Ansluten till ett virtuellt nätverkskort?

Permalänk

Ansluten till ett virtuellt nätverkskort?

Ihår när jag kom hem från jobbet märkte jag att jag inte hade något internet till datorn, kör med lan där så sitter en sladd från väggen till datorn.

Provade diagnoserna problemet och då stod det att DHCP-servern inte kunde nås, så jag provade starta om datorn, byta nätverkskabel, starta om routern (även om den inte har med saken att göra, tror jag) men det funkade inte.

Men nu idag när jag fortsatt provat saker säger den att jag är ansluten med ett virtuellt nätverkskort som inte kan testas.
Jag hade det här problemet för en tid sen som jag fick hjälp med, först skullebkag prova skriva in "netsh winsock reset" i kommandotolken vilket inte gjorde något, men blev sen rekommenderad att skriva in "netsh int ip reset", och då hoppade det igång igen efter en omstart.

Provade samma sak nu men det händer inget, så jag har ingen aning om vad man kan göra nu, om det finns något att göra?

Permalänk
Medlem

Nu har du startat ganska många olika trådar under en längre tid om att du har problem med ditt nätverk/internetanslutning.

Kan du börja med att rita upp vad du har för enheter i ditt nätverk och hur allt är kopplat?

Det normala är att man kopplar:

Internet->modem/tjänstefördelare/mediaomvandlare->router->alla dina enheter

Har du kopplat en/flera flera enheter (som inte är router) direkt i väggen där din internetuppkoppling kommer in, kan det vara orsaken till alla dina problem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Nu har du startat ganska många olika trådar under en längre tid om att du har problem med ditt nätverk/internetanslutning.

Kan du börja med att rita upp vad du har för enheter i ditt nätverk och hur allt är kopplat?

Det normala är att man kopplar:

Internet->modem/tjänstefördelare/mediaomvandlare->router->alla dina enheter

Har du kopplat en/flera flera enheter (som inte är router) direkt i väggen där din internetuppkoppling kommer in, kan det vara orsaken till alla dina problem.

Har fiber in i lägenheten, har en router kopplad i väggen i sovrummet för wifi som jag kopplat in tv-boxen i och min telefon går på wifi.
Annars är datorn ansluten i väggen i vardagsrummet med kabel, så den går inte på wifi.
Annars är det nog inget mer, skulle nog säga så simpelt det kan bli.

Köpte datorn med ihopbygge av Inet, så det är väl ifall det kan vara något därifrån som orsakar problem då det alltid har varit problem vad jag kan minnas, men inga större problem, bara mest irritationer. Är väl inte omöjligt att det är något fel på nätverkskortet och det är därför jag har problem, men har alltid fått det att funka så inte forskat mer i det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Har fiber in i lägenheten, har en router kopplad i väggen i sovrummet för wifi som jag kopplat in tv-boxen i och min telefon går på wifi.
Annars är datorn ansluten i väggen i vardagsrummet med kabel, så den går inte på wifi.

Köpte datorn med ihopbygge av Inet, så det är väl ifall det kan vara något därifrån som orsakar problem då det alltid har varit problem vad jag kan minnas, men inga större problem, bara mest irritationer. Är väl inte omöjligt att det är något fel på nätverkskortet och det är därför jag har problem, men har alltid fått det att funka så inte forskat mer i det.

Låter ju som du kopplat fel eller hur har du gjort för att datorn ska vara ansluten på routerns lansida ?
Som du beskriver det har du bara tvboxen kopplad i routern, stämmer det ?
Var är vägguttaget i vardagsrummet som du anslutit datorn till inkopplat ?
Om det är kopplat direkt i tjänstefördelaren och inte till routerns lansida så är det med stor sannolikhet en felorsak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Då har vi nog svaret på varför du har så mycket nätverksstrul.

Var kommer fibern in?

Hur har du kopplat från fibern till sovrummet och vardagsrummet?

Om du inte har en router mellan fibern/internet och dina övriga enheter så slåss alla enheter om den eller de få ip-adresser du får från din ISP (internetleverantör).

Har du däremot en router där fibern kommer in och en annan router i sovrummet, så är det förmodligen så att båda routrarna slåss om att dela ut ip-adresser på ditt LAN via DHCP.

Så återigen, berätta exakt vad och hur allt är kopplat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Då har vi nog svaret på varför du har så mycket nätverksstrul.

Var kommer fibern in?

Hur har du kopplat från fibern till sovrummet och vardagsrummet?

Om du inte har en router mellan fibern/internet och dina övriga enheter så slåss alla enheter om den eller de få ip-adresser du får från din ISP (internetleverantör).

Har du däremot en router där fibern kommer in och en annan router i sovrummet, så är det förmodligen så att båda routrarna slåss om att dela ut ip-adresser på ditt LAN via DHCP.

Så återigen, berätta exakt vad och hur allt är kopplat.

Jag vet tyvärr inte hur jag kan förklara det mer.
I lägenheten har jag 2 uttag, 1 i sovrummet och 1 i vardagsrummet.

I sovrummet har jag en router ansluten för att få wifi i lägenheten, i routern har jag tv-boxern ikopplad gör att den behöver nätverk för att fungera och går inte på wifi så den får en kabel från routern då det är nära, och routern står i på tv-bänken.

I vardagsrummet har jag min stationära dator, och den är direkt kopplad till väggen för att få internet, så den går inte på wifi överhuvudtaget då det alltid varit smidigare att bara stoppa i en sladd och den har internet, plus att det blir lite snabbare hastighet.

Sen har jag en telefon som använder wifi, och en Switch konsol som ibland använder wifi när den används.

Så 1st router för att att få wifi och koppla in tv-boxen i routern och datorn är kopplad direkt in i väggen.

Edit:
Jag provade att dra ur kabeln ur routern och starta om datorn, då funkade det faktiskt. Ber om ursäkt att jag är trög, aldrig tänkt på att det skulle kunna vara orsaken, hur bär man sig åt ifall man ska ha en router för wifi och sen dra datorn på lan?
Får väl kanske byta plats på routern, sorry igen för att jag är så korkad asså.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Låter ju som du kopplat fel eller hur har du gjort för att datorn ska vara ansluten på routerns lansida ?
Som du beskriver det har du bara tvboxen kopplad i routern, stämmer det ?
Var är vägguttaget i vardagsrummet som du anslutit datorn till inkopplat ?
Om det är kopplat direkt i tjänstefördelaren och inte till routerns lansida så är det med stor sannolikhet en felorsak.

Det har aldrig varit ett problem tidigare, och uttagen är på helt olika sidor av lägenheten och är tänkta att man ska kunna bo 2st och ha varsitt uttag för tv och internet.
Annars måste man dra en kabel genom hela lägenheten.

Men kan prova koppla ut routern ifall det skulle vara problemet.

Provade och då funkade internet på datorn, men då har jag inget wifi. Fast kanske får koppla i routern där datorn står och koppla datorn i routern bara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Jag vet tyvärr inte hur jag kan förklara det mer.
I lägenheten har jag 2 uttag, 1 i sovrummet och 1 i vardagsrummet.

I sovrummet har jag en router ansluten för att få wifi i lägenheten, i routern har jag tv-boxern ikopplad gör att den behöver nätverk för att fungera och går inte på wifi så den får en kabel från routern då det är nära, och routern står i på tv-bänken.

I vardagsrummet har jag min stationära dator, och den är direkt kopplad till väggen för att få internet, så den går inte på wifi överhuvudtaget då det alltid varit smidigare att bara stoppa i en sladd och den har internet, plus att det blir lite snabbare hastighet.

Sen har jag en telefon som använder wifi, och en Switch konsol som ibland använder wifi när den används.

Så 1st router för att att få wifi och koppla in tv-boxen i routern och datorn är kopplad direkt in i väggen.

