Har Du redan "ASUS-router för max 1000 kr", kolla om den har AiMesh (de bara lite bättre modellerna) så kan Du skaffa en till och köra mesh med dessa två.
Själv kör jag ASUS XT8 som huvudrouter med 4 lite olika ASUS i mesh (hyggligt stort hus), funkar himla bra. Har gigabit-sladd mellan enheterna men trådlös länk funkar om enheterna står hyggligt nära varandra och grannarna inte stör.
I 100 kvadrat lägenhet på Söder är det däremot Google:s Nest Pro-ägg, tre stycken trådlöst som behöver stå rätt nära varandra för att inte grannarna skall störa.
Men även TP-Link:s "toarullar" funkar fint för att "bara surfa", enkla att komma igång med, lite app, lite fix så bara funkar dem.
Jag använder några "nerd-funktioner" i Asus-routern: VPN så jag "utifrån" kan surfa in på hemmanätet plus DDNS så mitt hemmanät har ett DNS-namn utanför och port-forward till någon hemma-server - finns i ASUS men inte sett i Nest-äggen och vet inte om TP-Link har sånt.
Hastighetsmässigt 250 mbit/s dubbelriktat men "levt en vecka" med fail-over på mobildata (reservlänken som "secondary WAN" då fiberdosan gav upp efter strömavbrott) och ändå kunnat jobba och se på TV, så 100 mbit skulle egentligen också räcka väldigt bra.