Lägg en kontantinsats på karaktärer i Ubisofts NFT-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror det mer handlar om att det är mycket oklart hur det du skriver passar ihop med vad Ubisoft pratar om.

Jag (och flera andra, är mitt intryck) pratar inte om NFTer generellt utan om det spel artikeln handlar om. Jag får känslan av att du pratar om något annat än detta spel(?).

Ja, du har helt rätt i att jag pratar lite mer allmänt om NFTs (men som deroan påpekade gick jag lite för mycket off topic och fick gå tillbaks till NFTs i spel). Jag pratar inte om NFTs i just detta spel eftersom jag inte har någon aning om hur det är implementerat i detta spel (och vad jag kan se finns det ingen annan i tråden som vet hur det är implementerat i just detta spel).

Skrivet av Deroan:

De hade ju inte implementerat NFT om det inte var bra med NFT. Det är bra med NFT för att annars hade de inte implementerat NFT. Så NFT är bra för att NFT är bra. NFT kopplade till items i spel kan inte jämföras med ett kvitto för att en NFT är ju en NFT (som i sin tur är en NFT).

Jag tycker det finns tydliga fördelar!

Så kan man absolut skriva om man inte förstår poängen med det (men då borde man kanske ställa sig frågan varför andra ser poängen med det istället för att fortsätta tro att det är ett cirkelresonemang)
Som jag skrev över, jag har ingen aning om hur NFTs är implementerat i detta spel och det verkar ingen annan på Sweclockers heller ha, visst? Och du frågade ju lite mer allmänt om NFTs i spel, vilket jag svarade allmänt på

Det jag skriver är att om man implementerar en funktion så bör man ju göra det för att funktionen har ett syfte. Och NFTs i spel har definitivt ett syfte. Om det har det i detta spel har jag ingen aning om, och troligen ingen annan på Sweclockers

Edit: ursprungsfrågan jag svarade på handlade väl t.ex om skins i CS vilket ju är långt ifrån detta spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Så kan man absolut skriva om man inte förstår poängen med det (men då borde man kanske ställa sig frågan varför andra ser poängen med det istället för att fortsätta tro att det är ett cirkelresonemang)
Som jag skrev över, jag har ingen aning om hur NFTs är implementerat i detta spel och det verkar ingen annan på Sweclockers heller ha, visst? Och du frågade ju lite mer allmänt om NFTs i spel, vilket jag svarade allmänt på

Det jag skriver är att om man implementerar en funktion så bör man ju göra det för att funktionen har ett syfte. Och NFTs i spel har definitivt ett syfte. Om det har det i detta spel har jag ingen aning om, och troligen ingen annan på Sweclockers

Edit: ursprungsfrågan jag svarade på handlade väl t.ex om skins i CS vilket ju är långt ifrån detta spel

Det är såklart mitt eget perspektiv, men av vad jag läst/sett om NFTs i spel är det inget som övertygat mig om något annat änsålänge. T ex om skins i CS hade börjat använda NFT-system hade jag inte sett poängen med det heller. Baserat på den här tråden och mycket annat är det också min känsla att konsumenterna i stort inte är så intresserade av NFTs heller.

Citat:

Det jag tror du underskattar är företags förhoppningar att tjäna pengar genom att hoppa på trender, oavsett hur genomtänkt det är. Sannolikt sjösattes detta projektet innan den första NFT-bubblan sprack. Jag tror inte NFTs är framtiden för spel utanför några nischade användningsområden. Den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Det är såklart mitt eget perspektiv, men av vad jag läst/sett om NFTs i spel är det inget som övertygat mig om något annat änsålänge. T ex om skins i CS hade börjat använda NFT-system hade jag inte sett poängen med det heller. Baserat på den här tråden och mycket annat är det också min känsla att konsumenterna i stort inte är så intresserade av NFTs heller.

Det jag tror du underskattar är företags förhoppningar att tjäna pengar genom att hoppa på trender, oavsett hur genomtänkt det är. Sannolikt sjösattes detta projektet innan den första NFT-bubblan sprack. Jag tror inte NFTs är framtiden för spel utanför några nischade användningsområden. Den som lever får se.

