Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om hästkrafterna gått upp under åren är det rätt stor skillnad på elbilar och ICE på den punkten idag. Tar man någon form av "mainsteam" ligger den runt 120-200hk för ICE och 200-400hk för BEV.

En stor orsak är nog att det är så pass lätt att skruva upp effekten på en BEV. Det är i princip "gratis" om man har relativt stort batteri, motorn behöver egentligen inte ändras alls.

Ja, det var bara för att visa att det som "gamla gubbar" tycker är förfärligt onödigt mycket motoreffekt i dag, var exakt samma visa för 50 år sedan. Men då gällande mycket lägre effekt. Alla saker förbättras i samhället, och kraven ökar ständigt. Det som var hårresande för 20 år sedan är standard i dag.

Påminner mycket om samma debatt att ingen behöver över en viss mängd RAM, eller mer än en viss hastighet till Internet är onödig. Finns alltid folk som klagar på att förbättringar är "onödiga", och att vi skall ha det som det varit.

Tänkte lägga till just att en fördel med BEV är att det inte alls kostar lika mycket med högre effekt som med ICE. Varken i tillverkningskostnad, eller i ökad förbrukning (som är ett större problem med ICE ju större motorer du har). Du kan ha en extremt motorstark BEV, men endast med ytterst marginell ökning av energiåtgången.

Detta är ju en helt fantastisk revolution med BEV just på effektsidan, som vi aldrig någonsin sett liknande fördel hos ICE.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Hej allesammans tänkte fråga om lite input kanske blir med El-bil framöver, har tittat på en Honda E och ska låna med den över helgen. bilen är liten med kort räckvidd, men det är ok pendlar ca 2 till 2,5 mil enkel resa till och från jobbet så ca 4-5 mil daglig pendling. är en demobil hos lokala handlaren ca 900mil priset verkar ok enligt mig. dom tar min nuvarande bil i inbyte.

pris Honda E 279.900

jag kan ladda hemma har kanske möjlighet att ladda på jobbet ska kolla upp det lite mer.
dom har även en Honda jazz hybrid som jag tittat på för 249.900 som är intressant

frågan är egentligen om det är dumt att köpa eller om jag borde leasa bilen i 1-3 år då jag inte vet hur värdet på en elbil som inte sålts i stora volymer och som inte tillverkas längre är när det är dags att byta bil igen.

Honda E har garanti på batterier 8år 16.000 mil det som kommer först.

kostnad med överslag är ca 1000kr i månaden för bensin i dagsläget drar 0,5 liter mil i nuvarande bil.

ps vinterdäck på fälg ingår i priset på bägge bilar

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, det var bara för att visa att det som "gamla gubbar" tycker är förfärligt onödigt mycket motoreffekt i dag, var exakt samma visa för 50 år sedan. Men då gällande mycket lägre effekt. Alla saker förbättras i samhället, och kraven ökar ständigt. Det som var hårresande för 20 år sedan är standard i dag.

Påminner mycket om samma debatt att ingen behöver över en viss mängd RAM, eller mer än en viss hastighet till Internet är onödig. Finns alltid folk som klagar på att förbättringar är "onödiga", och att vi skall ha det som det varit.

Tänkte lägga till just att en fördel med BEV är att det inte alls kostar lika mycket med högre effekt som med ICE. Varken i tillverkningskostnad, eller i ökad förbrukning (som är ett större problem med ICE ju större motorer du har). Du kan ha en extremt motorstark BEV, men endast med ytterst marginell ökning av energiåtgången.

Detta är ju en helt fantastisk revolution med BEV just på effektsidan, som vi aldrig någonsin sett liknande fördel hos ICE.

Nu tror jag du missförstod vad jag menade, jag menar inte att dom motorstarka versionerna behöver försvinna, jag menar att dom kunde lägga till en version med något mindre effekt som förhoppningsvis då hamnar något lägre i pris samt är förmånligare att försäkra eftersom förhållandet mellan effekt och vikt på en bil har tendens att styra prissättning ganska mycket hos försäkringsbolag och det behöver man inte vara "gammal gubbe" för att tycka

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Som @MacAllan är inne på, man behöver inte vara "gammal gubbe" för att tycka det är onödigt mycket effekt. Vår XC40 Recharge har "bara" ~250hk, har aldrig upplevt den som slö. Framförallt när man tar i beaktande vilken typ av bil detta är, liten familje-SUV som valdes mycket för att få en vettig bil för hundtransport.

