Microsoft täpper till kryphål för Windows 11 på äldre datorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft täpper till kryphål för Windows 11 på äldre datorer

Uppdateringen kommer att stoppa dig från att kringgå kravet på TPM 2.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft, konsumentfiende och miljöfiende.

Nu spelar det väl ingen större roll för företag eller privatpersoner som måste sitta på Win 10 eftersom man kan få förlängd support mot skyddspengar för, förlåt, "prenumeration" på uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Saknar mer och mer windows 10, behöver lägga mer möda på att få en tillräcklig setup i linux istället :/

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur pinsamt trögt det går för Windows 11 att öka sin marknadsandel borde väl snarare Microsoft tänka att det är bättre att sänka tröskeln?

Göra det svårare att installera ett redan impopulärt OS... Smart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mycket ewaste kommer det att bli när folk blir tvungna att byta ut sina fullt fungerande äldre datorer om något år.
Men kan inte säga att det var oväntat därför har jag aldrig installerat w11 åt någon vars dator inte uppfyllt kraven.

Permalänk
Snusfri

Har man en äldre dauta som används för tex lite surf, youtube, lite office så är det betydligt bättre att gå över till Linux imho.
Linux Mint är en trevlig dist som är väldigt lätt att börja använda, även om man är inbiten Windows-user.

Firefox, Thunderbird, LibreOffice, VLC med flera trevliga program ingår.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Vad innebär det här om man kör win 11 på en befintlig installation med äldre hårdvara som ej har stöd för TPM 2.0, kommer det tuffa på ändå eller kommer den säga ifrån?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har man en äldre dauta som används för tex lite surf, youtube, lite office så är det betydligt bättre att gå över till Linux imho.
Linux Mint är en trevlig dist som är väldigt lätt att börja använda, även om man är inbiten Windows-user.

Det skulle funka för många, men inte alla, dessutom behöver många isf hjälp med att installera Linux av någon och de flesta de brukar vända sig till kör Windows och har ingen eller liten erfarenhet av Linux. Dessutom saknas minst 1 viktig detalj och det är bankid för de som vill ha det i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Det skulle funka för många, men inte alla, dessutom behöver många isf hjälp med att installera Linux av någon och de flesta de brukar vända sig till kör Windows och har ingen eller liten erfarenhet av Linux. Dessutom saknas minst 1 viktig detalj och det är bankid för de som vill ha det i datorn.

De som har bankid på kort (eller fil) är väldigt få sett till de som har det i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De som har bankid på kort (eller fil) är väldigt få sett till de som har det i mobilen.

Jo, men de finns och det finns också de som har båda men ogillar att använda mobilen om de inte måste
Dessutom går det väl inte att ha 2 bankid i en telefon om man tex har företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på hur pinsamt trögt det går för Windows 11 att öka sin marknadsandel borde väl snarare Microsoft tänka att det är bättre att sänka tröskeln?

Göra det svårare att installera ett redan impopulärt OS... Smart.

Så länge som användarna inte för för sig att installera något annat så spelar det ingen roll om det är impopulärt eller inte. Eftersom det är vad folk installerar. De kommer inte installera linux. De kommer inte försöka installera någon äldre intelversion av macos. De kör bara windows.

72,1% på statcounter för desktop os, och då har mac os 14,92% och "unknown" 7,1%.

Så tandgnissel och klagan.

Sen släpper microsoft eller nividia någon ny häftig sak för spel som bara går att köra på windows 11. Och då kommer en stor del av de som här vägrar att installera windows 11 att installera windows 11, även om det krävs att de köper nytt...

Tror förövrigt att microsoft välkommnar att folk hoppar över till apple (eller linux). De kan då ännu lättare hävda att windows inte längre dominerar och ger dem möjligheten att låsa ner operativsystemet, vilket vad kravet på tpm 2.0 är ett steg emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad innebär det här om man kör win 11 på en befintlig installation med äldre hårdvara som ej har stöd för TPM 2.0, kommer det tuffa på ändå eller kommer den säga ifrån?

Då kan man nog glömma att installera uppdateringar. Ny version av Windows Update behövs, ny version av Windows Update kräver TPM 2.0. Eller nått liknande. De blir som att köra Windows 10, inga uppdateringar, osäkrare system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Oklart, men det låter som att ändringen i artikeln specifikt gäller installationsprogrammet.

Sedan kan det ju dock även tänkas att man inför ändringar som faktiskt använder TPM 2.0 på något sätt som blir oundvikligt. Hittills beror det väl fortfarande på konfiguration om man rent praktiskt behöver TPM till något eller ej.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Efter november 2025 (ca?) kommer de flesta privatpersoner göra ett av följande:

1. Använda den ändå utan säkerhet - Mer ransomware och andra virus sprids
2. Använda mobilen bara till allt - Synd om synen och inlåsning mer i Google eller Apple
3. Köpa ny dator - Hårdvarutillverkarna och MS får mer pengar

Ingen kommer att installerade Linux eller något sådant fast hårdvaran skulle duga till både win11 och Linux.

Synd att det blir så mycket mer elskrot i onödan.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Jo, men de finns och det finns också de som har båda men ogillar att använda mobilen om de inte måste
Dessutom går det väl inte att ha 2 bankid i en telefon om man tex har företag?

Har du företag använder du ditt privata bankid för att logga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har du företag använder du ditt privata bankid för att logga in.

Beror väl på vilken typ av företag du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Nej, inte mig veterligen. Jag har använt mitt vanliga bankid för att logga in på Skatteverket, Bolagsverket etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, inte mig veterligen. Jag har använt mitt vanliga bankid för att logga in på Skatteverket, Bolagsverket etc.

Ok, även på ett AB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Ok, även på ett AB?

Absolut. BankID är en legitimation och den är inte kopplad till ett företag utan är kopplad till dig som person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så länge som användarna inte för för sig att installera något annat så spelar det ingen roll om det är impopulärt eller inte. Eftersom det är vad folk installerar. De kommer inte installera linux. De kommer inte försöka installera någon äldre intelversion av macos. De kör bara windows.

72,1% på statcounter för desktop os, och då har mac os 14,92% och "unknown" 7,1%.

Så tandgnissel och klagan.

Sen släpper microsoft eller nividia någon ny häftig sak för spel som bara går att köra på windows 11. Och då kommer en stor del av de som här vägrar att installera windows 11 att installera windows 11, även om det krävs att de köper nytt...

Tror förövrigt att microsoft välkommnar att folk hoppar över till apple (eller linux). De kan då ännu lättare hävda att windows inte längre dominerar och ger dem möjligheten att låsa ner operativsystemet, vilket vad kravet på tpm 2.0 är ett steg emot.

De försökte väl med snart storage eller vad det hette men fick ge sig och släpps det till Windows 10 också för så pass bra att det är värt att byta var det ju tydligen inte. Och vill de att windows 11 ska bli det självklara valet för gamers så kan de ju börja med att se till att det inte presterar sämre än föregångaren.

Den stora gruppen användare installerar inte operativ själv utan köper "en data med vindoss". Men av de som faktiskt installerar operativ själva så tror jag inte att Windows 11 är det självklara valet, utan folk väntar på Windows 12. Det är liksom en "hoppa över" - version, som Windows 8, Vista, ME och så vidare. Jag tror inte att Windows 11 kommer hinna bli större än Windows 10 innan Windows 12 släpps.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MegaMuztek:

Jag har bytt till Linux, och det är tråkigt att BankID på kort inte funkar i datorn. Det har varit väldigt smidigt. Men ärligt talat, alternativet är Mobilt BankID som fungerar precis lika bra. Mobilt BankID behövde jag ju ändå ha för t.ex. Kivra som inte fungerar med BankID på kort.

Skulle säga att det inte är en showstopper för de flesta att gå över till Linux. Mobilt BankID är inte ens sämre, bara annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har bytt till Linux, och det är tråkigt att BankID på kort inte funkar i datorn. Det har varit väldigt smidigt. Men ärligt talat, alternativet är Mobilt BankID som fungerar precis lika bra. Mobilt BankID behövde jag ju ändå ha för t.ex. Kivra som inte fungerar med BankID på kort.

Skulle säga att det inte är en showstopper för de flesta att gå över till Linux. Mobilt BankID är inte ens sämre, bara annorlunda.

Den största anledningen förutom spel kommer ändå att vara att de flesta som sitter med så gamla datorer och är nöjda inte kommer kunna installera Linux utan hjälp

Permalänk
Medlem

Om operativsystemet nu kräver TPM2.0 så se då till att använda det till något viktigt i uppstart/installation/bakgrundsprocesser så det inte går att smita undan utan att såga isär hela systemet!

