Hur många är det som verkligen behöver skriva i rasande fart egentligen...Fullständigt onödigt skulle jag säga, såvida man inte jobbar som något slags sekreterare eller med liveöversättning. Varför skulle man behöva skriva svinfort?
Och varför skulle man behöva skrivstil, som man tragglade i skolan när man var barn. Aldrig behövt det heller..
Jag skriver en hel del rapporter i mitt jobb och det är inte som att långsamt eller ineffektivt skrivande på något sätt begränsar utan det är tankeprocesser, kolleger och mail som stör. På möten tar jag anteckningar på laptopen och där är det inte heller så att jag begränsas av att inte kunna skriva 10 000 ord i minuten.
Nu talar jag i egenskap av att vara utvecklare. Att skriva fort ser jag som en användbar men inte alltid nödvändig biprodukt av att helt enkelt vara kompetent på att skriva på tangentbord. Den viktiga delen av det hela är att du ägnar ytterst lite av din uppmärksamhet till det rent mekaniska arbetet så att du istället kan fokusera på problemlösning.
Jag har och har tidigare haft kollegor som inte riktigt är bekväma med skrivandet. Det går då långsammare att få saker gjorda, men än viktigare blir det mer fel än det hade blivit om de inte regelbundet skrev fel och behövde titta på tangentbordet för att hitta specialtecken. Det är också en tydlig källa till frustration för dem när de vet vad de vill göra, men det tar lång tid att få ut det i text.
Du bör vara kompetent på att skriva om det är en nyckeldel av ditt jobb. Är du kompetent på att skriva kommer det rent naturligt gå fort. Det finns säkert någon som är duktig på att skriva men ändå skriver långsamt, men jag har aldrig stött på någon sådan människa.