Permalänk

Vad för router ska jag välja?

Hej vänner!

Ska för första gången i mitt liv flytta till en lägenhet med två våningar, en 4a på 112 kvm.

Har tidigare alltid bara haft en vanlig TP-Link eller Asus router för max 1000kr. Det har funkat bra överlag i mina lägenheter som varit tvåor eller treor.

Nu när det dock gäller två våningar så har jag börjat fundera om jag borde skaffa mesh?

Det enda jag bryr mig om är att jag har bra täckning och stabila hastigheter. Nörd-funktioner och liknande bryr jag mig inte om, jag vill koppla in prylarna och sen surfa. Thats it.

En ytterligare fråga är om det är värt att köra mer än 250 mbit bredband? Har hittills aldrig haft mer än så och har aldrig känt en begränsning men verkar som att det finns vissa erbjudanden som gör att jag skulle kunna få upp till 1000 mbit utan att det är så mycket dyrare.

Vad gör jag då? Jag har en tv, apple tv, 2-3 laptops totalt, en stationär och två mobiler som alla ska kunna få bra hastigheter i lägenheten. Vill kunna streama 4k på apple tv utan lagg men beroende på så kanske jag kan dra lankabel till den enheten, det beror på lite hur det ser ut med uttag och var routern behöver vara.

Kan nån komma med några hjälpsamma tips? Tack!

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Medlem

Har Du redan "ASUS-router för max 1000 kr", kolla om den har AiMesh (de bara lite bättre modellerna) så kan Du skaffa en till och köra mesh med dessa två.

Själv kör jag ASUS XT8 som huvudrouter med 4 lite olika ASUS i mesh (hyggligt stort hus), funkar himla bra. Har gigabit-sladd mellan enheterna men trådlös länk funkar om enheterna står hyggligt nära varandra och grannarna inte stör.

I 100 kvadrat lägenhet på Söder är det däremot Google:s Nest Pro-ägg, tre stycken trådlöst som behöver stå rätt nära varandra för att inte grannarna skall störa.

Men även TP-Link:s "toarullar" funkar fint för att "bara surfa", enkla att komma igång med, lite app, lite fix så bara funkar dem.

Jag använder några "nerd-funktioner" i Asus-routern: VPN så jag "utifrån" kan surfa in på hemmanätet plus DDNS så mitt hemmanät har ett DNS-namn utanför och port-forward till någon hemma-server - finns i ASUS men inte sett i Nest-äggen och vet inte om TP-Link har sånt.

Hastighetsmässigt 250 mbit/s dubbelriktat men "levt en vecka" med fail-over på mobildata (reservlänken som "secondary WAN" då fiberdosan gav upp efter strömavbrott) och ändå kunnat jobba och se på TV, så 100 mbit skulle egentligen också räcka väldigt bra.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Har Du redan "ASUS-router för max 1000 kr", kolla om den har AiMesh (de bara lite bättre modellerna) så kan Du skaffa en till och köra mesh med dessa två.

Själv kör jag ASUS XT8 som huvudrouter med 4 lite olika ASUS i mesh (hyggligt stort hus), funkar himla bra. Har gigabit-sladd mellan enheterna men trådlös länk funkar om enheterna står hyggligt nära varandra och grannarna inte stör.

I 100 kvadrat lägenhet på Söder är det däremot Google:s Nest Pro-ägg, tre stycken trådlöst som behöver stå rätt nära varandra för att inte grannarna skall störa.

Men även TP-Link:s "toarullar" funkar fint för att "bara surfa", enkla att komma igång med, lite app, lite fix så bara funkar dem.

Jag använder några "nerd-funktioner" i Asus-routern: VPN så jag "utifrån" kan surfa in på hemmanätet plus DDNS så mitt hemmanät har ett DNS-namn utanför och port-forward till någon hemma-server - finns i ASUS men inte sett i Nest-äggen och vet inte om TP-Link har sånt.

Hastighetsmässigt 250 mbit/s dubbelriktat men "levt en vecka" med fail-over på mobildata (reservlänken som "secondary WAN" då fiberdosan gav upp efter strömavbrott) och ändå kunnat jobba och se på TV, så 100 mbit skulle egentligen också räcka väldigt bra.

Tack för svar, just nu har jag faktiskt Telias egna router då min TP-link gav upp. Så jag har haft diverse Asus etc men just nu har jag ingen då jag kommer behöva lämna den när jag säger upp bredbandet här.

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB