Folkhälsomyndigheten: Max 3 timmars skärmtid för tonåringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att spela spel är inte lika hjärndött som tiktok surfande, det är inte lika passivt, det håller jag med om, men det är långt från att de fakto göra kreativa saker med en dator.

Single-player spel är ju inte särskilt socialt alls, så det krävs ju då att man spelar någon form av multiplayerspel, det sociala man får från fortnite och diverse fps:er är ju närmare noll. Lite som att hävda att det visst finns någon nyttigt i en Red Bull...

Kanske socialt att skrika mindre lämpliga saker åt varandra när man förlorar?

Jag tycker du är enkelspårig.
Man kan så klart inte dra alla spel över samma kam heller.
Det finns helt klart spel som bygger på att man ör kreativ. Alla spel där man tex bygger saker själv bla.
Många "kreativa appar" mm är också "spelifierade" på ett eller annat sätt.
Det finns många olika sorters spel, du kan inte "döma allt" efter random SP-spel eller Fortnite etc.
Sociala spel är allt där man kan spela med en eller flera vänner mm eller för den delen lära känna andra.

Tillägger att föräldrar som låter sina barn sitta och skrika i fortnite eller andra mp spel och bete sig illa utan konsekvenser är samma skrot och korn av föräldrar som sätter en telefon/padda i handen på en unge för att ha det som "barnvakt" för minsta lilla anledning som att den ska vara tyst tex.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Single-player spel är ju inte särskilt socialt alls, så det krävs ju då att man spelar någon form av multiplayerspel, det sociala man får från fortnite och diverse fps:er är ju närmare noll. Lite som att hävda att det visst finns någon nyttigt i en Red Bull...

Det finns gott om multiplayerspel som är lagsport och lika sociala som att spela fotboll eller liknande, skillnaden är att man utvecklar hjärnan istället för kroppen när man sitter vid datorn och spelar. Man ska såklart inte vara svartvit i sitt tankesätt då vi människor behöver olika delar och rörelse är viktigt, men jag är jäkligt glad att jag la mitt huvudfokus på att köra Counter-Strike istället för fotboll eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag stöder starkt dessa rekommendationer. Läste en intressant artikel från svenska YLE här i Finland om s.k "youtube-barn" som knappt kan kommunicera på sitt eget modersmål men dock på engelska pga av överdrivet användande av t.ex youtube:

https://svenska.yle.fi/a/7-10063092

Har själv 3 barn, 12, 9 och 7. De två äldsta har redan egna telefoner med automatiskt tidsbegränsad skärmtid från en till en och en halv timme om dan respektive. I undantagsfall kan de få lite till men då måste de fråga först. Detta fungerar hyfsat bra, vi har experimenterat med lösare tyglar och eget ansvar men nej, barn klarar inte av det själva. Det funkade inte så vi satte fasta tider. De gnällde lite om det i början men nu är allt OK.

Yngsta barnet kommer inte få någon telefon inom överskådlig framtid och gissa vad? Han kan vara uttråkad och gnälla emellanåt om och spela eller kolla Netflix men till sist hittar han nog på nåt själv ändå, lego, actionfigurer, ut och sparka boll. Tro det eller ej, BARN BEHÖVER INTE TELEFONER, i synnerhet inte "smarttelefoner". De behöver närvarande föräldrar, de behöver föräldrar som orkar att säga nej, som de kan gnälla på. Tyvärr är inte livet som en Hollywood film, den bästa föräldern är partypoopern inte den som ger med sig med allting. Man vill ju inget annat än att ge allt man kan åt sina barn, tror nog de flesta föräldrar känner så och det suger b*lle när man oftare än sällan måste säga "nu räcker det" eller "nej det får du inte". Men det är ju för att barnen inte förstår sitt bästa själva.

Skulle gärna se en folkrörelse för detta, då skulle nog tröskeln vara lägre för enskilda föräldrar att ta tillbaka makten över skärmen från sina barn. Som det är nu så finns det tyvärr många hem där det finns noll begränsningar gällande skärmtider etc vilket gör det svårare för andra att få sina barn bort från skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det finns gott om multiplayerspel som är lagsport och lika sociala som att spela fotboll eller liknande, skillnaden är att man utvecklar hjärnan istället för kroppen när man sitter vid datorn och spelar. Man ska såklart inte vara svartvit i sitt tankesätt då vi människor behöver olika delar och rörelse är viktigt, men jag är jäkligt glad att jag la mitt huvudfokus på att köra Counter-Strike istället för fotboll eller liknande.

Du menar att skillnaden är att man bara utvecklar hjärnan istället för både hjärnan och kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du menar att skillnaden är att man bara utvecklar hjärnan istället för både hjärnan och kroppen.

Nej, jag menar precis vad jag sa. Att hålla på med datorer och datorspel ledde till att jag utvecklade färdigheter som bidragit till att jag har jobb med vettig lön idag. Så länge jag inte blivit fotbollsproffs hade det inte lett till något i närheten av lika fördelaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, jag menar precis vad jag sa. Att hålla på med datorer och datorspel ledde till att jag utvecklade färdigheter som bidragit till att jag har jobb med vettig lön idag. Så länge jag inte blivit fotbollsproffs hade det inte lett till något i närheten av lika fördelaktigt.

Men du jämförde ju CS och Fotboll. Det var det jag pratade om då.
Att spela CS idag kräver inga datorkunskaper alls. Men det var ju mer skillnad på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men du jämförde ju CS och Fotboll. Det var det jag pratade om då.
Att spela CS idag kräver inga datorkunskaper alls. Men det var ju mer skillnad på 90-talet.

Ja, för att kunna vara halvseriös med CS krävdes det att man konfigurerade server för att spela på vilket ledde till att man lärde sig en drös med saker osv. Sen själva spelandet i sig gör att man utvecklar stort arbetsminne mm vilket verkligen är bra när det som värderas arbetsmässigt idag är att kunna hantera stora datamängder, man ser en klar skillnad på kollegor som också spelat mycket datorspel och de som inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, för att kunna vara halvseriös med CS krävdes det att man konfigurerade server för att spela på vilket ledde till att man lärde sig en drös med saker osv. Sen själva spelandet i sig gör att man utvecklar stort arbetsminne mm vilket verkligen är bra när det som värderas arbetsmässigt idag är att kunna hantera stora datamängder, man ser en klar skillnad på kollegor som också spelat mycket datorspel och de som inte har det.

Korrelation & kausalitet.

Är det för att de spelat datorspel som de skiljer sig? På vilket sätt? Det är ett rätt modigt antagande.

Gällande arbetsminne är det ett på tok för brett begrepp för att man ska kunna dra några ordentliga slutsatser om hur mycket nytta man har i övriga livet av att ha tränat specifika moment.

Att vi tvingades förstå och sätta oss in i hårdvara, mjukvara och OS för att kunna spela det vi ville var något väldigt positivt, men den vinsten är näst intill död idag. Jag fick hjälpa min betydligt yngre fd. svåger med att välja komponenter och bygga hans dator, den snubben jobbar till och med inom IT med att bygga användbarhet i system.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Varför tramsa om något seriöst? Det är inte begränsningar utan rekommendationer, såklart spelar det roll vad de digitala medierna används för och hur. Och även annat som är kopplat till det, som stillasittande.

Krävs en större diskussion om det iaf, eftersom relaterade problem är så utbrett.

Känns väl så där seriöst om ”Sjung en sång” är förslag på lösning på problemet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, fast vettig lön är ju inte det enda relevanta utifrån livskvalité. Jag är i princip i samma situation som du, jag har ett bra jobb med en bra lön, men jag har inte en särskilt bra hälsa rent allmänt, med övervikt med i bilden och låg fysiskt aktivitet som i sin tur orsakar andra problem. Jobbar gör man 40 timmar i veckan, cirka. Men det finns ju resten av livet också. Hade jag rört på mig mer när jag var tonåring hade jag kanske haft en bättre allmän hälsa, vad vet jag.

