Actina speldatorerna (från fyndtråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nu skulle du flytta över till annat chassi så du kanske satte i rätt sedan men på bilden va CPU kylaren felmonterad då slangarna satt på sidan

Hur menar du att det är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nu skulle du flytta över till annat chassi så du kanske satte i rätt sedan men på bilden va CPU kylaren felmonterad då slangarna satt på sidan

Sitter precis som den ska eller vadå?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Hur menar du att det är fel?

Skrivet av Pamudas:

Sitter precis som den ska eller vadå?

Nej om du kollar på hans bild så sitter slangarna in från sidan vilket är fel då den ska vara monterad så slangarna kommer in underifrån. (ja på den delen som sitter på CPU)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nej om du kollar på hans bild så sitter slangarna in från sidan vilket är fel då den ska vara monterad så slangarna kommer in underifrån. (ja på den delen som sitter på CPU)

Och varför är det fel? Vet att vissa kylare t.ex för AMD CPU:er kräver att man installerar dom på ett speciellt sätt pga heatspread med offset, men inte hört det om Corsairs montering inkl deras brackets kräver att slangarna ska vara neråt. Så vart har du fått den informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Och varför är det fel? Vet att vissa kylare t.ex för AMD CPU:er kräver att man installerar dom på ett speciellt sätt pga heatspread med offset, men inte hört det om Corsairs montering inkl deras brackets kräver att slangarna ska vara neråt. Så vart har du fått den informationen?

Om du kollar på GamerNexus videon som postades i denna tråd så ser du vad och varför det är fel.
Där har jag fått informationen ifrån...

Permalänk
Medlem

Jag svarade på detta i ett felsvar tidigare... manualen anger den ska in på sidan, produktbilderna från Corsair har den på sidan. LCD måste roteras i mjukvara om den inte sitter på sidan. Skulle säga att då manual anger sidmontering så är det så den ska monteras.

Skillnad om det är radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Enligt Corsair själva så är det exakt så den skall vara monterad. Dvs slangarna på sidan.

https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/cpu-cooler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Om du kollar på GamerNexus videon som postades i denna tråd så ser du vad och varför det är fel.
Där har jag fått informationen ifrån...

Om du syftar vid denna tidpunkt i videon https://youtu.be/BbGomv195sk?t=811 så syftar han på att så länge Radiatorn är i högre position med tuberna neråt ( högre position än kylblocket), så blir det rätt flöde. Sedan hur kylblocket ( CPU delen är ) spelar det absolut ingen roll. Jag tror du har tolkat fel gällande "Tubes down" det är alltså från radiatorn. Inte CPU delen. Dom t.o.m testar medans CPU blocket har slangarna från sidan för att verifiera att man ska ha Radiatorn i högre punkt oavsett vilket håll tuberna sitter på kylblocket. Så din info är felande om du syftar på just vid den tidpunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Om du syftar vid denna tidpunkt i videon https://youtu.be/BbGomv195sk?t=811 så syftar han på att så länge Radiatorn är i högre position med tuberna neråt ( högre position än kylblocket), så blir det rätt flöde. Sedan hur kylblocket ( CPU delen är ) spelar det absolut ingen roll. Jag tror du har tolkat fel gällande "Tubes down" det är alltså från radiatorn. Inte CPU delen. Dom t.o.m testar medans CPU blocket har slangarna från sidan för att verifiera att man ska ha Radiatorn i högre punkt oavsett vilket håll tuberna sitter på kylblocket. Så din info är felande om du syftar på just vid den tidpunkten.

Det viktigaste är att toppen på radiatorn sitter högre än kylblocket sen hur slangarna sitter på radiatorn har mindre betydelse. Dock är det lite bättre om också slangarnas in/ut på radiatorn sitter högre än kylblocket.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Min i5 verkar dyka in via Frankrike. De byggs i Polen så det är en ganska intressant väg de tar till Sverige. Ser fram emot datumstämpeln som en del haft och vad som står på detta paket.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Körde 3dmark och detta känns väl som ett rätt rimligt resultat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Nu har statusen på i5-datorn uppdaterats hos mig. Paketet skickas från Spanien. Anländningsdatumet flyttades fram till den 11de oktober. Får se om jag och @Nucky får samma config eller om skiljer sig något 😊

Permalänk
Medlem

Leverans under morgondagen redan Om PostNord håller vad de lovar! Paketet framme i Danmark!

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Leverans under morgondagen redan Om PostNord håller vad de lovar! Paketet framme i Danmark!

Blev det någon i5a?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Blev det någon i5a?!

PostNord verkar lagga till det en aning 😃 Förväntar mig leverans under morgondagen om paketet rör på sig. Suttit fast med statusen i spårningen lite för länge nu. Man får hoppas på att pirater ej slagit till 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu ska ni få en liten unboxing av min i5:a - Om det är för många bilder säg till så raderar jag lite onödiga kartongbilder - Ser ut att ha fått en 7900XTX 24GB Utöver det jag hade skrivit i mitt första inlägg i denna tråd så är enbart hårddisken som skiljer. Ser ut ändå att jag fått en väldigt bra NVMe disk -> ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB.

Superfint bygge!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Coolt! Så där snyggt orkar inte jag dra kablarna bakom moderkortet

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Verkar ju förstås sakna Windows. Fastän det stod på produktinformationen att "OS / Operativsystem" är "Windows"...

Ska se om de kan göra något åt saken.... Annars köper jag en billig nyckel på nätet....

Visst bör man ändå få bild på skärmen? BIOS start-up osv... Jag har testat ansluta DisplayPort & HDMI till både moderkortet & grafikkortet men får ej ut bild på skärmen.

Tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Verkar ju förstås sakna Windows. Fastän det stod på produktinformationen att "OS / Operativsystem" är "Windows"...

Ska se om de kan göra något åt saken.... Annars köper jag en billig nyckel på nätet....

Visst bör man ändå få bild på skärmen? BIOS start-up osv... Jag har testat ansluta DisplayPort & HDMI till både moderkortet & grafikkortet men får ej ut bild på skärmen.

Tips?

Självklart kommer du in i bios även utan windows😊
Verkar som nåt annat inte riktigt fungerar för dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Nu ska ni få en liten unboxing av min i5:a - Om det är för många bilder säg till så raderar jag lite onödiga kartongbilder - Ser ut att ha fått en 7900XTX 24GB Utöver det jag hade skrivit i mitt första inlägg i denna tråd så är enbart hårddisken som skiljer. Ser ut ändå att jag fått en väldigt bra NVMe disk -> ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB.

Superfint bygge!

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Shift nätagg med, lyx!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Tips?

13600KF har ingen integrerad grafik, så uttagen på moderkortet kommer därmed inte att fungera.
Det är grafikkortet som gäller.

Kontrollerat så att allt sitter 100% i datorn ?!
Såg ut att vara bra paketerat, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

13600KF har ingen integrerad grafik, så uttagen på moderkortet kommer därmed inte att fungera.
Det är grafikkortet som gäller.

Kontrollerat så att allt sitter 100% i datorn ?!
Såg ut att vara bra paketerat, men man vet aldrig.

Kollat så allt är OK. Tagit loss grafikkortet och kopplat in igen. Allt verkar sitta som det ska. Detta lyser på moderkortet "VGA"

Tips på vad jag kan göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har ingen annan dator hemma eller tillgång till där du kan testa grafikkortet? Eller något grafikkort liggandes? Känns som ett dumt svar till någon som varit medlem sedan 2011 dock.

Permalänk
Medlem

Actinan funkade i Corsair-chassit. Men när jag flyttade över allt till annat chassi, så gick inte bios igång när jag tryckte igång. Kollade kablar och kontakter, testade igen osv. Grafikkortet snurrade inte igång vid start. Moderkortet har inga dioder för status heller. Till slut, vilket nog borde gjorts först, tog jag en liten skruvmejsel och kortslöt de två pinnarna för clear cmos. Inget kvitto på att man lyckas i det så att säga, men efter den manövern startade allt upp.

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Du har ingen annan dator hemma eller tillgång till där du kan testa grafikkortet? Eller något grafikkort liggandes? Känns som ett dumt svar till någon som varit medlem sedan 2011 dock.

Tyvärr inget grafikkort liggandes. Ska kolla om det går att låna ett.

Har testat lite allt möjligt nu.

- Uppgraderat BIOS med det mesta urkopplat via "Q-FLASH PLUS" - Utan framgång.
- Testat precis "Clear CMOS" - Utan framgång.
- Kopplade loss allt och såg till att allt är installerat korrekt - Utan framgång.

VGA led på MB lyser fortfarande.

Läste på ett forum att MB är inställt PCI-e på auto och då krånglade för en person. Personen hade ej samma MB dock. Han satte det till PCI-e 4.0 och då fungerade allt... Blir svårt att se över detta då jag ej kan köra bild via MB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Tyvärr inget grafikkort liggandes. Ska kolla om det går att låna ett.

Har testat lite allt möjligt nu.

- Uppgraderat BIOS med det mesta urkopplat via "Q-FLASH PLUS" - Utan framgång.
- Testat precis "Clear CMOS" - Utan framgång.
- Kopplade loss allt och såg till att allt är installerat korrekt - Utan framgång.

VGA led på MB lyser fortfarande.

Läste på ett forum att MB är inställt PCI-e på auto och då krånglade för en person. Personen hade ej samma MB dock. Han satte det till PCI-e 4.0 och då fungerade allt... Blir svårt att se över detta då jag ej kan köra bild via MB.

Antar att du provat de andra slotsen?
Får graffet ström? Snurrar det igång vid boot? pcie kablar i nätagget?

Permalänk
Medlem

Fortsätter kasta idéer:

Är det 3 pcie kablar eller har de använt de som har dubbla 8pin? Kanske köra 3 fulla kablar istället.. e<kanske är hungrigt eller något.
Finns det bios switch? Såg att det fanns led-switch..
Provat hdmi eller annan kabel? Borde ju inte påverka vga-led men det verkar ju vara ett problem som existerat som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Antar att du provat de andra slotsen?
Får graffet ström? Snurrar det igång vid boot? pcie kablar i nätagget?

Japp - Allt snurrar som det ska. Grafikkortet får ström. Har precis kollat alla PCIE kablar och dragit loss och kopplat in igen. Ska prova annan slot nu. EDIT: Annan slot funkar inte. Får ej plats...

Skrivet av Gustenrocks:

Fortsätter kasta idéer:

Är det 3 pcie kablar eller har de använt de som har dubbla 8pin? Kanske köra 3 fulla kablar istället.. e<kanske är hungrigt eller något.
Finns det bios switch? Såg att det fanns led-switch..
Provat hdmi eller annan kabel? Borde ju inte påverka vga-led men det verkar ju vara ett problem som existerat som du säger.

De har använt 3 pcie kablar (type5) in i nätagget så det går in 3 kablar i pcie portar i nätagget x 8 pin till 7900XTX. Har testat två olika HDMI kablar + 1 DisplayPort för skärmen jag har. Har även testat en helt annan HDMI kabel direkt till min TV hemma utan framgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Japp - Allt snurrar som det ska. Grafikkortet får ström. Har precis kollat alla PCIE kablar och dragit loss och kopplat in igen. Ska prova annan slot nu. EDIT: Annan slot funkar inte. Får ej plats...

De har använt 3 pcie kablar (type5) in i nätagget så det går in 3 kablar i pcie portar i nätagget x 8 pin till 7900XTX. Har testat två olika HDMI kablar + 1 DisplayPort för skärmen jag har. Har även testat en helt annan HDMI kabel direkt till min TV hemma utan framgång.

Ah, vilken röra! Har försökt att googla och det där med vga-led verkar inte helt ovanligt (iofs söker jag ju efter problem).
Säkert inte kommit fram till något mer vettigt än vad du själv gjort, eller redan provat men det jag hittat utöver det jag vet att du testat är:

• Vissa verkar provat att flasha bios flera gånger, se till att usbn är rätt format osv

• Dubbla monitorer, koppla in en hdmi och en display och sen resetta X antal gånger tills de fått boot.

• Någon skrev att moderkortet absolut prioriterar iGPU (vilket du inte har) och att man måste ändra något i bios. Låter konstigt eftersom vi får anta att de testat datorn tidigare.

• inga usb grejer inkopplade vid boot

• Jag själv hade en gång i tiden problem med ett chassi där sladdarna inte gick in ordentligt i GPUn. Återigen borde det inte påverka LEDen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Ah, vilken röra! Har försökt att googla och det där med vga-led verkar inte helt ovanligt (iofs söker jag ju efter problem).
Säkert inte kommit fram till något mer vettigt än vad du själv gjort, eller redan provat men det jag hittat utöver det jag vet att du testat är:

• Vissa verkar provat att flasha bios flera gånger, se till att usbn är rätt format osv

• Dubbla monitorer, koppla in en hdmi och en display och sen resetta X antal gånger tills de fått boot.

• Någon skrev att moderkortet absolut prioriterar iGPU (vilket du inte har) och att man måste ändra något i bios. Låter konstigt eftersom vi får anta att de testat datorn tidigare.

• Jag själv hade en gång i tiden problem med ett chassi där sladdarna inte gick in ordentligt i GPUn. Återigen borde det inte påverka LEDen dock.

Japp konstigt är förnamnet. Ska nog sluta labba för kvällen...

Jag har nu även plockat ner NVMe disken till nedersta slot och smackat på XPG egna "kylare" grejsimojs... Disken satt tidigare ovanför grafikkortet bakom den svarta kylardelen. Tyvärr ingen lycka. Jag testade ha batteriet urtaget och nollställde CMOS igen utan lycka. VGA lampan lyser. Oklart om det är moderkortet eller grafikkortet.

Såhär ser det ut när jag startar burken.... Man ser VGA dioden lysa i orange.

Visa signatur