Köpråd Projektor: Projektor för Symönster

Permalänk

Köpråd Projektor: Projektor för Symönster

Hejsan på er alla kloka och duktiga människor!
Jag vill köpa en projektor till min sambo som älskar och sy. Hon jobbar i dagsläget enligt metoden och skriva ut symönster på A4 papper som hon sedan klistrar ihop till större ark. Dess ark fäster hon sedan på tyget för att sedan klippa ut det önskade mönstret.
Se bifogad bild för hur ett symönster brukar kunna se ut.

Jag är alltså på jakt efter en projektor som ska projicera ut PDF dokument med mönster på ett arbetsbord.
Arbetsbordet är väl cirka 70cm högt, projektorn kan då antingen sitta på väggen eller taket ovanför arbetsbordet. Vanlig takhöjd.

Som ni märker så ska ju inte denna projektor varken projecera något fräsig bild eller ljud.
Dock blir ju andra aspekter viktiga som jag ska försöka rada upp.
*God möjlighet att kunna justera utgående projektion för att kunna matcha tänkt skala på arbetsbordet. Måtten måste ju bli rätt på hela projektion och inte bara tex i mitten.
*Enkelt att få in en tex PDF fil till projektorn, antingen via WiFi eller via mobilen, alternativt casta från en dator trådlöst?
*Att den fungerar bra även i ett upplyst rum.
*Möjlighet till att just fästa den på vägg eller i tak

Stort tack på förhand!

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Bildexpert 📺

Du köper inte en projektor som projicerar pdf:er. Du köper en projektor som har förutsättningen för det du frågar efter. Sedan matar du den mer pdf:er från lämplig källa med för situationen passande metod. Och detta är ju det minsta problemet.

Vad jag reagerar på är att projektorer är byggda för att projicera mot en vertikal vägg, inte mot ett plant bord. Redan där kan idén kanske bli grusad?

För arbetar hon mot bord (som det ofta är) behöver projektorn sitta vertikalt rakt ovanför bordet vilket kanske inte är praktiskt möjligt. Inte alla projektorer är byggda för detta heller med avseende på kylning. Typiskt är de byggda för att stå på bord eller hänga i tak och projicera mot vägg. Finns specialprojektorer men då pratar vi också specialpengar som regel.

Vanliga, enkla projektorer är sällan särskilt flexibla i sin projicering. Man kan typiskt zooma med faktor 1,3x–1,5x avståndet. Så 90 tum (2 meter bred 16:9-bild) innebär typiskt 2,6–3,0 meters avstånd för en typisk enkel klassisk projektor. Finns de som fungerar på kortare avstånd men då har de ofta mer distorsion – inte alltid raka linjer och även optisk distorsion likt aberation där linjer färgblöder. Kortare avstånd ger också mer problem med trapeziod-förvrängning.

Räcker med någon millimeter fel i tre dimensioner för projektorn så blir det centimetrar fel där du projicerar. Fungerar det för sömnaden?

Och mitt allt när man får till en perfekt projicering så kommer det distinkta problemet att man kanske inte kan arbeta bekvämt av den enkla anledning att man blockerar ljuset från projektorn med egna kroppen och verktygen man använder. Måste man kanske stå i märkliga vinklar och jobba.

Har du något exempel på en sådan här setup som fungerar som du är inspirerad av? För om inte skulle de där pengarna kanske kunna gå till en A3-skrivare eller en storformatsskrivare som klarar säg 70 cm bredd på rulle. Samma som nu fast bättre.