Ja precis och det tycker jag vi definitivt kan hålla med om. Att konsumenterna i stort inte är intresserade
Gamers generellt sett brukar inte vara NFT intresserade. Nu råkar jag vara mer en "krypto-intresserad" som också är uppvuxen med gaming, så det kanske ger mig ett annat perspektiv

Ja, jag kanske har en tendens att tro det bästa om folk, det är ju solklart att om man gör en idiot-implementation kommer ingen bry sig (och därför förväntar jag mig att intelligenta människor inte gör idiot-implementationer). Framtiden får utvisa om just detta är en idiot-implementation eller inte.

I övrigt var väl ändå första "NFT bubblan" kring 2017 med crypto-kitties och bubblan du pratar om (ca 2019-2021 eller när det nu var) var andra "NFT bubblan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

I övrigt var väl ändå första "NFT bubblan" kring 2016 med crypto-kitties och bubblan du pratar om (ca 2019-2021 eller när det nu var) var andra "NFT bubblan"

Fel av mig!

För referens hade jag ca 2 BTC runt 2011 som då var värda typ 600-700 kr innan första kraschen. De blev tyvärr stulna, hade inte varit fel att ha kvar dem. Har lite FOMO-krypto i min portfölj men överlag är de flesta kryptoprojekt något av en cool lösning som letar efter ett problem. NFTs i spel är ett typexempel på detta menar jag.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag fattar inte vad exakt en NFT är.....man äger något men ändå inte?

Det räcker inte att sopcontainern sköljs iväg av störtfloden. Den brinner också 😄

Skulle klippt in Ubisoft chefen där också 😆

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag upplever lite att detta ska få det att låta som att ingen öht vet någonting alls om just detta spel och det känns inte som en särskilt bra grund för diskussionen.

Spelet är ute, det finns artiklar om spelet (en är länkad som källa i Swec-artikeln), Ubisoft förklarar på spelets webbplats att de använder NFT för att representera vilka karaktärer man har i spelet, och hur man kan köpa/sälja dessa karaktär-NFTer på spelets marknadsplats (en Ubisoft-marknadsplats känns inte i sig som något som *kräver* NFT som lösning).

Jag förutsätter att syftet med att använda NFT är att det ska göra marknaden mer "på riktigt" (om det nu är något man vill ha i sitt spelande), men när det enda som är kopplat till NFTerna är just dessa karaktärer i spelet så är det ju högst oklart för mig vad värdet blir bortom spelet.

För Ubisoft är ju förstås marknadsplatsen viktig eftersom det är där de tjänar pengar, och om de tror att marknaden kommer uppfattas som mer legitim med NFT så förklarar ju det varför de vill ha NFT.
Först och främst handlar det väl dock om att Ubisoft såg NFT-hajpen för några år sedan och startade projektet då, och nu är spelet klart och de släpper det utan egentlig fanfar eftersom NFT-hajpen sedan länge lagt sig.

Mitt perspektiv är ju dock främst spelarnas, och jag har lite svårt att se den stora fördelen för spelarna som inte mest blir hårklyveri.
Och jag *misstänker* ju att hela grejen snarast var att man hade för avsikt att rida på NFT-hajpen snarare än att det fanns en massiv faktisk fördel för spelarna.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag upplever lite att detta ska få det att låta som att ingen öht vet någonting alls om just detta spel och det känns inte som en särskilt bra grund för diskussionen.

Spelet är ute, det finns artiklar om spelet (en är länkad som källa i Swec-artikeln), Ubisoft förklarar på spelets webbplats att de använder NFT för att representera vilka karaktärer man har i spelet, och hur man kan köpa/sälja dessa karaktär-NFTer på spelets marknadsplats (en Ubisoft-marknadsplats känns inte i sig som något som *kräver* NFT som lösning).

Jag förutsätter att syftet med att använda NFT är att det ska göra marknaden mer "på riktigt" (om det nu är något man vill ha i sitt spelande), men när det enda som är kopplat till NFTerna är just dessa karaktärer i spelet så är det ju högst oklart för mig vad värdet blir bortom spelet.

För Ubisoft är ju förstås marknadsplatsen viktig eftersom det är där de tjänar pengar, och om de tror att marknaden kommer uppfattas som mer legitim med NFT så förklarar ju det varför de vill ha NFT.
Först och främst handlar det väl dock om att Ubisoft såg NFT-hajpen för några år sedan och startade projektet då, och nu är spelet klart och de släpper det utan egentlig fanfar eftersom NFT-hajpen sedan länge lagt sig.

