Anmäl dig till Roborock Challenge!

Trasig nätverkskabel i BRF - vem lagar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Hehe, jag som inte kan terminologin ordentligt. Jag har ett vanligt nätverksuttag i lägenheten, och inte någon mediaomvandlare eller liknande. Felsökning är redan gjord - felet ligger någonstans mellan switch för inkommande fiber (som är i en annan uppgång) och min lägenhet. Teknikern kunde t.o.m. säga på ett ungefär var det var någonstans, hans mätapparatur fick på något sätt ut ett värde att det var x antal meter från min lägenhet. Mer än det kunde/fick han inte göra, eftersom vår ISP/Telia inte har ansvar för sladdarna i huset.
Men en "vanlig" elektriker kan alltså vara aktuellt också? I så fall kanske det blir lättare att hitta någon.

Ja, det finns ju en hel del firmor som utför data- och teleinstallationer utöver el. Det är fler som klarar av att jobba med sånt än med fiber.

"Elektriker" är inte det du egentligen är ute efter, men många elfirmor pysslar med sånt här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Hehe, jag som inte kan terminologin ordentligt. Jag har ett vanligt nätverksuttag i lägenheten, och inte någon mediaomvandlare eller liknande. Felsökning är redan gjord - felet ligger någonstans mellan switch för inkommande fiber (som är i en annan uppgång) och min lägenhet. Teknikern kunde t.o.m. säga på ett ungefär var det var någonstans, hans mätapparatur fick på något sätt ut ett värde att det var x antal meter från min lägenhet. Mer än det kunde/fick han inte göra, eftersom vår ISP/Telia inte har ansvar för sladdarna i huset.
Men en "vanlig" elektriker kan alltså vara aktuellt också? I så fall kanske det blir lättare att hitta någon.

Dåså!
Bara att börja ringa runt efter en elektriker/tele-data eller vad de nu kan kalla sig. Valmöjligheterna är närmast oändliga mot innan

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är enklare än så, firmatecknaren får beställa jobbet.

Firmatecknare får sedan skicka in styrelseprotokoll som styrker att de är firmatecknare för föreningen. Föreningar registrerar inte dessa uppgifter hos Bolagsverket.

Firmatecknare är normalt ordförande och då vill säkert medlemmarna att det hålls stämma för att välja en ny. Styrelsemöte ska inte behövas för att fixa denna anläggning.

Föreningen registerar firmatecknare hos bolagsverket. I alla fall gör vi det i våran HSB föreningen.

Följande uppdrag registreras hos bolagsverket:

ordförande
ledamot
suppleant
firmatecknare
extern firmatecknare

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Föreningen registerar firmatecknare hos bolagsverket. I alla fall gör vi det i våran HSB föreningen.

Följande uppdrag registreras hos bolagsverket:

ordförande
ledamot
suppleant
firmatecknare
extern firmatecknare

Stämmer att det är olika regler/krav beroende på typ av förening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är enklare än så, firmatecknaren får beställa jobbet.

Firmatecknare får sedan skicka in styrelseprotokoll som styrker att de är firmatecknare för föreningen. Föreningar registrerar inte dessa uppgifter hos Bolagsverket.

Firmatecknare är normalt ordförande och då vill säkert medlemmarna att det hålls stämma för att välja en ny. Styrelsemöte ska inte behövas för att fixa denna anläggning.

Alla I styrelsen kan oftast beställa jobbet.... Bara köra OK via mail. Självklart behövs inget styrelsemöte.

Dock har jag för mig vid öppen fiber och inte kollektivanslutning så brukar typ zitius ansvara för drift i huset. Eller dylik firma

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att det gick lite lättare att hitta en tele/nät-elektriker är en renodlad fiberfirma. Diagnosen blev att råttor gnagt av sladden som går mellan våra hus..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kan uppdatera med att det gick lite lättare att hitta en tele/nät-elektriker är en renodlad fiberfirma. Diagnosen blev att råttor gnagt av sladden som går mellan våra hus..

Så det har löst sig nu då? Vad gick kalaset på då? Så det var alltså nätverkskabel och inte fiber draget i fastigheten? Vilken hastighet får du ut nu?Det här med plast och råttor är ett problem både i hus och i bilar. Dagens mer miljövänliga plaster är mer utsatt för råttor och en del andra skadedjur. Den gamla giftiga plasten var oftast fredad från sånt eftersom de smakade så illa.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Så det har löst sig nu då? Vad gick kalaset på då? Så det var alltså nätverkskabel och inte fiber draget i fastigheten? Vilken hastighet får du ut nu?Det här med plast och råttor är ett problem både i hus och i bilar. Dagens mer miljövänliga plaster är mer utsatt för råttor och en del andra skadedjur. Den gamla giftiga plasten var oftast fredad från sånt eftersom de smakade så illa.

Läste sista meningen och började undra hur ofta du smakar på dina sladdar ...men sen läste jag resten och insåg vad du faktiskt skrev

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Gott att höra!
kändes ganska otroligt att det låg fiber till lägenheten din, och lär ha blivit avsevärt billigare med va?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Skrivet av Bellerefon:

Gott att höra!
kändes ganska otroligt att det låg fiber till lägenheten din, och lär ha blivit avsevärt billigare med va?

Inte riktigt löst än, en förseglad brandlucka är i vägen för att kunna skarva sladden men det blir förhoppningsvis fixat senare i veckan. Och ja, det var vanlig nätverkskabel från switchen upp till min lägenhet. Alltid lär man sig något nytt. Kommer sluta på omkring 5000 exkl moms skulle jag gissa på. Råttorna har börjat äta på grannarnas kablar också så vi åtgärdar det samtidigt.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Inte riktigt löst än, en förseglad brandlucka är i vägen för att kunna skarva sladden men det blir förhoppningsvis fixat senare i veckan. Och ja, det var vanlig nätverkskabel från switchen upp till min lägenhet. Alltid lär man sig något nytt. Kommer sluta på omkring 5000 exkl moms skulle jag gissa på. Råttorna har börjat äta på grannarnas kablar också så vi åtgärdar det samtidigt.

Om ni har möjlighet så skulle jag ändå kolla på om det går att dra fiber till ert hus och sen en till switch där istället

Eller om det ska fixas något, dra fiber hela vägen upp, för att framtidssäkra (investering vs reparation)

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Om ni har möjlighet så skulle jag ändå kolla på om det går att dra fiber till ert hus och sen en till switch där istället

Eller om det ska fixas något, dra fiber hela vägen upp, för att framtidssäkra (investering vs reparation)

Detta! Fiber in är relativt billigt om man gör alla samtidig....

Koppar är alltid mer attraktivt för råttor än fiber... Då den alstrar värme

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detta! Fiber in är relativt billigt om man gör alla samtidig....

Koppar är alltid mer attraktivt för råttor än fiber... Då den alstrar värme

Men värmealstringen i en nätverkkabel torde vara mikroskopist liten eller ?
Jag har i vart fall aldrig upplevt att de är varmare än omgivningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men värmealstringen i en nätverkkabel torde vara mikroskopist liten eller ?
Jag har i vart fall aldrig upplevt att de är varmare än omgivningen.

Nej den är låg beroende på omgivning men den finns annars se nedan om just koppar kabel

https://www.cablesandkits.com/learning-center/how-temperature...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Nej den är låg beroende på omgivning men den finns annars se nedan om just koppar kabel

https://www.cablesandkits.com/learning-center/how-temperature...

Artikeln nämner att det kan bli problem om kabeln är extremt varm eller kall men säger inte att kabeln blir varm pga signalerna som sänds i den av nätverkstrafiken.
Effekten som sänds är låg och värmeförlusterna som uppstår i kabeln är ännu lägre dessutom är ytan väldigt stor och utdragen så effektförlusten per kabelmeter är minimal så jag har väldigt svårt att tro att uppvärmning av kabeln pga datatrafiken skulle ge nån verklig påverkan, kabeln kommer mer eller mindre alltid att hålla samma temp som omgivningen och inte värmas upp av signalerna så mycket att det blir ett problem, det låter orimligt och artikeln du länkade påstår inte heller att så är fallet.

Jag sökte vidare om ämnet och inga artiklar jag hittar påstår att kabelns egenförluster är så stora att det påverkar funktionen men kabeln kan däremot påverkas av omgivningens temperatur så att funktionen påverkas

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Artikeln nämner att det kan bli problem om kabeln är extremt varm eller kall men säger inte att kabeln blir varm pga signalerna som sänds i den av nätverkstrafiken.
Effekten som sänds är låg och värmeförlusterna som uppstår i kabeln är ännu lägre dessutom är ytan väldigt stor och utdragen så effektförlusten per kabelmeter är minimal så jag har väldigt svårt att tro att uppvärmning av kabeln pga datatrafiken skulle ge nån verklig påverkan, kabeln kommer mer eller mindre alltid att hålla samma temp som omgivningen och inte värmas upp av signalerna så mycket att det blir ett problem, det låter orimligt och artikeln du länkade påstår inte heller att så är fallet.

Jag sökte vidare om ämnet och inga artiklar jag hittar påstår att kabelns egenförluster är så stora att det påverkar funktionen men kabeln kan däremot påverkas av omgivningens temperatur så att funktionen påverkas

Artikeln hänvisar enbart till just temp skillnader...

Inte påstående om koppar kabeln blir varmare än fibern. Jag vet bara i yrket så äts koppar kabel oftare än vad fiber gör. Enda skillnaden är just värmen som koppar alstrar vid överföring (PoE/el etc)

Här är om värme
https://www.mssdatasolutions.com.au/blog/heat-rise-in-communi....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Artikeln hänvisar enbart till just temp skillnader...

Inte påstående om koppar kabeln blir varmare än fibern. Jag vet bara i yrket så äts koppar kabel oftare än vad fiber gör. Enda skillnaden är just värmen som koppar alstrar vid överföring (PoE/el etc)

Här är om värme
https://www.mssdatasolutions.com.au/blog/heat-rise-in-communi....

Råttor och möss gnager på kablar m.m. för att få bomaterial.
Så vilken plast det är i höljet spelar också roll.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W