Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem

Jag testade till slut tipset jag läste på reddit om hur man kollar 'panel usage time'
och det fungerar!

Stoppa i ett USB-minne i TV:n och tryck på den blåa knappen på fjärren 10+ gånger i snabb följd.
Mata sedan ut minnet och plugga in det i en dator. Där finns det två textfiler med information.

Den ena filen har bara en textrad som lyder "Panel Usage Time : xxxxx [min]" där xxxxx är hur länge just din panel har varit på.

Och om man är intresserad hur mycket man ser på TV i genomsnitt så kan man göra som jag gjorde:
Omvandla minuter till timmar.
Knappa in datumen från första gången du använde TV:n till dagens datum. för att få antal dagar.

Kör sen lite snabb huvudräkning (win+r calc ) timmar delat med dagar och tadaa!

Jag kom fram till att jag använt min TV 3,9 timmar om dan, vilket blir 3 timmar och 54 minuter enligt calculateme.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag testade till slut tipset jag läste på reddit om hur man kollar 'panel usage time'
och det fungerar!

Stoppa i ett USB-minne i TV:n och tryck på den blåa knappen på fjärren 10+ gånger i snabb följd.
Mata sedan ut minnet och plugga in det i en dator. Där finns det två textfiler med information.

Den ena filen har bara en textrad som lyder "Panel Usage Time : xxxxx [min]" där xxxxx är hur länge just din panel har varit på.

Och om man är intresserad hur mycket man ser på TV i genomsnitt så kan man göra som jag gjorde:
Knappa in datumen från första gången du använde TV:n till dagens datum. för att få antal dagar.

Jag kom fram till att jag använt min TV 3,9 timmar om dan, vilket blir 3 timmar och 54 minuter enligt calculateme.

Coolt!! Detta ska testas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

och det fungerar!

Det går också att se i servicemenyn som du kan komma åt genom ColorControl:
https://github.com/Maassoft/ColorControl

Bara kolla efter 'UTT' så står det antal timmar där. 2988 timmar har min gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

och det fungerar!

Tack! Bra att ha en enkel metod för att veta antalet timmar. 1460h på nästan 1 år var ungefär vad jag väntade mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tack! Bra att ha en enkel metod för att veta antalet timmar. 1460h på nästan 1 år var ungefär vad jag väntade mig.

Tack för tipset, så himla konstigt att man inte kan se antalet timmar tvn varit igång i de vanliga menyerna. Vad jag förstår på amerikanska forum så är det för dem bara att gå in i ”General menyn” och voila.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk

Läser att webos24 ska vara ute.
Söker efter uppdateringar på min C3 och får ett meddelande som säger att de inte hittar några uppdateringar.

Sekunder senare kommer ett meddelande upp som säger att senaste uppdatering finns tillgänglig att installera med valet ja/nej. När jag väl trycker på Ja så händer absolut ingenting.

Något med lösning eller samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19911991B:

Läser att webos24 ska vara ute.
Söker efter uppdateringar på min C3 och får ett meddelande som säger att de inte hittar några uppdateringar.

Sekunder senare kommer ett meddelande upp som säger att senaste uppdatering finns tillgänglig att installera med valet ja/nej. När jag väl trycker på Ja så händer absolut ingenting.

Något med lösning eller samma problem?

Det är helt normalt för att vara LG.

Nya uppdateringen kan du installera själv från LGs hemsida.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det är helt normalt för att vara LG.

Nya uppdateringen kan du installera själv från LGs hemsida.

Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19911991B:

Hur gör man det?

Man går in på deras hemsida, klickar sig fram till support, söker på sin TV, laddar ner uppdateringen och följer instruktionerna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Man går in på deras hemsida, klickar sig fram till support, söker på sin TV, laddar ner uppdateringen och följer instruktionerna.

Tack

Permalänk
Medlem

Min börjar närma sig 2000 h och vad jag förstått ska det komma upp en ruta om att köra den långa paneltvätten? Dock får inte alla upp den. Verkar vara olika bud. Någon som fått upp den rutan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Min börjar närma sig 2000 h och vad jag förstått ska det komma upp en ruta om att köra den långa paneltvätten? Dock får inte alla upp den. Verkar vara olika bud. Någon som fått upp den rutan?

Det gällde äldre modeller. De nya kör med 500h intervall och vad jag vet får man aldrig notiser om det sålänge den inte missas (om strömmen dras ut).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vilken ska man ha för webos24.

Finns 23.20.50

Sedan finns 13.40.76 och ett par till

Någon som testat filmaker mode med DV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19911991B:

Finns 23.20.50

Den senast släppta!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19911991B:

Finns 23.20.50

https://gscs-b2c.lge.com/downloadFile?fileId=sZdV92Bzku0jy0ZU... Guide

https://gscs-b2c.lge.com/downloadFile?fileId=KVavBZ0zNXvy5Hqy... webos 24

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19911991B:

Allt de gjorde var att byta namn på DV Film till DV FMM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19911991B:

Finns 23.20.50

Använder Cinema, finns inte filmmaker i DV läget
Eller menar du där man kryssar i FMaker mode? Det har väl funnits där hela tiden? 😊

Permalänk
Medlem

Fungerade utan problem på min 77" C3.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/38/Saruman_uses_the_Palantir.jpg/170px-Saruman_uses_the_Palantir.jpg

Ja du, spåkulan fungerar inget vidare här borta. Vad säger din?

Skämt åsido, köper du från Elgiganten har du 50 dagars öppet köp som klubbmedlem. Om du undviker att packa upp den så är det väl bara att skicka tillbaka om det kommer en bättre deal?

Såvida du inte behöver en TV idag idag för att den gamla gått sönder förstås.

Blev en G3 77'. Ser ut som bara Elgiganten har de i lager, så de är nog sista exemplaren. Jag tror inte G4 når under 30k i år, men vi får se. Blir oavsett en bra uppgradering från C9 55'.

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Använder Cinema, finns inte filmmaker i DV läget
Eller menar du där man kryssar i FMaker mode? Det har väl funnits där hela tiden? 😊

Läste att en nyhet var att DV material gick att spela upp i läget ”filmmaker mode”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19911991B:

Läste att en nyhet var att DV material gick att spela upp i läget ”filmmaker mode”

DV Film var redan korrekt ur alla aspekter. Mest en marketing grej i det här fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Blev en G3 77'. Ser ut som bara Elgiganten har de i lager, så de är nog sista exemplaren. Jag tror inte G4 når under 30k i år, men vi får se. Blir oavsett en bra uppgradering från C9 55'.

Grattis till ett grymt köp! Tänk på att ingen fot / stativ ingår till denna modell.

Permalänk
Medlem

Min nya LG C4 evo hittade inte uppdateringen så jag körde in den med USB sticka.

Det står inget om vad som är förbättrat eller ändrat i nya firmwaren.

Permalänk

Någon som testat webos 24 som kan se om det införts några begränsningar eller features som är borttagna? Finns AirPlay kvar iom att de lagt till Chromecast t ex? Läste snabbt i en engelskspråkig artikel jag inte hittar nu som varnade för webos 24 (särskilt då det inte heller är möjligt att återgå till tidigare versioner) men minns inte vad de varnade för tyvärr… Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoubleDragan:

Någon som testat webos 24 som kan se om det införts några begränsningar eller features som är borttagna? Finns AirPlay kvar iom att de lagt till Chromecast t ex? Läste snabbt i en engelskspråkig artikel jag inte hittar nu som varnade för webos 24 (särskilt då det inte heller är möjligt att återgå till tidigare versioner) men minns inte vad de varnade för tyvärr… Tack!

Inte hårdtestat det men inga funktioner som ska vara borttagna. Airplay är givetvis kvar, det kan jag bekräfta genom egen testning!

Mer info om webOS 24 rent allmänt via FlatPanelsHD:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Mer färsk artikel inkl. changelog:

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att uppgradera från USB minnet webos 24

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Hur lång tid tar det att uppgradera från USB minnet webos 24

Max 10 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Max 10 min

Funkar ett 2.0 usb minne

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Funkar ett 2.0 usb minne

Javisst, jag brukar formatera minnet innan jag lägger in firmwaren så känns det säkrare.

Permalänk
Skrivet av edson:

Inte hårdtestat det men inga funktioner som ska vara borttagna. Airplay är givetvis kvar, det kan jag bekräfta genom egen testning!

Mer info om webOS 24 rent allmänt via FlatPanelsHD:

Mer färsk artikel inkl. changelog:

Super, tack!