Skrivet av JunkyVirus:

Det har aldrig varit ett problem tidigare, och uttagen är på helt olika sidor av lägenheten och är tänkta att man ska kunna bo 2st och ha varsitt uttag för tv och internet.
Annars måste man dra en kabel genom hela lägenheten.

Men kan prova koppla ut routern ifall det skulle vara problemet.

En hemmarouter är till för att routa trafik mellan lan och wan, dess huvuduppgift är inte att agera accesspunkt (den enhet som skapar ett wifinät)
Du lär inte ha 2 inkommande internetanslutningar till bostaden så ta reda på var internetanslutningen kommer in, vet du vilken typ av inkommande anslutning det är ?
Finns det en fiberkonverter eller tjänstefördelare nånstans eller var går kablarna som vägguttagen är anslutna till ? Det är där den inkommande anslutningen finns och där ska man koppla in sin router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Din router är DHCP servern. Du kan testa med en statisk IPv4 address istället. Nästa gång du får detta problem så testa ipconfig /renew. Men troligtvist är det något fel på din dator. Har du uppdaterat BIOS någon gång? Drivers?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NetworkManiac:

Din router är DHCP servern. Du kan testa med en statisk IPv4 address istället. Nästa gång du får detta problem så testa ipconfig /renew. Men troligtvist är det något fel på din dator. Har du uppdaterat BIOS någon gång? Drivers?

Men datorn är inte inkopplad i routern utan i nån än så länge odefinierad sak i andra änden på kabeln som går in i väggen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En hemmarouter är till för att routa trafik mellan lan och wan, dess huvuduppgift är inte att agera accesspunkt (den enhet som skapar ett wifinät)
Du lär inte ha 2 inkommande internetanslutningar till bostaden så ta reda på var internetanslutningen kommer in, vet du vilken typ av inkommande anslutning det är ?
Finns det en fiberkonverter eller tjänstefördelare nånstans eller var går kablarna som vägguttagen är anslutna till ? Det är där den inkommande anslutningen finns och där ska man koppla in sin router.

Nej jag vet tyvärr inte vad för typ inkommande anslutning. Jag har bara två internet uttag som jag fick höra när dom installerade det, 1 dosa på väggen i vardagsrummet och 1 i vardagsrummet. Och på dom dosorna finns 1 ingång för internet och 1 för tv.

Har alltid fått höra att man kopplar in routern för att få wifi och sen kan dra direkt kabel från det andra uttaget, det är alltid så jag har gjort under dom 11 åren jag bott i lägenheten, men så klart intr haft fiber under hela den tiden.

Jag har en låda på väggen närs taket i hallen där all fiber kablage går till, sen vet jag inte mer om den tyvärr.

Permalänk

Så här ser uttaget ut som går in i väggen som datorn är kopplad i, har en likadan i sovrummet:

Och det här är lådan dom satte upp i hallen, 2 uttag för data/tele och 2 för tv:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Så här ser uttaget ut som går in i väggen som datorn är kopplad i:
<Uppladdad bildlänk>

Och det här är lådan dom satte upp i hallen, 2 uttag för data/tele och 2 för tv:
<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för operatör och vem är nätägare, vad står det för företag på dina räkningar ?
En gissning är att det sitter en tjänstefördelare före patchpanelen och att ABCD är länkat till portarna på tjänstefördelaren. (men var finns själva tjänstefördelaren ?)

Du kan ju prova att koppla loss AB och i stället ansluta A till routerns wanport och sedan kopplar du vidare routerns lanportar till de uttag du vill använda för data, idag har du väl datorn kopplad till 1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Datorn är alltså kopplad via kabeln med röda kontakten till utag 01. Det lär motsvara 01 (till vänster) på patchpanelen. Sedan ser vi inte vilket uttag den sladden går till på högersidan, som torde vara dina inkommande linor. Här saknas alltså definitivt en router, din dator är ansluten direkt ut mot Internet (din leverantör) utan skydd från routerfunktionen. Om inte din leverantör kör CGNAT så kan vem som helst skanna din dator och utnyttja säkerhetshål för intrångsförsök.

Kan du visa motsvarande bilder för kontakten i sovrummet där routern sitter (utag 03+04), med tydliga bilder hur kablarna går. Samt berätta hur den sedan är patchad i panelen. Kan du även se om det går fyra kablar från dosan (fiberingången/tjänstefördelaren) i taket ner till patchpanelens högersida (A,B,C,D)?

Rent krasst skulle jag göra så här, du får prova vilken routerplacering som bäst fungerar i din lägenhet.
TV-dosan in i 03 som via patchpanelens 03 kopplas till C. (TV brukar gå via VLAN vilket isolerar boxen från Internet.)

Alternativ 1: Routern flyttas till patchpanelen och WAN kopplas till A.
Datorn är redan inkopplad i 01, så den vänstra "01" sladden skall gå till ett av routerns LAN-utag.

Alternativ 2: Routern placeras vid datorn och WAN kopplas till väggens "01".
Datorn kopplas till routerns LAN1, sedan patchar du 01 till A.

Var beredd på att det kanske inte hoppar igång omedelbart om din leverantör kör MAC-låsning på portarna. Du kan då skifta A/B (om det är problem med internet) respektive C/D (om det är problem med TV'n), annars får du vänta.

Permalänk

låter som att folk slagit huvet på spiken här.

du har en IP konflikt med din router.

generellt får du bara ett IP nr från din leverantör (ev +1 för TV men inte garanterat) så du kan troligen bara ha 1 enhet kopplad direkt på inkommande nätanslutning.

du får koppla om så du kan ha allt bakom din router istället.

bara fördelar.
1. du slipper eventuella nätverkskonflikter för att du inte har tillräckligt med IPnummer på inkommande.

2. alla dina enheter blir skyddade av routerns brandvägg som oftast tar smällen vid ev intrångsförsök istället för att din dator får den direkt i fisen.

ända nackdelen som ev kan existera är om du har något gammalt härke som borde skrotats för många år sedan till router som inte kan hantera din internethastighet tillräckligt fort.

så inkommande -> Router - Allt annat nätverksanslutet oavsett kabelanslutet eller wifi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Din dator sitter just nu rakt ut på internet. Det är verkligen inte att rekomendera. Sätt din dator i ett av routerns lan uttag.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Din dator sitter just nu rakt ut på internet. Det är verkligen inte att rekomendera. Sätt din dator i ett av routerns lan uttag.

Haha.. han har gjort en 1177...

Modemet direkt i hårddisken.

Eller hur det nu var nyheten löd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Alright, tack väldigt mycket för all hjälp. Jag har flyttat på routern och nu verkar allt funka så här långt iaf.
Kan verkligen inget alls om nätverk och hade ingen aning om att man inte kunde koppla in datorn direkt i väggen, har alltid fått höra att man ska göra så. Men man lär sig något nytt varje dag 😂

Igen, tack så väldigt mycket för hjälpen och jag kommer förhoppningsvis inte behöva störa er igen med mina dumma nätverks frågor/problem 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Alright, tack väldigt mycket för all hjälp. Jag har flyttat på routern och nu verkar allt funka så här långt iaf.
Kan verkligen inget alls om nätverk och hade ingen aning om att man inte kunde koppla in datorn direkt i väggen, har alltid fått höra att man ska göra så. Men man lär sig något nytt varje dag 😂

Igen, tack så väldigt mycket för hjälpen och jag kommer förhoppningsvis inte behöva störa er igen med mina dumma nätverks frågor/problem 😂

Finns inga dumma frågor. Någonstans måste man börja för att lära sig.

Hoppas att det är helt uträtt så att du slipper fler problem. Inte kul när saker inte fungerar och man inte förstår varför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Den enda fråga som är dum är den som inte ställs ❤️.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB