Hur ligger det till mellan valen av Intel och AMD processor?

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till mellan valen av Intel och AMD processor?

Jag funderar på att bygga en bättre dator om några månader och därför har jag kollar mycket på andra personers datorer samt sidor som mäter styrkan hos datorkomponenter. AMDs ryzen 9 7950x3d och ryzen 7 7800x3d verkar vara väldigt populära hos datorer medans sidor som: userbenchmark.com visar resultat som säger att majoriteten av Intels 13:e och 14:e generationers i7 / i9 har högre prestanda än de tidigare nämnda processorerna.

Finns det någon som kan klargöra hur det ligger till?
Är Intel eller AMD det bättre valet?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Razzin:

sidor som: userbenchmark.com

Userbenchmark är en opålitlig tjänst som aldrig någonsin skall användas för jämförelser mellan komponenter. De justerar sina poängsystem för att framhäva Intel över AMD, och deras produktbeskrivningar följer samma mönster.

De är numera en paria i branschen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om några månader finns det nya CPU serier från både Intel och AMD.
Och valet kan påverkas av vad man ska ha datorn till också..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Snapdragon X Elite.
Din fråga går inta att svara på utan att du redogör för vad du ska göra med datorn och vilka egenskaper du tycker är viktiga, krav på en eller flertrådsprestanda, spel, nyttoprogram, energiförbrukning kan leda till olika "bäst".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ni någon rekommenderad sida för att kolla komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzin:

Har ni någon rekommenderad sida för att kolla komponenter?

Finns "game fps calculator" webbsidor som kan ge en någorlunda idé (troligen långt bättre än userbenchmarks) men inget jag skulle direkt rekommendera och bör tas med en nypa salt.

De bästa jämförelserna hittar man på youtube, finns flera bra pålitliga kanaler som Gamers Nexus och Hardware Unboxed samt många andra mindre kanaler också. (se dock upp för scam-videor som bara visar grafer på slumpmässiga nummer för visningar).

För att ge svar på din initiala fråga: beror på för vilket spel, men generellt är 7800x3d det bästa (och absolut om man inkluderar priset), dock så är det samtidigt oftast inget större skillnad om man spelar i 1440p/4k och är grafikbunden.

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket