Jensen Huangs förmögenhet nu större än Intels marknadsvärde

Permalänk
Medlem

Kung Jensen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

En av hans senare jackor verkade ha kommit ifrån en Tom Ford mode kollektion(https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2023-menswear/tom-...) och gick lös på 90000. Så grovt räknat ca 12,13 miljoner jackor.
(fick lägga till en nolla för det var i dollar, som sagt grovt räknat)

Tack så mycket, skönt att höra! Tycker det är synd att SweC ibland inte lyckas få med den relevanta informationen man faktiskt vill läsa om /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

En av hans senare jackor verkade ha kommit ifrån en Tom Ford mode kollektion(https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2023-menswear/tom-...) och gick lös på 90000. Så grovt räknat ca 12,13 miljoner jackor.
(fick lägga till en nolla för det var i dollar, som sagt grovt räknat)

Gör de väl redan med Nvida Grace https://www.nvidia.com/en-us/data-center/grace-cpu/

Så han kan köpa en jacka till varje person i Sverige… det är ju ändå lite galet

Lite som den norska ramsan ’vi kan köpa hela sverige…’

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Fy fan vad äckligt det är.
Folk svälter och dörr medan andra har mer pengar än länder.

Samtidigt som vi supportrar dessa företag. Ocj låtsas om att allt är bra.
Dags att börja tänka om mina damer och herrar ✊

Han har inte dessa pengar på fickan.
Vad är alternativet till Nvidia i detta fallet?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Fy fan vad äckligt det är.
Folk svälter och dörr medan andra har mer pengar än länder.

Samtidigt som vi supportrar dessa företag. Ocj låtsas om att allt är bra.
Dags att börja tänka om mina damer och herrar ✊

Hade det bara varit så enkelt. I vissa länder är det en livsstil tyvärr. Du kan inte bara skyffla in pengar och förvänta dig att deras samhälle blir som ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hoppas innerligt att han inte ens tänker tanken!

Skulle bli katastrofalt för konsumenter, speciellt om han lyckas!

Svårt att se att den ens skulle gå igenom. För få aktörer i marknaden.

Permalänk
Medlem

Kan det vara på sin plats att sänka de hutlösa priserna för grafikkort till konsumentmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Kan det vara på sin plats att sänka de hutlösa priserna för grafikkort till konsumentmarknaden?

Vardör ? Folk skulle säljs sina organ för att ha det senaste 👍

Permalänk
Medlem

$109.2 miljarder?

Sett till dagens dollarvärde,

så är det runt 64 000 kr i timmen.
Eller runt 1 060 kr i minuten.
Eller runt 18 kr i sekunden.
Sedan år noll.

Tror ju inte precis det här är en bra riktning för världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och exakt vems arbete har Jensens pengar genererats av?

Om de anställda tror de kan driva ett företag till samma framgång kan de ju alltid starta eget. Ungefär som Jens som designade processorer åt AMD innan han startade Nvidia.

Permalänk
Medlem

Att ta detta till intäkt för att allt är sjukt i världen/ekonomin mm är märkligt. Vi pratar om en person som äger en massa aktier i ett bolag som han var med och grundade för väldigt länge sen. Bolaget, till skillnad från 99,9% av alla andra startups, blev mycket framgångsrikt. Dessutom fick hela världen plötsligt AI-boom feelings. När alla stjärnor står rätt så kan detta inträffa, men som alla borde förstå är det otroligt osannolikt.
Dessutom kan han ju omöjligt sälja några betydande poster av sina aktier (och deifinitivt inte allt), utan att kursen skulle rasa ner i källaren så det är mest en fråga om teoretisk rikedom i hans fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

64 000 kr i timmen.

Sedan år noll.

Tänkte bara belysa ditt inlägg lite extra

Rika människor har ingen lön, och betalar ingen skatt. De äger så ofantliga mängder resurser att vanliga lönearbetare inte ens kan mäta oss

Om man räknar om det baklänges att han tjänat dessa pengar på sin arbetstid, så har han fått in lön motsvarande hela Uppsalas befolkning, i snitt, sedan dagen han började jobba. Då räknar jag dessutom med dagens lön på 36k i månaden som är riksmedian

Det känns helt orimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rika människor har ingen lön, och betalar ingen skatt.

Så Jensen är inte rik? Han har väl en lön på 20 miljoner dollar eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så Jensen är inte rik? Han har väl en lön på 20 miljoner dollar eller så.

I förhållande till hans förmögenhet så är hans lön i det närmaste ickeexisterande. Säg att hans lön har varit $20 miljoner varje år under de senaste 30 åren (det har den uppenbart inte, men bara som ett räkneexmpel), då är den ungefär 5 promille av hans förmögenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

I förhållande till hans förmögenhet så är hans lön i det närmaste ickeexisterande. Säg att hans lön har varit $20 miljoner varje år under de senaste 30 åren (det har den uppenbart inte, men bara som ett räkneexmpel), då är den ungefär 5 promille av hans förmögenhet.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En förmögenhet som är helt bunden till bolaget, där han inte kan göra mycket mer än att sälja små andelar eller belåna innehavet. Nog för att det skulle röra sig om mer än kaffepengar men det går inte riktigt att jämföra med likvida medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

I förhållande till hans förmögenhet så är hans lön i det närmaste ickeexisterande.

Det innebär inte att han inte har lön.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Om de anställda tror de kan driva ett företag till samma framgång kan de ju alltid starta eget. Ungefär som Jens som designade processorer åt AMD innan han startade Nvidia.

Jag vet inte riktigt vad det har med kommentaren att "parasitera" att göra.

Det finns ju två saker du jämför i ditt inlägg.

1. En VD för ett framgångsrikt stort företag bygger upp en enorm förmögenhet.
2. En person som lever på utbetalningar från socialförsäkringar.

Du använder ordet "parasit" för att beskriva en person som lever på utbetalningar från socialförsäkringar, men båda personerna lever ju på andras arbete. Enda skillnaden är vem de övertygat att jobba för dem, och hur mycket de får betalt. Båda är "parasiter" enligt en rent objektiv definition.

Och ska man jämföra vilken person som kostar samhället mer så är det personer som Jensen Huang, inte random långtidssjukskriven, arbetslös, eller ens någon odåga som bara lever på soffan. För ja, en sådan som Jensen Huang kostar vårt samhälle pengar. Min dator som jag skriver detta på har ett Nvidia-grafikkort som jag betalt pengar för, och en andel av de pengarna har gått in i Jensens ficka. Precis som jag betalar för a-lagarna på gatan genom den skatt jag betalar. Och jag betalar även högre priser på varor och tjänster jag köper, eftersom företagen jag köper varor och tjänster av också behöver datorer. Och pengarna till dessa kommer i slutändan från min ficka.

Beviset för det är ju hur mycket pengar de får in. Pengarna kommer ju från någonstans, eller hur? Oavsett person är kan ju en försvinnande liten andel av pengarna härledas till personens eget arbete.

Sen kan man ju ha massa olika synpunkter om hur samhället bör vara organiserat. Det kanske är bättre att några enstaka personer styr en massa pengar, än att all makt koncentreras i staten. Kanske bättre med några enstaka parasiter än vad alternativet hade varit. Men det är oavsett vettigt att beskriva verkligheten på ett konsekvent sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppsan, jag blandade ihop er, korta namn som börjar på D. My bad. Oavsett är mitt svar relevant i "tråden" så att säga.

Ja, Jensen skapar värde, vilket inte en a-lagare gör, men kompensationen är ju inte i proportion till arbetsinsats eller värde.

Nvidia skapar väldigt mycket värde i världen däremot, men Jensen är ju inte Nvidia. Och det är ju rent generellt inte Nvidias aktieägare som skapar något värde heller.

Svar på § 1.2 - MOD
Permalänk
Skrivet av e1m1:

Ifall alla NVidias aktier var ägda av folk som svälter skulle de flesta ändå svälta, för du kan inte köpa mat för en aktie och om alla försöker sälja på en gång kommer de flesta misslyckas att hitta köpare.

Med det sagt är jag inte för att ha samma skatter, regler och lagar för företag som de har i USA.

Jodå, då kan låna pengar med dina aktier som säkerhet så får du ut ett lån med pengar och behöver ändå inte sälja några aktier.
Sen tar du nya lån med aktier som säkerhet för att betala räntan och så håller det på.
0% aktier sålda, 0% skatt.

Är precis så rika gör

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag vet inte riktigt vad det har med kommentaren att "parasitera" att göra.

Det finns ju två saker du jämför i ditt inlägg.

1. En VD för ett framgångsrikt stort företag bygger upp en enorm förmögenhet.
2. En person som lever på utbetalningar från socialförsäkringar.

Du använder ordet "parasit" för att beskriva en person som lever på utbetalningar från socialförsäkringar, men båda personerna lever ju på andras arbete. Enda skillnaden är vem de övertygat att jobba för dem, och hur mycket de får betalt. Båda är "parasiter" enligt en rent objektiv definition.

Jensen betalar ju lön till sina arbetare, som i sin tur kan leva sina liv utan socialhjälp. Nvidia genererar direkt 600 miljarder kr ekonomisk aktivitet per år, indirekt ännu mer, och alltihop av det kan beskattas i en hög olika länder.

Av dessa 600 miljarderna per år har Jensen en lön på 10 miljoner per år. Resten är inte pengar, utan en helt orealistisk värdering av vad hans ägandeskap i bolaget är värt. Att den värderingen aldrig aldrig aldrig kan omsättas till så mycket faktiska pengar struntar journalisterna i när de skriver såna här stories. De är mest ute efter att skapa engagemang hos lättlurade läsare, inte förmedla information.

Faktum är dock onekligen att Jensens aktivitet att skapa nvidia har finansierat uppehället för flera miljoner andra människor.
Det är alltså netto en vinst för samhället, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hoppsan, jag blandade ihop er, korta namn som börjar på D. My bad. Oavsett är mitt svar relevant i "tråden" så att säga.

Ja, Jensen skapar värde, vilket inte en a-lagare gör, men kompensationen är ju inte i proportion till arbetsinsats eller värde.

Nvidia skapar väldigt mycket värde i världen däremot, men Jensen är ju inte Nvidia. Och det är ju rent generellt inte Nvidias aktieägare som skapar något värde heller.

Frågan blir väl snarare om risktagande ska kunna belöna sig. På isberget under Jensen så finns hundra tusentals personer som plöjt ner sin tid och pengar för att inte lyckas i slutändan. Hurvida det är i proportion till hans talang, arbetsinsats och tur är högst subjektivt, att kalla honom en parasit känns magstarkt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Marknaden har en helt annan uppfattning om värdet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Frågan blir väl snarare om risktagande ska kunna belöna sig. På isberget under Jensen så finns hundra tusentals personer som plöjt ner sin tid och pengar för att inte lyckas i slutändan. Hurvida det är i proportion till hans talang, arbetsinsats och tur är högst subjektivt, att kalla honom en parasit känns magstarkt.

Ändå väldigt spännande sammanträffande att VD:arna från de två ledande företagen inom datorgrafik, AMD och Nvidia, är kusiner... men ja det är ju inte alla parasiter som överlever. Vissa har bättre förutsättningar än andra att lyckas.

Nä, men på riktigt, jag gillar inte heller ordet "parasit". Det har ju en negativ och dehumaniserande klang, men det gäller oavsett om man använder det ordet om socialbidragstagare eller miljardärer. Men när jag använt ordet så är det i en mer teknisk betydelse, att leva på andras arbete.

Permalänk
Medlem

Många människor börjar i en teori för att sedan hamna i en slutsats (”Det är rätt och rimligt”).

Andra betraktar sanningen som ligger på marken: Somliga har 100 miljarder! Andra sväljer eller tvingas lägga all tid på arbete för att överleva! För att hamna i slutsatsen att det är orimligt och orättfärdigt med sådana skillnader mellan människor.

Är det teorin eller sanningen på marken som räknas?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 0cool:

Jensen betalar ju lön till sina arbetare, som i sin tur kan leva sina liv utan socialhjälp. Nvidia genererar direkt 600 miljarder kr ekonomisk aktivitet per år, indirekt ännu mer, och alltihop av det kan beskattas i en hög olika länder.

Av dessa 600 miljarderna per år har Jensen en lön på 10 miljoner per år. Resten är inte pengar, utan en helt orealistisk värdering av vad hans ägandeskap i bolaget är värt. Att den värderingen aldrig aldrig aldrig kan omsättas till så mycket faktiska pengar struntar journalisterna i när de skriver såna här stories. De är mest ute efter att skapa engagemang hos lättlurade läsare, inte förmedla information.

Faktum är dock onekligen att Jensens aktivitet att skapa nvidia har finansierat uppehället för flera miljoner andra människor.
Det är alltså netto en vinst för samhället, inget annat.

Blanda inte ihop Jensen Huangs ekonomiska aktivitet med Nvidias.

Självklart har Jensen Huang historiskt en betydande roll i att grunda Nvidia, och även i det dagliga i det företag han lett i 30 år, men precis som du säger så är Nvidia ett företag som anställer cirka 30 000 personer, och det är dessa 30 000 personer i ett kollektiv som skapar värdet i samhället, inte Jensen Huang.

Sedan har du rätt i att värderingen är alldeles för hög, men även om han säljer av en liten andel av aktierna kan han lyfta mer pengar på det än de flesta någonsin ser i sin livstid, utan att för den sakens skull slå sönder hela systemet.

Men jag vet inte hur du kommer därifrån till att denna aktivitet finansierat uppehället för flera miljoner andra människor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Marknaden har en helt annan uppfattning om värdet.

Vems värde, Nvidias eller Jensen Huangs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vems värde, Nvidias eller Jensen Huangs?

Bådas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Ja, Nvidia är ett högt värderat företag. För högt skulle jag säga. Det nuvarande värdet är inte ens inneboende i innovation som utgår från Nvidia specifikt, utan är en funktion av AI-boomen. Nvidia råkar vara företaget som säljer hackor i en guldrusch. Oavsett skapas inte detta värde av Jensen Huang ensamt, utan i ett kollektiv där 30 000 anställda ingår. Frågar du mig kommer detta krascha förr eller senare, när vi alla inser att det är en dålig idé att bränna en massa energi på att låta datorer killgissa åt en.

Sedan vet jag inte om marknaden har något värde på Jensen Huang, det vi pratar om i den här artikeln är ett värde på alla "prylar" (inkl värdepapper alltså, i en bred definition av "pryl") han har. Om jag rånar en bank så ökar det inte mitt värde, till exempel. Nu vill jag inte jämföra Jensen Huang med en bankrånare, poängen är att hur mycket pengar någon har är inte likaställt med ett värde.

Själv har jag ägt Nvidia-aktier som gått upp flera hundra procent, som jag sedermera sålt av. Betyder det att jag tillfört något värde till samhället?

Det närmaste man kommer till det är Jensen Huangs lön som enligt uppgift i tråden är 10 miljoner kronor. Det är inte heller någon marknad som satt den lönen, han har haft samma jobb i 30 år, och han hade nog inte bytt jobb om någon annan erbjudit honom mer. Min bedömning är att Jensen Huang inte har något marknadsvärde (vilket inte är samma som noll), eller att om det finns så är det omöjligt att veta vad det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Många människor börjar i en teori för att sedan hamna i en slutsats (”Det är rätt och rimligt”).

Andra betraktar sanningen som ligger på marken: Somliga har 100 miljarder! Andra sväljer eller tvingas lägga all tid på arbete för att överleva! För att hamna i slutsatsen att det är orimligt och orättfärdigt med sådana skillnader mellan människor.

Är det teorin eller sanningen på marken som räknas?

Skulle nog säga att båda räknas. All mänsklig utveckling är att fundera ut en teori på hur man ska göra något, bestämma hur man ska göra, se hur det gick, och sedan gå tillbaka och försöka förbättra.

Det är inte det ena eller det andra.