Sedan är ju inte mitt datorintresse den främsta anledningen till att jag inte rörde på mig som barn, finns andra anledningar till det också som jag inte tänker gå in på här, jag vill bara säga att även om t.ex. fotboll inte ger dig en hög lön (om du inte är proffs i världsklass) så kan idrott och fysisk aktivitet betala sig på andra sätt, som inte går att byta mot pengar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Jag stöder starkt dessa rekommendationer. Läste en intressant artikel från svenska YLE här i Finland om s.k "youtube-barn" som knappt kan kommunicera på sitt eget modersmål men dock på engelska pga av överdrivet användande av t.ex youtube:

https://svenska.yle.fi/a/7-10063092

Har själv 3 barn, 12, 9 och 7. De två äldsta har redan egna telefoner med automatiskt tidsbegränsad skärmtid från en till en och en halv timme om dan respektive. I undantagsfall kan de få lite till men då måste de fråga först. Detta fungerar hyfsat bra, vi har experimenterat med lösare tyglar och eget ansvar men nej, barn klarar inte av det själva. Det funkade inte så vi satte fasta tider. De gnällde lite om det i början men nu är allt OK.

Yngsta barnet kommer inte få någon telefon inom överskådlig framtid och gissa vad? Han kan vara uttråkad och gnälla emellanåt om och spela eller kolla Netflix men till sist hittar han nog på nåt själv ändå, lego, actionfigurer, ut och sparka boll. Tro det eller ej, BARN BEHÖVER INTE TELEFONER, i synnerhet inte "smarttelefoner". De behöver närvarande föräldrar, de behöver föräldrar som orkar att säga nej, som de kan gnälla på. Tyvärr är inte livet som en Hollywood film, den bästa föräldern är partypoopern inte den som ger med sig med allting. Man vill ju inget annat än att ge allt man kan åt sina barn, tror nog de flesta föräldrar känner så och det suger b*lle när man oftare än sällan måste säga "nu räcker det" eller "nej det får du inte". Men det är ju för att barnen inte förstår sitt bästa själva.

Skulle gärna se en folkrörelse för detta, då skulle nog tröskeln vara lägre för enskilda föräldrar att ta tillbaka makten över skärmen från sina barn. Som det är nu så finns det tyvärr många hem där det finns noll begränsningar gällande skärmtider etc vilket gör det svårare för andra att få sina barn bort från skärmar.

Helt enig!

Trist nog, efter att ha sett att FHM nu vill ställa stora krav på nätjättarna (?) för att det ska bli förändringar samt de många reaktioner som nu kommer från allmänheten, går det inte att se att vi går en tämligen dyster framtid till mötes. Känner igen det du säger om Youtube-barn. Dottern på 14 år vet ibland inte hur hon ska beskriva vissa begrepp på svenska, men engelska går bra, gärna med något märkligt tonfall. Då ska det tilläggas att vi har varit förhållandevis restriktiva med tillgång till skärmar för henne. Skolan från å.k. 4-6 gjorde dock inte saken bättre då de hade plattor på i stort sett varje lektion och fick kolla på YouTube de sista 5-10 minuterna om de jobbade på bra.

Det märks dock att överdrivet skärmanvändande inte bara drabbar barn. Även vuxna (däribland våra beslutsfattare) har gått och blivit ruskigt enkelspåriga och kortsiktiga i sin förmåga att tänka. Att haka upp sig på att barnet nu inte ska få lära sig att bli programmerare eller e-sportproffs (nej, det räcker inte med att kalle är lite bra på CS för att bli det) blir bara fånigt. Har barnet fallenhet för att bli en duktig programmerare, eller 3D-grafiker, musiker, etc., så ska de självklart få använda de verktyg som finns för detta idag. Men det är ju inte den typen av användande man vill komma åt här. Det är framför allt det hjärndöda användandet av TikTok, Instagram, YouTube, etc. det handlar om. Vi märkte för något år sedan att dottern knappt klarade av att se ett helt avsnitt av en serie på Netflix, utan hoppade bara mellan de roligaste scenerna i avsnitt för avsnitt. Då blev det att snöra åt begränsningarna kring de sociala medierna ännu mer.

Det vore önskvärt att fler förstod vad som händer när de barn som obegränsat fått göra mos av sina hjärnor, med obegränsad tid i TikTok eller motsvarande, när de blivit vuxna. De kommer ha otroligt svårt för att göra sådant som inte ger omedelbara belöningar och de kommer att ha mycket svårt att inte få göra vad de vill. Lägg därtill vad intåget av AI kan komma att innebära, när de plötsligt har tillgång till en kompis de alltid kan prata med, som upplevs som en riktig människa men samtidigt kan styras till att aldrig ifrågasätta dem och alltid hålla med dem och därmed bekräfta alla märkliga idéer de kan få för sig.

Det största problemet är egentligen inte barnens skärmberoende. Det är många föräldrars lättja och egna skärmberoenden, eller beroenden av annan form av självförverkligande, som förs över på barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Korrelation & kausalitet.

Är det för att de spelat datorspel som de skiljer sig? På vilket sätt? Det är ett rätt modigt antagande.

Gällande arbetsminne är det ett på tok för brett begrepp för att man ska kunna dra några ordentliga slutsatser om hur mycket nytta man har i övriga livet av att ha tränat specifika moment.

Att vi tvingades förstå och sätta oss in i hårdvara, mjukvara och OS för att kunna spela det vi ville var något väldigt positivt, men den vinsten är näst intill död idag. Jag fick hjälpa min betydligt yngre fd. svåger med att välja komponenter och bygga hans dator, den snubben jobbar till och med inom IT med att bygga användbarhet i system.

Såvitt jag sett finns det gott om forskning som visar på att gamers generellt presterar bättre på just de momenten och kan hålla mer information i korttidsminnet. Sen kan det såklart bero på att en viss typ av människa blir gamer från första början men när jag tidigare läst om det så var den ledande teorin att datorspel under tonåren utvecklade de delarna.

Men det kan såklart ha ändrats sedan jag sist kollade forskningsläget på ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, fast vettig lön är ju inte det enda relevanta utifrån livskvalité. Jag är i princip i samma situation som du, jag har ett bra jobb med en bra lön, men jag har inte en särskilt bra hälsa rent allmänt, med övervikt med i bilden och låg fysiskt aktivitet som i sin tur orsakar andra problem. Jobbar gör man 40 timmar i veckan, cirka. Men det finns ju resten av livet också. Hade jag rört på mig mer när jag var tonåring hade jag kanske haft en bättre allmän hälsa, vad vet jag.

Sedan är ju inte mitt datorintresse den främsta anledningen till att jag inte rörde på mig som barn, finns andra anledningar till det också som jag inte tänker gå in på här, jag vill bara säga att även om t.ex. fotboll inte ger dig en hög lön (om du inte är proffs i världsklass) så kan idrott och fysisk aktivitet betala sig på andra sätt, som inte går att byta mot pengar.

Som jag sa i tidigare inlägg ska man såklart inte gå för hårt åt något håll, jag själv var väldigt fysiskt aktiv parallellt men datorspelen åt helt klart upp mer tid och det är jag som sagt glad för.

Det jag vänder mig emot är att man inte pratar om balans och ett fokus på vad man gör vid skärmen. Allt har positiva och negativa sidor inom olika områden så det vi behöver är en balans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Som jag sa i tidigare inlägg ska man såklart inte gå för hårt åt något håll, jag själv var väldigt fysiskt aktiv parallellt men datorspelen åt helt klart upp mer tid och det är jag som sagt glad för.

Det jag vänder mig emot är att man inte pratar om balans och ett fokus på vad man gör vid skärmen. Allt har positiva och negativa sidor inom olika områden så det vi behöver är en balans.

Eller kanske till och med snarare så att man pushar för vad man vill att ungarna *ska* göra istället för att förbjuda och begränsa?

Permalänk
Medlem

Snacka om äpplen och päron i en sån här rekomendation.

Läsa en barnbok eller se på ett lärorikt barnprogram.

Läsa en barnbok eller se på något hysteriskt klipp helt utan mening eller pedagogik. Bara massor ac blinkande förger och klickbaits.

Där har vi ju en natt och dag skillnad!
Det är ju inte skärmarna i sig som är problemet** utan vad som presenteras på dem.

**Barn som vuxna ska ju inte sitta och stirra på en statisk punk nära ansiktet under längre tid oavsett. Men man får ju ha lite verklighetstänk göra annat, ta pauser osv.

Ungarna är ute leker, man läser böcker för dem, de leker andra lekar ned leksaker. Om de vill kolla på tv/platta då och då för att lära sig om hajar eller helt enkelt bara titta på Disneys Lilla Sjöjungfrun så kan jag inte se problemet.

Att föräldrarna skiter i ungarna och varken håller dem aktiverade, uppfostrar dem och lär dem saker för att se det som en lätt utväg att slippa vara förälder och bara ge dem en platta är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Eller kanske till och med snarare så att man pushar för vad man vill att ungarna *ska* göra istället för att förbjuda och begränsa?

Ja jag har aldrig trott på förbud och begränsningar generellt sett utan att man har ett antal områden som ska uppfyllas, så länge man gör det är det fritt att disponera sin övriga tid. Det är så jag är uppfostrad och så jag kommer uppfostra mina barn ifall det någonsin blir några, frihet under ansvar helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Har inga barn själv men känns som lycka till med kategorin 13-18!

Speciellt då många skolor kör med ipads till barnen, även i lägre åldrar, så hur i hela hvete dom tänk med detta vet jag inte

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Undrar alltid hur det hade sett ut om aldrig en hållande smartmobil eller touchpad kommit, men att alla de här sociala medier apparna fanns bara via dator.

Snapchat, Instagram, Facebook och TikTok.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Undrar alltid hur det hade sett ut om aldrig en hållande smartmobil eller touchpad kommit, men att alla de här sociala medier apparna fanns bara via dator.

Snapchat, Instagram, Facebook och TikTok.

Alla ovanstående hade aldrig funnits isf, det är ju helt designade efter sin plattform. Tröskeln för att fota eller filma nåt snabbt med en kamera för att sedan föra över till en dator för att sedan publicera i en app är betydligt högre än att bara ta en bild och trycka på ”dela”. Folk skulle inte vara brydda helt enkelt.

Det tilltalar våra lata reptilhjärnor så mycket med enkelhet och snabbhet och det eviga doomscrollasej.

Permalänk
Medlem

Önskar verkligen de hade gjort distinktion mellan olika skärmaktiviteter, det är stor skillnad på att swipa mellan klipp på instagram, läsa en bok på en läsplatta, göra informationssökning och skriva skolarbete, spela eller titta på film. Känns pga detta inte särkilt seriöst och att man räds digitaliseringen.
Sannolikheten att framtidens yrken "enklare" yrken kommer kräva mindre teknisk kompetens, inte minst i form av god datavana, vill jag påstå går mot 0.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Anders Hansens bok Skärmhjärnan. Den finns även som Skärmhjärnan junior för de yngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Önskar verkligen de hade gjort distinktion mellan olika skärmaktiviteter, det är stor skillnad på att swipa mellan klipp på instagram, läsa en bok på en läsplatta, göra informationssökning och skriva skolarbete, spela eller titta på film. Känns pga detta inte särkilt seriöst och att man räds digitaliseringen.
Sannolikheten att framtidens yrken "enklare" yrken kommer kräva mindre teknisk kompetens, inte minst i form av god datavana, vill jag påstå går mot 0.

De har definitivt gjort skillnad mellan olika skärmaktiviteter, har du läst skriften?

Rekommendationernas huvudsyfte är ju att involvera föräldrarna till att göra skärmtiden till en medveten aktivitet, inte en passiv lösning på vardagen eller konflikter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

De har definitivt gjort skillnad mellan olika skärmaktiviteter, har du läst skriften?

Rekommendationernas huvudsyfte är ju att involvera föräldrarna till att göra skärmtiden till en medveten aktivitet, inte en passiv lösning på vardagen eller konflikter.

Vad är det i följande stycke som är otydligt?
"En tumregel är att små barn 2–5 år använder skärm max 1 timme per dygn, barn 6–12 år max 1–2 timmar, och barn 13–18 år max 2–3 timmar."

3 timmar är definitivt i minsta laget om man behöver bedriva självstudier för t.ex. skolrelaterade uppgifter och det är i regel något man behöver göra oövervakad under gymnasiet. Anmärk på ordet skärm och inte "sociala medier". Bara att de uttrycker sig såhär anser jag talar för att de inte förstår vilka krav på förkunskaper inom IT mängder av arbetsgivare kommer ställa på dagens barn och unga i framtiden. Vill man dessutom göra karriär inom it så är man ännu värre ute. Det är precis som Livsmedelsverkets rekommendationer om gemensamma kostråd till alla oavsett diagnos och det blir ett problem när skolor tolkar det för bokstavligt med följd att barn i behov av specialkost nekas denna.

Majoriteten av insatta föräldrar klarar själva göra bedömningen vad som är rimligt och för övriga är detta en klen för att inte säga vilseledande hjälp.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

"En tumregel är att små barn 2–5 år använder skärm max 1 timme per dygn, barn 6–12 år max 1–2 timmar, och barn 13–18 år max 2–3 timmar."

Det som är otydligt i det stycket är väl att det handlar om fritidsanvändning och inte skolarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det lär inte följas av någon

Ungefär som alkoholrekommendationer från Socialstyrelsen

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det som är otydligt i det stycket är väl att det handlar om fritidsanvändning och inte skolarbete.

Var väl inte det som nämndes och varför skulle skärmtid i olika scenarion vara värderat olika?

Person A pluggar i skolan 6h framför skärm, ok enligt FHM
Person B läser på om programmering hemma i 5h, inte ok enligt FHM

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

3 timmar är definitivt i minsta laget om man behöver bedriva självstudier för t.ex. skolrelaterade uppgifter och det är i regel något man behöver göra oövervakad under gymnasiet. Anmärk på ordet skärm och inte "sociala medier". Bara att de uttrycker sig såhär anser jag talar för att de inte förstår vilka krav på förkunskaper inom IT mängder av arbetsgivare kommer ställa på dagens barn och unga i framtiden. Vill man dessutom göra karriär inom it så är man ännu värre ute. Det är precis som Livsmedelsverkets rekommendationer om gemensamma kostråd till alla oavsett diagnos och det blir ett problem när skolor tolkar det för bokstavligt med följd att barn i behov av specialkost nekas denna.

Majoriteten av insatta föräldrar klarar själva göra bedömningen vad som är rimligt och för övriga är detta en klen för att inte säga vilseledande hjälp.

Du har inte läst skriften alltså? För du behöver läsa hela, sen se syftet med rekommendationerna och fundera på hur man har störst möjlighet till förändring av en befolkning.

Lite som att folk skällde på arbetsförmedlingen för att de inte fattade varför de fanns till. Många klarade av att skaffa ett jobb själva, så för dem var den enda tjänsten som betydde något platsbanken, det var för människorna som hade svårt att få jobb själva de fanns.

Du har för övrigt fel i ditt antagande om "insatta föräldrar" och/eller i själva definitionen av vad det betyder. Jag misstänker att vi kommer ha rätt stora och tuffa konsekvenser av det här om ~10 år eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Var väl inte det som nämndes och varför skulle skärmtid i olika scenarion vara värderat olika?

Jo, fritidsanvändning och skolarbete nämns uttryckligen. Läsa gärna rekommendationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jo, fritidsanvändning och skolarbete nämns uttryckligen. Läsa gärna rekommendationerna.

Läste och står att deras rekommendationer är för fritid enbart. Vilket betyder de inte tar hänsyn till skolan, vilket blir väldigt skevt? Som sagt, tidsbegränsat är idiotiskt.
Bättre med daglig checklista som görs och sen får man göra vad man vill efter med resterande tid...

Skola/jobb,, läxor, rörelse aktiviteter 40-60min (idrott, löpning, aktiv lek) äta och få minst 10h sömn (gäller barn).
Sen kunde jag själv inte bry mig mindre om de leker med lego eller ser på något lärande på tv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop