Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Apple maxar processorn i Macbook Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pt96hni:

En 16 GB M4 Mac mini kostar 8500 kr så hur mycket billigare ska det vara?

Det får jag ändå säga var ett bra pris, så länge som man klarar sig med 256 GB SSD.

Det där var å andra sidan långt värre än vad jag trodde.
1.75 TB extra lagring kostar alltså MER än hela datorn i grundkonfiguration.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det får jag ändå säga var ett bra pris, så länge som man klarar sig med 256 GB SSD.

<Uppladdad bildlänk>

Det där var å andra sidan långt värre än vad jag trodde.
1.75 TB extra lagring kostar alltså MER än hela datorn i grundkonfiguration.

Apples lagringspriser är hopplösa, enklaste lösningen är nog att köra med https://www.inet.se/produkt/8907028/satechi-usb4-nvme-ssd-pro... + valfri M2 NVME SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Även om jag inte är nån Apple människa tycker jag Apple satsat helt rätt. Hade det gått att köra Linux och lägre priser hade det varit intressant

Det går utmärkt att köra en VM. Till och med Linux i en x86_64 Docker via Rosetta2 går snabbare än de flesta native x86-laptops. Byter man sen till aarch64 så pratar vi en helt annan liga.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Apples lagringspriser är hopplösa, enklaste lösningen är nog att köra med https://www.inet.se/produkt/8907028/satechi-usb4-nvme-ssd-pro... + valfri M2 NVME SSD.

Jag kan ge ett tips här. Det externa kabinettet bör inte ha ASM2464PD som chipset då detta inte verkar funka helt optimalt med MacOS (i alla fall i nuläget). Gör så att enheten matas ut av sig själv i vissa lägen. Funkar stabilt med Intel JHL7440 som chipset.

Så kolla detta innan köp.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk

Bryr mig inte så mycket om Apples lagringspriser då jag alltid har en extern SSD kopplad till min M1a. Hoppas jag kan få en M4 som jobbdator för jag blir galen på min nuvarande widows jobbdator som trotts att jag sätter den i sleep mode så får den för sig att vakna mitt i natten och börja köra fläktarna på max varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är skillnad mellan air och pro? Mer än att air inte ännu har fått M4.
Om jag skulle skaffa en macbook privat så skulle det vara en runt 15.6" och detta val av storlek har inget med övrig hårdvara att göra. Och 16" Pro är dyr.

Pro har fler anslutningar. Speciellt nu med en extra USB-C.

En annan skillnad är att M3 och högre throttlar utan aktiv kylning, så samma processor på Air/Pro kan prestera olika under konstant hög belastning.

Permalänk

Besvikelse än för mig är dom begränsade RAM alternativen. M3 max fanns en 96GB variant som kostade samma som 64GB versionen. Man hade kunnat hoppas på att den udda som bara finns med 36, hade kunnat finnas i 108GB variant, för den som behöver mer RAM, men billigare än 128GB varianten.

Sen tycker jag att Macbook Pro saknar minst en port. Visst många intel/qualcomm/amd som föesöker konkurrera har också 3 usb/thunderbolt + hdmi. Men vissa har 4 usb/thunderbolt + hdmi. Om magsafe hade haft stöd för bildskärm och usb, så att man hade en laddar-dongel som även kunde vara multi-port så hade det varit fantastiskt. Nästan ingen kan köpa en macbook pro med så mycket intern lagring man skulle behövt, så en av thunderbolt portarna går åt till lagring. Ska man ha två externa bildskärmar så går en av dom andra åt. Så då har man bara en port kvar. Är man musiker och vill ha lägsta möjliga latency prestanda så går den åt till ljudkort, och man tvingas hoppas att skärm-utgången kan användas med hub för alla andra USB man behöver ansluta.
Jag hade helst sett minst 4 usb/thunderbolt (varav en skulle kunna vara magsafe liknande port) och hdmi + display-port, på en pro-klassad dator, så skulle man slippa donglar i dom flesta fallen, med undantag för en hub och möjligtvis en multi-port på laddporten.

Men bra i denna generation att dom styrde upp balansen mellan P core och E core på pro processorerna, så att man inte måste gå på max om inte all mjukvara kan använda alla kärnor.
Extra thunderbolt på instegsvarianten och extra ram för samma pris var också schysst mot förra generationen. Ett stort lyft där, men kan man så ska man ju helt klart lägga extra för pro processorn med 8 eller 10 P core, för. Prestandamässigt är det helt klart värt det, för alla program som inte kan kombinera P core och E core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

En 16 GB M4 Mac mini kostar 8500 kr så hur mycket billigare ska det vara?

Skitsnack tänkte jag. Så billig kan den inte vara, men jo det kan den. Om du däremot ska ha 512 GB lagring får du lägga till 2800 kr.

Uppgraderingarna är fortfarande på tok för dyra.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Just 64 GB är en bummer för med M4 Pro är 48 GB max inte 64 GB som på Mac Minin med samma CPU. 14-core M4 Max finns endast med 36 GB så då har vi 16-core M4 Max kvar och den finns med 48, 64 och 128 GB.

Dvs för 64 GB 14' kostar 55 500 minst samt 59 800 för 16'
64 GB Mac mini kostar 28 000 som minst som referens...

Jo, det är synd. 64GB pro hade troligtvis varit den intressantaste modellen, även om det bara varit den högre specade pro som gått att få med 64 GB.

Hade apple varit smartare så hade dom prissatt nästa steg närmare, så att folk hade haft lättare att ta ett snäpp upp. Dom hade kunnat gjort någo. Specialkompromiss och haft 3 pro varianter, där den i mitten bara var samma som den bästa, fast med underklockad gpu, så att man hade lagt dubbla avgiften för maxade pro, bara för att också kunna få 64GB. Klivet till max är idag för stort. Hade dom haft ytterligare ett steg mellan så hade ju det klivet blivit mindre. Men också dom som verkligen kan klara sig med pro och hellre lägger mer på lagring hade kunnat göra det valet istället.
Med m3 max kunde man dessutom få 96GB ram för under 56 000.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad är problemet idag, det borde ju ge en bra fingervisning? Tar minnet slut? 8GB är ju inte jättemycket.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det bästa är väl att du tar fram Activity Monitor (eller lägger en slant på iStatMenus) och kollar vad som sliter mest när datorn börjar kännas seg. Men det är väl ingen högoddsare att 8GB minne är lite väl lite för vad du vill använda datorn till. För referens: På min privata Mac har jag aldrig varit med om att 32 GB minne inte räckt, medan min likadant bestyckade jobbdator kan gå på knäna om jag inte aktivt stänger Microsoft Office-fönster som inte används för tillfället.

Japp det största problemet idag är 100% för lite RAM. Men frågan nu är hur mycket mer jag behöver och om jag ska ”nöja” mig med 16gb RAM och M4 pro, eller om jag ska ta i från tårna och satsa på 24 eller t.o.m 32GB ram men då med svagare processor, typ M4 vanlig eller t.o.m M3 Pro.

Jag TROR ju att mitt jobb generellt kräver mer RAM än processorkraft, men tycker det är svårt att prioritera vad som är viktigast att dundra på med.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är skillnad mellan air och pro? Mer än att air inte ännu har fått M4.
Om jag skulle skaffa en macbook privat så skulle det vara en runt 15.6" och detta val av storlek har inget med övrig hårdvara att göra. Och 16" Pro är dyr.

Med tanke på att apple verkar ha bättre balans mellan Performance core och Efficiency core i M4 vs M3, så lär Air få 4 P core. Men Apple har en M4 med 3 P core, så det är inte 100%
Air har en färre port usb/thunderbolt, med nya Pro så har även instegsvarianten 3 portar. Dessutom minneskortsläsare och HDMI mot air (det är dock samma som förut att man får det extra)

Men med M4, skulle jag nog rekommendera M4 Pro, för då kan man få 8 eller 10 performance cores. Och det kan göra enorm skillnad, då många mjukvaror inte kan nyttja både P core och E core samtidigt, så med M4 Pro slipper man försäkra sig om att alla mjukvaror man ska använda klarar det. Med M3 pro, så hade apple färre P core, och skillnaden mellan pro och icke pro var mindre.

Skärmen i air kan man säkert leva med.
Att den alltid är passivt kyld, och ibland kanske throttlar kan vara att föredra om man är känslig för fläkt ljud. Datorhögtalare är alltid begränsade, så det kan man också leva med.
Men antalet portar och möjligheten att välja m4 pro istället gör skillnad, så det talar för Pro över Air.

Permalänk
Skrivet av Dolcegustoo:

Japp det största problemet idag är 100% för lite RAM. Men frågan nu är hur mycket mer jag behöver och om jag ska ”nöja” mig med 16gb RAM och M4 pro, eller om jag ska ta i från tårna och satsa på 24 eller t.o.m 32GB ram men då med svagare processor, typ M4 vanlig eller t.o.m M3 Pro.

Jag TROR ju att mitt jobb generellt kräver mer RAM än processorkraft, men tycker det är svårt att prioritera vad som är viktigast att dundra på med.

Du ska inte välja m4 över m4 pro. Alla mjukvaror kan inte kombinera performance core och efficiency core, och med M4 så har apple bättre balans mellan p core och e core i Pro än dom hade i M3, så skillnaden är större igen mellan pro och icke pro. Du bör kunna förvänta dig ett rejält lyft i mjukvaror som inte kan kombinera kärnorna mot M3 Pro, och förstås mot icke pro.
Problemet när man köper Apple är att det är dyrt att sätta ihop vad som borde varit standard. 24GB är snålt med M4 pro, 32GB borde varit standard (eller 48, om det är enda valet med dom moduler Apple använder för sen cpun i macbook pro).
Det går liksom inte att välja helt mellan Ram och cpu, delvis så hänger prestandan ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Ingen Oled-skärm alltså. Pass.

Frågan är om OLED skärmar är bättre, det råder delade meningar om det då det finns både för och nackdelar. Nu är denna recensionen från 2021 förvisso.

"The only real competition right now are OLED panels, which come with their own set of strengths and weaknesses. There are a few other mini-LED laptop options on the Windows side, like the screen you get in the Acer Predator Helios 500, but that display only has 512 zones, not the 10,000 on offer here. The reasons to get an OLED display over this LCD would be in terms of its self-lit pure HDR experience with zero blooming, significantly faster response times for better motion clarity, and wider color gamut allowing for accurate work in the Adobe RGB color space as well as P3 and Rec.709. However, the drawbacks are also significant, including a 60Hz refresh rate limitation with current 4K offerings, the risk of permanent burn in, and significantly lower brightness. Actual implementations we've seen also lack the calibration Apple is offering.

On the balance of things, I'd prefer to get the Liquid Retina XDR in the new MacBook Pro than an OLED, especially for color-accurate content creation, and the HDR experience is close enough to OLED that I can forgive very minor blooming on occasion. I wouldn't say Apple is miles in front with this screen, but it's certainly very impressive and calling it the best display for production work is justified."

https://www.techspot.com/review/2365-apple-macbook-pro-xdr-di...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Notera att det inte är någon Wifi 7 i de nya M4 Mac:arna, endast 6E.

Permalänk
Medlem

Ja det var väl väntat. Inga direkta design uppgraderingar utan bara chip byte. Bort med hakan.

Permalänk
Medlem

Ingen som märkt att Apple Mini har strömknappen på undersidan av enheten?

https://www.youtube.com/watch?v=h0wWddmkCRc

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ingen som märkt att Apple Mini har strömknappen på undersidan av enheten?

https://www.youtube.com/watch?v=h0wWddmkCRc

Det är det många som har märkt. Står på flera ställen i tråden som handlar om Mac Minin.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av pt96hni:

Notera att det inte är någon Wifi 7 i de nya M4 Mac:arna, endast 6E.

Måste säga att jag blev förvånad över detta, speciellt sett till att Iphone 16 har Wifi 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Frågan är om OLED skärmar är bättre, det råder delade meningar om det då det finns både för och nackdelar. Nu är denna recensionen från 2021 förvisso.

"The only real competition right now are OLED panels, which come with their own set of strengths and weaknesses. There are a few other mini-LED laptop options on the Windows side, like the screen you get in the Acer Predator Helios 500, but that display only has 512 zones, not the 10,000 on offer here. The reasons to get an OLED display over this LCD would be in terms of its self-lit pure HDR experience with zero blooming, significantly faster response times for better motion clarity, and wider color gamut allowing for accurate work in the Adobe RGB color space as well as P3 and Rec.709. However, the drawbacks are also significant, including a 60Hz refresh rate limitation with current 4K offerings, the risk of permanent burn in, and significantly lower brightness. Actual implementations we've seen also lack the calibration Apple is offering.

On the balance of things, I'd prefer to get the Liquid Retina XDR in the new MacBook Pro than an OLED, especially for color-accurate content creation, and the HDR experience is close enough to OLED that I can forgive very minor blooming on occasion. I wouldn't say Apple is miles in front with this screen, but it's certainly very impressive and calling it the best display for production work is justified."

https://www.techspot.com/review/2365-apple-macbook-pro-xdr-di...

Eftersom Oled-tekniken utvecklas så snabbt just nu så tror jag ovan till stor del är utdaterat. I mitt hem är det bara min macbook air kvar som inte har Oled idag. Tv, datorskärm, telefon, Switch är Oled-skärmar idag. Jag köper helt enkelt inte hårdvara som inte är Oled. För mig är kvalitetsskillnaden så stor att det trumfar allt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Måste säga att jag blev förvånad över detta, speciellt sett till att Iphone 16 har Wifi 7.

Ja, deras inställning till wifi är lite småtrist. Homepod som kör wifi4 t.ex. även om det givetvis tekniskt räcker till. Hade också helst sett att nysläppta datorer kom med wifi7 när de uppenbarligen har petat in det i iphone.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Eftersom Oled-tekniken utvecklas så snabbt just nu så tror jag ovan till stor del är utdaterat. I mitt hem är det bara min macbook air kvar som inte har Oled idag. Tv, datorskärm, telefon, Switch är Oled-skärmar idag. Jag köper helt enkelt inte hårdvara som inte är Oled. För mig är kvalitetsskillnaden så stor att det trumfar allt.

Jag har en LG G3 65" 4K OLED TV och jag tycker inte att det är någon direkt kvalitetsskillnad jämfört med min MacBook Pro 16" med mini-LED skärm. MacBook Air har en vanlig LCD skärm som är långt ifrån lika bra som skärmen i MacBook Pro och speciellt då vad gäller svärtan.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Finns det någon nackdel med nanotexturskärmen? Det står att det följer med nån speciell putsduk för att undvika repor, repas den lättare än standardskärmen?

Folk verkar ju även skrika om att det blir diverse sämre saker, oskarp text, urvattnade färger, you name it. Fasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, deras inställning till wifi är lite småtrist. Homepod som kör wifi4 t.ex. även om det givetvis tekniskt räcker till. Hade också helst sett att nysläppta datorer kom med wifi7 när de uppenbarligen har petat in det i iphone.

Japp dock så stödjer den inte den utökade hastigheten på Wifi 7 på en iPhone 16.

Källa: https://www.macrumors.com/2024/10/30/m4-mac-models-no-wi-fi-7...
Apple spec: https://support.apple.com/sv-se/guide/deployment/dep268652e6c...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gtoxed:

"marknadens snabbaste cpu" måhända i video redigering, but thats about it.

gillar inte att folk ska vara missvisande med apple produkter, du kan redigera musik och videos på den, thats about it.

Videoredigering har länge varit en väldigt stark punkt för MacOS. Det beror inte primärt på CPU-delen, utan på att Apple väldigt tidigt skapade speciella acceleratorer för tunga moment och programvaran som används på MacOS har länge utnyttjat detta väldigt väl.

Men det är verkligen världens snabbaste CPU (d.v.s absolut prestanda per kärna). Det mer "normal" use-case där fördelen är som störst är vid programutveckling, kompilering. Ser ut som fördelen är ca 35-40 % över Intels/AMDs snabbaste modeller på denna punkt.

Märkligt nog är detta också världens snabbaste CPU på att köra spel (eller rent strikt vet vi inte det än, men single-thread prestanda är ca 20 % upp från M3 och M3 Max kan slå 7800X3D med hyfsad marginal). Det är dock av väldigt akademisk värde då ytterst få spel idag är CPU-bundna ens med ett RTX4090 i låg upplösning/inställningar och GPU-delen i M4 må vara världens snabbaste iGPU men det är inget 4090...

GPU-delen i M3 Max är typiskt lite snabbare än laptop 4060 i spel.

För GPGPU står den sig betydligt bättre, i Blender matchar den 7900XTX (är snabbare än desktop 4060Ti där). Och är just GPGPU som är "killer-app" för Max-versionen. Man får en konsument GPU med tillgång till ~100 GB RAM (men ~500 GB/s bandbredd), vilket är guld värd både i applikationer som Blender (enda anledningen att inte köra GPGPU idag är att RAM inte räcker, det är heltalsfaktorer snabbare än att köra med CPU) och framförallt "AI".

Skrivet av JonHolstein:

Du ska inte välja m4 över m4 pro. Alla mjukvaror kan inte kombinera performance core och efficiency core, och med M4 så har apple bättre balans mellan p core och e core i Pro än dom hade i M3, så skillnaden är större igen mellan pro och icke pro. Du bör kunna förvänta dig ett rejält lyft i mjukvaror som inte kan kombinera kärnorna mot M3 Pro, och förstås mot icke pro.
Problemet när man köper Apple är att det är dyrt att sätta ihop vad som borde varit standard. 24GB är snålt med M4 pro, 32GB borde varit standard (eller 48, om det är enda valet med dom moduler Apple använder för sen cpun i macbook pro).
Det går liksom inte att välja helt mellan Ram och cpu, delvis så hänger prestandan ihop.

Är inte alls med på hur det kan bli ett problem för mjukvaror att "kombinera performance core och efficiency core". Framförallt inte på MacOS som sedan introduktionen av Grand Central Dispatch (GCD 2009) gjorde det väldigt enkelt att stödja assymetrisk CPU-design (GCD var initialt mer riktad mot iOS som redan då körde big/LITTLE).

Precis som Intel (och numera även Arm baserade SoCs för Android) så är E-kärnorna i M-serien väldigt kraftiga. De har en perf/Hz som matchar Intels/AMDs senaste generation, men de är lågt klockade (strax över 2 GHz, så väsentligt lägre än vad Intel klockar sina E-kärnor).

I grunden är ju algoritmen för att maximera prestanda för multi-core applikationer trivial på en M-serie krets. Lasta först P-kärnor som inte gör något, sedan lastar man E-kärnor.

Självklart kommer M4 Pro ha väsentligt högre maximal prestanda ställd mot M4 nu när det är 10+4 vs 4+6 mot M3s 6+6 vs 4+4. Men det verkar ändå som per-core ökningarna hos M4 gör att den matchar M3 Pro i all-core prestanda

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BasseBaba:

Finns det någon nackdel med nanotexturskärmen? Det står att det följer med nån speciell putsduk för att undvika repor, repas den lättare än standardskärmen?

Folk verkar ju även skrika om att det blir diverse sämre saker, oskarp text, urvattnade färger, you name it. Fasen.

Är definitivt inte någon expert på skärmteknik. Men har inte det länge varit den trade-off man fått gjort mellan blank vs matt panel.

Med blank panel får man mer "pop" i färger/kontrast, men det kan bli problem med reflektioner i vissa miljöer.

Matt panel fixar problematiken med reflektioner, men det blir lite grådassig bild.

Beroende på vad man gör är den en att föredra. Det senare är t.ex. inget direkt problem om huvudsysslan är att knacka kod, då kan mycket väl fördelarna med att slippa reflektioner överväga.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Får ändå slå ett slag för Macbook, jobbar med videoredigering dag ut och dag in, kör med 14700K (med IGPU alltså) samt 4090, ändå så fungerar min gamla Macbook Pro med 16GB ram bättre i en hel del sammanhang, speciellt vid råtunga h265 filer på 400+ Mbit, flyter som smör med Macbooken medans jag behöver rendera proxies på pcn.

Jovisst, I renderingsprestanda vinner 4090:it, men för mig spelar det ingen roll om renderingen tar dubbelt så lång tid, jag gör annat då. Är viktigast att redigeringen flyter och jädrar i min låda vad det flyter med Macbooken.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Videoredigering har länge varit en väldigt stark punkt för MacOS. Det beror inte primärt på CPU-delen, utan på att Apple väldigt tidigt skapade speciella acceleratorer för tunga moment och programvaran som används på MacOS har länge utnyttjat detta väldigt väl.

Men det är verkligen världens snabbaste CPU (d.v.s absolut prestanda per kärna). Det mer "normal" use-case där fördelen är som störst är vid programutveckling, kompilering. Ser ut som fördelen är ca 35-40 % över Intels/AMDs snabbaste modeller på denna punkt.

Märkligt nog är detta också världens snabbaste CPU på att köra spel (eller rent strikt vet vi inte det än, men single-thread prestanda är ca 20 % upp från M3 och M3 Max kan slå 7800X3D med hyfsad marginal). Det är dock av väldigt akademisk värde då ytterst få spel idag är CPU-bundna ens med ett RTX4090 i låg upplösning/inställningar och GPU-delen i M4 må vara världens snabbaste iGPU men det är inget 4090...

GPU-delen i M3 Max är typiskt lite snabbare än laptop 4060 i spel.

För GPGPU står den sig betydligt bättre, i Blender matchar den 7900XTX (är snabbare än desktop 4060Ti där). Och är just GPGPU som är "killer-app" för Max-versionen. Man får en konsument GPU med tillgång till ~100 GB RAM (men ~500 GB/s bandbredd), vilket är guld värd både i applikationer som Blender (enda anledningen att inte köra GPGPU idag är att RAM inte räcker, det är heltalsfaktorer snabbare än att köra med CPU) och framförallt "AI".

Är inte alls med på hur det kan bli ett problem för mjukvaror att "kombinera performance core och efficiency core". Framförallt inte på MacOS som sedan introduktionen av Grand Central Dispatch (GCD 2009) gjorde det väldigt enkelt att stödja assymetrisk CPU-design (GCD var initialt mer riktad mot iOS som redan då körde big/LITTLE).

Precis som Intel (och numera även Arm baserade SoCs för Android) så är E-kärnorna i M-serien väldigt kraftiga. De har en perf/Hz som matchar Intels/AMDs senaste generation, men de är lågt klockade (strax över 2 GHz, så väsentligt lägre än vad Intel klockar sina E-kärnor).

I grunden är ju algoritmen för att maximera prestanda för multi-core applikationer trivial på en M-serie krets. Lasta först P-kärnor som inte gör något, sedan lastar man E-kärnor.

Självklart kommer M4 Pro ha väsentligt högre maximal prestanda ställd mot M4 nu när det är 10+4 vs 4+6 mot M3s 6+6 vs 4+4. Men det verkar ändå som per-core ökningarna hos M4 gör att den matchar M3 Pro i all-core prestanda

Inte ens apples egna Logic stödjer användning av alla kärnor.
Så uppenbarligen är det inte så enkelt, om apple själva inte ens klarar det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonHolstein:

Inte ens apples egna Logic stödjer användning av alla kärnor.
Så uppenbarligen är det inte så enkelt, om apple själva inte ens klarar det.

Aldrig använt Logic, men en snabb sökning verkar peka på att det är ett program för hantering av ljud i realtid.

Spekulera här, men har man inte rätt hårda realtidskrav i en sådan applikation?

Och om ja, är i så fall inte problemet att E-kärnor helt enkelt inte har tillräcklig "omph" för att hantera detta så man av den anledningen blir begränsad av hur många P-kärnor som finns (och MacOS kommer i första hand använda P-kärnor för applikationer som indikerar att de behöver CPU-kraft, d.v.s. inte är bakgrundsuppgifter)?

Då är det i sig vara sant, men det är ett högst nischat use-case.

I det allmänna fallet behöver man inte göra något alls i en applikation för att den ska använda både P- och E-kärnor. Däremot blir ju ökningen mindre för varje extra kärna man kan använda när man "fått slut" på P-kärnor.

De flesta applikationer är endera "kan bara använda en eller några få kärnor", där räcker nästan allt redan 4 P-kärnor mer än väl. Andra tenderar skala väldigt väl med CPU-kärnor, då fungerar det också med E-kärnor. Den förra kategorin är tyvärr fortfarande långt vanligare än idag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Största lyftet jämfört med föregående generation verkar vara M4 Pro som nu har 10 prestandakärnor och 4 effektivitetskärnor jämfört med 6 prestandakärnor och 6 effektivitetskärnor i M3 Pro. M4 Max har fortfarande samma antal prestandakärnor och effektivitetskärnor (12/4) som i M3 Max.

M4 Pro har även 20 grafikkärnor i stället för 18 i M3 Pro medan M4 Max fortfarande har 40 grafikkärnor precis som i M3 Max.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Aldrig använt Logic, men en snabb sökning verkar peka på att det är ett program för hantering av ljud i realtid.

Spekulera här, men har man inte rätt hårda realtidskrav i en sådan applikation?

Och om ja, är i så fall inte problemet att E-kärnor helt enkelt inte har tillräcklig "omph" för att hantera detta så man av den anledningen blir begränsad av hur många P-kärnor som finns (och MacOS kommer i första hand använda P-kärnor för applikationer som indikerar att de behöver CPU-kraft, d.v.s. inte är bakgrundsuppgifter)?

Då är det i sig vara sant, men det är ett högst nischat use-case.

I det allmänna fallet behöver man inte göra något alls i en applikation för att den ska använda både P- och E-kärnor. Däremot blir ju ökningen mindre för varje extra kärna man kan använda när man "fått slut" på P-kärnor.

De flesta applikationer är endera "kan bara använda en eller några få kärnor", där räcker nästan allt redan 4 P-kärnor mer än väl. Andra tenderar skala väldigt väl med CPU-kärnor, då fungerar det också med E-kärnor. Den förra kategorin är tyvärr fortfarande långt vanligare än idag...

Jag har en Mac Studio med M1Max och Logic har stöd för att använda samtliga kärnor, i alla fall på min burk. Sätter man däremot inställningar i Logic, att programmet automatiskt ska känna av antal kärnor, så föredras endast Performance-kärnorna.

Och jag kan tycka det är gött att köra på Automatic så den använder 8 kärnor för realtidsberäkningar och 2 kärnor som hanterar lite andra vardagliga grejer i bakgrunden. T.ex. ser jag nu, vid skrivande stund, att när Time Machine drar igång en backup så belastas endast Efficiency-kärnorna medans Performance-kärnor idlear för Logic.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...