Mitt perspektiv är ju dock främst spelarnas, och jag har lite svårt att se den stora fördelen för spelarna som inte mest blir hårklyveri.
Och jag *misstänker* ju att hela grejen snarast var att man hade för avsikt att rida på NFT-hajpen snarare än att det fanns en massiv faktisk fördel för spelarna.

Nej, det jag försökte skriva var att jag inte hade någon aning om hur det var implementerat i detta spel och att vad jag kan se har ingen varken i forumet eller i ursprungsartikeln skrivit något om hur det är implementerat i detta spel.

Läser man FAQ:en på deras hemsida får man svar på många av de frågor både jag och ni andra (@evil penguin och @Deroan) verkar ha.

Så lite fakta från FAQ:en
1. Blockkedja: Ethereum (svarar på farhågan om att det endast är genom Ubisofts marknadsplats dessa går att köpa/sälja. Utöver Ubisofts marknadsplats finns de på Opensea, Magic Eden och alla andra vanliga NFT-marknadsplatser)

2. Antal NFTs: 85 000 (varav 75 000, dvs ca 88% var gratis).

3. Vad jag kan se var även de 10 000 sista "Warlords" också gratis, men det krävdes någon form av vitlista för att få minta dem gratis.

4. Priserna som nämns i artikeln är alltså vad privatpersoner som äger NFT:erna har listat dem för. Dvs om jag var med på vitlistan och fick minta en gratis hade jag kunnat lista den för 10 miljoner kr och Sweclockers artikel hade haft en annan titel, trots att det priset inte har någonting med Ubisoft att göra.

5. Man verkar kunna spela spelet utan några NFT:s överhuvudtaget.

Givet detta är det ju uppenbart att det ur konsumentens perspektiv är en långt mycket schystare lösning än vad de flesta verkar tro. Eftersom de har valt Ethereum verkar de ha säkerställt att NFT:erna finns kvar (och går att förflytta m.m.) även om spelet läggs ner. Huruvida det är bra implementerat spelmässigt har jag ingen aning om

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Eftersom de har valt Ethereum verkar de ha säkerställt att NFT:erna finns kvar (och går att förflytta m.m.) även om spelet läggs ner.

Så... Betyder detta att karaktärerna i sin helhet lagras i blockkedjan (och vad gör det med spelets prestanda!?), eller innehåller blockkedjan bara pekare till karaktärerna i spelservrarnas databas(er), vilket då innebär att man inte äger något av värde alls eftersom de egentliga ägarna av dina karaktärer som vanligt är de som kontrollerar servrarna där de finns? Och om det senare är sant, på vilket sätt innebär användningen av NFT:er någon som helst fördel för spelarna eller för Ubisoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så... Betyder detta att karaktärerna i sin helhet lagras i blockkedjan (och vad gör det med spelets prestanda!?), eller innehåller blockkedjan bara pekare till karaktärerna i spelservrarnas databas(er), vilket då innebär att man inte äger något av värde alls eftersom de egentliga ägarna av dina karaktärer som vanligt är de som kontrollerar servrarna där de finns? Och om det senare är sant, på vilket sätt innebär användningen av NFT:er någon som helst fördel för spelarna eller för Ubisoft?

Nej, jag skulle inte tänka mig att karaktärerna i sin helhet lagras i blockkedjan då detta är ofantligt dyrt. Som vanligt (med vissa undantag) är det just NFT:erna som lagras på blockkedjan. Det man äger är NFT:erna och det kan inte Ubisoft ta ifrån en
Man skulle kunna lagra datan du pratar om i en decentraliserad databas, eller som du säger i Ubisofts servrar. Vilken lösning de har valt hittar jag inte genom en 10 sekunders googling (men i praktiken tycker jag inte det spelar någon större roll för en sån här lösning eftersom det viktiga är att NFT:n går att lagra i ens egen wallet)

Se mina tidigare svar. Fördelen med en NFT-lösningen är att man har NFT:n som man kan hantera som man vill utan att Ubisoft i detta fallet kan göra något med den. Man kommer ha kvar den även när spelet har lagts ned osv osv. Detta hade inte varit möjligt om det inte hade varit en NFT-lösning

EDIT: Verkar som att lagringen av PFP:n är på en decentraliserad databas, dvs inte Ubisofts servrar om man får tro på Rarible

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Det man äger är NFT:erna och det kan inte Ubisoft ta ifrån en

Så vad du har är fortfarande ett signerat kvitto för en digital resurs som kan göras oanvändbar i en handvändning.

Permalänk
Medlem

Så vad du har är fortfarande ett signerat kvitto för en digital resurs som kan göras oanvändbar i en handvändning.

Nej, det man har är en NFT och det finns tvärtom ingen som kan ta den från en eller göra den oanvändbar

Om man köper en tavla som symboliserar Buckingham Palace så finns det ingen som får för sig att man bara för att man äger tavlan på något magiskt sätt även äger Buckingham Palace..

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Nej, det man har är en NFT och det finns tvärtom ingen som kan ta den från en eller göra den oanvändbar

Men den är inte särskilt användbar om exempelvis spelet skulle sluta underhållas och dess servrar släckas ner. Det är lite som att äga inköpskvittot till en stulen och uppbränd bil. "...grattis... antar jag?"

Permalänk
Medlem

Men den är inte särskilt användbar om exempelvis spelet skulle sluta underhållas och dess servrar släckas ner. Det är lite som att äga inköpskvittot till en stulen och uppbränd bil. "...grattis... antar jag?"

Argumenten går bara runt och runt och runt.
Antar att du inte har läst mina tidigare svar där exakt samma frågeställning kom upp?

Självklart är det så att om spelet läggs ner (och inte görs öppet för allmänheten att modda/göra vad de vill med) så kommer man inte kunna få tillgång till in-game saker eftersom spelet inte längre finns. Däremot har man fortfarande full kontroll av NFT:n vilket man inte hade haft i en icke-NFT-lösning

Så nej, det är inte som att äga ett kvitto. Det man köper är det man äger. Om man köper en NFT så köper man NFT:n och detta verkar vara omöjligt för vissa att förstå

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Argumenten går bara runt och runt och runt.
Antar att du inte har läst mina tidigare svar där exakt samma frågeställning kom upp?

Självklart är det så att om spelet läggs ner (och inte görs öppet för allmänheten att modda/göra vad de vill med) så kommer man inte kunna få tillgång till in-game saker eftersom spelet inte längre finns. Däremot har man fortfarande full kontroll av NFT:n vilket man inte hade haft i en icke-NFT-lösning

Så nej, det är inte som att äga ett kvitto. Det man köper är det man äger. Om man köper en NFT så köper man NFT:n och detta verkar vara omöjligt för vissa att förstå

Men NFT:n är bokstavligen bara ett glorifierat kvitto, eller hur? Så du köper ett bestyrkt dokument som bevisar att du är ägare av det bestyrkta dokumentet utan några praktiska garantier för skicket på vad NFT:n pekar på. Du betalar för ett kvitto som bokstavligen är kvittot på att du äger kvittot.

Det här stycket i Wikipediaartikeln kanske förklarar vad jag menar:

Citat:

The ownership of an NFT as defined by the blockchain has no inherent legal meaning and does not necessarily grant copyright, intellectual property rights, or other legal rights over its associated digital file. An NFT does not restrict the sharing or copying of its associated digital file and does not prevent the creation of NFTs that reference identical files.

Sen upphör aldrig mänskligheten att förvåna mig: Om 25 år kanske folk betalar miljonbelopp för NFT:er som pekar ut icke-fungerande databasreferenser till karaktärer i ett spel ingen kunnat spela på ett decennium eller mer (beroende på hur bra det säljer). Om så önskar jag självklart ägare till sådana NFT:er all lycka och framgång.

Permalänk
Medlem

Men NFT:n är bokstavligen bara ett glorifierat kvitto, eller hur? Så du köper ett bestyrkt dokument som bevisar att du är ägare av det bestyrkta dokumentet utan några praktiska garantier för skicket på vad NFT:n pekar på. Du betalar för ett kvitto som bokstavligen är kvittot på att du äger kvittot.

Det här stycket i Wikipediaartikeln kanske förklarar vad jag menar:
Sen upphör aldrig mänskligheten att förvåna mig: Om 25 år kanske folk betalar miljonbelopp för NFT:er som pekar ut icke-fungerande databasreferenser till karaktärer i ett spel ingen kunnat spela på ett decennium eller mer (beroende på hur bra det säljer). Om så önskar jag självklart ägare till sådana NFT:er all lycka och framgång.

Nej NFT:n är inget kvitto, NFT:n är NFT:n. Man köper inget bestyrkt dokument som bevisar att man äger någonting. Man köper NFT:n och den kan man sedan göra vad man vill med
Om man väljer att köpa en NFT som pekar på något och vill att det den pekar på också ska vara permanent då får man ju välja en lösning som är uppsatt på det sättet (t.ex. Cryptopunks). Om man inte tycker att det är viktigt att det NFT:n pekar på är permanent behöver man behöver man ju inte leta efter den typen av lösning.

Det som står i Wikipedia-artikeln är helt sant, men inte finns det väl någon (påläst) som tror att en NFT ger en alla copyright-rättigheter osv bara för att man köper NFT:n? Jag har aldrig träffat någon IRL som tror det utan endast sett det här argumentet av NFT-kritiker som försöker peka på ett problem som inte finns (dvs att någon tror att de äger Buckingham Palace för att de har en tavla på Buckingham Palace.. Fast den digitala verisonen).

Huruvida folk betalar miljoner eller inte betalar något alls är dock helt oberoende av vad NFT-tekniken tillför

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Nej NFT:n är inget kvitto, NFT:n är NFT:n. Man köper inget bestyrkt dokument som bevisar att man äger någonting. Man köper NFT:n och den kan man sedan göra vad man vill med

OK, jag förenklade det för långt och är med på vad du säger: Ägandeskapet registreras inte ”i” NFT:n. Jag ska gå och skrika på några andra moln nu. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Om man köper en tavla som symboliserar Buckingham Palace så finns det ingen som får för sig att man bara för att man äger tavlan på något magiskt sätt även äger Buckingham Palace..

Men samtidigt var ju meningen med NFT:n att få tag i in-gamekaraktären. Annars hade man inte köpt NFT:n, hävdar jag. På samma sätt köper man inte ett kvitto, men köper en vara och kvittot kommer på köpet. När varan är borta har kvitton ingen större funktion. Så just i detta fallet är det fullt jämförbart med ett kvitto. Sen om man är en sjuk jävel som värderar kvittot i sig trots att varan är borta får det stå för var och en Men om man skaffar sig en NFT bara för att ha en NFT, dvs inte för att den motsvarar ett item eller en karaktär, då är det andra premisser, som dock egentligen inte har med spelande att göra. Därav tror jag inte heller att NFTs kommer slå igenom på bred front inom spelvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Men samtidigt var ju meningen med NFT:n att få tag i in-gamekaraktären. Annars hade man inte köpt NFT:n, hävdar jag. På samma sätt köper man inte ett kvitto, men köper en vara och kvittot kommer på köpet. När varan är borta har kvitton ingen större funktion. Så just i detta fallet är det fullt jämförbart med ett kvitto. Sen om man är en sjuk jävel som värderar kvittot i sig trots att varan är borta får det stå för var och en Men om man skaffar sig en NFT bara för att ha en NFT, dvs inte för att den motsvarar ett item eller en karaktär, då är det andra premisser, som dock egentligen inte har med spelande att göra. Därav tror jag inte heller att NFTs kommer slå igenom på bred front inom spelvärlden.

I det här specifika fallet verkar man ju inte ha köpt något då alla 85 000 NFT:er var gratis om jag har förstått det rätt
Jag skulle säga att du lägger in att hela din anledning till att anförskaffa dig NFT:n hade varit just (och endast just) att få tag på in-game karaktären. Och detta är ju för att just du inte ser någon annan anledning än just in-game karaktären medan andra kanske ser de andra fördelarna (dvs bland annat att NFT:n finns på Ethereum och kommer finnas kvar även när spelet har lagts ner).

Som jag skrev igår

Citat:

om "tillgång till in-game asseten" är enda anledningen till att anskaffa sig NFT:n finns det såklart inget mervärde av att ens ha en NFT-lösning från början.

Permalänk
Medlem

Jauwn har släpps sin (enligt mig) efterlängtade recension:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.