Givet hur vridmomentkurvan ser på för en elmotor hade man utan problem kunnat hyvla av 50-100hk utan egentligen påverka körupplevelsen speciellt mycket alls. Volvo har (till grabbes förtret, är han som hittade den infon) valt att begränsa vridmomentet hos deras elbilar i låga farter av säkerhetsskäl.

Exakta orsaken till varför EVs är så överrepresenterade i statistiken är inte klarlagt än, man tittar på det. Men EVs "instant torque" beteende misstänks vara en orsak. Hög vikt och hög effekt är uppenbara riskfaktorer, dock oklart hur stor andel dessa har mot andra saker man inte tänkt på.

Skrivet av martinot:

Fast är det helt jämförbart? Finns ju egentligen ingen negativ effekt av massor med RAM eller jättehög hastighet mot internet.

För "svenssonkörning" är vettig mängd vridmoment vid "normala hastigheter" det enda som spelar roll. Formen på momentkurvan gör att en elbil rent krasst skulle kunna ha färre hästkrafter (som är RPM * moment, så peak:ar nära "red-line" på en ICE och vid höga farter på en BEV) än en ICE utan att kännas "slö".

Skrivet av martinot:

Grejen med BEV är att för modeller där man stoppat in ett stort batteri för att primärt uppnå lång räckvidd så sker "betalningen" där i form av högre vikt, som i sin tur kräver kraftigare/dyrare bromsar och hjulupphängning.

Från den punkten är det då "gratis" att skruva upp effekten då elmotorn tål det. Begränsningen ligger i att battericellerna måste kunna leverera strömmen, ett större batteri har fler parallellkopplade celler -> strömkapacitet skalar linjärt med antalet parallellkopplade celler.

ICE har faktiskt en variant där effekten kan ökas, och det potentiellt rejält, utan att förbrukningen påverkas speciellt mycket i normalfallet: turbo. Finns färdiga turbo-kit till bilen jag har som tar den från 450hk till mellan 1000 till 1500hk beroende på kit. (I sverige är ett problem att det kräver en ny typbesikning som skulle ge direkt astronomisk försäkringspremie, kör man ändå gäller typiskt inte helförsäkring + utgår från att man bryter mot ett gäng lagar)...

Omvänt finns ju bilar med väldigt liten volym + turbo, dessa får väldigt bra effektivitet.

Nackdelen är att motorer med turbo är mindre tillförlitliga + det är inte gratis, vilket inte är fallet för när effekten skruvas upp i BEV när batteriet tillåter (utöver lite högre mekaniskt slitage)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad tycker du om ioniq6?

Fin bil men tyvärr går sedan/coupe bort för vår del eftersom vi behöver ett riktigt bagage. På så vis blev femman en perfekt mix för oss. Bra range, snabbladdning, överlag väldigt mycket som ingår i grundutförandet, rymligt bagage och baksäte etc. Hade vi inte behövt ett "riktigt" baksäte och bra bagage hade Ioniq 6 stått högt upp på vår short list. Men då hade exempelvis även Tesla varit ett alternativ.

Nu hamnar man lite i ingenmansland. Vi har inte småbarn eller hundar så är inte sugna på "familjebilar". VAG-gruppen går också bort på grund av tidigare erfarenheter. Kanske blir en ny IONIQ 5 helt enkelt, vi är trots allt nöjda med den vi har och nya batteriet ger i varje fall en liten förbättring vs FE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Positiva är väl att det ändå finns en del asien-BEV hyfsat "normal" mängd hästkrafter, även om redan Hyundai Kona klämmer ur 214hk i LR variant medan ICE-versionen startar på 88hk... De som har 150-200hk är också väsentligt billigare att försäkra än de kraftigare modellerna.

Edit: relaterat
Teslas försäkringspremier sänker andrahandsmarknaden för elbilar.

Finns även Renault Megane E-tech som går att få tag på i en 130 hk-variant om man vill, med det "stora" batteriet på 60 kWh eller med det "lilla" på 40 kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Fin bil men tyvärr går sedan/coupe bort för vår del eftersom vi behöver ett riktigt bagage. På så vis blev femman en perfekt mix för oss. Bra range, snabbladdning, överlag väldigt mycket som ingår i grundutförandet, rymligt bagage och baksäte etc. Hade vi inte behövt ett "riktigt" baksäte och bra bagage hade Ioniq 6 stått högt upp på vår short list. Men då hade exempelvis även Tesla varit ett alternativ.

Nu hamnar man lite i ingenmansland. Vi har inte småbarn eller hundar så är inte sugna på "familjebilar". VAG-gruppen går också bort på grund av tidigare erfarenheter. Kanske blir en ny IONIQ 5 helt enkelt, vi är trots allt nöjda med den vi har och nya batteriet ger i varje fall en liten förbättring vs FE.

Det tråkiga svaret då är väl Tesla MY?
Eller kanske Ford Mustang.
Såg att jeep släpper en el-variant. Den är jag sugen på men antagligen för liten för er.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av serdyllon:

Angående snabbladdning. Kan bara tala för XC40 Recharge ER (https://evkx.net/), för den modellen stämmer den uppmätta snabbladdningskurvan väldigt väl med vad vi ser i praktiken.

Frugan har frågat varför man aldrig ser några 200 kW (det som står på kvittot), enligt specifikation ska den ladda "upp till 205 kW", men man får i praktiken ungefär hälften om man kör upp till 80 %. Tabellen visar 119 kW för 10-80 %, som stämmer bra.

De verkar ha sådan för de flesta bilar. Volvo verkar stå sig väl "i praktiken", Model Y Performance som har "upp till 250 kW" har något lägre 10-80 % effekt på 101 kW.

Angående resten: skulle inte kalla XC40 baksäte som "rymligt", men fungerar för både mig (188cm) och grabben (190cm) att åka där. Bagaget är bra, en av rätt få elbilar bilar som faktisk får in en rymlig hundbur.

Tycker dock att bilen känns "klunsig" att köra med sina 2,2 ton för en egentligen rätt liten SUV, men den är absolut inte seg.

Fast rimligen gå denna också bort, det är en "familjebil"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående snabbladdning. Kan bara tala för XC40 Recharge ER (https://evkx.net/), för den modellen stämmer den uppmätta snabbladdningskurvan väldigt väl med vad vi ser i praktiken.

Frugan har frågat varför man aldrig ser några 200 kW (det som står på kvittot), enligt specifikation ska den ladda "upp till 205 kW", men man får i praktiken ungefär hälften om man kör upp till 80 %. Tabellen visar 119 kW för 10-80 %, som stämmer bra.

De verkar ha sådan för de flesta bilar. Volvo verkar stå sig väl "i praktiken", Model Y Performance som har "upp till 250 kW" har något lägre 10-80 % effekt på 101 kW.

Angående resten: skulle inte kalla XC40 baksäte som "rymligt", men fungerar för både mig (188cm) och grabben (190cm) att åka där. Bagaget är bra, en av rätt få elbilar bilar som faktisk får in en rymlig hundbur.

Tycker dock att bilen känns "klunsig" att köra med sina 2,2 ton för en egentligen rätt liten SUV, men den är absolut inte seg.

Fast rimligen gå denna också bort, det är en "familjebil"...

"Snabbladdning" bör man alltid ta med en stor skopa salt. Varierar enormt, inte minst om bilen har stöd för att värma upp batteriet inför laddningen etc så man kan kapa startsträckan. Jag har nått de utlovade 18 minuterna för 20-80% ett fåtal gånger under de här knappa 3 åren, men har å andra sidan sällan behövt ladda publikt. I praktiken hamnar vår IO5 FE snarare på allt mellan 18-30 min med mediantid 26 min för 20-80% på exempelvis snabbladdarna hos IONITY eller Circle K. YMMV.

Ändå känns det rätt så trevligt att ha 800V vs 400V nu när de börjar bygga nya laddstationer med 1k-laddare. Men det är ingen deal breaker på något vis att kliva ner ett snäpp för när man kör så pass långt att man tömt 80% av batteriet kan en paus på 35-40 min vara rätt så välkommen oavsett.

Gällande XC40 är den solid men det hade behövts ett bättre kampanjpris för att få mig att byta tillbaka till Team Volvo igen. Saknar lite range och har aldrig riktigt varit kompis med Volvos infotainment (även om det blivit bättre på senare år). Inte så "rolig" design vare sig exteriört eller interiört men å andra sidan går funktion > estetik så kanske lite nitty gritty att ens anmärka på. Känner dock inte att jag får mervärdet av att gå upp i pris. Drar inga husvagnar eller tunga båtsläp så har aldrig känt att jag saknat power med den kärra jag redan 🤔

Just nu lutar det mest åt att invänta släppet av IONIQ 5 "PE"/2025 istället. Årets facelift verkar innehålla mer än vad jag trodde. Känner mig lite som en fanboi på ett keynote när man går igång på features som Fungerande Dörrhandtag™, OTA Updates™ och Rear Windows Wiper®... men jag får väl bara äga det helt enkelt 🫣😂

Vet dock inget om releasedatum för "PE"-modellen i Sverige så kanske blir att man tvingas dra över 36 månader...

Permalänk
Medlem

Hur länge får vi vänta innan priset faller på elbilarna med tanke på att batteripriset dyker snabbt.

Skulle inte våga köpa en elbil Ny/beg idag då prisraset kommer bli stort på 3 års sikt. Det jag skulle leta efter är billig leasing om jag skulle köpa elbil.

De låga priserna på batterier har stora konsekvenser för fordons- och energisektorerna. Priserna för LFP-batteripaket i Kina är nu nere på 75 dollar per kilowattimme, vilket gör att elbilar kan prissättas lika eller lägre än förbränningsmotorbilar i de flesta fordonssegment.

https://www.warpnews.se/energi/batteripriserna-fortsatter-att...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Skulle inte våga köpa en elbil Ny/beg idag då prisraset kommer bli stort på 3 års sikt. Det jag skulle leta efter är billig leasing om jag skulle köpa elbil.

De låga priserna på batterier har stora konsekvenser för fordons- och energisektorerna. Priserna för LFP-batteripaket i Kina är nu nere på 75 dollar per kilowattimme, vilket gör att elbilar kan prissättas lika eller lägre än förbränningsmotorbilar i de flesta fordonssegment.

https://growsverige.se/wp-content/uploads/2024/07/Battery-pack-prices-in-China.png
https://www.warpnews.se/content/images/2024/07/EV-vs-fossil-car-prices-China.jpg

Tack ska kolla på leaseing verkar vara rätt i det segmentet.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://growsverige.se/wp-content/uploads/2024/07/Battery-pack-prices-in-China.png
https://www.warpnews.se/content/images/2024/07/EV-vs-fossil-car-prices-China.jpg

Detta gäller ju för typ allt i teknikväg, du kan byta ut ordet elbil mot, ny ICE, grafikkort, elcykel etc. Flera "experter" talade om för mig vilken dålig affär jag gjort när jag köpte min nya elbil för tre år sedan. I backspegeln så är det den absolut billgaste per mil räknat fabriksnya bil jag ägt.

Och som sagt många gånger tidigare, " Ingen minns en fegis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu är priset högre i Europa då Kina äger dom flesta råvarorna och fabrikerna för Lfp batterier som är dom billigaste att tillverka.

Kina har uteslutande använt Lfp batterier åtminstone 3 års tid medans vi använt dom 1 års tid.

Har för mig att priset i Europa är 105$/kWh för Lfp batterier så 30$ billigare per kWh i Kina.

Sedan har inte priset på elbilar sjunkit likvärdigt med priset på batterierna senaste åren utan tillverkare har ökat marginalerna sina istället.

Man måste få upp mängden Elbilar för att priserna ska justeras nedåt och senaste tiden så har detta minskat istället för politiska beslut i olika länder i Europa.

Därför leasing kampanjer och låga räntor på lån senaste tiden ökar för att få igång försäljningen igen.

Men begagnat priserna har verkligen sjunkit rejält på elbilar då efterfrågan sjunkit pga sänkt reduktionsplikt och miljöpremie tagits bort.

Medans företagen har kvar -350 000 Sek på förmånsvärdet så dom köper elbilar fortfarande.

Skrotnings avgiften var något som skulle göra ingen effekt alls med den utformning dom har idag om det blir verklighet.

Bara beloppet som skulle gå årligen i budgeten förstod man det också.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tycker dock det finns en klart nedåtgående trend på priserna för Tesla i alla fall, speciellt om man även tar hänsyn till den svaga kronan.

Läste någonstans (här?) att det räntesubventionerade lånet på model y motsvarar en prissänkning på 100k också

Permalänk
Medlem

I NAF:s räckviddstest så får jag inte ihop hur de fått fram räckvidden med deras siffror. När man tar fram nettokapacitet och räknar med deras förbrukning så stämmer det inte.
De borde redovisa noggrannare hur de genomför testet.
Fortfarande är TeslaBjörn standarden som de andra inte når upp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I NAF:s räckviddstest så får jag inte ihop hur de fått fram räckvidden med deras siffror. När man tar fram nettokapacitet och räknar med deras förbrukning så stämmer det inte.
De borde redovisa noggrannare hur de genomför testet.
Fortfarande är TeslaBjörn standarden som de andra inte når upp till.

Håller med om att de har mycket att förbättra när det gäller information och presentation av data.
Eftersom bilarna körs tills de stannar och hämtas av bärgningsbil så mäter de hur mycket energi de får i från helt tomt batteri.
Sen räknar de ut förbrukningen genom att dividera med körd sträcka.
Bilarna har normalt olika stor buffer när bilen anser batteriet som tomt och inte alla som uppger hur mycket netto som kan utnyttjas. Så att köra till tom är enda sättet att ta reda på max räckvidd. Samtidigt testas alla bilar under samma förhållanden så enligt mig är detta typen av test bäst, även om NAFs körmönster inte är relevant för alla.

Citat:

Første dag starter bilene med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Når bilene har kjørt tomme for strøm, er bilbergerne på pletten for å plukke de opp.

Det følges nøye med når bilene lades. Effekt og kilowatt noteres ned fortløpende.

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/dette-er-el-prix#slik_fo...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Håller med om att de har mycket att förbättra när det gäller information och presentation av data.
Eftersom bilarna körs tills de stannar och hämtas av bärgningsbil så mäter de hur mycket energi de får i från helt tomt batteri.
Sen räknar de ut förbrukningen genom att dividera med körd sträcka.
Bilarna har normalt olika stor buffer när bilen anser batteriet som tomt och inte alla som uppger hur mycket netto som kan utnyttjas. Så att köra till tom är enda sättet att ta reda på max räckvidd. Samtidigt testas alla bilar under samma förhållanden så enligt mig är detta typen av test bäst, även om NAFs körmönster inte är relevant för alla.

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/dette-er-el-prix#slik_fo...

Största problemet med NAF:s test är väl att de kör upp i bergen och de bilar som klarar sig förbi toppen får en överdrivet lång räckvidd (när det blir nerför) jämfört med de som precis inte klarar sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Största problemet med NAF:s test är väl att de kör upp i bergen och de bilar som klarar sig förbi toppen får en överdrivet lång räckvidd (när det blir nerför) jämfört med de som precis inte klarar sig över.

Jo det kan ge skeva resultat. Efter ca 350 km så nås en topp på 1000 moh, sen ner till 750 moh och upp till en ny ungefär lika hög topp efter 450km, sen är det ner i 30 km tills de är tillbaka till samma klättring.
Så de bilar som precis klarar 450 km hade nog klarat mycket mer om de kunde använda lägesenergin.

Dock är det intressant för norrmän att veta om den klarar sig upp till hytta på fjellet

Det är synd att de inte gör samma försök fast på motorväg. Kör till stopp alltså.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Hade vänligen sätt ett test som i Tyskland -5 och 120kmH, hinner inte trycka gasen i botten innan alla får stanna och ladda (Volvo C40 ägare, ett företag ägt av Zhejiang Geely) Synd att W Id7 var lika dålig...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Är det sant som min lokala däckhandlaren påstår - att han täljer guld på elbilar🤔. Dels så sliter de däcken snabbare, fattar inte riktigt varför. Men han visade mig faktiskt sida vid sida två nya däck av samma fabrikat där däcket för elbilen hade typ halva spårdjupet. Tänkte bara no shit att man behöver byta oftare..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

En tyngre bil kombinerat med ett brutalt vridmoment lär ju kunna bidra till snabbare slitage helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror nog den passar i alla MEB bilar som VW iD4/iD5, Audi Q4/Q5, Skoda Enyaq t.ex.
Sen finns det säkert en hel del till ex. KIA EV6, Tesla Y, mao alla elbilar som är byggda på elbilsplattform och klassas som mellanstora och uppåt.

Tack för input. Nu har jag varit och testat lite. MY och alla MEB bilarna är precis på gränsen. Dvs jag skulle kunna tänka mig att sitta så, men vill nog helst kunna dra tillbaka sätet något mer. Hos Volvo hade ingen av bilarna, bortsett från XC90, tillräckligt med utrymme.Testade även ID 7, där finns det hur mycket plats som helst och första intrycket av den var väldigt positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror nog den passar i alla MEB bilar som VW iD4/iD5, Audi Q4/Q5, Skoda Enyaq t.ex.
Sen finns det säkert en hel del till ex. KIA EV6, Tesla Y, mao alla elbilar som är byggda på elbilsplattform och klassas som mellanstora och uppåt.

Ioniq 5 har stort baksäte och också en funktion att skjuta baksätet framåt och bakåt. Hyundai har själva tagit över import och prissättning i Sverige. Till 2024-09-01 finns en kampanj, som ger 70.000 kr i rabatt vid köp av årmodell 2024. Det finns dock ingen kampanj på privatleasing.
Jag hämtade min Ioniq 5 2021-12-08. På Hyundais bilar, som använder EGMP platformen finns ett typfel på ICCU enheten. Jag har inte haft det problemet. Hyundai har annonserat 2 uppdateringar av ICCU:n, varav jag gjort en. Det går att köra snålt med Ioniq 5. WLTP på min RWD med 20 tums hjul är 179 Wh/km, men min förbrukning enligt bilen är från 21-12-08 tills nu 168 Wh/km.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Är det sant som min lokala däckhandlaren påstår - att han täljer guld på elbilar🤔. Dels så sliter de däcken snabbare, fattar inte riktigt varför. Men han visade mig faktiskt sida vid sida två nya däck av samma fabrikat där däcket för elbilen hade typ halva spårdjupet. Tänkte bara no shit att man behöver byta oftare..

Har sett att det klagas en del i Tesla-forum på att mobilen ofta flyger ur de trådlösa laddarna. Har inte upplevt det problemet själv men antar att ifall man har det problemet så slits det nog väldigt mycket däck också 😀

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Har sett att det klagas en del i Tesla-forum på att mobilen ofta flyger ur de trådlösa laddarna. Har inte upplevt det problemet själv men antar att ifall man har det problemet så slits det nog väldigt mycket däck också 😀

Ja jag hade en lätt trimmad Impreza WRX, borde vara jämförbar i effekt/vikt med en Tesla 3 LR och liknande 0-100, iaf under 5s, och den slet också däck trots en tjänstevikt på under 1400kg. så det var inte vikten som var problemet 😅

Permalänk
Medlem

Var o provkörde Model 3 och Model Y idag för att byta till en större bil där barnstolar får plats, det vi byter ifrån är en Mazda MX-30.

Model 3 var på något knepigt sätt rymligare i kupén där jag till och med (183cm) kunde köra bilen i min vanliga position även om jag monterade en barnstol bakom förarstolen, något som tyvärr inte gick i Model Y.
(Skall tilläggas att jag sitter nära ratten för min längd)

Men då det är sambon som skall ratta bilen till vardags så är valet hennes och hon gillade Model 3 mer än Model Y överlag och som bil, enda nackdelen kanske är brelådeinkastet till bagage, där in och ut med barnvagn är mer komplicerat än i Model Y.

Så står inför ett ”svårt” val. Model 3 på helheten eller Model Y för enkelheten att lasta bagage.

Får se vart vi landar men positivt överraskad av bilarna och sambon gillade båda starkt. Hon fatt grejen med avsaknad blinkersspak direkt, missa inte en blinkning i Model 3, jag själv lyckades veva i luften med handen åtskilliga gånger när jag skulle byta fil eller liknande 😆

Gjorde också en snabb överblick kring kostnader på bilarna med deras nuvarande räntekampanjer.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Var o provkörde Model 3 och Model Y idag för att byta till en större bil där barnstolar får plats, det vi byter ifrån är en Mazda MX-30.

Model 3 var på något knepigt sätt rymligare i kupén där jag till och med (183cm) kunde köra bilen i min vanliga position även om jag monterade en barnstol bakom förarstolen, något som tyvärr inte gick i Model Y.
(Skall tilläggas att jag sitter nära ratten för min längd)

Men då det är sambon som skall ratta bilen till vardags så är valet hennes och hon gillade Model 3 mer än Model Y överlag och som bil, enda nackdelen kanske är brelådeinkastet till bagage, där in och ut med barnvagn är mer komplicerat än i Model Y.

Så står inför ett ”svårt” val. Model 3 på helheten eller Model Y för enkelheten att lasta bagage.

Får se vart vi landar men positivt överraskad av bilarna och sambon gillade båda starkt. Hon fatt grejen med avsaknad blinkersspak direkt, missa inte en blinkning i Model 3, jag själv lyckades veva i luften med handen åtskilliga gånger när jag skulle byta fil eller liknande 😆

<Uppladdad bildlänk>

Gjorde också en snabb överblick kring kostnader på bilarna med deras nuvarande räntekampanjer.

Hur ser det ut med hatthyllan i model 3? Går den att ta av? Har för mig att det inte gick. Intressant att benutrymmet verkar bättre i model 3. Kanske ska titta på den också.

Hur kom du fram till restvärdet i din kalkyl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Hur ser det ut med hatthyllan i model 3? Går den att ta av? Har för mig att det inte gick. Intressant att benutrymmet verkar bättre i model 3. Kanske ska titta på den också.

Hur kom du fram till restvärdet i din kalkyl?

Finns väl ingen hatthylla i Model 3? Är ju bilens kaross som tar i på höjden när man lastar.

Restvärdet är baserat på 43% i mitt fall på samtliga kalkyler, det går ju att sätta till vad man vill
Jag tog det högsta leasingbolaget vill sätta för att få ner månadskostnaden, sen tar jag dom pengarna som restvärdet ligger på idag och placerar i en Global Indexfond under 5 år så har jag förhoppningsvis fått dom att växa något under åren och kan på det sättet spara lite pengar på högre restvärde. Planen är att behålla bilen länge.

Tycker baksätet är rätt oskönt i båda bilarna, för låg vinkel för att få stöd för låren och ingen plats under framstolarna för fötterna. Men för oss spelar det mindre roll då det är barnstolar som skall åka där mestadels.

Baksätet i min ID7 är bra mycket bättre/bekvämare.

Sen är galonstolarna eller vad det nu är för uruselt material o Model Y ingen höjdare i mitt tycke. Där var Model 3 stolarna mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Finns väl ingen hatthylla i Model 3? Är ju bilens kaross som tar i på höjden när man lastar.

Restvärdet är baserat på 43% i mitt fall på samtliga kalkyler, det går ju att sätta till vad man vill
Jag tog det högsta leasingbolaget vill sätta för att få ner månadskostnaden, sen tar jag dom pengarna som restvärdet ligger på idag och placerar i en Global Indexfond under 5 år så har jag förhoppningsvis fått dom att växa något under åren och kan på det sättet spara lite pengar på högre restvärde. Planen är att behålla bilen länge.

Tycker baksätet är rätt oskönt i båda bilarna, för låg vinkel för att få stöd för låren och ingen plats under framstolarna för fötterna. Men för oss spelar det mindre roll då det är barnstolar som skall åka där mestadels.

Baksätet i min ID7 är bra mycket bättre/bekvämare.

Sen är galonstolarna eller vad det nu är för uruselt material o Model Y ingen höjdare i mitt tycke. Där var Model 3 stolarna mycket bättre.

Hur menar du med placering av restvärde? Cashse du bilen och sen sätter av ytterligare 43% av bilens värde i en fond?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Hur menar du med placering av restvärde? Cashse du bilen och sen sätter av ytterligare 43% av bilens värde i en fond?

Jag har pengar för att casha den ja, väljer att inte göra det då avkastningen på överskjutande del (allt utom kontantinsatsen) hoppas jag gör sig bättre på börsen kommande 5 åren än vad räntan (0,74-1,99%) kommer äta upp för mig.

Så att casha bilen ser jag som ett dumt ekonomiskt beslut just nu då räntan är så otroligt låg.

Visa signatur