, om det inte vore för pris och att jag aldrig knappat på en dator med det operativsystemet. Jag är snart 50 så jag lär mig galet långsamt så jag tror tyvärr det vore dumt att testa.

Lära sig nytt är inte så svårt, så länge man kommer med insikten att saker funkar lite annorlunda än i Windows brukar det gå bra (allting har inte 1:1 analoger). Apples operativ är ändå ganska användarvänligt och enkelt att lära sig.

En fördel är att det går rätt bra att sälja vidare Apple laptops utan att förlora lika mycket i värde jämfört med andra laptops. Den möjligheten finns ju alltid om du skulle hata MacOS.

Men ja det blir lätt dyrt speciellt om man ska köra lite tillägg, vilket ofta behövs.

(ligger ju uppe en M1 MBP på sweclockers marknad annars...)

Men är WoW huvudmålet kan nog en vanlig laptop vara prisvärdare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rumpino:

Bara som en FYI: testade WoW lite snabbt på en M1 Pro dator för att se lite var prestanda kan tänkas hamna. Kör man i 2560x1440 kan man hålla rätt stabila 120 FPS med grafikslidern satt till "8".

Var aldrig i några stora strider, så vet inte riktigt hur mycket det är värt.

Sen att lära sig vid 50... Körde i.o.f.s. en kort MacOS session runt 2009, men var annars primärt Linux (och sekundärt Windows) användare fram till 2020. Har passerat 50 sedan ett par år tillbaka, och visst tog det lite arbete men gick ändå rätt fort att bli väldigt bekväm med MacOS. En fördel är att det UI till det OSet är det mest konsekventa av alla jag testat, absolut inte perfekt men klart mest konsekvent (vilket underlättar inlärning).

Skrivet av Gustenrocks:

En till FYI: om Arc inte räcker lär inte heller instegsmodellen av M1/M2 räcka samt inte heller Radeon 780m. Alla dessa har väldigt snarlik GPU-prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Men är WoW huvudmålet kan nog en vanlig laptop vara prisvärdare.

Ja, men underskatta inte utseendet, apples datorer väcker ett pinsamt ha-begär hos mig

Skrivet av Yoshman:

Sen att lära sig vid 50... Körde i.o.f.s. en kort MacOS session runt 2009, men var annars primärt Linux (och sekundärt Windows) användare fram till 2020. Har passerat 50 sedan ett par år tillbaka, och visst tog det lite arbete men gick ändå rätt fort att bli väldigt bekväm med MacOS. En fördel är att det UI till det OSet är det mest konsekventa av alla jag testat, absolut inte perfekt men klart mest konsekvent (vilket underlättar inlärning).

Det är ju bra att lära sig saker på ålderns höst så det kanske inte är så dumt ändå! Men som sagt, de kostar ganska mkt

Citat:

En till FYI: om Arc inte räcker lär inte heller instegsmodellen av M1/M2 räcka samt inte heller Radeon 780m. Alla dessa har väldigt snarlik GPU-prestanda.

Okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Ja, men underskatta inte utseendet, apples datorer väcker ett pinsamt ha-begär hos mig

Då kanske du har motivationen att lära dig MacOS också. Sen är Apples datorer riktigt bra, även till höga priset. I många avseenden bland de bästa laptops man kan köpa idag, så dom är på någon nivå prisvärda: om man har råd.

Permalänk
Medlem

Tycker lenovos thinkbooks i 100% aluminium är jävligt snygga. Fantastisk byggkvalité för de pengarna. Sök ThinkBook 16p G4 IRH på youtube så kan du se lite recensioner. Dock 16" och vikt runt 2,2 kg så inte jätteportabel kanske.

Lenovo har just nu en monsterdeal på deras ThinkBook 16p G4 IRH:
Länk: https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/thinkbook/thinkbookp/t...
Pris: 10300 kr, 9600 kr om du har lenovo studentkonto.

CPU: i5-13500H
GPU: RTX 4050
RAM: 16 GB DDR5-5200MHz
Lagring: 512 GB SSD
Batteri: 80 wh
Skärm: 16" WQXGA (2 560 x 1 600), IPS, 400 nits, 100% srgb. (Gissar på endast 60 hz dock)
WLAN: Wi-Fi 6E 2x2 AX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Tycker lenovos thinkbooks i 100% aluminium är jävligt snygga. Fantastisk byggkvalité för de pengarna. Sök ThinkBook 16p G4 IRH på youtube så kan du se lite recensioner. Dock 16" och vikt runt 2,2 kg så inte jätteportabel kanske.

Skärm: 16" WQXGA (2 560 x 1 600), IPS, 400 nits, 100% srgb. (Gissar på endast 60 hz dock)

Detta är en bra dator för pengarna! Fixade en sån till en familjemedlem nyligt och både jag och den som betalade är väldigt nöjd med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Ah tack! mkt bra alternativ! Fått för mig att dessa är bra datorer i allmänhet.

Skrivet av nage:

Detta är en bra dator för pengarna! Fixade en sån till en familjemedlem nyligt och både jag och den som betalade är väldigt nöjd med den!

Bra info!

Permalänk
Medlem

Finns en del stilrena HP-laptops med dedikerad grafik som tillval.
Har själv en ProBook 440 G9 med ett MX570 i. Visserligen bara 2GB VRAM, men fungerar perfekt till WoW.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Finns en del stilrena HP-laptops med dedikerad grafik som tillval.
Har själv en ProBook 440 G9 med ett MX570 i. Visserligen bara 2GB VRAM, men fungerar perfekt till WoW.

Yes, de har jag lite koll på! Har en liknande, fast enklare. Den har tjänat mig väl i fem år men nu har wow blivit lite för tungt att dra för den.

https://www.billigteknik.se/laptop-14-15/26217-hp-pavilion-15... den kör jag nu