Som det känns nu är det mer som Kinect var för Xbox en gång i tiden, helt meningslöst och inget som faktiskt kom till stor användning. Mest där som en påhittad målbild om att ’alla har funktion X, därför går det att utveckla mot det’. I verkligheten är kravet bara ett somt hot som inte realiserats alls, och inte ens märks om man kringgår

De borde ta bort kravet helt och göra om

Permalänk
Medlem

Har TPM avstängt i UEFI så för att undvika att MS smyger in uppdateringen med uppgradering till Win 11.
Ändå så har Windows update meddelat att datorn är redo för Windows 11 och att jag kan skjuta upp den tillsvidare.
Nu står det dock helt plötsligt att systemet inte möter minimikraven längre.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MegaMuztek:

Den största anledningen förutom spel kommer ändå att vara att de flesta som sitter med så gamla datorer och är nöjda inte kommer kunna installera Linux utan hjälp

Helt rätt. Det är bara entusiaster som byter OS i sin dator. Vanligt folk kör det OS som datorn säljs med tills den dör.

Därför kommer Linux aldrig bli mainstream bland vanligt folk om inte datortillverkarna börjar sälja och marknadsföra datorer med Linux. Och det kommer de inte göra inom närtid eftersom Microsoft gör det omöjligt för tillverkare att erbjuda alternativa OS, genom att erbjuda väldigt genererösa "incitament" till tillverkare som bara säljer Windows, till den grad att en tillverkare som vill sälja datorer som kör alternativa OS skulle behövt höja sina priser för Windowsdatorer rejält.

Alternativt att datorbutiker börjar hjälpa vanligt folk att byta OS och även annonserar det, men det blir garanterat dyrare än det är värt att supportera dessa användare, och få kommer vilka betala vad det skulle kosta. För att inte tala om att datorbutiker skulle behöva få igång random hårdvara på en dator som aldrig någonsin var tänkt att köras med Linux, d.v.s. sånt som datortillverkare brukar fixa. Det kanske skulle finnas en marknad för detta, men då först efter Windows 10 inte längre supportas. Och jag har svårt att se varför Windows 10:s EOL skulle bli annorlunda än Windows 7:s EOL på det sättet...

Det som historiskt boostat Linux marknadsandelar har varit produkter som kommer förinstallerade med Linux. T.ex. Steam Deck, Asus EeePC, och Chromebooks (om man nu kan räkna Googles nedlåsta system som "Linux"...).

BankID-stöd kommer varken göra till eller från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mitt problem med Mint och Linux överlag för mig är ju att det känns ghetto, som ett skolprojekt som aldrig blir klart.

Känner ett par foliehattar som prompt ska köra Ubuntu och jag får fixa deras skit konstant, problemet är garanterat bakom tangentbordet men varför är det så mycket mindre problem med Windows i mina kretsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Med tanke på den mängd organisationsnummer som dyker upp när jag loggar in på skatteverket så nej.
Ett företag är en juridisk person men det kontrolleras alltid av en fysisk person bakom, alltså en person med ett personligt bankid.

Hade varit helt galet att ha ett bankid som bara var "företaget" då det inte finns något ansvar då och man kan hävda att det inte var en själv som gjort saker i bolagets namn.

Permalänk
Medlem

Samtidigt lever Windows 7 vidare i form av Windows Server 2008 R2 som om ingenting har hänt. Senaste uppdateringen kom för sex dagar sedan!

Windows 10 lär också leva långt bortom sitt "bäst före"-datum. Vi får helt enkelt se vad som sker 2032

Windows 11 kommer jag aldrig mer röra frivilligt, då även LTSC-versionen var en total besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samtidigt lever Windows 7 vidare i form av Windows Server 2008 R2 som om ingenting har hänt. Senaste uppdateringen kom för sex dagar sedan!

Trodde det var slut på även betald extended support vid det här laget? Vad har du för variant?
(Alternativt vad är det för uppdateringar?)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Trodde det var slut på även betald extended support vid det här laget? Vad har du för variant?
(Alternativt vad är det för uppdateringar?)

"Grandfathered Premium Assurance security update support until January 13, 2026"

https://www.zdnet.com/article/microsoft-to-offer-option-of-16...

Ska vara ganska lätt att få ESU-uppdateringarna på en vanlig Windows 7 Pro/Ultimate/Enterprise, men de slutade som sagt officiellt i början på året.

Har inte direkt tänkt att vara online med min retro laptop, men vill uppdatera 7:an så långt det går