Generation Z förvånansvärt dålig på att skriva på tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hur många är det som verkligen behöver skriva i rasande fart egentligen...Fullständigt onödigt skulle jag säga, såvida man inte jobbar som något slags sekreterare eller med liveöversättning. Varför skulle man behöva skriva svinfort?
Och varför skulle man behöva skrivstil, som man tragglade i skolan när man var barn. Aldrig behövt det heller..

Jag skriver en hel del rapporter i mitt jobb och det är inte som att långsamt eller ineffektivt skrivande på något sätt begränsar utan det är tankeprocesser, kolleger och mail som stör. På möten tar jag anteckningar på laptopen och där är det inte heller så att jag begränsas av att inte kunna skriva 10 000 ord i minuten.

Nu talar jag i egenskap av att vara utvecklare. Att skriva fort ser jag som en användbar men inte alltid nödvändig biprodukt av att helt enkelt vara kompetent på att skriva på tangentbord. Den viktiga delen av det hela är att du ägnar ytterst lite av din uppmärksamhet till det rent mekaniska arbetet så att du istället kan fokusera på problemlösning.

Jag har och har tidigare haft kollegor som inte riktigt är bekväma med skrivandet. Det går då långsammare att få saker gjorda, men än viktigare blir det mer fel än det hade blivit om de inte regelbundet skrev fel och behövde titta på tangentbordet för att hitta specialtecken. Det är också en tydlig källa till frustration för dem när de vet vad de vill göra, men det tar lång tid att få ut det i text.

Du bör vara kompetent på att skriva om det är en nyckeldel av ditt jobb. Är du kompetent på att skriva kommer det rent naturligt gå fort. Det finns säkert någon som är duktig på att skriva men ändå skriver långsamt, men jag har aldrig stött på någon sådan människa.

Permalänk

Betyder det att vi kan gissa vilka som är Gen Z på Discord och inte beroende på hur lång tid det tar för dem att besvara genom att antingen vet vi att de sitter på sina mobiler eller att de skriver långsamt på tangentborden?🤔😁

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Född 97, så tidig Gen Z. Sen växte jag upp framför datorn också, så det har väl med saken att göra.

Om något har jag märkt att äldre generationen stavar som hej kom och hjälp mig på arbetsplatsen, man får rentav ta fram skämskudden ibland när man läser vissa dokument..

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: ASUS ROG Azoth NX Snow | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | ASUS ROG Keris II Ace | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Nu talar jag i egenskap av att vara utvecklare. Att skriva fort ser jag som en användbar men inte alltid nödvändig biprodukt av att helt enkelt vara kompetent på att skriva på tangentbord. Den viktiga delen av det hela är att du ägnar ytterst lite av din uppmärksamhet till det rent mekaniska arbetet så att du istället kan fokusera på problemlösning.

Jag har och har tidigare haft kollegor som inte riktigt är bekväma med skrivandet. Det går då långsammare att få saker gjorda, men än viktigare blir det mer fel än det hade blivit om de inte regelbundet skrev fel och behövde titta på tangentbordet för att hitta specialtecken. Det är också en tydlig källa till frustration för dem när de vet vad de vill göra, men det tar lång tid att få ut det i text.

Du bör vara kompetent på att skriva om det är en nyckeldel av ditt jobb. Är du kompetent på att skriva kommer det rent naturligt gå fort. Det finns säkert någon som är duktig på att skriva men ändå skriver långsamt, men jag har aldrig stött på någon sådan människa.

De flesta utvecklingsmiljöer har väldigt kraftfulla autocomplete-verktyg som gör att skrivhastigheten går upp markant, då man ofta it t.ex. Visual Studio bara behöver trycka på Tab efter man skrivit typ 3-5 tecken för att få det man vill ha.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Gen Z behöver inte det, mamma och pappa skriver åt dem....

Permalänk
Medlem

Det är väl värre än så, vi går ju emot att det blir allt vanligare att människor inte kan använda datorer överhuvudtaget.

Skrivet av Eismannen:

Och varför skulle man behöva skrivstil, som man tragglade i skolan när man var barn. Aldrig behövt det heller..

Det handlar såklart om en grundläggande förståelse och känsla för det man gör. Man måste veta reglerna för att kunna kringgå dom.

Och på en aggregerad nivå så lär vi ut saker till 100%, och sen tar vi med oss kanske 80%.
Problemet är då om vi tänker "vi lär bara ut dom där 80% som man verkligen använder..." eftersom vi fortfarande bara tar med oss 80%.

Jag ska inte säga att vi går emot att allt fler blir analfabeter, för uppenbarligen kan vi både läsa och skriva, men i mitt jobb möter jag allt fler människor som inte kan skriva (fysiskt) och som jag säger ovan, inte kan använda en vanlig dator.

Permalänk
Medlem

Gen X av tidigt snitt.
Jobbar med datorer och har haft som hobby sen 80-talet och framåt. Skriva går utmärkt på tgb-bord, men jag ångrar att jag inte lärde mig att skriva med korrekt fingersättning a'la maskinskrivning från början. Då hade det gått än bättre.
Sa till sonen att försöka lära sig, och han körde nåt träningsprogram från nätet och kan nu skriva avsevärt snabbare och säkrare än jag. Han tyckte det var en kul utmaning att lära sig och få höga poäng i det "spelet". Så visst vore det guld värt att faktiskt ha det som en del i skolan, när de ju ändå har datorn som arbetsverktyg.
Touch-tgb använder jag löpande också, men endast för kortare meddelanden. Är det nåt mer omfattande som ska skrivas tar jag det på datorn.

Permalänk
Medlem

Ungar idag har inte behövt kämpa med krångliga inställningar i Windows XP för att få spelen att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Folk är säkert jäkligt snabba här, men hur snabba är ni egentligen? Kör gärna en vända på https://monkeytype.com/ så har ni lite att jämföra med varandra

Fungerar ju även på telefonen om man vill visa att man är snabb på att pilla

Edit:
Mitt resultat, engelska 30 sec gen Y:
<Uppladdad bildlänk>

Gjort testet en gång några år sedan

Permalänk
Medlem

Haha helvete vad snabbt ni skriver. Jag kommer upp i 43 och då har jag jobbat med tangentbord hela mitt yrkesliv. Född 86 så är inte last gammal ännu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hur många är det som verkligen behöver skriva i rasande fart egentligen...Fullständigt onödigt skulle jag säga, såvida man inte jobbar som något slags sekreterare eller med liveöversättning. Varför skulle man behöva skriva svinfort?

Jag skriver en hel del rapporter i mitt jobb och det är inte som att långsamt eller ineffektivt skrivande på något sätt begränsar utan det är tankeprocesser, kolleger och mail som stör. På möten tar jag anteckningar på laptopen och där är det inte heller så att jag begränsas av att inte kunna skriva 10 000 ord i minuten.

Ja jag är glad om jag skriver 1-2 rader kod i veckan. Men blir desto mer skrivande mejl och chatt t ex. Bra med någorlunda flyt. Är dålig på touchtype men ganska snabb ändå. Är 90-talist och vi hade ingen som helst utbildning i maskin/tangentbord skrivning. Dock vet jag att några årskullar efter mig satt och övade med diverse program på skolans datorer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

2008: Generation Y förvånansvärt dålig på att skriva med penna.
2036: Generation ? förvånansvärt dålig på att skriva med touchskärm.

F.ö. är det verkligen förvånansvärt? Känns som att det finns en otroligt tydligt cause and effect här.

Permalänk
Medlem

Fast är det något större problem i praktiken då?

Om något är det väl på pluskontot att kidsen kan använda sin telefoner tillräckligt effektivt för att det ska vara rimligt att skriva uppsatser på dem, själv blir jag tokig på att inte ha ett riktigt tangentbord till hands om jag ska plita ner mer än några rader.

Hade varit klockrent att kunna göra sådant med ett verktyg som får plats i fickan, slippa asa runt på en laptop eller vara bunden till en plats där det finns en dator.

Skrivet av SimpLar:

Man kan fråga sig hur mycket av den uppfattningen som är psykologiskt betingad? Förvisso finns det väl i de flesta fall en korrelation mellan fingerfärdighet, erfarenhet, och i förlängningen skicklighet när det kommer till sådant man gör med händerna, men kan det vara så att man överdriver betydelsen av det omedelbart synliga, och helt enkelt förutsätter att någon som är rapp på tangentbordet också behärskar övriga komponenter i verksamheten på samma vis?

Om jag tar mig själv som exempel, så är jag snabb på tangentbordet, och folk i omgivningen betraktar mig ganska oförtjänt som någon slags IT-geni. Min egen uppfattning är att jag förvisso har bättre koll än de runt mig, men att det bara är på nivån där jag förstått hur lite jag egentligen kan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Årsmodell 1991 här, 115 wpm. Men så har man ju suttit framför en dator sen man var fyra bast, typ. Har heller inga problem med pekskärmar, men handstilen däremot... skriver väl för hand i snitt två gånger per år nuförtiden.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Anser mig själv vara bra på att skriva på tangebord. Men har haft ett, i någon form, i mitt liv att leka med sedan 80 talet.

Med det sagt är min handstil fruktansvärd. Rent utav pinsam.

Samma här till viss mån.
Jag skriver ex nästan aldrig med skrivstil när jag skriver på papper. Denna färdighet försvan nästan direkt efter lågstadiet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Vi kan bilda klubb.

Count me in!

I början av 80-talet, när jag gick i mellanstadiet fick jag sitta en timme om dagen där hemma efter skolan och skriva av böcker.
Höll väl på i nåt år eller så. Inte f-n hjälpte det, har svårt att läsa vad jag själv skrivit (typ inköpslistor )

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Anser mig själv vara bra på att skriva på tangebord. Men har haft ett, i någon form, i mitt liv att leka med sedan 80 talet.

Samma här, på bägge punkterna. Ändå hade man ju skrivstil i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Känner igen mig. Dock så gick mitt arbete penna och fysiska papper, var hemskt att skriva med penna i början. Men nu ser min handstil okej ut igen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Gjort testet en gång några år sedan

<Uppladdad bildlänk>

Kom upp i 58 wpm själv

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

Antog direkt att det berodde på pekskärmsskrivandet för den generationen, vilket inte var oväntat.

Däremot intressant område att fundera på.

Personligen skriver jag rätt mycket, såväl i arbetet som här på Swec. Utöver dessa två rätt lite.
Svårt att säga riktigt fördelningen, då jag använder både mobilen och datorn för båda delar.
I år blir det 30 år sen första datorn, runt 25 sen första mobilen.
Skulle nog säga att det är först de senaste 2-3 åren som jag känner att jag blivit märkbart bättre på att skriva utan att titta ner, kanske låter märkligt.
Även om jag vetat var allt varit utan att egentligen titta, så har det inte riktigt känts helt bekvämt att "lämna sargen", alltså det har som varit tryggt att ha blicken neråt utan att egentligen titta. Men en viktig del i det är nog vilka tgb jag använt, en del passar bättre än andra. En annan är nog att jag skrivit mer och oftare.

Skriver nu rätt snabbt med såväl tangentbord, både med två händer och en hand, samt på mobil.
Men testar jag hastigheten så blir det alltid mycket långsammare och mindre korrekt när jag ska läsa och skriva av snarare än skriva det jag tänker. Dvs att ha det färdigprocessat, som i cachen, är väldigt mycket snabbare än att läsa/processa-skriva. Känner tydligt skillnaden.
Men snabbare än 19 WPM som nämndes där skriver jag nog med bara en hand, oavsett vilken hand men är ev snabbare med höger.

Sen ser jag även på andra hur det är för dem och skiljer sig mellan olika, bl a föräldrarna (65+).
Min far kan knappt skriva varken på dator, mobil el för hand, el det går inte snabbt el särskilt flytande alls på något sätt.
Min mor skriver däremot rätt snabbt och flytande utan att titta.
Båda har använt såväl skrivmaskin som tangentbord i arbetet, om än i något olika omfattning.

Sen ser man kollegor el andra i arbetet som försöker visa sig kunniga, att skriva snabbt och distinkt är ett tydligt tecken på att de försöker hävda sig och imponera på det sättet. Märker det även på mer ovana, att de t ex försöker skriva sin inloggning snabbt men inte alltid rätt.

Permalänk
Medlem

Gen Z, cirkus +100wpm.
Men uppvuxen framför datorn så alltid van och haft bra ögon-hand koordination sen barnsben pga detta
Jag avskyr pek/touch skärm oavsett om det är på telefon eller en ipad. Tycker att det är svårt och vänja sig då man inte kan få nån bra koordination eller feedback, vibration hjälper men ja.. min åsikt Kul å se hur andra tycker!

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Är denna generation bra på något förutom att vara mini-skådespelare på Insta och Youtube?

Troligtvis en hel del. Personligen inte riktigt zoomer men inte så många år ifrån. Det gnälls väl på mig också antar jag.

Tycker dock att det finns en hel del kompetensbrist att finna i vår äldre befolkning och de unga har oftast betydligt bättre sinne för vad som är aktuellt, affärer etc än de äldre tror.

Sen har det väl mer eller mindre gnällts på de yngre generationerna sedan många tusen år tillbaka.

Man framstår ju inte som skitintelligent om man är äldre och bara gnäller på de yngre medan de springer snabbare än en själv.

https://www.bbc.com/worklife/article/20171003-proof-that-peop...

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning hur många ord per minut, men gissar på kanske 35-50, och har hållit på med datorer sedan 70-talet. Det har aldrig varit viktigt att skriva fort, mer att skriva korrekt. Nu med dålig syn blir det mer och mer att kontrollera att det verkligen blev rätt och det tar längre tid än att skriva det. Det är inte ofta jag ser nån som skriver långsammare än vad jag gör.
På mobilen klarar jag kanske 5-7 ord per minut.

Permalänk
Medlem

Är millennial (92) och skriver snabbt på både tangentbord och touchskärm -- dock ställer jag definitivt mig i ledet bland de som hatar att skriva på touchskärm, för mig klickade det först när jag skaffade SwiftKey och sen dess skriver jag (vad jag själv upplever iaf) nästan lika fort som på fysiskt tangentbord. Standard-tangentbordet är i princip alltid oanvändbara. Särskilt på surfplattor, på telefoner är det mer hanterbart.

Är inte särskilt förvånad över att zoomers skriver dåligt på tangentbord. Datorer som underhållning som jag själv hade som barn har ju i princip ersatts av surfplattor och det är den miljön de växer upp i, så det är inte så konstigt. Tycker inte heller emellertid att det är särskilt problematiskt heller; boomers och gen X skriver inte heller nödvändigtvis särskilt bra på tangentbord, men i arbetslivet är det oftast hjärnan som sätter stopp före fingrarna ändå. De kommer lära sig så småningom när de har jobbat i några år -- eller så kommer vi sluta använda traditionella datorer med fysiska tangentbord till förmån av touchtangentbord istället.

Skrivet av Ostbullen:

Folk är säkert jäkligt snabba här, men hur snabba är ni egentligen? Kör gärna en vända på https://monkeytype.com/ så har ni lite att jämföra med varandra

Fungerar ju även på telefonen om man vill visa att man är snabb på att pilla

Edit:
Mitt resultat, engelska 30 sec gen Y:
<Uppladdad bildlänk>

Testade eftersom du länkade:

Var första försöket, kan förmodligen få bättre om jag tryhardar tills jag inte gör något fel. Men tycker inte heller att monkeytype är särskilt träffsäker eftersom det bara är ord med små bokstäver, inga punkter eller versal osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så hade vi också maskinskrivning som ämne i skolan

Precis, för min del så tror jag att det är det som har hjälpt mig mest. Skulle jag sätta mig och skriva snabbt så går jag tillbaka tilll grunderna jag lärde mig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vi lärde oss hur man skulle hålla händerna och skriva på tangentbord i högstadiet, men då var det redan försent. Eftersom jag började med datorer när jag var 7-8 så hade redan pekfingervalsen satt sig. Använder ring och lillfinger väldigt lite, bara till ctrl tror jag.

Men jag använder tummar och långfingrar, men det är väl typ pekfingervals ändå.

Verkar vara många som hade maskinskrivning i skolan här. Minns inte att det fanns något sådant på min skola. Kan ha varit något valfritt som jag sket i.

Gick bra ändå. Har utvecklat bra fingersättning och skriver snabbt (kanske 130wpm på enklare ordlistor - givetvis lite långsammare på svårare).

Skulle dock vilja bli säkrare på engelsk layout. Det är så jäkla mycket lättare att skriva specialtecken med det, men gäller att ha det mer i ryggmärgen så det blir färre fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Troligtvis en hel del. Personligen inte riktigt zoomer men inte så många år ifrån. Det gnälls väl på mig också antar jag.

Tycker dock att det finns en hel del kompetensbrist att finna i vår äldre befolkning och de unga har oftast betydligt bättre sinne för vad som är aktuellt, affärer etc än de äldre tror.

Sen har det väl mer eller mindre gnällts på de yngre generationerna sedan många tusen år tillbaka.

Man framstår ju inte som skitintelligent om man är äldre och bara gnäller på de yngre medan de springer snabbare än en själv.

https://www.bbc.com/worklife/article/20171003-proof-that-peop...

Hehe, ja, någon av de gamla grekiska filosoferna - det tillskrivs ofta Sokrates - sågade den yngre generationen i dåtida Aten ganska hårt:

"Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare."

Jag tror det är en kombination av mognad och prioritering snarare än något annat som styr. Med åldern börjar man bry sig mer om former, och förfasas förstås av att den yngre generationen inte skickar sig på områden man själv prioriterar. Det är väldigt lätt att helt missa sådant där den egna generationen brister, sannolikt för att den egna normen helt enkelt inte innefattar det.

Ett fånigt exempel på det senare som min generation i stort sett dödade var den ganska vidriga ovanan bland företrädesvis äldre män att uppträda med bar överkropp i folktäta miljöer. Gubbarna må ha haft åsikter om hur förtappade vi var, men vi hade i alla fall kläder på oss när vi trängdes med andra i matbutiken om sommaren.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Känns lite som att det om inte allt för många år kommer att vara ännu svårare att hitta personal som har någorlunda datorvana och som kan jobba hyggligt självgående vid en dator...

Tråkig utveckling tyvärr. Jag tror tyvärr utveckligen kommer att fortsätta åt det här hållet.

Jo, det märks redan idag runt container-arbete.
Eftersom många inte lärt sig confa upp varje komponent själv längre så vet man heller inte vad applikationerna består av eller än mindre hur de samverkar. Man får nog känna sig lyckligt lottad att få jobbat i en tid där växa upp och jobba med IT innebar att man fått göra det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jo, det märks redan idag runt container-arbete.
Eftersom många inte lärt sig confa upp varje komponent själv längre så vet man heller inte vad applikationerna består av eller än mindre hur de samverkar. Man får nog känna sig lyckligt lottad att få jobbat i en tid där växa upp och jobba med IT innebar att man fått göra det mesta.

Å andra sidan kanske det inte är så farligt heller. Det kanske rent av är en fördel att det finns möjlighet att helt fokusera på sitt expertområde.

Jfr. med att dagens mekaniker inte är sina egna verktygsmakare, till skillnad från dåtidens smeder. De kan specialisera sig och bli ännu bättre på sitt område, vilket kanske också är en nödvändighet givet att yrkena i sig blivit mer komplexa med den teknologiska utvecklingen. Verktygen tillverkar och underhåller någon annan, som har det som expertområde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag (Gen Y) var yngre var äldre generationer bekymrade över att "dagens ungdom" bara skriver på tangentbord och aldrig lär sig riktig handstil.

Nu är det Gen Z som bara skriver på pekskärm och aldrig lär sig skriva ordentligt på tangentbord.

Gen A kommer väl aldrig lära sig skriva på pekskärm eftersom de bara använder AI med tankeläsning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti