Kanelbullens dag - Visa din kanelbulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Får mig att tänka på min fina mor när man var liten och det var 7 personer i huset, hon gjorde väl 30 plåtar med bullar, och varje kväll smög man ner i källaren, tog en hel jävla påse och slängde in i mikron och stoppade i sig.

Good memories <3

Kanelbullar dödade min förra mikro, råkade glömma sätta den på defrost när jag rattade in 3 minuter, efter cirka 2 minuter, sa det pang och luckan for upp med bränt socker och kanel i hela mikron.
Visst mikron funkade fortfarande, men den var aldrig sig själv igen, permaskit och ett evinnerligt brummande.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vem är de som har delat en bulle på mitten? Som om om man bara skulle äta hälften! HA!

Jag tror mig ha hittat den skyldige 👇🙈

Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Vi kör lite fredagsfika med kanelbullar från Sabis i Fältöversten nära kontoret!

Skrivet av Edin_II:

Och jag hade rätt, en halv bulle till gick åt 😭

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av shugge:

Jag tror mig ha hittat den skyldige 👇🙈

Tihihi guilty as charged! 🤭

Permalänk
Medlem

Brukar stå över om jag inte vet att det är bullar utan kardemumma. Det är väldigt äckligt när det är i degen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Köpte en på Pressbyrån tidigare under eftermiddagen när man var på väg hem. Käkas nu

Fixade bilden
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

https://swedroid.se/forum/attachments/upload_2024-10-4_19-29-21-jpeg.183365/
Köpte en på Pressbyrån tidigare under eftermiddagen när man var på väg hem. Käkas nu

Antingen åt du den väldigt snabbt, eller så är kakan trasig 😂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Antingen åt du den väldigt snabbt, eller så är kakan trasig 😂<Uppladdad bildlänk>

Laddade upp den direkt till SweC, men hos mig visades bilden alldeles utmärkt. Bilden låg på Swedroids sida. Kanske något på din sida?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Laddade upp den direkt till SweC, men hos mig visades bilden alldeles utmärkt. Bilden låg på Swedroids sida. Kanske något på din sida?

Nu ser det bättre ut 🙂

Fin bulle!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

<Uppladdad bildlänk>

Jäklar mycket socker.

Permalänk
Medlem

Hade inte äns detta i tanke, men gjorde kanel och äppelbullar för några dagar sedan.
Måste dock lära mig att "knyta" dem bättre så de inte flyter ut lika mycket.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tjuvstartade tidigare i veckan och köpte från Willys. Men dom var sådär. Dom hade nån konstig eftersmak, ungefär som att dom inte hade använt vanligt socker i, utan nån annan form av sötning. Smakade nästan som Aspartam eller liknande.

Har inte bakat några bullar själv, men köpte med mig från ICA idag (som jag inte har testat än, ska göra det innan kvällen är slut), så jag hoppas att dom smakar bättre än dom från Willys iallafall.

Min preferens när det gäller kanelbullar är att dom ska smaka tydligt av kanel och helst ingen kardemumma, pärlsocker, ingen glasyr eller penslade med sockervatten, tycker det blir för sött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Mamma bakade kanelbullar, åt 3st förut. Har ingen bild för jag åt upp alla.

Det är det roliga när mamma bakar
Man får säg 4st, och man äter dem med ett glas kall mjölk... Någon dag senare så säger hon:
Du ska nog frysa de som är kvar annars blir de torra.
- Uhm, jo men jag åt två och frös två 🤞

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Tjuvstarta med grabben efter fotbollsträning. Glada bullbarn 3 till idag Nice med sambo på lokala baggeriet här i solna Top 3 i Sverige!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag hejjar på team Jonas; Torra bullar tack! ( Men med mycket klet )

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Om det är fjompigt med goda bakverk så kan jag äga det fullt ut.
Vi har också manliga männens dag på SweC där vi slår varandra på armen jättehårt och brölar.

Nä, du förstår inte vad jag menar. Det handlar inte om någon maskulinitet. Jag tycker att det är något man gör med sin familj och sina barn. Det är urvattnat och tramsigt att försöka trycka in det på en arbetsplats.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av kelthar:

Nä, du förstår inte vad jag menar. Det handlar inte om någon maskulinitet. Jag tycker att det är något man gör med sin familj och sina barn. Det är urvattnat och tramsigt att försöka trycka in det på en arbetsplats.

Det är svårt att förstå om ordet du använder enbart är fjompigt. Du är helt fri att göra det med din familj och dina barn. Jag kommer fortsätta njuta av våfflor och bullar på min arbetsplats så länge det erbjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag uppskattar att få semlor, lussekatter, tårtor osv på jobbet. Jag har ingen familj och sätter mig inte i bilen flera timmar för att äta kanelbulle med föräldrar eller bror.

Sen har vi vissa som vägrar äta om det bjuds för de vill inte bli ”köpta av arbetsplatsen”. Hahaha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är svårt att förstå om ordet du använder enbart är fjompigt. Du är helt fri att göra det med din familj och dina barn. Jag kommer fortsätta njuta av våfflor och bullar på min arbetsplats så länge det erbjuds.

Ja, det är alltid trevligt när det bjuds (gratis är gott) och så är det ju trevligt med gemensamt fika på det sättet, tycker jag iallafall. Ser inte varför det skulle vara fjompigt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Vi kör lite fredagsfika med kanelbullar från Sabis i Fältöversten nära kontoret!

Usch, vilket jäkla otyg. Mandel på kanelbullar.

Mest för jag är allergisk men det ska banne mig inte vara sånt på kanelbullar. BASTA!

(För övrigt tycker jag att bagare som fått för sig att allt måste innehålla mandel och/eller nötter borde få gå tillbaka till bagarskolan och lära sig lite hyfs)

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

kamelbullar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Usch, vilket jäkla otyg. Mandel på kanelbullar.

Mest för jag är allergisk men det ska banne mig inte vara sånt på kanelbullar. BASTA!

(För övrigt tycker jag att bagare som fått för sig att allt måste innehålla mandel och/eller nötter borde få gå tillbaka till bagarskolan och lära sig lite hyfs)

Skärp dig sluta va allergisk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen har vi vissa som vägrar äta om det bjuds för de vill inte bli ”köpta av arbetsplatsen”. Hahaha.

Man är billig om det räcker med en kanelbulle. Men om jag försöker sätta mig in det tankesättet så kanske det handlar om att den enda uppskattning de vill ha eller bryr sig om är den som kommer på lönebeskedet?

Och det är nog omöjligt att förstå min synvinkel ifall man inte bildat familj. Det är heligt för mig. Men bara för att man har gjort det, så betyder det inte att man skulle förstå den ändå.

Jag är mer för att "ta en öl" tillsammans på jobbet eller ta en promenad med en kollega och ha en djupare diskussion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som pappaledig har man - med lite planering kring barnets sovstund - tid att baka egna kanel och vaniljbullar!

Jag åt 6st igår. Idag endast en, än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man är billig om det räcker med en kanelbulle. Men om jag försöker sätta mig in det tankesättet så kanske det handlar om att den enda uppskattning de vill ha är den som kommer på lönebeskedet?

Jag anser att man är köpt så fort man tar emot lön.
Men det är inte så att en vettig arbetsgivaren förväntar sig något mer av mig för att jag tog emot en bulle.
De får göra som de vill.

Citat:

Och det är nog omöjligt att förstå min synvinkel ifall man inte bildat familj. Men bara för att man har gjort det, så betyder det inte att man skulle förstå den ändå.

Jag är mer för att "ta en öl" tillsammans på jobbet eller ta en promenad med en kollega och ha en djupare diskussion.

Det kan man göra ändå. Det försvinner ju inte bara för att man köper kanelbullar till extrapris en gång om året och delar ut på arbetsplatsen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bageriet på Fields i DK hade förr kanelbullar som var större än en mattallrik.
Varje fredag blev det en sväng inom på väg hem från jobb.

Tyvärr så ha dom slutat.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Bageriet på Fields i DK hade förr kanelbullar som var större än en mattallrik.
Varje fredag blev det en sväng inom på väg hem från jobb.

Tyvärr så ha dom slutat.

Du får åka till Göteborg och Café Husaren i Haga, de har också gigantiska kanelbullar : )
https://cafehusaren.se/

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

När är det kardemummabullens dag då? 😉
Köper typ aldrig bullar längre då allt färdig/fabrik/butiksbakat aldrig innehåller riktigt smör nuförtiden. Det gör dem smaklösa IMO.
Måste vara typ drypande av smör och socker för att det ska locka, vilket få konditorier/bagerier erbjuder. De är oftast för torra och tråkiga. Samt förstås sinnesjukt dyra.
Baka själv gör jag inte heller för då äter jag upp allt direkt och blir ännu fetare. 🤷‍♂️

Nä jag är inte bitter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

När är det kardemummabullens dag då? 😉
Köper typ aldrig bullar längre då allt färdig/fabrik/butiksbakat aldrig innehåller riktigt smör nuförtiden. Det gör dem smaklösa IMO.
Måste vara typ drypande av smör och socker för att det ska locka, vilket få konditorier/bagerier erbjuder. De är oftast för torra och tråkiga. Samt förstås sinnesjukt dyra.
Baka själv gör jag inte heller för då äter jag upp allt direkt och blir ännu fetare. 🤷‍♂️

Nä jag är inte bitter...

15 maj.

Permalänk
Medlem

Har käkat en del kanelbullar senaste dagarna. Fick en på jobbet i fredags, köpte sedan två på Ica Maxi efter jobbet samt att Slussgården (fastighetsbolag) bjöd på gratis fika till alla besökare (Open House Stockholm 2024) på fastigheten Saturnus 18 (Hornsgatan 15) i går. Kanelbullarna det bjöds på där var totalt magiskt goda, mjuka och saftiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är svårt att förstå om ordet du använder enbart är fjompigt.

Fast det gjorde jag inte. Jag skrev både tramsigt och fjompigt. Det är ungefär samma sak. Löjligt, tramsigt, fånigt, fjompigt, etc ...

Visa signatur